Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Český bezpilotní letoun CANTAS

Datum přidání 15.11.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 19 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Excalibur International, dceřiná společnost holdingu Czechoslovak Group (CSG), vyvíjí v rámci projektu CANTAS tři víceúčelové drony pro vojenské i civilní použití. Všechny tři drony vycházejí ze stejné konstrukce, liší se ale svým pohonem i posláním.

Foto: Vizualizace proudového dronu CANTAS S. / CSG

 

CSG postavila a testuje několik prototypů bezpilotních letadel CANTAS. Nejsou však informace o stavu testů ani o tom, kdy se můžeme dočkat prvního sériového, operačně nasaditelného dronu.

 

Model letounu CANTAS mohli návštěvníci poprvé vidět na nedávné indonéské vojenské výstavě Indodefence 2016.


V rámci projektu vznikají tři letouny: vysokorychlostní dron CANTAS S; dron s kolmým startem/přistáním CANTAS A; dron s velkou výdrží a s kolmým startem/přistáním CANTAS E.


Konstrukce všech tří verzí vychází z kachní koncepce se zadními delta křídly. Na křídlových gondolách jsou umístěny svislé ocasní plochy. Široké použití kompozitů údajně snižuje riziko odhalitelnosti/zaměřitelnosti dronu radiolokátory protivníka.


První typ CANTAS S (Speed) je proudový víceúčelový dron určený pro vzdušné mise vyžadující velkou rychlost. Dron pohání malý český proudový motor TJ40-G1. Motor o maximálním tahu 395 N byl vyvinut nejen pro bezpilotní letadla, ale i pilotované kluzáky.

 

Výkon motoru prozrazuje příslušnost dronů CANTAS k menším taktickým strojům. Maximální startovací hmotnost verze “S” je 63 kg a velikostně (kromě rozpětí) a hmotnostně odpovídá americkému stroji RQ-21 Blackjack. Rozpětí “eskové” verze je 2,8 m, délka 2,4 m.

 

Foto: CANTAS A na výstavě Indodefence 2016; větší foto / CSG


Nosnost českého dronu je 10 kg. Veškerý náklad - elektro-optické senzory a další speciální vybavení - je umístěn do oddělitelného příďového kontejneru.


Do vzduchu se CANTAS S dostane díky mechanickému katapultu a přistání zajišťuje vstřelovací padák. Maximální rychlost je 460 km/h, výdrž ve vzduchu 40 min a dolet maximálně 150 km. Prakticky dostup letounu je 3000 m.


Díky velké rychlosti a dobré manévrovatelnosti lze “esko” využít například jako cvičný cíl pro stíhací piloty a pozemní jednotky protivzdušné obrany. Na základě CANTAS S lze také případně vyvinout tzv. kamikadze dron s bojovou hlavicí - cíl je zničen pomocí “sebevražedného” náletu. Podobný koncept nabízí například izraelský kamikadze dron IAI Harop.


Letoun ovládá autopilot nebo operátor z pozemní stanice. Datalink je schopen zajistit přenos informací, včetně živého videa z palubních senzorů, až na vzdálenost 100 km. Operátor má k dispozici plnohodnotnou pracovní stanici, kde se zobrazuje 3D poloha letounu v prostoru, poloha letounu na digitální mapě, výstupy ze senzorů/čidel a také všechny nezbytné letové údaje nutné k řízení.

 

Foto: CANTAS A je dron s kolmým startem a přistáním. / CSG

 

Druhý typ CANTAS A (Advanced) je dron s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Konstrukce CANTAS A vychází z “eskové” verze s tím rozdílem, že je použitá kombinace proudového motoru a elektrických motorů pohánějící rotory v zadní části křídlových gondol.

 

Áčková verze startuje pomocí elektrických motorů (MVVS E100) kolmo vzhůru s podporou proudového motoru. Následně dojde k překlopení do horizontálního letu, kdy letoun pohání pouze proudový motor TJ40-G1.

