TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

CH-53K King Stallion oficiálně představen

Datum přidání 09.05.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 11 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká námořní pěchota US Marine Corps (USMC) oficiálně představila těžký vrtulník CH-53K King Stallion. Jde o největší a nejtěžší vrtulník v Ozbrojených silách Spojených států.

CH-53K King Stallion

Foto: Roll-out CH-53K King Stallion. / Sikorsky

 

CH-53K King Stallion designově vychází z CH-53 Sea Stallion (resp. CH-53E Super Stallion). Předchozí verze CH-53 slouží v různých verzích a modifikacích u americké námořní pěchoty, námořnictva i letectva.

 

Slavnostní roll-out proběhl v továrně firmy Sikorsky na Floridě. Slavnostního ceremoniálu se zúčastnil i velitel námořní pěchoty generál James Amos.

 

Podle generála se první let CH-53K odehraje do konce letošního roku. Počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) dosáhne první jednotka námořní pěchoty v roce 2019.

 

CH-53K King StallionFoto: První test motorů. Všimněte si rotující hlavy rotoru. VĚTŠÍ OBRÁZEK / Sikorsky

 

Program CH-53K je v několika měsíčním skluzu. Na druhou stranu se americkým mariňákům podařilo vyhnout neduhu podobně náročných zbrojních programů. Podle plukovníka Roberta Pridgena, programového manažera CH-53K u USMC, byl rozpočet překročen pouze o necelých 5 %.

 

Námořní pěchota plánuje odebrat přibližně 200 strojů. Americké daňové poplatníky přijde jeden stroj na 84,9 milionu dolarů (1,75 miliardy Kč !), 115,9 milionu dolarů i se započtením vývoje (GAO, str. 53). Cena stroje se tak směle může srovnávat s cenou nejmodernějších stíhaček, jako je např. F-35 Lightning II.

 

Konstrukce CH-53K má se svými předchůdci jen málo společného. Zcela nový je kompozitní drak, kompozitní rotor o průměru 24 metrů, nové motory a převodovka a samozřejmě nejnovější elektronická výzbroj.

 

Srdcem vrtulníků je trojice výkonných turbohřídelových motorů General Electric T64-GE-416/416A (3×5600 kW). Pohonná jednotka má o 57 % větší výkon a o 20 % menší spotřebu než motory CH-53E Super Stallion.

 

CH-53K King StallionFoto: Modelová mise CH-53K King Stallion. / USMC

 

CH-53K přepraví náklad o hmotnosti 15 900 kg nebo 55 vojáků. Dosavadní vrtulníkový rekordman, ruský Mi-26 „Halo“, se zatím obávat nemusí. Mi-26 dokáže unést dokonce 20 tun nákladu nebo 90 vojáků.

 

Vrtulník CH-53K je schopen v podvěsu přepravit 12 245 kilogramů na vzdálenost 200 kilometrů, což je 3× více než v případě CH-53E Super Stallion. V podvěsu lze přepravovat např. 155mm houfnici M777, nebo vyvíjené obrněné automobily JLTV (Joint Light Tactical Vehicle).

 

Zdá se vám dolet poněkud malý? Smyslem americké námořní pěchoty je provádět obojživelné operace – dobývat pláž, pobřeží a přímořské oblasti. Vrtulníky CH-53K King Stallion budou operovat z výsadkových plavidel a vysazovat mariňáky a materiál na horizontu. Relativně malý dolet tak není překážkou.

 

Zdroj: IHS Janes, AIN ON-line, Foxtrot Alpha

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ezekyl Datum: 13.05.2014 Čas: 08:48

Cena za CH-53K King Stallion je cca 100 mil USD, cenu za Mi-26 jsem nenašel, ale při srovnání věku konstrukcí se cena 20 mil USD nezdá nereálná. Na CZK to máme potom "zastaralý" Mi-26 za půl miliardy a a horkou novinku CH-53K za 2 miliardy. Vzhledem ke kvalitativnímu skoku v jak ve vybavení tak v konstrukci za 40 let, a při přihlédnutí k faktu že Mi-26 je civilní, pak cena 100 mil USD vypadá celkem slušně.

A buďme rádi, že jsou moderní zbraňové systémy tak drahé. Kdyby nebyly, bylo by jich mnohem víc... V naší armádě by to bylo sice fajn, ale tam by na ně nebylo tak jako tak, a měli by je všichni ostatní. A kdyby dnešní modří kluci ze severní ameriky a červení kluci z euroasie mohli nakupovat letadla a tanky jako rohlíky, tak už by tu ta třetí válka byla. Dnešní svět nedrží na uzdě jaderný arzenál, ale nedostatek peněz...

avatar
Matesaax Datum: 12.05.2014 Čas: 10:52

Mi-26 je oproti CH-53 ještě větší a tím pádem ne příliš praktická pro běžné vojenské úkoly.Navíc její provoz je extrémně drahý.

avatar
Nikdo Datum: 10.05.2014 Čas: 22:56

Tak ona cena Mi-26 bude podstatně nižší (našel jsem cenu maximálně 20 mil USD , ale nedokážu posoudit hodnověrnost zdrojů) , ale to samo o sobě nic nevypovídá. Mi-26 je spíše civilní ,mnohem hůře přepravitelný letadlem ,bez možnosti tankování za letu , Další věcí je životnost vrtulníku ,motorů a dalších komponentů a asi největší slabinou o které vím je dostupnost náhradních dílů. Ch-53K bude mít avioniku na úplně jiné úrovni , která mu umožní operovat za horších klimatických podmínek a bude lépe uzpůsobený pro operace z výsadkových plavidel nad mořem .Dalším plusem je nová konstrukce s větším potenciálem pro budoucnost.Takže kalkulace výhodnosti může být dost ošidná věc , Pro Mi-26 zase hovoří krom ceny jednoznačně jeho přepravní kapacita a relativní jednoduchost technologií které využívá. Pro mě osobně nejde tyto dva vrtulníky srovnávat , každý je prostě na něco trochu jiného i když výkonově se přibližují.

