Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Události

Čeští stíhači si z mezinárodního cvičení NATO Tiger Meet 2018 odnášejí třetí místo

Datum přidání 25.05.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 18 komentářů    autor autor: kapitán Tomáš Maruščák

V pátek 25. května 2018 končí mezinárodní cvičení NATO Tiger Meet 2018, které se konalo od 14. května 2018 v polské Poznani. Za Vzdušné síly Armády ČR se cvičení účastnilo 30 vojáků, primárně pilotů a techniků 211. taktické letky s letouny JAS-39 Gripen.

Foto: Kamufláž letošního vlajkového JAS-39 Gripen připomíná historii 100 let československého letectví; větší foto / Petr Soukop

 

Do letošního cvičení se zapojilo celkem 22 elitních „tygřích" letek členských a partnerských států NATO se 70 letouny a 10 vrtulníky. V rámci komplexních misí působil také alianční letoun včasného varování a řízení AWACS. V průběhu dvou týdnů čeští stíhači absolvovali celkem 47 letů, ve vzduchu strávili více než 54 hodin.


V dopoledních hodinách se létaly mise podle komplexního scénáře za koordinace všech cvičících (tzv. Composite Air Operations - COMAO), v odpoledních hodinách následovaly mise zaměřené na manévrový vzdušný boj a na úkoly přímé letecké podpory.


„Cvičení jsme se účastnili se čtyřmi letouny. Piloti mají možnost ověřit a rozšířit si své zkušenosti v plánování a provádění taktických operací, kdy plní úkoly v rámci komplexních misí taktického a vrtulníkového letectva připravených až pro šedesát letadel i se zapojením pozemních prostředků protivzdušné obrany," vysvětluje velitel českého uskupení podplukovník Radoslav Matula.

 

„Ve spolupráci s dalšími jednotkami se procvičují letecké obranné i ofenzivní operace, mise na podporu pozemních jednotek i mise menšího rozsahu na výcvik vzdušných soubojů 2 vs. 2, 1 vs. 2 nebo 1 vs. 1 mezi různými typy letadel," dodal Matula

 

 

Foto: Kamufláž letošního vlajkového JAS-39 Gripen připomíná historii 100 let československého letectví; větší foto 1, větší foto 2 / Petr Soukop


Součástí cvičení jsou také různé doprovodné programy jako např. soutěž o nejlepší kamufláž letounu. Třetí místo letos obsadil český vlajkový letoun JAS-39 Gripen s motivem věnovaným historii 100 let československého letectví. Autorem motivu je jeden z pilotů 211. letky, náklady na realizaci uhradil výrobce letounů společnost Saab.


V rámci misí podle komplexního scénáře se účastníci střídají v plánování těchto misí z reálných situací, kdy je např. úkolem stíhačů nejprve vybudovat vzdušnou nadvládu. Následně posádky vrtulníků v dané oblasti provedou výsadek jednotek speciálních sil nebo vyzvednou zájmovou osobu. Zabránit se jim v tom samozřejmě snaží nepřátelský tým.


Čáslavská 211. taktická letka se stala v roce 1991 čestným členem tygří asociace, plnohodnotným členem se stala v roce 2010. V témže roce vyhrála tzv. Silver Tiger Trophy, která je tradičně udělována nejlepší jednotce na cvičení. V roce 2013 se čáslavská tygří letka umístila na druhém místě v soutěži o nejlepší kamufláž, stejně tak tomu bylo v roce 2017.

