Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Námořní technika

Čína posiluje své velmocenské postavení v Indickém oceánu

Datum přidání 05.02.2018    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 19 komentářů    autor autor: Jan Buchar

Čínská víceúčelová raketová fregata Weifang v lednu letošního roku úspěšně odvrátila pokus pirátů zmocnit se obchodní lodi v Adenském zálivu. Pro Peking je nejenom důležité zajistit bezpečnost frekventovaných námořních cest mezi Afrikou a Čínou, ale i posilovat své velmocenské postavení skrze projekci moci. V červenci loňského roku vypluly první dvě lodě s čínskými vojáky směrem k nové africké vojenské základně v Džibutsku, jejíž poloha poskytuje ideální podmínky k boji proti pirátství v okolí průlivu Bab-al-Mandab.

Foto: Čínská fregata Type 054A; větší foto / PLA

 

Čínské námořnictvo se protipirátské mise v Adenském zálivu poprvé zúčastnilo v roce 2012, načež se Peking rozhodl zřídit v oblasti trvalou vojenskou základnu. Její umístění v Džibutsku Číně umožňuje rychle zasahovat proti pirátům a poskytovat podporu svým humanitárním misím v Africe.

 

V současné době se tamních operací OSN účastní 2500 čínských vojáků a policistů, z čehož je přibližně 1000 v Súdánu, 600 v Libérii a 400 v Mali. Kromě nich žije v různých afrických zemích další milion čínských občanů, kteří pracují na rozličných infrastrukturních projektech. Základna v Džibutsku představuje první dlouhodobé nasazení čínských vojáků v zahraničí od dob Korejské války.


Lednová protipirátská operace začala v ranních hodinách, kdy čínská fregata Weifang třídy Jiangkai II (Typ 054A) v západní části Adenského zálivu navázala kontakt s panamskou obchodní lodí. Operátor radiolokátoru na fregatě poté ve vzdálenosti třech námořních mil od panamského plavidla identifikoval malý podezřelý objekt. Ukázalo se, že se jedná o pirátský člun, jenž se velkou rychlostí blíží k obchodní lodi.


Fregata Weifang proti pirátům nasadila námořníky, členy speciálního operačního týmu a víceúčelový vrtulník. Na podezřelém člunu se nacházelo pět osob. Po přiblížení k obchodní lodi čínská fregata vystřelila světlice a výbušnou munici, aby posádku člunu přinutila změnit směr plavby a stáhnout se. Podezřelé plavidlo skutečně ustoupilo a fregata Weifang následně doprovodila obchodní loď do východní části Adenského zálivu.


Víceúčelové čínské fregaty Typu 054A

Fregaty třídy Jiangkai II jsou podle internetových stránek Naval Technology 134 m dlouhé a 16 m široké. Jejich standardní výtlak dosahuje 3600 t, plný 4000 t. Posádku tvoří až 165 příslušníků námořnictva. K výbavě plavidel Typu 054A patří řízené střely středního dosahu HQ-16, které jsou odpalovány z vertikálního odpalovacího zařízení (VLS) vyvinutým společností Luoyang Electro-Optics Technology Development Centre. Střely HQ-16 dokáží zasáhnout vzdušné cíle na vzdálenost 50 km a VLS pravděpodobně může obsahovat i protiponorkové zbraně.


Hlavní kanón fregaty představuje v příďové části umístěné 76 mm dělo. Bodovou obranu zajišťují dva zbraňové systémy Typu 730 čínského původu. Na maximální vzdálenost 3000 m mohou vystřelit 4600–5800 ran za minutu. Vrtulníková paluba poskytuje dostatek prostoru pro jeden vrtulník střední velikosti, zpravidla ruský Ka-28 nebo čínský Z-9C. Paluba je vybavena systémem pro manipulaci a údržbu helikoptéry.


Radiolokační techniku na fregatách Jiangkai II zastupuje 3D přehledový radar Typu 382, vyhledávací radiolokátor MR-36A a dva navigační radary Racal RM-1290. Typ 382 umožňuje posádce plavidla sledovat až 40 cílů současně na vzdálenost 120 km.

 

Námořní pohonný systém (CODAD) propojuje čtyři dieselové motory SEMT Pielstick 16 PA6V-280 STC vyráběné v licenci (vydané holdingem MAN SE, jehož vlastníkem je Volkswagenem) společností Shaanxi Diesel Engine Factory. Každý z nich poskytuje plavidlu výkon 4720 kW, celkově pak 18 880 kW. Typ 054A dosahuje maximální rychlosti 27 uzlů, při hospodárném provozu je jeho dosah okolo 8000 námořních mil.

