TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Český transportér Vega - nové fotky, novinky, technické detaily

Datum přidání 18.12.2011    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 22 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Český transportér Vega byl veřejnosti představen již před několika měsíci a okamžitě vzbudil u široké vojenské veřejnosti velký ohlas. Není se proč divit, neboť Vega je po dlouhé době první skutečné české obrněné vojenské vozidlo. Spousta věcí byla již napsána a řečena, ale rozhodli jsme se trochu zapátrat, zjistit nové informace a podívat se na některé technické detaily podrobněji. Kromě technických informací vám ukážeme i v Česku neviděné fotografie z nového firemního katalogu získaného na londýnské výstavě DSEi 2011. Více již v samotném článku.

transportér VEGA

Foto: Transportér VEGA / SVOS

Legendární česká technika ve vozidle Vega

Začněme od spodu. Transportér Vega je vybaven tatrováckým podvozkem T-815-7 4x4 s originálními nápravami TATRA-GIRD. Podle neoficiálních informací Vega používá upravený podvozek převzatý z dakarských závodních speciálů. 

 

Srdcem podvozku je centrální nosná roura, na které jsou připevněny nápravy s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami. Podvozek T-815-7 4x4 má vynikající ohybovou a torzní tuhost. Nadstavba je tak při jízdě jen minimálně zatěžována. Konečným výsledkem jsou lepší jízdní vlastnosti a vysoká životnost celé korby.

 

V případě transportéru Vega je podvozek vybaven vzduchovým odpružením schopným měnit světlou výšku vozidla v rozmezí -120 až +90 milimetrů. Součástí podvozku jsou také teleskopické tlumiče a torzní stabilizátory, které snižují naklápění korby při rychlých průjezdech zatáček.

 

podvozek TATRAFoto: VEGA používá upravený podvozek T-815-7 4x4 převzatý z dakarských speciálů / TATRA

 

Originální tatrovácký podvozek, vzduchové odpružení a relativně nízko umístěná kabina propůjčují vozidlu Vega výjimečné jízdní vlastnosti. V současné době jsou jízdní schopnosti Vegy ve svém segmentu bezkonkurenční.

 

Pro zajímavost uveďme, že na tatrováckém podvozku vznikla již celá řada moderních obrněných automobilů/ transportérů. Zmiňme například izraelský Widcat, Karkadan, brazilský Avibras nebo německý Modular Flexible Drive (MFD).  

 

Ke každému podvozku patří kola. Vega má zajištěno centrální dohušťování a podhušťování pneumatik. Podle výrobce dokáže systém udržet tlak v pneumatikách i při čtyřnásobném průstřelu každého kola.

 

Modular Flexible Drive MFDFoto: Podvozek TATRA ve verzi 8x8 využívá i německý pancéřový automobil Modular Flexible Drive MFD/ DREHTAINER

Pod ochranou pancíře

Díky použití podvozku T-815-7 4x4 jsou motorový prostor a kabina od sebe „hermeticky“ oddělené. Není tak narušena celistvost pancéřové kabiny, což je smrtelně důležité při ochraně proti IED i proti obávaným výbuchem tvarovaným projektilům EFP .

 

Při najetí na IED hlavní část energie z exploze působí na přední nápravu, motor a přední kapotu. Podle výrobce Vega odolá ekvivalentu výbuchu 10 kg TNT pod přední nápravou a 50 kg TNT z boku ve vzdálenosti 5m ve výši 1m, tak jak to vyžaduje norma STANAG 4569 pro třídu odolnosti Level 4. Vega tak „bez problémů“ odolá i nejtěžším protitankovým minám.

 

transportér VEGAFoto: Transportér VEGA / SVOS

 

Dle uvedené odolnosti transportér Vega přežije i výbuch jednoho 152mm dělostřeleckého granátu, který se běžně používá jako IED v Afghánistánu proti spojeneckým vojákům.

 

Jako ochrana proti nástražným výbušným systémům IED slouží také sendvičově uspořádaná podlaha. Pracuje na principu řady vrstev pancíře a vzduchových komor, do kterých se rozptyluje energie z výbuchu. Navíc součástí dna i boků korby jsou tlumící vložky, které zabraňují přenosu rázu při výbuchu v blízkosti vozidla na posádku.