 

Foto: Kamufláž českého letounu JAS-39 Gripen pro loňské cvičení; motiv nesl příznačný název „Wildcat“, kde částečně překrytá tvář topmodelky Simony Kraninové byla stylizovaná do podoby tygřice; větší foto / Uli Metternich

 

Foto: Letošní NATO Tiger Meet probíhalo na letecké základně v Polské Poznani; větší foto / Michal Voska


Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Snownomad Datum: 12.06.2018 Čas: 00:06

stíhači si bohužel třetí místo neodnášejí, leda tak natěrači a ten jeden který to navrhl
jinak tohle je LOL
https://www.natotigers.org/sites/default/files/styles/extra_large__750x500_/public/images/gallery/2014/11/2260390388.jpg?itok=we5NPKNk
tohle kupujou maminky malým dětem na lyžařské přilby

avatar
pospixx Datum: 29.05.2018 Čas: 19:58

Dobrý den,
jen bych chtěl upozornit, že na cvičení Tiger Meet 2018 byly i bojové vrtulníky z 22. vrtulníkové základny a se svými tygřími vrtulníky také bodují. Jen tak na okraj, protože o tom tu není ani zmínka.... děkuji a nic proti stíhačům :-D

avatar
mikojan29 Datum: 29.05.2018 Čas: 11:54

Luky

Toto boli praví "tigri".

http://airmuseumnetwork.com/avg-flying-tigers-veterans-headline-atlanta-warbird-weekend-dinner/

avatar
Luky Datum: 29.05.2018 Čas: 08:17

Když vidím ten pokřik "Tiger, Tiger", říkám si, jestli by bylo hodně přes čáru, poslat tam letadlo "Rudý Džon" s mračícím se smajlíkem a smutnýma očima, takovej krvavej tygřík.

avatar
skelet Datum: 29.05.2018 Čas: 07:35

trocha mála o setkáních Tygrů
https://www.pressreader.com/czech-republic/lidove-noviny/20180526/281797104663691

avatar
mikojan29 Datum: 28.05.2018 Čas: 10:56

V novom L+K (6 akebi 7) o tom bude určite nejaký článok.

avatar
cejkis Datum: 27.05.2018 Čas: 21:34

Asi málo chlastali v baru a ve vzduchu už bodovou ztrátu nedohnali...
Tohle hodnocení je opravdu úsměvné a proto se moc detaily nikdo nechlubí. Až to bude hodnocení v rámci Red Flag, tak to bude mnohem čitelnější.

avatar
Starlight Datum: 27.05.2018 Čas: 00:39

Německé řadové Eurofightery u operačních jednotek systém IRST nemají.

Výjimkou jsou zkušební stroje v sériovém provedení, které jsou osazené měřící technikou a které jsou označované jako IPA (Instrumented production aircraft). Slouží pro zkoušky pro všechny členy programu Eurofighter.

Dvoumístný IPA 3 (98+03) je u zkušební jednotky Luftwaffe WTD61 v Manchingu. To je ten letoun na fotce, kterou tady postnul Balm. Jednomístný IPA7 (98+07) je u výrobce Airbus také v Manchingu. Třetí německý zkušební stroj je opět dvoumístný - IPA 8 (98+08).

avatar
Shania Datum: 27.05.2018 Čas: 00:06

tady v druhem postu je ten clanek

https://forums.eugensystems.com/viewtopic.php?f=155&t=40384&start=450

myslim, ze je interpretace velmi snadna v ramci kontextu.

A nebylo to ani na red flag, ale Distant Frontier (pro ulehceni hledani) kde se nacvicovali boje mensiho rozsahu.

F22 neni neznicitelny stroj, ale umoznuje pilotovi mit obrovskou vyhodu a dovolit mu vic chyb.

avatar
alea206 Datum: 26.05.2018 Čas: 23:59

Tedy v tom clanku toho mohlo byt trochu vic. Z titulku by clovek soudil ze predvedli nejaky super vykon a clanek je o tom ze meli hezky pomalovana letadla.

avatar
balm Datum: 26.05.2018 Čas: 22:35

O absenci IRST(FLIR) jsem si též myslel, že jde o Britskou záležitost, ale skutečně Německo, nebo Itálie mají ve výzbroji FLIR/IRST.
https://s7.postimg.cc/q6yqx63dn/EF-_Lufywaffe-_FLIR-_IRST.jpg