 

Video: Čína upevňuje svou pozicii v africkém Džibutsku. / YouTube


Strategie Perlového náhrdelníku

Fregaty Jiangkai II ve spojení s vojenskými základnami v zahraničí Pekingu umožňují rychleji a efektivněji evakuovat své občany z krizových oblastí. Arabské jaro v roce 2011 zastihlo Čínu, stejně jako velkou většinu zemí světa, nepřipravenou. Tehdy jediná čínská fregata v oblasti Středomoří a Adenského zálivu zdaleka nestačila k přepravě 35 000 Číňanů z Libye do bezpečí. Jako ad-hoc řešení si Peking pronajal několik letadel soukromých společností, které ohrožené jedince evakuovaly.


Čínu kromě bezpečnosti motivují k budování základen v zahraničí také hospodářské zájmy. Zajištění dodávek ropy a zemního plynu je podmínkou pro další růst ekonomiky. Čínská regionální strategie označovaná jako String of Pearls, tj. „Perlový náhrdelník”, se zaměřuje na vytvoření sítě námořních přístavů a základen podél pobřeží Indického oceánu, jež v budoucnu zajistí bezpečnost obchodních tras pro vývoz zboží a volný obchod.


Do této koncepce patří i plán Pekingu založit vojenskou základnu v severním Afghánistánu. Stabilita této země je pro Čínu důležitá, protože na ní závisí hospodářské propojení západočínské provincie Xinjiang s pákistánským přístavem Gwandar, který se nachází na pobřeží Indického oceánu. Do tohoto spojení Číňané plánují investovat 54 miliard amerických dolarů. Pro Peking je navíc zajímavé i afghánské nerostné bohatství. Společnost China Metallurgical Group Corporation získala například koncesi na těžbu mědi v provincii Lógar.


Peking má v Afghánistánu i bezpečností zájmy. Proniknutí radikálních bojovníků na území provincie Xinjiang, jež je domovem muslimské menšiny Ujgurů, Čína považuje za hrozbu. Opakovaně zaznamenanou přítomnost čínských pohraničních hlídek na afghánském území ovšem Peking, podle internetových stránek Opex360, pokaždé popírá.


Vyjednávání o založení stálé čínské vojenské základny v oblasti afghánského Vachánského koridoru mezi Pákistánem a Tádžikistánem nadále probíhají. „[Základna] se stavět bude. Čínská vláda se zavázala, že její výstavbu finančně podpoří, a navíc pomůže s výcvikem a výbavou afghánských vojáků, uvedl Mohammad Radmanesh z Ministerstva obrany Afghánistánu.


Zdroje:ASMZ, MO Číny, Opex360, Naval Technology, MAN SE

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 13.03.2018 Čas: 15:48

provoz na čínské "letadlovce":
https://www.facebook.com/WorldAviationHistory/videos/1801785930126150/

záchytná lana nepůsobí tak rezatě jako na ruské parolodi

avatar
Deutschmann Datum: 07.02.2018 Čas: 13:02

Hanshroch: Blbost je ta modernizace podvozků těch starých Shkh 77 DANA. Bohužel by se vůbec nesahalo na zbraň, brzdovratné ústrojí (to je prý již slušně opotřebované) a systém řízení palby (těžce zastaralý). Takže by to bylo jako tunit podvozek u favoritu, když zbytek necháš původní.

Pokud se koupí nové houfnice, tak budou na podvozku Tatra (to ber jako fakt). Takže domácí průmysl o nic nepřijde.

avatar
Hanshroch Datum: 07.02.2018 Čas: 12:35

Pokud vím, o základně v Džibutsku uvažují i Rusové. Je tam docela těsno, když už jsou tam Amíci i Číňani...Tady je vidět, jak může malá země těžit ze své strategické polohy.
Co se týče zrušení zakázky na modernizaci houfnic, podle mě je to blbost. Zahraniční houfnice jsou zbytečný luxus, mohli jsme podpořit domácí vojenský průmysl a využít ten milión granátů, co jsou ve skladech. Velká "expertka" paní ministryně chtěla mít ty "naťácký"...

avatar
semtam Datum: 06.02.2018 Čas: 00:20

Takeda

Ještě ti poskytnu rozhovor s ministryní Šlechtovou. Je tam i zmínka o vrtulnících na které si se ptal.

https://www.youtube.com/watch?v=MYEY4QAOTgg

avatar
semtam Datum: 06.02.2018 Čas: 00:10

KOLT

Ne, proč?

avatar
Takeda Datum: 05.02.2018 Čas: 22:09

S těmi piráty by taky mohlo dojít k nějaké nehodě. Velmoc se omluví. Piráti to pochopí a je vyřešeno.