 

Pancéřová kabina, ve které sedí posádka a převážený výsadek, má balistickou ochranu na úrovni 2 dle normy STANAG 4569. Kabina tak odolává střelám ráže 7,62x39 (Kalašnikov) vypálené ze vzdálenosti 30 metrů. Jedná se konkrétně o 7,62x39 API, průbojně-zápalný, což je nejvíce výkonný náboj z rodiny nábojů vz.43, speciálně určený proti „tvrdým cílům.

 

transportér VEGA

Foto: Transportér VEGA v řezu s dálkově ovládanou stanici M151 Protector / reklamní prospekt SVOS

 

Balistickou odolnost lze posílit i přídavnými pancéřovými moduly, které zvyšují odolnost vozidla až na úroveň 4 (náboj 14,5x114 / 200 metrů). Mimochodem jedná se o stejnou odolnost, jako má český Pandur II.

 

Přesné parametry a vlastnosti přídavného pancíře jsou tajné, ale dle obrázku vidíme, že pancíř se ke korbě upevňuje pomocí patentových šroubů. S největší pravděpodobností se k montáži a demontáži používá manipulační magnet a jeřáb.

 

transportér VEGA

Foto: Transportér VEGA s ochranou mříží SLAT od VTÚO Brno / reklamní prospekt SVOS

 

Jak přídavný pancíř, tak pancéřová skla jsou vyměnitelná. Při poškození není problém zničený kus nahradit novým. Čelní skla váží až několik stovek kilogramů (dle požadované odolnosti), ale zkušená obsluha je vymění maximálně do deseti minut. Pro demontáž/montáž se používají vakuové přísavky.

 

Skla drží na místě ve speciálním ocelovém rámečku, který se připevňuje ke korbě pomocí řady šroubů. Díky tomu, že skla „tloušťkou lezou ven z vozidla“ a neomezují vnitřní prostor, může mít Vega skla prakticky v libovolné tloušťce (balistické odolnosti).

Na čem se pracuje?

V koncepci se počítá se zabudováním systémů jako je rušička IED, filtro-ventilace nebo bojový informační systém. U posledního jmenovaného je podmínkou schopnost pracovat s obdobným systémem, jako je v českých transportérech Pandur. Není tak těžké si domyslet, z jakého důvodu.

 

Pravděpodobným kandidátem na bojový informační systém je typ BVIS (Bojový vozidlový informační systém) od české firmy DELINFO s.r.o., který je zaveden právě v českých Pandurech.

 

BVIS dává posádce detailní přehled o taktické situaci. Umožňuje jednotlivým posádkám umisťovat do centrální databáze podezřelá místa, oblasti s výskytem nepřátel nebo obrazové informace.

 

transportér VEGAFoto: Grafický výstup bojového informačního systému BVIS / DELINFO s.r.o.

 

Můžeme zmínit schopnost provádět automaticky nejrůznější výpočty s možností vyvedení výsledků do grafické podoby. Jedná se například o rychlost přesunů po komunikacích, poměr sil vlastní jednotky/nepřítel, rádiová a optická viditelnost (vzhledem k vzdálenosti), hodnocení terénu nebo vyhledávaní geoobjektů.

 

Dále bude ve vozidle také přetlaková filtro-ventilace pro boj v zamořeném prostředí. Vhodnými kandidáty je izraelský filtrační systém od firmy Rafael nebo s filtro-ventilační jednotka z vojenského výzkumného ústavu ve Výškově.

 

Na závěr se vraťme k technice, na které vše stojí (doslova). Originální tatrovácký podvozek také umožňuje prakticky libovolné prodloužení vozidla. Již nyní se pracuje na verzi 6x6. Spekuluje se také o variantě 8x8. Geniální je, že se nemusí nic složitého vymýšlet. Podvozek je pro všechny verze již k dispozici.

