TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Čína a Ukrajina plánují společnou zbrojní výrobu

Datum přidání 16.12.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 39 komentářů    autor autor: Václav Kopecký

Po rozpadu Sovětského svazu zůstaly na území nově osamostatněné Ukrajiny významné zbrojní závody. Zejména letecké podniky jsou dosud špičkovými výrobci ve svém oboru. Na Ukrajině se také nacházely loděnice Mikolajiv, nejmodernější v tehdejším Sovětském svazu, odpovědné za stavbu sovětských letadlových lodí.

Nový společný čínsko-ukrajinský projekt má v plánu zavedení výroby lehkých bojových letounů  Hongdu L-15 v ukrajinské Oděse

Foto: Čínský Hongdu L-15 se bude vyrábět v ukrajinské Oděse; větší foto / Public Domain

 

Samostatná Ukrajina si dokázala udržet a dále rozvinout svůj zbrojní průmysl do takové míry, že podle údajů Stockholmského institutu pro studium míru SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) z roku 2012, byla Ukrajina čtvrtým největším vývozcem zbraní na světě, před ní byly pouze USA, Rusko a Čína. Situace se pro Ukrajinu změnila po začátků bojů na východě země a ruské podpoře tamních separatistů.


Vzájemné obchodní restrikce mezi Ruskem a Ukrajinou měly negativní dopad na zbrojní průmysl obou zemí. Na ukrajinské straně však melo zrušení zbrojních kontraktů s Ruskem daleko významnější dopady, neboť ukrajinské podniky byly významnými subdodavateli ruských zbrojovek, které si začaly hledat nové obchodní partnery.


V tomto pro zbrojní průmysl nejistém období se o ukrajinský zbrojní průmysl začala zajímat Čína. Nebylo by to poprvé, kdy Čína s Ukrajinou spolupracovala ve zbrojní oblasti. Prvním významným kontraktem mezi oběma zeměmi byl prodej bývalé sovětské letadlové lodi Varjag třídy Admirál Kuznětsov roku 1998 do Číny.


Ukrajina Varjag získala po rozpadu Sovětského svazu roku 1992. Po prodeji a nákladné dostavbě byla loď v Číně zařazena do služby roku 2012 pod jménem Liaoning.


Nyní Čína a Ukrajina plánují výrobu lehkých bojových letounů Hongdu L-15 v ukrajinské Oděse. Podle ukrajinského tisku je vyjednávání o zahájení výroby ve finální fázi a rozjezd celého projektu je plánován na rok 2016.


Podle čínsko-ukrajinských plánů výroba proudových strojů L-15, což je licenční kopie ruského cvičného/lehkého bojového letounu Jak-130, proběhne v oděské továrně Oděsaviaremservis, která je divizí ukrajinským státem vlastněného zbrojního komplexu Ukroboronprom.


Na Ukrajině vyráběné L-15 získají ukrajinské motory AI-222-25, vyráběné v záporožském podniku Motor-Sich. Tyto motory byly původně určené pro ruské Jaky-130, ale po ruské anexi Krymu minulý rok, byly jejich dodávky do Ruska přerušeny.

 

Čína podle všech dostupných informací plánuje finančně pomoci s navýšením výrobní kapacity oděského závodu, nicméně konkrétní výše celého kontraktu a podrobnější informace nejsou dosud k dispozici.


Konec dodávek motorů AI-222-25 pro Jaky-130 donutil ruské podniky hledat nové dodavatele, kteří by nahradili ukrajinské výrobce. Na ruské výstavě letecké techniky MAKS Aviation Salon konané letos v srpnu na letišti Ramenskoje poblíž města Žukovskij u Moskvy, byl představen motor AI-222-25 vyrobený z ruských součástek moskevskou továrnou Saliute. Podle vyjádření zástupců Saliute bylo zkonstruování a spuštění výroby motoru v Rusku velkou výzvou pro tamní zbrojní průmysl.


Nové motory ze Saliute jsou podle vyjádření výrobce údajně na daleko vyšší úrovni než původní ukrajinské. Rusové také představili nové varianty motorů, a sice typ AI-222-25F s možností přímého spalovaní a typ I-222-28 schopný vektorování tahu.


