Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Čína vyvíjí nový strategický bombardér

Datum přidání 09.09.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 14 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

I přes prudkou modernizaci je velká část výzbroje čínského letectva velmi zastaralá, platí to především pro bombardovací letectvo. Čína proto začala vyvíjet nový strategický bombardér, který nahradí obstarožní stroje Xian H-6.

Foto: Xian H6K; větší foto /  www.mod.go.jp; CC BY 4.0

 

Čína v současné době provozuje zhruba 120 strategických bombardérů Xian H-6. Jedná se o čínské kopie sovětských dvoumotorových dálkových bombardérů Tupolev Tu-16 z 50. let 20. století.


Čína neposkytuje o své výzbroji a vojenské technice prakticky žádné informace, není protomožné zjistit, kolik letadel je skutečně operačně nasaditelných a v aktivní službě.


Poslední modernizovaná verze Xian H-6K vstoupila do služby v roce 2009. Bombardér verze “K” má dolet až 3500 km a dokáže používat nejnovější střely vzduch-země s doletem 1500 km nebo protilodní střely YJ-100 s doletem 800 km. Bojová hlavice střel může být konvenční nebo jaderná.


Xian H-6K je určen k ničení prioritních cílů ve východní Asii a především pro ničení amerických letadlových lodí. V současné době Čína údajně provozuje 15 modernizovaných strojů Xian H6K.


Samotná konstrukce H-6 je však již 65 let stará a nejstarší letouny H-6 mají v čínském letectvu téměř 50 let. Navíc i přes rozsáhlou modernizaci je otázkou, jak si poslední verze H-6K poradí s nejnovějšími systémy protivzdušné obrany (střely země-vzduch, letecká technika, prostředky elektronického boje, atd.) protivníka.


Čínské letectvo proto pracuje na novém strategickém bombardéru, který nahradí stroje H-6. “V budoucnu uvidíte novou generaci bombardéru s dlouhým dosahem, který nyní vyvíjíme,” uvedl na začátku záři generál Ma Xiaotian, šéf čínského letectva. Generál však podle čínského listu Global Times neuvedl o projektu další podrobnosti.


Vývoj čínského bombardéru není ze strategického hlediska nijak překvapivý. Oblast východní Asie se považuje za jednu z hlavních oblastí ve světě, kde hrozí vypuknutí ozbrojeného konfliktu mezi vyspělými protivníky za použití vyspělých zbraní.


Hlavním nepřítelem čínského letectva a námořnictva jsou americké útočné skupiny letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group). H-6K má v podstatě stejnou funkci, jako mnohem výkonnější ruský Tu-22M3 - rychle se přiblížit k americkým CSG a v dostatečném odsupu, ideálně mimo dosah amerických letadel z letadlových lodí, zaútočit zbraněmi dlouhého dosahu.


Podle deníku National Interest Čína také může usilovat o bombardér schopný zasáhnout hlavní území Spojených států - podobně jako dokáží Spojené státy zasáhnout čínské území pomocí stealth strategických bombardérů B-2 Spirit. Dodejme však, že čínské východní pobřeží je od amerického západního pobřeží vzdáleno bezmála 10 000 km.


V současné době klasická bombardovací letadla výhradně provozují Spojené státy a Rusko. Ve Spojených státech to je klasický bombardér B-52, nadzvukový B-1 a stealth B-2. V blízké budoucnosti trojici doplní nové stealth bombardéry B-21.


Rusko se opírá především o nadzvukové Tu-160, turbovrtulové Tu-95 a menší nadzvukové Tu-22.

 

Teoreticky lze k bombardovacím úkolům využít i letadla P-8A Poseidon, která jsou nebo budou ve výzbroji USA, Velké Británie, Indie a Austrálie. Jde sice primárně o námořní stroje určené k boji proti lodím a ponorkám, ale P-8A lze osadit i střelami vzduch-země s dlouhým dosahem (např AGM-84H/K SLAM-ER).


Brzdou vývoje jsou zatím na čínské straně chybějící vhodné proudové motory - a neplatí to jen pro nové bombardéry. Vždyť i nejnovější H-6K pohání ruské motory Solovjov D-30, které mimochodem najdeme i na záchytném stíhači MiG-31. Stejně tak se Čína “trápí” s vývojem vhodných motorů pro své stíhačky.


Je však jen otázkou času, kdy se Číně podaří zvládnout vývoj pokročilých proudových motorů. Ostatně před několika dny čínský prezident Xi Jinping založil novou státní obří leteckou společnost AECC (Aero Engine Corporation of China). AECC má 96 000 zaměstnanců a v první fázi získala od čínského národního výboru 7,5 miliard dolarů do svého rozvoje.