  • Skvělá balistická a protiminová ochrana

  • Výjimečná průchodnost těžkým terénem

  • Nezávislé výkyvné polonápravy; nezávislé odpružení kol pomocí nastavitelného vzduchového zavěšení kol

  • Velké užitečné zatížení

  • Kapacita 2+10 (4x4) nebo 2x18 (6x6)

  • Měrný výkon 16,1 -20,4 kWt/t

  • Přepravitelnost transportním letounem C-130 Hercules

  • Váha verze 6x6 28 tun

  • Možnost nejrůznějších užitných konfigurací

Fotogalerie

transportér VEGA transportér VEGA transportér VEGA
transportér VEGA transportér VEGA transportér VEGA
transportér VEGA transportér VEGA

 

Zdroj: SVOS, reklamní prospekty SVOS, TATRA

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Maryland Datum: 27.11.2012 Čas: 20:07

Dobrý den. Já s tím v zásadě nemám problém pokud budou splněna tři základní kritéria.
První z nich je, že to musí být velké Cougary nebo Caimany od BAE. Z MaxPro se spojovací vůz asi udělat nedá, když je v zadu málo místa i pro 4. Samozdřejmostí je, že to nejsou vozidla určená do středoevropského terénu, ale tam se asi budoucí konflikty odehrávat nebudou.
Druhý požadavek je, že nám je US Army prodá v podstatě za cenu šrotu. Půjde o pojízdá auta zbavená veškerého vybavení. O tom se nahlas mluví, ale kolik je na tom pravdy nevím. Ve skutečnosti nemůžou američané to obrovské množství techniky z Afghánistánu dostat a budou snad i rádi, když si někdo něco odveze. Prázdná auta tak půjde snáze vybavit naší technikou.
Třetí a zřejmě nejzásadnější podmínkou je, že půjde o odprodej strojů po záruce bez jakéhokoliv povinného servisu. Pokud by na toto armáda přece jen přistoupila, mohlo by se těch pár aut zatraceně prodražit. Lidi na servis vyškolený máme. Takže nákup ano, ale bez jakýchkoliv dalších ofsetů.
Otázkou zůstává, zda-li tyto stroje armáda opravdu potřebuje, ale to mi nepřísluší soudit. Pokud je odpověď ano, pak jsem jednoznačně za nákup prověřené techniky používané několika armádami, na místo vývoje vlastního nesmyslu.

avatar
mart Datum: 25.11.2012 Čas: 21:56

Bradley:
Souhlasím. A co si myslíš o současném vývoji ohledně plánu koupit právě vozidla specifikace MRAP...?

avatar
Maryland Datum: 25.11.2012 Čas: 20:40

Celá koncepce mi nepříjde úplně šťasná, protože prvotní zadání je špatně. Vetšina MRAPů MaxPro, které vídávám po Afghánistánu mají utrženou zadní nápravu. Drtivá většina IED jsou typu pressure plate, a nálož je kousek před spínačem, takže pokud ji přední kola odpálí, nálož exploduje pod autem, v případě větší rychlosti pod zadní nápravou. Naprostou nezbytností je "V" trup aby se odvedla energie výbuchu bokem. Pro kontaktní vybušniny je opravdu 10kg na kolo k smíchu. S tak malým množstvím se nikdo ani netahá. To je tak maximálně na afghánskou armádu, která jezdí v obyčejných Fordech Ranger. Řešením je vysunutí kol (kontaktních bodů se zemí buď mimo obrys vozidla, nebo hodně dopředu či dozadu. Vojáci sedící ve Veze nad kolem by byli chudáci. Navíc je podběh nesmyslně rovný. Jako příklad této technologie uvedu nový americký BRV-O, který má kola před a za kabinou. Sečtneno a podtrženo, je to paskvil a pouze další pokus o českou cestu. Přitom už je to dávno celé vymyšlené....

avatar
Bradley Datum: 07.02.2012 Čas: 15:47

Ten email jsem odeslal...

avatar
jan grohmann Datum: 07.02.2012 Čas: 12:51

pro Bradley: ozvěte se nám prosím na náš e-mail armadninoviny@gmail.com . rádi by jsme se dozvěděli o této věci více. předem děkujeme.

avatar
Bradley Datum: 07.02.2012 Čas: 12:47

Jo ještě jsem zapomněl, pokud chceš přesný návod tak ten je popsán na stránkách MO, ale princip je asi takový: je vyhlášena určitá podpora a tvz. alokace peněz, které má dané ministerstvo k dispozici, ty tam společně s nějakým další výzkumákem nebo vysokou školou podáš žádost a potom po určitém administrativním kolečku dostaneš přiděleny. A toto je skutečný postup ale stručněji popsán. Z těchto peněz je pak takový výzkum a vývoj financován. Opravdu je k dispozici seznam projektů které SVOS a i jiné firmy financovali ze státních prostředků.
Co se týká pancéřování, existuje český výrobce balistických ochran, který spolupracuje se zahraničními firmami jako je např. OTTO MELARA, nebo ARMOR WORKS, kterým dodává svoje polotovary , tyto polotovary jsou testovány a vyvíjeny tady v ČR, a tím že znáte odolnost a víte co to snese, můžete třeba pomocí knihovny ANSYS a pomocí dalších metod dodávat i řešení. To znamená někdo řekne chci takovou odolnost proti takovému projektilu nebo výbuchu a chci aby to mělo asi takovou tloušťku a takovou váhu na čtvereční metr. A ty jako odborník se zkušenostmi řekneš... nabízíme Vám toto a toto a bude to mít tyto parametry a takový výsledek...a to je všechno....doufám že to všichni správně pochopí....jo ta česká firma je www.omega-defend.cz