 

Díky této koncepci dron operuje ve výrazně širším rozsahu rychlostí a letových manévrů než běžný konvenční letoun.

 

Rozpětí “áčkové” verze je 3,3 m, délka 2,4 m. Maximální startovací hmotnost je 75 kg a nosnost 10 kg.

 

CANTAS A vyvine maximální rychlost 380 km/h a vystoupá do výšky 3000 m. Proudový motor dokáže letoun pohánět až 40 minut do vyčerpání paliva. Systémy a možnosti řízení dronu odpovídají “S” verzi.

 

Foto: CANTAS E zůstane ve vzduchu až 18 h. / CSG

 

Díky schopnostem VTOL lze CANTAS A vypouštět prakticky z jakéhokoliv vozidla nebo omezeného prostoru. Dron je určen pro situace, kdy je vyžadována rychlá reakce - díky vlastnostem VTOL je letoun okamžitě schopen odstartovat, vysokou cestovní rychlostí (350 km/h) se dostat do oblasti zájmu a pomocí palubních senzorů monitorovat situaci.

 

Dron CANTAS E (Endurance) je určen pro dlouhodobé pozorování, sledování nebo průzkum - například při ochraně hranic.

 

Letoun má hybridní pohon - dron přímo pohání dvojice elektrických motorů MVVS E100 jako u “áčkové” verze. Proudový motor je ale nahrazen malým spalovacím motorem, který přes malý generátor dobíjí trakční akumulátory.

 

CANTAS E rovněž disponuje schopností VTOL - po dosažení potřebné výšky přechází do horizontálního letu.

 

Rozpětí dronu je 5 m a délka 2,4 m. Maximální startovací hmotnost je 65 kg a letoun v příďovém kontejneru pojme náklad o hmotnosti 10 kg.

 

Letoun vyvine cestovní rychlost 160 km/h, doletí do výšky 3000 m a zůstane ve vzduchu až 18 h. Systémy a možnosti řízení dronu odpovídají “S” verzi.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
cejkis Datum: 26.11.2016 Čas: 17:30

Pro dozorování hranic či vymezeného uzemí použitelné. Pro reálné bojové mise díky omezení 100km nepoužitelné.

avatar
juhelak Datum: 18.11.2016 Čas: 08:58

Takovéhle věci jsou v armádě určitě potřeba. I kdyby to bylo jen nějaké vývojové stadium..nalétat s tím co nejvíce, aby to operátoři dostali do ruky, případně mohli svoje poznatky přidat k vývoji dalších verzi. V tomhle Strnadovi fandím. Nevadí mi pokud bude armáda nakupovat výhradně od něj pokud jeho výrobky budou minimalne stejne kvalitni jako ma konkurence..výhodou je pak servis případně to že specifikace danného stroje nemusí být každému známá.

avatar
Deutschmann Datum: 18.11.2016 Čas: 08:33

Tady jsou nějaké fotečky.
http://www.krill-design.com/cz/projekt-cantas/

avatar
PPaulus Datum: 17.11.2016 Čas: 09:17

Stačil mi google, abych asi našel zdroj. Koukněte sem:
http://www.krill-design.com/ Takže žádný Izrael, ale Kunovice. Vypadá to jako kompletně český projekt. Tleskám!

avatar
Tom90 Datum: 16.11.2016 Čas: 19:00

niko: Kde vidite tu slozitou kombinaci dvou pohonu? Prace proudoveho motoru a elektromotoru budou na sobe pravdepodobne zcela nezavisle behem vertikalniho startu a v pripade hybridniho pohonu se nejedna o zasadne slozitou konstrukci, ktera by byla na hranici technickych moznosti.

Co se tyce nevhodnosti proudoveho motoru...v prvni verzi startuje z katapultu a pristava na padaku, tudiz nasati necistot do kompresoru je minimalizovano (i umistenim vstupu vzduchu na horni strane, nehlede na fakt, ze ten motor nema zase takovy vykon, aby nasal vse okolo). To stejne v pripade vertikalniho startu a pristani. Podle meho nazoru ten proudovy motor ma vetsi mnozstvi vyhod nez nevyhod.

