Obří ruské cvičení Vostok-2014

Ve Východním vojenském okruhu na ruském Dálném ... Více

Nová pancéřovka Carl-Gustaf M4

Švédská firma Saab představila nejnovější generaci ... Více

Test Armádních novin: Potravinové doplňky pro vojáky

Dnešní uspěchaná doba klade stále větší nároky na ... Více

Vztah k armádě

Redakce Armádních novin mně požádala, abych jednak ... Více

Pozemní technika

Český Tichý strážce vidí i neviditelná letadla

Datum přidání 15.05.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 19 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Frogman

Pardubická firma ERA dokončila funkční demonstrátor nového typu pasivního radiolokátoru, který dokáže sledovat i letouny nevysílající žádné elektromagnetické vlny. Potřebuje k tomu jen běžné rádiové vysílání v éteru a mobilní anténu se speciálním softwarem. Tato novinka je spolu s osvědčeným radiolokátorem VERA součástí mobilního předváděcího systému zvaného Tichý strážce. Firma již novou technologii předvedla Armádě České republiky při vojenském cvičení, veřejnosti ji poprvé představí koncem měsíce na výstavě obranných technologií IDET v Brně.

Silent Guard

Foto: Silent Guard / ERA

 

Nový sledovací systém využívající principu Passive Coherent Location (PCL) je stejně jako známá VERA-NG elektromagneticky neviditelný pro případného protivníka, protože nic nevysílá. Avšak na rozdíl od zmíněného vojenského systému je tato technologie schopna sledovat i letadla, která se nacházejí v tzv. režimu „radiového ticha“ (nevyzařují žádné elektromagnetické pulsy), včetně tzv. „neviditelných“ letadel. Díky tomu bude možné využít nový typ radiolokátoru jak v oblasti vojenské (např. mise, či ostraha hranic), tak i v oblasti civilní při ochraně obyvatelstva před teroristickými hrozbami - při hlídání strategických objektů typu jaderná elektrárna nebo při velkých sportovních akcích.

 

silent guardFoto: Silent Guard / ERA

 

Systém PCL, který ERA vyvíjí, navíc nepotřebuje ve srovnání s klasickým radarem pracovat s odrazem vlastního vyslaného signálu, ale může pouze „parazitovat“ na rozhlasovém nebo digitálním televizním vysílání v okolí, která mu vlny pro odraz nevědomky poskytují.


„Pro případ, že by bylo veřejné vysílání vypnuto, pracujeme také na alternativě, kdy systém doplní vlastní, vhodně rozmístěné vysílače. Jsem přesvědčen, že tato technologie v kombinaci s našimi dalšími systémy na bázi multilaterace představuje budoucnost pro sledování vzdušného prostoru,“ řekl generální ředitel ERA Viktor Sotona.

 

Foto: Silent Guard / ERAFoto: Silent Guard / ERA

 

Takto vylepšený systém bude schopen vidět i letadla ve velmi nízkých letových hladinách, a mohl by se tak stát vítaným doplňkem klasických primárních radarů i při řízení civilního letového provozu, případně je úplně nahradit za zlomek nákladů na jejich pořízení a provozování. ERA již přislíbila svůj nový PCL demonstrátor k testování Řízení letového provozu České republiky na letišti v Praze.

 

Kromě civilního sektoru má nový sledovací systém ambice uspět i u vojenských zákazníků. O novou technologii projevila zájem i Armáda České republiky, jejíž zástupci se s novinkou v oblasti pasivní radiolokace měli možnost seznámit při vojenském cvičení na západě Čech koncem dubna, kterého se mobilní demonstrátor Tichý strážce účastnil. V rámci tohoto cvičení ERA poprvé v historii předvedla spolehlivost sledování cílů, které kombinace systémů PCL a VERA-NG umožňuje.

 

Foto: Silent Guard / ERAFoto: Silent Guard / ERA

 

O demonstrátoru ERA Tichý strážce

PCL systém vyvinutý v ERA používá všesměrovou anténní řadu a jako „ozařovače“ komerční rádiové vysílače na frekvenci FM v  pásmu 87,5 až 108MHz. Jeho mobilní verze tvoří spolu se systémem VERA-NG a potřebným softwarem implementovaným do společného automobilu předváděcí pojízdný demonstrátor zvaný Tichý strážce.