avatar
Bradley Datum: 07.02.2012 Čas: 12:34

Trošku opoždění, ale osvětlím, jsou národní fondy, které podporují inovace českých firem, každé ministerstvo kde to má svůj smysl má takové fondy k dispozici. Z těchto fondů se potom financují za určitých podmínek výzkumné a vývojové projekty. A ministerstvo obrany takové má tak jako např. vnitro. A z těchto fondů SVOS čerpal, figurují na veřejných seznamech společně s VTUO Brno. Je tam přesně popsáno co zkoumali, kdy to bylo a kolik na to dostali. A málo toho nebylo, jsou to mnoha milionové částky...
Možná to bude někomu divné, ale výrobci balistických ochran a pancéřování nejsou ti co přímo aplikují tyto polotovary do aut. Pouze to umějí vyrobit a řeknou má to tuto odolnost. Znám několik firem se kterými takto spolupracuji které ti spolu s materiálem dodají tzv. řešení. V dnešní době je to už celkem běžný jev. Takže proto říkám SVOS nevymyslel nic nového, pouze uměl šikovně vyčerpat státní peníze na něco co chce potom státu zase zpátky prodat, protože proč by to jinak dělal že...Jinak tuto problematiku balistických materiálů přednáším, v jedné nejmenované lokalitě a bezprostředně znám lidi jmenovitě, kteří se na těch projektech podílely. Určitě by neměli radost že o tom takto veřejně píšu, já jim nezávidím ty jejich obrovské příjmy, které z toho mají, sám se živím solidně, ale štve mne ta zlodějna která se děje za bílého dne před našima očima a vy se na to můžete jen bezmocně dívat, protože s tím prostě nikdo nic nenadělá...

avatar
DumbO Datum: 24.01.2012 Čas: 19:18

Bradley: mohl by jsi mi trochu osvětlit mechanismus jakým SVOS financuje své projekty ze státních peněz? To by mě osobně velmi zajímalo, protože si nemyslím že to je možné.
A to co říkáš o tom že kupují od výrobců balistické ochrany zároveň i řešení, mohl by jsi to trochu rozvést? ... podle mě je blbost říkat, že když si koupíš kus pancíře dostaneš k tomu zároveň návod jak vyrobit konkurenceschopné obrněné vozidlo schopné projít certifikačními testy na deklarovaný stupeň balistické odolnosti .... to by to pak přeci dělal každý.
Nechci rejpat nebo se hádat, jen mě to upřímně zajímá, protože do toho také trochu vidím.