Podle luftwaffe.de to byl Typhoon letky Jg74 (číslo 30-29), který se přikradl k F-22, za kterou mu byl započítán sestřel.
https://s7.postimg.cc/ulca64rzf/EF-30-29-_Kill1.jpg
Celkem tento pilot (podle zdroju na Luftwaffe.de a Flight Global Archive (byl vybaven HMD) dosáhl tří sestřelů:
https://s7.postimg.cc/ovw1m01aj/EF-30-29.jpg

Možná máš pravdu z detekcí, Aviationist a Defense Issues píší něco jiného, než na F-16.net a AV Week. "If I get everything right BVR, I’m not going to get closer than 20 miles" interpretují každý jinak. Nicméně ze záběrů startu tří strojů není vidět IRST, u čtvrtého nevím. Trupová čísla nejsou dobře čitelná, ale Jg74 měla ve výzbroji Typhoon s IRST. Otázkou zní, jestli ten čtvrtý byl s IRST (FGA píší,že byl).
První verze Pirate IRST/FLIR od Thales/Finmeccanica přicházeli do výzbroje od roku 2007. Současné verze Selex EX (Thales/Leonardo SpA) by měla umět až 200 cílů. Těžko říci, jako jim funguje

avatar
Shania Datum: 26.05.2018 Čas: 00:23

20 mil a ne km

avatar
Shania Datum: 26.05.2018 Čas: 00:22

BTW detekce na 50km přes IRST byla od britů.

A přesná německá hláška k 20km je:

Pokud udělám vše dobře v BVR, nedostanu se přes 20km...

tzv že nemá šanci se dostat blízko k F-22 a navazovalo to na jejich dobré výkony v boji na blízko... pochopitelně s čistým Typhoonem a HMDS.

avatar
Shania Datum: 26.05.2018 Čas: 00:07

balm: máš k tomu nejaký zdroj?

Jsem si celou dobu myslel, že německé Typhoony nemají IRST.

Přijde mi, že motáš několik historek dohromady...

Jediný způsob, jak by se APG-77 mohl typhoon schovat pod 50-60km je být za terenem... A v té době německé letectvo těžko mělo střelu, co by dokazala dostat F-22 z 50km...

avatar
balm Datum: 25.05.2018 Čas: 23:32

Nátěr k výročí se mi líbil, ale chtěl bych se dozvědět, jak si naše letka vedla v ostatních (bojových) dovednostech. Chci věřit, že naši piloti patří ke špičkovým jednotkám (a že jich nemáme málo) a nevidím důvod, proč by z Tiger Meets nemohla být podrobnější zpráva (metodika a výsledky). Koneckonců z vysoce ceněného Red Flag raporty jsou.

Tak se mimochodem zjistilo, že radar NG APG-77 AESA ve stíhačkách F-22 nebyl schopen detekovat nízko letící letku Jagdgeschwader 74 se stroji Eurofighter Typhoon, které simulovaně sestřelili trojici F-22 Raptor. Vyhrál pasivní elektro-optický a infračervený detekční systém, který detekoval F-22 na 50km. Ironií je, že vyšší než 50% zničení cíle pomoc radarově naváděné střely zaručila až vzdálenost okolo 60 - 65km. Navíc se nesmělo používat rušení a protiopatření. Typhoon v rukách pilotů Luftwaffe se byl schopen nepozorovaně dostat k Raptoru do 20km, teprve poté byl detekován. Bohužel, nikde se neuvádí letové parametry obou letadel a detailní informace o prostoru. Ve zprávách se uvádí pouze výsledky a vzdálenost. S každým dalším cvičením vyplavou na povrch zajímavé věci a často překvapí, co dokážou elitní piloti. V roce 2016 předvedla vyšší úroveň IAF 119. letka "Bat Squadron" vyzbrojena Izraelskou modifikací F-16I v pronikání do bráněných oblastí a ničení cílů. I naši piloti umí tankovat ve vzduchu (při letech v rámci Air Policing tak běžně tankují) a bohužel, nemáme tankovací letadla. Bohužel, .... škoda, protože pro Izraelskou 119. letku byla delší, než kdyby letělo několik Gripenů z Čáslavi.

arr