 

O principu multistatického radaru

PCL systém, jinak též zvaný multistatický primární přehledový radar, pracuje na principu, kdy přijímač a vysílače jsou od sebe prostorově výrazně vzdáleny. Tato konfigurace je zvláště výhodná pro detekci cílů, které nevysílají elektromagnetické vlny a jsou proto jinými systémy pasivní radiolokace nezachytitelné. 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PhDr Jiří Dolanský Datum: 20.06.2013 Čas: 22:17

Mám takovou představu, že by se na tomto principu daly detekovat případné technické závady na vozidlech, třebba před vjezdem do tunelů. Mohlo by to být malé, nemuselo by to být moc drahé a jmjohlo by to zachránit lidi před upečením třeba v tunelu. Na závadu by se přišlo dřív, než si toho řidič vůbec všimne, třeba zadřená ložiska, příliš teplá místa, nefunkční čerpadla a filtry atd. Mohly by to užívat i třeba v STK. Mohl by to být skvělý obrovský obchod, protože by šlo o veleužitečné zaařízení. Už několikrát mě napadlo něco, co se pak třeba i po dlouhých letech realizovalo. Hezký den Jd.

avatar
Ultramarinus Datum: 20.05.2013 Čas: 17:01

A stačí k nim (vysilacum) přidělat plovák, nebo heliovy balonek na to, aby to po hodiny az tydny rozumne pokrylo danou oblast more... S tim, ze se plavidlo nevystavuje prime odvete protiradiolokacnimi strelami. Podle meho to na mori, obzvlast ve chvili, kdy se materska lod snazi nevytrubovat do stovek kilometru svoji presnou polohu, ale zaroven si hlidat okoli a navadet vlastni palubni letouny, muze byt uzitecne docela dost. Na awacsu uz by to ale asi fungovalo s vice zadrheli - ledaze by si s sebou vezl vlastni zasobu vysilacu shazovanych na padaccich...?

avatar
Longsword Datum: 17.05.2013 Čas: 17:30

2 Coffin Corner: snazil jsem se vysvetlit ten co nejejednodussi princip (pro tech nekolik malo z lidi na tomto webu, kteri s touto technologii nemaji zadne zkusenosti), v soucasnosti samozrejme existuji mnohem sofistikovanejsi systemy, viz. tento clanek.
Take nevidim duvod proc by pasivni radar nemohl navadet PLRS, v okamziku, kdy strelu detekuje a vypusti smerem k cili je to v podstate "prace" strely, pripadnych update z nejakeho "dispozibilniho" vysilace k pasivnimu radaru pripojenemu. To je IMHO nejlepsi a nejefektivnejsi reseni.
BTW ty sumove vysilace, staveli jsme je na skole v ramci vyuky, cena za jeden je cca 100Kc pri vykonu dostatecnem k pokryti oblasti desitek az stovek km2 a velikosti (zalezi na napajeni) moderniho mobilu ... zkuste pak znicit kazdy z nich, kdyz doslova stovky muze v pripade nouze shodit na padaccich vysoko letici letadlo (a vitr je roznese po kraji), nebo rozvezt na kole kdejaky sikula ...

avatar
Coffin Corner Datum: 16.05.2013 Čas: 20:48

Charlie: To je vlastně pravda, bod pro vás :)

JaM: Cituji vaše slova z jiné diskuze:
"...Strela sa odpali, no nemusi byt kontrolovana nepretrzite radarom lietadla ktore ju odpalilo - AMRAAM pocas letu dostane niekolko updatov polohy ciela, ktore maju strelu naviest do oblasti kde sa nachadza ciel..... posledne verzie AMRAAM-D by sa mali dat updatovat aj cez unilink. v poslednej faze letu sa AMRAAM prepne do aktivneho modu a strelu na ciel navadza vlastny radar v hlavici...."
Konec citátu.
A teď se zeptám, proč by to samé nešlo provést prostřednictvím pasivního PCL radiolokátoru, proti stealth cíli? Když zachytí cíl, pošle data dál, ať už pozemní PVO, nebo stíhači, kteří mohou prostřednictvím datalinku navádět protiletadlovou střelu do prostoru cíle, kde si v koncovém navedení, zapne vlastní radiolokátor a bum....
Řekl bych, že nastává doba, kdy i dosud nepřemožitelný stealth superstíhač, ochutná svoji vlastní medicínu. ;)

avatar
Jirka Datum: 16.05.2013 Čas: 20:41

Nedělejte z komára velblouda, technologie a teorie bistatické lokalizace cílů je stará a známá všem na světě, vývoj tak probíhá po celém světě. Jediné co chybělo byla nejspíše výpočetní kapacita, tak aby to fungovalo, pokud možno, v reálném čase. Co se týče zachycení cílů s velmi nízkými odraznými plochami, tak na to fungují klasické radiolokátory používající frekvenční pásmo VHF a UHF. V české republice se tyto přístroje vyřadily z provozu, příkladem mohou být radary P 18, P 14, mimochodem radar P 18 sloužil jako přehledový radar pro systém S 125 Něva, který má na svém kontě i letoun F117. Multistatický systém má velko slabinu právě v tom, že potřebuje obsadit více stanovišť a případně je mezi sebou i zabezpečit spojením, Tamara a spol tak má mezi stanovišti rádiová pojítka.
Každopádně hodně štěstí při vývoji!