avatar
Bradley Datum: 22.01.2012 Čas: 22:23

Pro Pavla a ostatní....no lepší informace mám, protože se v této branži řekněme orientuji, dokonce jsou tyto data tedy přehled podporovaných projektů umístěny na web stránkách. Ale znám také přímo člověka kterého nebudu jmenovat který přímo za státní podnik který spolupracoval se SVOS na několika projektech které byly opravdu financovány ze státních peněz a to opravdu vím co říkám, a jen pro zajímavost těch dílčích projektů nebylo jen jeden nebo dva ale více než pět. Tyto projekty byly aktivní v minulých 5 ti letech. A to, že je SVOS dobrý na pancéřování, to je taky sporné tvrzení a to z toho důvodů že sám SVOS nevymýšlí žádné kombinace ale pouze od výrobců daného typu balistické ochrany koupí nejen materiál ale zároveň i řešení. A to je jednoduché, je to jako stavebnice nic co by se nedalo časem nějak zvládnout, ale souhlasím s tím že se to v Přelouči za ty léta naučily.Jediné co si opravdu zřídily tak je výroba pancéřových oken na, které se musí použít autokláv a potom kupují také ještě keramické materiály, které berou tam kde je nakoupí co nejlevněji a kde ty materiály koupit levně no třeba v Asii. To že dodávali i do zahraničí to bylo zejména ne protože by byli tak dobří protože jen to by jim nestačilo, ale také z jiných důvodů, které nebudu rozebírat. Spousta normálních lidí netuší jak se tyto akce dělají a a i normální vojáci AČR kteří jsou uživateli takové techniky vůbec netuší co je to zač a kdyby to neměli v manuálu tak o tom stejně moc neví, což chápu protože se to nikde naučit nedá a nikdo je školit nechce spíše záměrně o tom co je ta či ona balistická odolnost a co jim v tom či onom vozidle vlastně hrozí. Protože jim pouze řeknou má to tento stupeň ochrany a odolá to tomu a tomu a to je všechno....Myslím si, že je to ale málo. V tomto státě se ojebává naprosto všechno a myslíte si že pancéřování ne ? Nedělám chytrého jen mne tyto věci vadí, já jsem proto aby se vojákům dalo to co opravdu potřebují, to co je vyzkoušeno to o čem je jasné že to opravdu splní a ne pořád nějaké experimenty, protože jak by si někdo myslel to že pan Černý dostal mnoha milionové dotace pomohlo jen panu Černému a ne státu nebo armádě.
Něco podobného je v balistických vestách, ale to není v této kapitole vhodné psát, protože jsem tady kapitolu například o balistických vestách pro AČR nenašel. To je totiž ještě úsměvnější než nějaká VEGA, ta se do armády nejspíše opravdu nedostane, ale nové vesty už zadány byli a to tak dobře, že byla přesně popsána jedna vesta jednoho výrobce se všemi detaily a potom se pochopitelně někdo ozval a řekl že to co zadali je zcela jasné a že by asi bylo dobře aby se opravdu soutěžilo...no tak to aspoň zatím zrušily, ovšem opravdu jen zatím....je škoda že taková sekce tady není to by bylo počteníčko...pokud jsem se někoho dotkl tak se omlouvám...ale nemůžu si pomoct.

avatar
valachian Datum: 21.01.2012 Čas: 18:30

Tatra je už stejně odkoupená američany. Ale auta udělal umí, stačí se podívat na wildcat (Divoká kočka) Dělala to tatra a nějaká zbrojní společnost pro Izrael a při porovnání s Dingem co máme a je to auto na h.... je tatrovácké auto super prostředek do všech podmínek

avatar
smus Datum: 21.01.2012 Čas: 12:35

Pavel:plně s tebou souhlasím. Článek o typu VEGA je na můj vkus napsán hodně optimisticky, na druhou stranu zase nevidím důvod, proč by česká firma nebyla schopná udělat něcco opravdu dobrýho. Co já vím, SVOS je v oblasi pancéřování o ochrany hodně dobrý a je známý i mimo hranice ČR

avatar
Pavel Datum: 19.01.2012 Čas: 20:12

Bradley: ty možná máš lepší informace, ale já teda nevím zda SVOS tu Vegu vyvinul za státní peníze. Docela bych se tomu divil, že by vlády v téhle zemi po roce 1989 podporovali český zbrojařský průmysl. Já to vidím přesně naopak. Zarazit a omezit tuto výrobu s dlouholetou tradicí a naopak kupovat vše od velkých firem z našich „spřátelených zemí“. Mě osobně by se určitě líbilo víc, kdyby kluci mohli v Afghánistánu jezdit třeba ve Vegách a ne v Dingách. Samozřejmě za předpokladu splnění požadovaných TTD, parametrů spolehlivosti a při rozumných finančních n ákladech. Jenže všichni víme, že u nás si techniku nevybírá uživatel, ale hezky mu jí koupí politici spolu s příslušnými zprostředkovatelskými firmami. Viz snad nejmarkantnější případ letounů CASA C-295, přestože vojáci (včetně těch nejvyšších) chtěli C-27J Spartan. Proto i kdyby SVOS přišel s Vegou v době, kdy se rozhodovalo, stejně by nakonec koupili Dinga. A to i přes to, že na rozdíl od obrovského německého výrobce KMW, by si Černý této zakázky asi hodně vážil a vojákům by vozidlo mohl i vypiplat přesně podle jejich potřeb. No a na závěr podstatná připomínka – co se týká těch deseti vyprošťovacích Tater za nesmyslných 50 0 milionů Kč – tak ty armádě nabízel státní podnik VOP-026 Šternberk/Nový Jičín. Tedy podnik, který si zřídilo pro své potřeby samo české ministerstvo obrany. Takže tady vidím tu neuvěřitelnou drzost ze strany státní vopky i jejího pokusu jak vytahat co nejvíc peněz z kapes poplatníků. Bylo jen dobře, že se to zmedializovalo a nakonec stoplo.