 

Zdroj: National Interest

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Todomatch Datum: 10.09.2016 Čas: 14:19

Je to těžký, Američané počínaje F-117 a B-2 obrátili svět vzhůru nohama. Od té doby jakoby nic nebylo dost moderní. Moc bych za to nedal, že měli Číňané i Rusové rozkreslené nástupce Tu-160 s lepšími motory a elektronikou, ale víceméně konvenčních tvarů. Vektorování tahu motorů i když se také nezdá všemocné, bizarní tvary, materiály, doslova bláznivá elektronika to všechno působí, jako by letadlem budoucnosti měla být kostka, která postrádá křídla, zato má ale ve všech svých stranách trysku a může tak couvat, nečekaně klesat stoupat, skákat a létat po nenormálních drahách. A teď co? Rusové mohou rozvíjet alespoň svoji labuť, využít poznatky z PAK-FA, ale Čína by si musela tuhle třídu nejprve stvořit, nebo ji bude muset rovnou přeskočit. Ale to bez všemožných demonstrátorů, které třeba Američané prohání po obloze někdy od 60 let asi není možné. Mě opravdu přijde jakoby skončila éra klasických letadel. A vývoj těch nových je extrémně nákladný a nejen finančně, jsou potřeba lidské zdroje a hlavně desítky let testů a reálných zkušeností a to díky páté generaci mají pouze USA a částečně RF i když Čína dělá co může a vlastně Rusko s letouny 5 generace předběhla. Je to skoro až smutné, jako když skončili tlačítkové telefony a přišli dotykové a legendy typu Nokia a i jiní to prostě nezvládly. Hodně vývojových prostředků dnes šetři počítačové simulace a testy, to určitě strašně šetří čas a náklady, ale nakonec se musí motor a letadlo poskládat a vše zkusit doopravdy. To jsem teda fakt zvědavej s čím Čína přijde. Jediní proti komu potřebují hi-tech věci jsou USA a RF a vědí, že ani jeden ze zmíněných je nenapadne, pokud k tomu sami nedají opravdu vážný důvod, času tedy mají nekonečně mnoho.

avatar
KOLT Datum: 10.09.2016 Čas: 12:33

Ample Strike, bez debaty, Kobry tam tuším měly být. Nám se včera nad vsí proletělo něco velkého, poměrně rychle a ne zrovna vysoko. Naneštěstí jsem nestihl vyběhnout včas ven, ale podle kraválu by mě nepřekvapilo nějaké Béčko. I během zbytku dne byly slyšet nízkoletící trysky. Zřejmě se zapojili s PVO ze Strakonic.

avatar
Snip0 Datum: 09.09.2016 Čas: 22:52

Otecko: ze by ample strike 2016..... Pro rude ano uz nas napadli usa boys. Pro modre uz jsou tady zachranci a pro ostatni co si chtej pocist a prodiskutovat dane tema a neresit rudo modre valky sorry za ot.

avatar
simpanz Datum: 09.09.2016 Čas: 21:31

mě se víc líbil tenhle
http://defence-blog.com/news/china-confirms-that-the-next-gen-long-range-bomber-is-under-development.html

avatar
Superme Datum: 09.09.2016 Čas: 19:27

Tady to prostě nejde bez Rusů. Vždycky se najdou blbci ať na jedné nebo na druhé straně, kteří vyprovokují ostatní.

K věci. Ze strany Číňanů naprosto logické. Spíše jsem zvědav co z toho vyleze, ale jako jednoznačně nejzajímavější je pro mě tento model:
http://www.cydiaplus.com/2016/02/this-is-chinese-strategic-bomber-h-10.html

Budu tedy doufat :)

avatar
otecko Datum: 09.09.2016 Čas: 18:08

Trochu mimo téma....Právě lítá nad Mošnovem BELL AH1, nevíte co tady chce? Na Dny NATO být nemá..

avatar
KOLT Datum: 09.09.2016 Čas: 17:57

Takže vlastně ani nevíme, jestli to má být stroj na způsob Tu-160M nebo B-2. Docela by mě zajímalo, kterou z těchto koncepcí považují v Číně za perspektivní.

pro RiMr: Ať to zkouším česky nebo slovensky, furt mi tam jedna hvězdička chybí ;-)

avatar
Jorlas Datum: 09.09.2016 Čas: 17:00

marecino: dobý :-D

avatar
marecino Datum: 09.09.2016 Čas: 15:57

midlum75: presne!! mna odpocuvali rusaci, ale zistil som to! mal som doma o jednu skrinu navyše :D

avatar
RiMr71 Datum: 09.09.2016 Čas: 13:57

...ježiš nekrmte ho, dyť je to ****...

avatar
SeaWolf Datum: 09.09.2016 Čas: 13:50

Put_in
Nebuď línej a prolistuj si AN článku na téma "ruské bombardéry" je v historii několik.

Chápu pro vás rudý je to moc komplikovaný a za všechno to příkoří může odporný volstríít :-D

avatar
Strategist Datum: 09.09.2016 Čas: 12:19

Put_in: kdyby jste místo těch vašich provokativních výroků radši napsal do vyhledávače AN PAK DA, tak byste zjistil, že těch článků bylo hned několik např z paměti si pamatuju jeden z posledních, který byl o tom, že Rusko dává přednost modernizacu Tu 160 před Pak Da a posouvá jeho vývoj dále do 20 let 2 tisíciletí. Navíc o PAK DA se ví už roky, B 21 byl představen teprve nedávno, tudíž je logické, že o něm bude více informací, když předtím nebyly žádné. Jestli si myslíte, že Rusko bude vládnout světu tak spěte dál, protože se jedná o sen a asi jenom váš.

avatar
Jakub2 Datum: 09.09.2016 Čas: 12:18

Vývoj PAK-DA byl odložen. Zahájení vývoje nejdříve po roce 2020 v závislosti na množství financí a na tom, jak bude pokračovat modernizace Tu-160 Blackjack (nové motory, nová avionika).

Zbytek Put_inova textu je jen trollení.

avatar
Arccos Datum: 09.09.2016 Čas: 09:53

Hnidopišská: Doporučuji ve všech podobných článcích důsledně psát Tu-22M a nezkracovat toto označení na Tu-22, protože to jsou opravdu naprosto jiná letadla.

arr