avatar
hovorka11 Datum: 16.05.2013 Čas: 08:44

Jsem zvědav na vývoj ve firmě ERA.
Po době úpadku, kdy je koupila americká konkurenční firma SRA Internationalje se dostali do vlastnictví české obchodní olečnosti Omnipol kdy takřka okamžitě se z úpadku dostali do slušného zisku a vývojovému skoku.
Dokonce vyhráli tendr na nákup cca 100 radarů pro NATO. Nově je ale kolem toho najednou ticho. ERA v současnosti nerozšiřuje výrobu a má zájem pouze o nové vývojáře hardweru a softweru zřejmě ve vývojovém prostředí MATLAB.
Systém sledování je známý, ale ojedinělost je v kompletu pozorovacích schopností, proto vyhráli konkurs.
Na vývoji pracuji starší osvědčení pracovníci z bývalého ÚVR Opočinek a uplatňují tak zkušenosti z vývoje pasivního lokátoru Věra a předchozí Tamary.
ÚVR Opočinek a krach Tesly Pardubice byl dílem politických zákazů z USA prosazovaných přes Václava Havla. Tesla prodělala stovky miliónů a to ji položilo na kolena. Otázka je, jak je i nyní silná zahraniční lobby na jimi vyhraný tendr.
Dokonce se říkalo, že tam brousí ruští špióni a snaží se zjistit maximum o systému- docela bych tomu věřil.
Obdobný systém je montován v Německu.

http://ekonomika.idnes.cz/radaru-vera-prokleti-tamary-nehrozi-d76-/ekonomika.aspx?c=A040528_114007_ekonomika_ven

avatar
Charlie Datum: 15.05.2013 Čas: 22:51

Coffin: od tý doby co se TV a rádiovysílače používají k detekci letadel :)

Každopádně je to pěkná technologie. V kombinaci s klasickou pasivkou a radarem to dává zajímavý možnosti detekce.

avatar
JaM Datum: 15.05.2013 Čas: 20:44

Andrej: pretoze je toto stale len detekcia.. tento radar neumoznuje navadzat strely, rovnako ako vacsina pasivnych radarov. navyse, STEALTH predstavuje problem pre navadzaciu sustavu radarom navadzanych striel (zvycajne maju vlastny radar v hlavici a ten STEALTH ciel nezachyti iba na extremne kratke vzdialenosti, kedze ma radar v hlavici velmi malu aperturu.)

avatar
Coffin Corner Datum: 15.05.2013 Čas: 20:38

Charlie: Od kdy spadá ničení infrastruktury, jako jsou TV a rozhlasové vysílače, pod SEAD? :) Navíc v článku se jasně píše, že ERA řeší svůj PCL systém, tak, že při výpadku, nebo zničení terestriálních vysílačů je schopna je nahradit vlastními šumovými vysílači. Ty mají výhodu v tom, že se špatně zaměřují a lehce nahrazují.

Longsword: Triangulace u PCL možná zpřesní zaměření, ale není potřeba. Důležitější je počet vysílacích zdrojů, které je schopen sledovat. Například německý Cassidian u svého PCL systému zaručuje, při současném zpracování signálu z osmi vysílačů, zjištění 3D vzdušné situace, až s pěti sty cíli, i z jednoho jediného senzoru.

avatar
Charlie Datum: 15.05.2013 Čas: 16:35

Také je otázkou, kolik je na otevřeném moři potřebných zdrojů signálu, aby takovéhle zařízení mělo vůbec s čím pracovat. Navíc - právě na moři není problém pokrýt nízké hladiny, jelikož na moři nejsou kopce, lesy (záleží samozřejmě na výšce vln), takže radioloktory mají až na horizont volné pole působnosti.

