TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Český cvičný a bitevní letoun L-39NG poprvé ve vzduchu

Datum přidání 14.09.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 37 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

V pondělí 14. září 2015 provedla tovární posádka AERA Vodochody AEROSPACE a.s. ve složení Miroslav Schützner a Vladimír Kvarda zálet prototypu demonstrátoru L-39NG s novým motorem FJ44-4M firmy Williams International, avionikou postavenou na multifukčních displejích firmy Genesys Aerosystems a HUD displeji společnosti SPEEL Praha.

Foto: L-39NG poprvé ve vzduchu./ AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

 

Jde o letoun, který bude sloužit k ověření zástavby nového motoru a avioniky pro projekt L-39NG. Mezi další patrná vylepšení patří například kompozitové konce křídel namísto původních nádrží.


Prezident společnosti Ladislav Šimek projekt shrnul takto: „Volba motoru FJ44-4M od společnosti Williams International, stejně jako avioniky od firem Genesys Aerosystems a SPEEL Praha, se ukázala jako naprosto správná.Od dodání motoru neuběhly ani tři týdny a letoun úspěšně provedl zálet. Chtěl bych vyjádřit poděkování všem našim partnerům, s nimiž se projekt podařilo zrealizovat v rekordně krátkém čase. Také bych chtěl ocenit práci našich zaměstnanců, kteří při plném vytížení dalšími projekty dokázali udržet velmi náročný harmonogram zástavby a dokončit letoun v termínu, který jsme veřejně přislíbili. Použitím těch nejlepších dostupných prvků, jejichž integraci završil zálet, přineseme na trh bezprecedentně efektivní typ dosažitelný pro široké spektrum uživatelů."


Společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s. dosud vyrobila přes 3000 letounů řady L-39 a projekt L-39NG je novou generací tohoto světově neúspěšnějšího cvičného typu. Kromě nového motoru FJ44-4M a zcela nové avioniky přichází s celou řadou vylepšení, která z něj činí nejefektivnější výcvikový typ dostupný na trhu.

 

Zájemci o seznámení s letounem budou mít možnost si jej zblízka prohlédnout během ostravských Dnů NATO ve dnech 19. a 20. září 2015. V příštím roce společnost plánuje účast na několika světových leteckých veletrzích.

 

Foto: Bezpečným rozpoznávacím znakem L-39NG je tzv. "mokré křídlo" s integrovanými palivovými nadržemi. / AERO Vodochody AEROSPACE a.s.


L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení.

 

Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

 

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

 

Video: L-39NG je vybaven českým průhledovým displejem HUD-39. / YouTube


Williams International Inc.

Williams International Inc. je světovým lídr ve vývoji, výrobě a podpoře malých proudových motorů. Společnost sídlí v americkém městě Walled Lake ve státě Michigan. Během více než 60 let své historie společnost vyrobila více než 25 tisíc motorů, jejichž završením je řada FJ44-4 včetně verze 4M určené pro L-39NG.

 

Rodina FJ44-4 dosud v různých aplikacích naprosto bezpečně nalétala přes 10 milionů letových hodin. Díky kvalitnímu a širokému rozsahu servisních služeb je společnost Williams International Inc. opakovaně hodnocena jako nejlepší výrobce motorů na světě. 

 

Foto: L-39NG lze na přání vybavit displeji řady IDU-680 firmy Genesys Aerosystems. / Genesys Aerosystems


Genesys Aerosystems

Genesys Aerosystems je předním poskytovatelem integrovaných avionických systémů pro vojenské i civilní zákazníky. Avionické systémy nabízí Genesys Aerosystems mohou být použity samostatně i jako integrální řešení pro celý kokpit.

 

Jejich systém syntetického vidění EFIS (Electronic Flight Instrument System) přinesl revoluční zvýšení bezpečnosti při nízkých letech a nyní je schválen již pro více než 700 modelů letounů a vrtulníků.

 

Displeje řady IDU-450 a IDU-680 patří k nejefektivnějším na trhu v poměru cena/výkon a díky širokému rozšíření uživatelům nabízejí kvalitní poprodejní podporu, vysokou schopnost přizpůsobení specifickým požadavkům zákazníka a snadno dostupnou údržbu.

 

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 0 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
CerVus Datum: 16.09.2015 Čas: 19:50

D.i.p: Vždyť ten motor není špatný. Sice nemá takový maximální tah, ale má mnohem lepší pružnost, spotřebu, životnost a obecně celý servis.

avatar
skelet Datum: 16.09.2015 Čas: 19:26

To je mi pochopitelně známo od roku 1989, kdy o L-59 vyšel článek v časopisu ABC :)
Ale nebavíme se o L-59, což byla prakticky nová konstrukce, ale o přestavbách L-39. Tedy letounech, které byly poháněny motorem menším a lehčím, než je DV-2. A proč tam rvát DV-2, když tam krásně pasuje FJ44 (Garrett TFE731-4 u L-139)?

avatar
D.i.p Datum: 16.09.2015 Čas: 19:25

Bylo by to krásný, kdyby slováci zvládli vyrábět pořádnej motor, ale žel pro oba státy tomu tak není.

avatar
Jenda Datum: 16.09.2015 Čas: 16:57

skelet:

Albatros se s DV-2 vyráběl (L-39MS,L-59E,L-59T)....on se pro ten účel vlastně vyvíjel.