Je nejasné, zda čínsko-ukrajinská vojenská spolupráce v projektu letounu L-15 bude začátkem větší spolupráce ve zbrojní oblasti mezi oběma zeměmi. Každopádně čínsko-ukrajinský projekt je prvním případem, kdy se Čína poprvé zapojí do zbrojní výroby v některé postsovětské zemi.


Dosud byly čínské aktivity ve zbrojní oblasti v postsovětských zemích zaměřeny pouze na společný vývoj, nikoliv na výrobu. Čína tak tímto kontraktem proniká do teritoria, které je Ruskem považováno za jeho sféru privilegovaných zájmů.


I když jsou současné vztahy mezi Moskvou a Kyjevem nevalné, zůstává Ukrajina pro Rusko velmi důležitou zemí, neboť s ní sousedí a přes ukrajinské území vedou důležité produktovody do Evropy. Rusko díky pozici hlavního dodavatele ropy a zemního plynu do Číny má určité páky, jak zatlačit na Peking v případě, že by se mu čínská zbrojní politika na Ukrajině zdála jako hrozba.


Nicméně v období nízkých cen ropy a zvýšené snahy Evropy o diferenciaci energetických zdrojů by možné neshody s Čínou mohly být pro Rusko z ekonomického pohledu nepříjemné.


Případná budoucí expanze čínských zbrojních společností na Ukrajinu by ukazovala na snahu Číny přiblížit se evropským zbrojním trhům. Pro země NATO nejsou čínské zbraně sice ze strategického hlediska nejvhodnější volbou, ale například Turecko už s čínským zbraněmi zkušenosti má.


Otázkou je, zda se k Turecku v tomto směru nepřipojí další země, neboť pro čínské zbraně hraje především cena a také zvyšující se kvalita. Například pro nečlenské země NATO nebo chudší země NATO mohou být čínské zbraně výbornou volbou jak si zajistit poměrně kvalitní a cenově dostupnou výzbroj.

 

Zdroj: The James Town

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
skelet Datum: 22.12.2015 Čas: 08:58

Tak zkusím to ještě jednou pomalu :)
- O Z-9 se nebavím a ani mě nenapadla, protože je to nesmysl. Airbus ji do EU nepustí. Na Ukrajinu možná, ale to by ji musel ukecat nějaký politik z Francie, či Německa.
- Z-19 nemá proč Airbus omezovat, protože ho přímo neohrožuje a z každého prodaného prodeje bude mít Airbus a Turbomeca vývar.
- výroba (kompletace) výrobků na Ukrajině může ČLR pomoci překonat onu psychologickou a politickou bariéru "je to z Číny"

no a to je tak vše co k tomuto tématu chci věnovat :)

avatar
simpanz Datum: 22.12.2015 Čas: 00:21

" Z-19 by teoreticky mohla být velmi zajímavá i pro nás, jelikož je používá dynamickou soustavu vrtulníků Z-9, což je licenční Airbus AS365. "
Čínská technika je v státech NATO v současné době politicky neprůchozí i kdyby se montovala na Ukrajině. Z9WE sem navrhoval pro AR ČR já Z19 Rase- příspěvky na konci stranky
http://www.armadninoviny.cz/francouzsti-kandidati-pro-armadu-cr-vrtulniky-h145m-a-as565-mbe.html?stranka=2#comentvypis
Airbus ekvivalent mangusty nema. Asi nevidi šanci na trhu.

avatar
skelet Datum: 21.12.2015 Čas: 23:23

Ale ja o Z-9 nic nepisu. Pisu o Z-19.

avatar
simpanz Datum: 21.12.2015 Čas: 23:09

ano máš pravdu oficialně to je legální. A ten Z9 sem minule do AR ČR navrhoval já.
Jen to prostě funguje trochu jinak.