Ono tyhle pasivní systémy aktivní radary nejspíš nikdy nevytlačí úplně, protože v případě války není nic snazšího než jako první při SEAD zničit televizní a radiové vysílače nepřítele - jsou to věšinou nemobilní zařízení, jejich poloha je dobře známá a nejsou zodolněné. Pak su budete zase muset spolehnout na klasické radary, nejlépe mobilní, vysoce odolné proti rušení a schopné přežít na bojišti pokrytém PRŘS, s doplněním o pasivní sytémy typu TAMARA/V2RA, které vám poskytnou situační přehled i v případě, že budete mít páteřní přehledové radiolokátory vypnuté nebo vyřazené z provozu/zničené.

avatar
Longsword Datum: 15.05.2013 Čas: 13:38

Onoje to trochu slozitejsi udelat to pohyblive, nez staticke, nebot tenhle typ radaru pracuje na principu triangulace: velmi zjednoduseno - tri anteny od sebe vzdaleny urcitou presne danou a systemu znamou vzdalenost. Kazda z nich si "ohmata" radiove pole kolem sebe, v podstate si urci vzdalenosti ke vsem vysilacum v dosahu a jejich silu signalu, ty se budou, diky tomu, ze kazda z anten je nekde jinde, trochu lisit. Takove pole je vicemene stabilni, je vsak ovlivnovano "cizimi" predmety, jako napriklad letadly, v principu je to podobne jako kdyz k radiu date kus zeleza, signal se zhorsi. V okamziku kdy se tak stane se diky zname vzdalenosti onech tri anten da urcit rozdil casu kdy se zmena projevila u te ktere anteny. Tim padem (jelikoz radiove vlny se siri stejne rychle jako svetlo) se da prepocitat i presna vzdalenost objektu, ktery pole porusil.
Na mori by to bylo velmi narocne, nebot radiove pole by muselo byt "ohmatano" prakticky v kazdem okamziku znovu a znovu a pripadne zmeny by se museli velmi slozite prepocitavat (byl to pohyb nasi lodi diky vlnam, nebo nepratelskeho letadla/strely?) a nejsem si jist, ze to (zatim) nejaky system zvladne.

avatar
Ultramarinus Datum: 15.05.2013 Čas: 12:18

Jenom to prosim pekne neprodejte Cinanum. Za mesic byste pak mohli zavrit kram, protoze by trh zavalili levnejsima kopiema.

Vzdycky jsem se divil, proc nevyrabime takove radary i pro "velke" hladinove lode namornictva. Vzdyt by to melo fungovat i na vode a jestli chapu dobre, melo by to fungovat treba i proti novym radoby stealth ambicim nedavno "zaostalych" statu. Ta "nizka letova hladina" kterou to zvlada taky procesat je taky dost zajimava - treba proti klasickemu manevru pri utoku letounu na plavidlo, nebo casty manevr raketove protilodni strely. Podle meho nazoru by Vam melo NAVY kvuli radarum treba pro ty jejich drahocene letadlovky, nebo "vylodovaci plavidla" utrhat ruce az k loktum... Neco vlastniho samozrejme uz maji, ale TOHLE nejspis ne a je to tak male, ze by se to na lode dalo montovat v prubehu upgradu.

O sanci naprosto tajneho "nakukovani" do ciziho vzdusneho provozu treba z ponorky v periskopove hloubce nekde u pobrezi, ani nemluve.

avatar
mattea Datum: 15.05.2013 Čas: 12:01

To Jarda P.: On tak lehce vyznít měl, protože na nás spousta lidí tak nahlíží. Nicméně našim šikulům vážně fandím :)

avatar
Andrej Datum: 15.05.2013 Čas: 10:42

Vdaka :-) hned je to jasnejsie

avatar
Jan Grohmann Datum: 15.05.2013 Čas: 09:29

Obchodní ředitel ERA Ondřej Chlost, na dotaz Armádních novin, zda PCL znamená konec "stealth" letounů, odpověděl:
 
Ta otázka je možná špatně postavená, protože samo PCL je naopak obranným monitorovacím prostředkem. Výhodou pasivních systémů typu PCL nebo PET je to, že se proti nim obtížněji používají nebo proti nim nelze použít prostředky, které jsou vyvinuté proti běžným aktivním radarům. Pasivní systémy jsou proto ve srovnání s aktivními radary mnohem odolnější.
 
Stejně tak je to s takzvanou „stealth“ technologií. Ta je vyvinuta principiálně proti běžným aktivním radarům. Signál vyslaný radarem se snaží „stealth“ technologie neodrážet zpět k radaru, ale rozptylovat do jiných směrů. PCL naopak pracuje na takzvaném multi-statickém principu, to znamená, že vysílač například FM rádia je jinde než PCL systém samotný. Proto je paradoxně „stealth“ cíl někdy pro PCL lepším cílem než jiné klasické cíle. Snad to nezní příliš složitě …

arr