Jinak díky semtam za článek a sorry za offtopic.

avatar
KOLT Datum: 05.02.2018 Čas: 21:59

Jara, myslím, že má. Protože jde právě o způsob, jak s těmi parchanty účinně bojovat. Vizte návrh Lukyho.

semtam, vám někdo šlápl na kuří oko?

avatar
Jara Datum: 05.02.2018 Čas: 20:13

Nebo z nich udělali žrádlo pro ryby a aby si ušetřili starosti s tím jestli měli právo střílet nebo ne tak prostě oficiálně odpluli po varování ........ já myslím, že nemá cenu se tím zabývat

avatar
Luky Datum: 05.02.2018 Čas: 19:47

@KOLT
asi by to šlo řešit nějakou větou v zákoně, třeba že přiblížení osob v ozbrojeném člunu k obchodní lodi např. pod vzdálenost 100m je považováno za útok... pak je to taky otázka legálního držení zbraní.
Kdyby chtěli, tak to snad lze vymyslet.

avatar
semtam Datum: 05.02.2018 Čas: 19:16

KOLT

Je to jednoduché. Takeda se ptal, kde je slibovaný článek k Pumě a dalším zbrojním akvizicím pro AČR. Poskytl jsem mu odkaz ohledně houfnic a myslím, dost přelomový.
Oba dva víme (já a Takeda), že jeho otázka a můj odkaz nijak nesouvisí s článkem.
A myslím, že je to z diskuze pochopitelné i pro podprůměrného čtenáře...

Nechci tu rozjíždět off-topic, ale smysl dávat věž z K9 na kolový podvozek nevidím pro AČR jako smysluplné řešení v rámci pohledu nákladů výměny podvozků (pásy vs. kola).

avatar
KOLT Datum: 05.02.2018 Čas: 18:42

Problém je, že a) dokud něco neprovedli, není je za co trestat; b) když už jsou na lodi, je to průšvih a jde o životy posádky. Čili buď je odeženete, ještě než něco udělají, v kterémžto případě proti nim ale nic nemáte. Nebo je necháte čin provést, ovšem v tom případě musíte provést záchrannou operaci, při které ohrozíte životy posádky a vojáků.... Samozřejmě ve chvíli, kdy úspěšně provedete osvobozovací operaci a nějací piráti přežijí, nemá smysl je šetřit.

Argonaut.CZ: "Přitom by stačilo pár lodí potopit, piráty nechat doslova a do písmene plavat a je po pirátství za pár dní."
S tím bych moc nepočítal. Když někdo žije v Somálsku a má na výběr téměř jistou smrt hladem nebo možnou smrt za pirátství, co myslíte, že si vybere? Co by se tím ale omezilo by byla úroveň – jak množstevní, tak (a především) kvalitativní.

semtam, sice nevím, jak to souvisí s Čínou ;-) Nicméně že by mi bylo Strnada líto, to tedy není... zrovna tahle zakázka byla do nebe volající blbost. Mmchd, K9 se dají osadit na kolový podvozek?

avatar
Luky Datum: 05.02.2018 Čas: 18:04

@Argonaut.CZ
Je to srandovní a už se na to téma popsalo dost papíru. Dřív je myslím zatýkali, vykrmili a pouštěli, teď asi odhánějí, protože sucharů a cibule na lodích ubývá :).

Nedávno jsem při nějaké příležitosti pročítal seznam hrdelních trestů na Taiwanu a objevil tam pirátství (bylo toho vedle drog celkem dost). Tak mi přijde, že kdyby to měli v Adenským zálivu za problém, promítne se do právního řádu země. Jestli je dřív nechávali vysušit v kleci (hnusná smrt), dnes by to šlo urychlit (nebo i nehrdelně)....strážci by jim je předali. Asi to jako problém necítí a berou to jako "rybolov". Každý se přeci snaží na moři vydělat.

avatar
semtam Datum: 05.02.2018 Čas: 16:50

Takeda

Dost zajímavý článek ohledně vyzbrojování AČR je zde:

https://www.euro.cz/byznys/cesti-zbrojari-ostrouhaji-obrana-rusi-zakazku-na-modernizaci-del-za-1-27-miliardy-1392771

DANA se modernizovat nebude. Budou se nakupovat nové houfnice. Doufám, že K9 :)

avatar
Argonaut.CZ Datum: 05.02.2018 Čas: 16:24

Osobně mi přijde zajímavé, jak bezpečné povolání je být pirát. V zásadě jim buď vyjde zmocnit se lodi, nebo je odeženou. V nejhorším případě jim potopí loď a vysadí je na břehu, takže zítra je tu nový nájezd.

Přitom by stačilo pár lodí potopit, piráty nechat doslova a do písmene plavat a je po pirátství za pár dní.

avatar
Takeda Datum: 05.02.2018 Čas: 15:39

Superme: Já vim, to byla ironie. Ale na vážno by třeba mohli přispět finančně, když z toho maj benefity.

Refael: Už ne...

arr