avatar
skelet Datum: 16.09.2015 Čas: 10:52

DV-2 je větší jak AI-25TL, neumožňuje snadnou zástavbu do existujících strojů.
FJ44 je celosvětově rozšířený a prakticky neembargovatelný

DV-2 a L-159.. nebyl tam problém s výkonností tehdejších verzí? Přeci jen je slabší, než-li F124.

avatar
belkin Datum: 16.09.2015 Čas: 10:02

Karlos73: L39ng s novým motorem nebude nijak výrazně výkonější, (motor se výkony nijak neliší od dosud používaného, pouze díky novému křídlu se zvýší dolet) ale provoz má být podstatně ekonomičtější.

avatar
pajo Datum: 16.09.2015 Čas: 09:56

niko:
Ceska stranka o leteckych motoroch: http://www.leteckemotory.cz
Linky na konkretne motory, o ktorych je zmienka v diskusii:
http://www.leteckemotory.cz/motory/williams/
http://www.leteckemotory.cz/motory/ai-222/index.php
http://www.leteckemotory.cz/motory/dv-2/

avatar
KOLT Datum: 16.09.2015 Čas: 09:47

L-159 neměla při prodeji žádný problém s motorem, problém byl s čistě vojenskými "hračkami", především radar a avionika, jestli si dobře pamatuju. Motory od Williemsu létají v kdejaké díře, takže jejich použití naopak výrazně zvyšuje prodejnost. A jak píše Charlie, pokud to neznamenalo zásadní zásah do draku, je stále možné na přání zákazníka tam dát něco jiného.

avatar
Karlos73 Datum: 16.09.2015 Čas: 09:31

Charlie, pokracovatelom Povazskych strojarni, Letecke motory, je firma HTC-AED, a.s. , ktora pokracuje vo vyrobe motorov DV-2, a jej derivatov...
http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavne-produkty/Hlavny-projekt-Motor-DV-2-C2.alej
http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavne-produkty/Letecke-motory/Letecky-prudovy-motor-DV-2.alej
Motor pre Jak-130-Demonštrátor - http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavne-produkty/Letecke-motory/Letecky-prudovy-motor-DV-2S-X.alej

Pokial L-39NG, zvysi svoje vykonostne a letove parametre na uroven konkurencie, bude to velmi dobry stroj, uvidime...

avatar
Nesher Datum: 16.09.2015 Čas: 09:30

Thorp
Pominu-li, že DV-2 se už nevyrábí, tak by to ani tak nebyl dobrý nápad.
DV-2 byla sovětská konstrukce licenčně vyráběná v Povážský strojírnách.
Vzhledem k tomu, že tato firma neměla s výrobou leteckých motrů žádnou zkušenost, byly obrovské problémy s kvalitou.
DV-2 a problémy s jeho regulací byl hlavní důvod proč Egypt přestal L 59E prakticky používat. Ze stejného důvodu bylo opuštěno od DV-2 jako pohonu L 159.
Navíc, DV-2 či jiný produkt ruské či ukrajinské konstrukční školy rozhodně nenabízí možnost globální servisní podpory (to dovede jen pár firem z Západu) a stejně tak ekonomika provozu většinou není nejlepší.

avatar
belkin Datum: 16.09.2015 Čas: 09:14

Ten motor má být ve své kategorii špička (cena,údržba,spolehlivost,dostupnost...)
Momentálně hledat alternativy zřejmě nemá smysl.

avatar
Nikdo Datum: 16.09.2015 Čas: 09:05

thorp: Jediný další motor , který mě napadá je AI-222 , ale s Ukrajinci má Aero špatné zkušenosti i vztahy a Saljut v Rusku při současné politické situaci nepřichází v úvahu.Nemluvím o ekonomických aspektech , protože sem nesehnal dostatečné informace o konstrukci tohohle motoru.

avatar
Charlie Datum: 16.09.2015 Čas: 08:35

Pokud jsem správně pochopil, tak instalace FJ-44 do L-39(59) spočívá v instalaci redukce do stávajícího motorového lože (nebo to je možná výměna za lože nové) a pár drobných úprav. Pokud tedy zásadně nepřepracují vnitřek draku, mohla by tu stále být i možnost zástavby ukrajinského motoru.

Jenže - proč by to někdo dělal? Williams je mezi motory něco jako Toyota mezi pick-upy a ty zvládá taky opravovat kde kdo, navíc FJ-44 je na údržbu jednodušší.

DV-2 nebo jeho deriváty by nebyla špatná varianta a ten motor měl jít do L-159 (minimálně jako varianta k Honeywellu), jenže pokud se mi povedlo dohledat, Povážske strojárne jsou kaput (poslední zpráva, kterou se mi povedlo vygooglit, byla z roku 1999 a psalo se v ní o smlouvě s Rolls-Roycem ohledně dalšího vývoje).

avatar
thorp Datum: 15.09.2015 Čas: 23:05

omlouvám se DV-2 byl samozřejmě vyráběn min. pro v L-59E

avatar
thorp Datum: 15.09.2015 Čas: 22:59

DV-2 se nikdy sériově nevyráběl, Slováci ho nabízeli pro L-159, možná by Alcu pak koupili, aspoň někdo, když ještě mohlo mít budoucnost.. DV-2 jsem uvedl jako příklad, nechce se mi dohledávat kdo další dělá, fakt je že s americkými díly odpadne spousta potencionálních zákazníků, doufám že nějací zbudou.

arr