avatar
Bradley Datum: 19.01.2012 Čas: 00:14

VEGA od pana Černého z firmy SVOS je jistě na solidní technické úrovni, protože používá osvědčenou konstrukci podvozku TATRA mnohokrát prověřenou v náročném terénu.Ale co se týká balistických vlastností mohou pouze vycháízet právě z US STD STANAG 4569 který udává jakési parametry které musí dané vozidlo splnit. Ale ti hadráři který zničily stovky vozidel v Afghánu a Iráku moc dobře vědí co mají použít na to či ono vozidlo protože vyšší ochrana než IV. del uvedené normy se už ani udělat nedá...a ta nálož pod kolem je zcela směšná...každý průměrný pyrotechnik ví moc dobře že ty nálože v horkých oblastech které vybuchují pod vozidly jsou kolikrát až pěti násobné síly...takže pan Černý zase tak nic světaborného nevymyslel a nevyrobil...není to závist jak by si mohl někdo myslet, pouze technické konstatování někoho kdo má s výbuchy nějakou zkušenost...
No a to proč je to specificky děláno tak aby to mohlo spolupracovat s PANDURy, no to, že to armáda koupí je pouze zbožné přání pana Černého, protože ten na "kulaťáku" zase tak dobré lobby nemá proti jiným firmám aby to do armády prosadil...a ta co mohla koupit již koupila a rozhodně se nechystá kupovat další nesmyslná vozidla. Jinak pan Černý si toto vozidlo vyvinul za státní peníze a to už v článku uvedeno není, že na to dostal mnoho milionů korun které částečně utratil ve státním podniku který má výzkumák v Brně VTUO kde mu to za tučné bakšiše pomohli hoši vymyslet....Uvědomte si že ta drzost je úžasná, za naše daně si někdo vymyslí nesmyl který armáda stejně nepotřebuje a ještě by ho chtěl znovu za naše daně armádě potom nejlépe ve velkém prodat...ano je to kapitalismus a tržní prostředí, ale je to taky loupež, která přesunuje neustále peníze ze státní pokladny do soukromých rukou za zboží a výrobky které vlastně nejsou potřeba....A protože spousta čtenářů nerozumí prostředí nákupů armádního vybavení může jen tiše otevřít ústa nad tím jak redaktor-fanda popisuje úžasné vlastnosti vozidla VEGA a skrytě říká to by bylo něco kdyby si to kvalitní super odolné vozidlo armáda koupila protože vlastně lepší není...ale už se nezamýšlí nad tím, že to vlastně ani nepotřebujeme.
Nechci tu spamovat ale závěrem uvedu jeden příklad....před časem proběhla médii zpráva jak chtěl pan Černý naložit armádě deset servisních Tatrovek pro doprovod Pandurů za více než 500 mil. Kč no a málem se mu to snad i povedlo, ale někdo z těch mála poctivých kteří ještě zůstali v uniformě se nad tím asi zamyslel a řekl si že ta cifra je fakt velká a že by to asi nebylo dobře aby to SVOS dostal...a je po zakázce. Cena vozidla VEGA také nebude na české úrovni cen, ale na předražené ceně světové...děkuji za prostor.

avatar
valachian Datum: 18.01.2012 Čas: 19:47

No tak v Afganistánu se objevují nálože 80 i 150 kg ''homenády'' Tedy po domácku vyráběné výbušniny, ekvivalent cca 40 až 80 kg TNT. Nejčastější forma útoku je použití kombinace RPG 7, kulometu PKM a AK 47.Tak se mi zdá, že výrobci někde udělaly chybu v propočtech a bude to další paskvil pro armádu. Co bude stát zase hromadu vyhozených peněz.

avatar
Jerry Datum: 10.01.2012 Čas: 22:53

By mě tedy zajímalo, jak se dnes říká dělostřeleckému granátu? Výborný článek !!!

arr