avatar
stetula Datum: 10.05.2014 Čas: 21:23

Vrtulník to bude špičkovej , ale měli by vyměnit designéra :) vypadá hrozně

jinak co se týče ceny zajímalo by mě porovnání s cenou MI26 nevíte někdo cenu ???
protože se může stát že nakonec nebude nějak extra drahý

avatar
flanker.jirka Datum: 10.05.2014 Čas: 15:29

Nádherná mašina se skvělými výkony, cena vývoje odpovídá tomu, že se vše snaží vyladit do detailů a museli přitom u každé součásti i zaplatit vývoj materiálů. Je obrovský rozdíl v tom, když někdo postaví letadlo z dosud používaných materiálů, u kterých popis jejich vlastnosti najde v tabulkách, než když musíte vše vyvinout, ověřit, certifikovat. Pokud se tyto věci osvědčí zlevní se s tím pak každý další vyrobený produkt, to je investicí do budoucnosti, hold to někdo odzkoušet musí, aby to jiný pak okopíroval. Dosáhnout snížení spotřeby paliva o jednu pětinu taky není na škodu.

avatar
Libertz Datum: 10.05.2014 Čas: 13:51

nevertemediam: vy budete zrejme jeden z milovnikov konspiracii. Aby priemysel nestagnoval? To su vase oblubene argumenty typu: USA potrebuju spravit vojnu aby sa zvysila ekonomika a samozrejme kvoli nerastnym surovinam. Pisete tu jako kebyze ekonomika USA stoji len na vyrobe zbrani a podobne... USA vyrabaju vsetko mozne naco si vspomenete a zbrojarstvo je len jeden z mnohych vyrobnych odvetvi. Staci tych priemyslov vymenovat len par a je ich najviac na svete napr. letecky, automobilovy, kosmonautika, filmovy, hudobny, potravinarsky, elektrotechnika, stavebny,pocitacovy, chemicky priemysel a mohol by som pokracovat dalej. Mimochodom neviem ci ste to nezaregistroval ale ta stagnacia co tu spominate znama jako ekonomicka kriza je uz davno prec (2008-2010/11)... a to nehovorim o tom ze USA su hlavnym tahacom technologickeho vyvoja s najrozsiahlejsimi vyskumami na mnoho smerov... co sa tyka "rozduchavaniu konfliktov" dovolte mi napisat preco sa amici pletu do vsetkeho co sa vo svete deje a preco maju v tolkych krajinach vojakov: verte ci nie ale je to kvoli udrziavaniu celosvetovej stability, totiz pred WW2 boli v politike izolacionizmu cize sa nemiesali politicky ani vojensky do nicoho co by priamo neohrozovalo ich bezpecnost, lenze ekonomicky boli uz od cca 1900 navyspelejsou krajinou sveta s najvacsim vplyvom, vznikli dve svetove vojny, preco? lebo sa vzdy v nejakych krajinach (v tomto pripade v tych vyspelych) dostali k moci totalitne systemy ktore chceli priamo ovladnut svet (alebo cast), po WW 2 sa ukazalo ze krajina s takym nesmiernym vplyvom nemoze byt politicky izolovana a odvtedy prebrali hlavnu ulohu udrziavania stability vo svete a mali za ciel vytvorit volny globalny trh co sa aj stalo. Preto aj ich tajne sluzby vsetko sleduju prostrednictvom najmodernejsich technologii (ktorych vyvoj stoji take nehorazne sumy). To je aj dovod preco je globalnym jazykom anglictina a jednotka svetovej ekonomiky USD. Radsej mat nejake lokalne konflikty (tie su samozrejme vzdy ci uz sa do toho USA zapletu alebo nie) jak 3. svetovu .........
PS: ospravedlnujem sa ze som to tu rozviedol ale taketo komentare "odbornikov" naozaj nemam rad.. tym samozrejme nechcem tvrdit ze ja som odbornik, nie som ale zaujmam sa o to

avatar
Adanedhel Datum: 09.05.2014 Čas: 18:56

Děkuji Pane Grohmane, pokud bych něco takového řekl já, nemělo by to žádnou váhu.

avatar
Jan Grohmann Datum: 09.05.2014 Čas: 16:54

Pane nevertemediam, zkuste se ve svých komentářích držet tématu. Vaše pocity a doměnky o uspořádání světového řádu můžete přednášet jinde. Děkuji.

avatar
nevertemediam Datum: 09.05.2014 Čas: 16:41

vsak prave, zbranove systemy su neskutocne predrazene. By som sa necudoval keby mala aj zbrojarska loby zasluhu na rozduchavani konfliktov, usa potrebuju nepriatela, uz len kvoly tomu aby ten ich zbrojarsky priemysel nestagnoval a mali pred obcanmi zamienku preco tolko nakupovat

avatar
Adanedhel Datum: 09.05.2014 Čas: 16:24

Tak, vezmi si že jeden Pandur nás stál přes 100 000 000 Kč, to zas takový nepoměr není :-)

avatar
nevertemediam Datum: 09.05.2014 Čas: 16:00

hovorte si co chcete, ale 1,75 miliardy Kč je za vrtulnik neskutocne vela, aj ked jeho vykony su impozantne, stale to bude iba vrtulnik za skoro 2 miliardy

arr