avatar
skelet Datum: 21.12.2015 Čas: 20:51

Viz. předchozí příspěvek

avatar
simpanz Datum: 21.12.2015 Čas: 20:40

Z19 je tak z půlky as365
Více zde: http://ruslet.webnode.cz/technika/cinska-technika/letecka-technika/vrtulniky/z-19/
proto předpokladam ze ma airbus jako vlastnik prav moznost zasahovat do prodeje napr. rozdeleni obch. teritoria ( např.AS365 evropa, sev. amerika . australie a nebude nabízen v číně, HAIG Z19,10 výhradně čína. Asie,Afrika, Jižní amerika se budou nabízet oba

avatar
skelet Datum: 21.12.2015 Čas: 20:04

Je to legální, proč by nebylo? :)
Znovu opakuji Z-19 nemá u Airbusu konkurenci. Problém může být akorát u Z-9, ale ten bude v budoucnosti nahrazen H175, což je evropsko-čínské dílko.

avatar
simpanz Datum: 21.12.2015 Čas: 19:03

to skelet
problem neni v EU -ČR- Ukrajina, ale v Airbus. Proč pouštět konkurenci do evropy, když stačí omezit licenci. Z 19 ten samej napad mel Rase v članku o francouzskejch vrtulnikach pro AR ČR, dodaval jestli je vubec legalni mit techniku z číny. Podobnej povyk jako když Turecko zvažovalo nakup protiletadlovejch raket z číny

avatar
skelet Datum: 21.12.2015 Čas: 18:06

simpanz: ona má EU nějaký problém s Ukrajinou nebo ČR? ;)
Mimochodem Z-19 nemá u Airbusu ekvivalent, ale u konkurenční Agusty ano.

avatar
simpanz Datum: 21.12.2015 Čas: 18:02

to skelet
protože je to licence, tak obsahuje podminky vyvozu. Airbus se určitě klepe blahem z predstavy činsko ukrajinsky vyroby a prodeje o 25% levnějc. To si spíš nechaj čínani navrhnout a rozjet výrobu ekvivalentu turbíny, ale v číně.

avatar
skelet Datum: 20.12.2015 Čas: 19:19

btw.tak mě tak napadá, že by bylo velmi zajímavé přenesení výroby vrtulníků jako Z-19 a Z-10 na Ukrajinu. Z-19 by teoreticky mohla být velmi zajímavá i pro nás, jelikož je používá dynamickou soustavu vrtulníků Z-9, což je licenční Airbus AS365.

avatar
simpanz Datum: 18.12.2015 Čas: 19:14

Antonov se asi udrzi i bez Číny. Mozna zakazka na 30ks An 178 do SA
http://www.antonov.com/news/435

avatar
skelet Datum: 18.12.2015 Čas: 17:17

Uz konecne pochopte, ze L-39NG miri prave proti tomu turbovrtulaci..

avatar
Karlos73 Datum: 18.12.2015 Čas: 17:01

Opravujem chybu, samozrejme Hongdu L-15.
Ako píše Rase, v EU a NATO bude väčší záujem o Alenia Aermacchi M-346 Master, ktoré je ale dosť drahé. Poľsko dalo za 8 ks M-346 Master (plus výcvik, náhradné diely,..) 1,2mld Zl. (cca 280mil. Euro, čo je cca 35mil. euro za 1 lietadlo).

avatar
Karlos73 Datum: 18.12.2015 Čas: 16:33

Už to vysvetlili CerVus a Rase... T-15 je ideálny aj pre štáty ktoré nemajú vlastné stíhacie letectvo...Slovinsko, Estónsko, Lotyšsko, Litva, ktoré by si vedeli s týmto lietadlom zabezpečiť vlastný air policing, rolu bitevníka...potom im stačí kombinácia turbovrtuľové lietadlo - trenning a T-15 ako bitevník a ľahká strihačka, s výkonom 1,4Mach, s PESA radarom, so zbraňovými nosičmi,... nieje o čom.
Porovnanie s L-39NG len na základe prevádzkových nákladov tu neobstojí, ide o vojenský stroj, ktorý má plniť nejaké bojové úlohy, tu koľko zožerie paliva je druhoradé... L-39NG bude mať šancu jedine, keď výrazne podlezie cenu 15 mil. US$ za stroj. Jedna z možnosti je že výrobca ponúkne modernizáciu L-39 u súčasných užívateľov na L-39NG za rozumnú cenu... Uvidíme, ale Ukrajinsko - Čínsky projekt má šancu.

arr