A nosnost 10kg je myslim na zakladni vybaveni zcela dostatecna....miniaturizace pokracuje a v pripade sebevrazedne verze par kilo trhaviny bohate staci. Ten letoun nema ocividne tendenci soutezit s drony ala Reaper apod.

avatar
Rase Datum: 16.11.2016 Čas: 16:11

tomas.kotnour:
Pak to klidně může být univerzitní projekt pod hlavičkou CSG. Přeci jen obdobně vznikl třeba Albík nebo různé cool návrhy automobilů. Přeci jen dneska není problém si 3D návrh dronu vytisknout na tiskárně, poslat do tunelu a vybrat nejlepší tvar. Ten pak dál rozpracovat. Samozřejmě zjednodušuju, ale stejně. Konstrukce dronu není tak náročná, oproti letounům s osádkou, nebo pokud by dron měl být stealth. Tedy pokud v tom má prsty univerzita, tak by to bylo skvělé.

avatar
tomas.kotnour Datum: 16.11.2016 Čas: 15:14

Tatra i Retia mají podepsanou spolupráci s Univerzitou obrany

avatar
Rase Datum: 16.11.2016 Čas: 14:57

JiriR:
Osobně si myslím, že spolupracují s Izraelci, vazby by tam byly (Retia atd.). Docela i samotná konstrukce. Ještě mě napadli němci nebo francouzi, ale vsadil bych si na Izraelce.
ps. na čistě českou konstrukci to rozhodně nevypadá, ta by byla "typicky škaredá" :), byť asi funkční.

avatar
JiriR Datum: 16.11.2016 Čas: 13:41

Velké překvapení. Zajímalo by mně, s kým CSG spolupracuje: nějaká univerzita, firma. Pokud vím, není v holdingu žádná firma, která by se tímto přímo zabývala. Prosím redakci o info, pokud jej má.

avatar
Pepa Datum: 16.11.2016 Čas: 11:31

niko:

Ono jde také o to, najít odbyt pro motorky, které bral Rus a po sankcích nesmí....

avatar
niko Datum: 16.11.2016 Čas: 10:24

Zlozita kombinacia dvoch pohonov. K tomu do polnych podmienok neprakticky prudovy pohon. Do toho nizka nosnost 10kg. Hmm. Asi je to len vyvojovy medziprodukt, tak nebudem sudit, no myslim ze finalny dron asi bude vyzerat inak ak chce uspiet.

avatar
Jirka_Zlín Datum: 16.11.2016 Čas: 00:29

Alstratt:
Díky za upřesnění :)

avatar
Alstratt Datum: 16.11.2016 Čas: 00:19

Jirka: letadlovka INS Vikramaditya - Indian Navy

avatar
Jirka_Zlín Datum: 15.11.2016 Čas: 23:25

Dobrý večer, zdá se mi to správně, že napozadí snímku s oranžovým dronem pluje Admirál Kuzněcov? Nečekaná kombinace...

http://www.armadninoviny.cz/ruska-letadlova-lod-admiral-kuznecov-miri-k-syrii.html

avatar
Rase Datum: 15.11.2016 Čas: 19:45

Je vidět, že u CSG cítí potenciál na trhu, a to ne jen českém. Přeci jen i v našich končinách se dlouho mluvilo o tom, že by měl v rámci V4, nebo jinak, vzniknout pořádný dron. Tak tady je a zdá se že ho zvládneme vytvořit i bez zbytku V4. Původně jsem si myslel (jen podle fotky z výstavy) že se, v případě dronu CANTAS, jedná o nějakou tuzemskou verzi izraelského kamikadze dronu Harop. Tohle je ale mnohem lepší. Palec nahoru. Hlavně za VTOL a proudový pohon.

arr