Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Čína získala první ruské víceúčelové stíhačky Su-35

Datum přidání 10.01.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 69 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na konci roku 2016 z ruského výrobního závodu Komsomolskoamurské letecké výrobní sdružení J. A. Gagarina (KnAAPO) dorazily do Číny čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Celkově Čína objednala 24 těchto vysoce výkonných bojových letadel.

Su-35S

Foto: Su-35 ruského letectva. Čína zatím neuveřejnila oficiální fotky Su-35 v čínské kamufláži; větší foto /  Dmitrij Pičugin, GFDL 1.2 

 

Čína projevila zájem o stíhačky Su-35 již v roce 2012. Tehdy se mluvilo o nákupu 48 Su-35 ve dvou vlnách a o začátku prvních dodávek v roce 2015.

 

Nakonec ale Čína objednala "jen" polovinu strojů za 2 miliardy dolarů. Všech 24 stíhaček Su-35 Čína získá mezi roky 2016 až 2018.


Obchod nezahrnuje jen letadla, ale také vybudování pozemního zabezpečení (údržba, pozemní obslužná technika, školení, logistika, atd.) a dodávky náhradních dílů, především náhradních proudových motorů Saturn AL-41F1S.


Není jasné, zda dojde později k nákupu dalších 24 stíhaček Su-35, jak bylo původně uvažováno. Nicméně podle deníku China Daily, který poprvé informoval o příletu Su-35 do Číny, jde o poslední případ, kdy Čína kupuje bojová letadla z Ruska. V budoucnu Čína plánuje kupovat již pouze domácí bojová letadla - řeč je především o víceúčelových stíhačkách J-20 a J-31.


Zejména dvoumotorový stealth stíhač J-20 se stane nosným bojovým letadlem čínského letectva. V současné době již údajně běží výroba prvních předseriových letadel. Menší a jednoduší dvoumotorový J-31 (FC-31) nabídne Čína v rámci “ekonomické a bezpečnostní diplomacie” svým zahraničním spojencům.


Podle Andrease Rupprechta, autora tří knížek o čínském vojenském letectvu a průmyslu, kterého citoval magazín Defense News, Číňanům nejde ani tak letadla Su-35, ale spíše o technologie ruských proudových motorů Saturn AL-41F1S (117S).


Čína se již několik let snaží vyvinout vlastní proudové motory pro stíhací letadla. Ač Čína oficiálně vývoj motorů nekomentuje, odborníci mají za to, že se Číňanům stále nedaří vyřešit problémy se životností. Čínská bojová letadla jako J-20, J-10 a J-15 jsou tak stále poháněná ruskými motory Saturn AL-31.


Podle Rupprechta jsou čínské Su-35 umístěny na základně Suixi, kde také najdeme stíhačky J-11 (kopie Su-27). Odtud mohou čínské Su-35 doprovázet dálkové bombardéry H-6K nad Jihočínské moře nebo dokonce nad japonské ostrovy.


Dálkové mise jsou možné i díky schopnosti Su-35 tankovat palivo za letu. Pro tyto účely má Čína k dispozici malou flotilu tankovacích letadel Il-78.


Několik slov o Su-35. Víceúčelový Su-35 je v současné době nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Su-35 má pokročilou avioniku, moderní zbraňové systémy a skvělé manévrovací schopnosti (díky vektorování tahu motorů).

 

Organickou výzbroj tvoří automatický kanón ráže 30 mm se zásobou 150 nábojů. Výzbroj až do hmotnosti 8 t lze zavěsit na 14 pylonů pod křídly a trupem. Maximální rychlost M 2,25 dosahuje Su-35 ve výšce 11 000 m. Stoupavost na úrovni moře je 16 800 m za minutu a dolet s interními nádržemi (na úrovni moře) je 1529 km.

 

Díky své víceúčelovosti lze Su-35 využít nejen k obraně vzdušného prostoru, ale také k bombardovacím a útočným operacím na pozemní a námořní cíle.

Zdroj: FlightGlobal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
lorgarius Datum: 13.01.2017 Čas: 18:10

dik za info k tej kamuflazi sokrates.

avatar
Olivav Datum: 13.01.2017 Čas: 09:36

Sokrates,

je to krásné letadlo a minimálně tam má Irbis-E a kombinaci s radarem v zadní polosféře. Pak je otázka tam asi má L-band v náběžné hraně křídla a viděl jsem koncepci že je má i v nábězné hraně svislých ocasních ploch, což by mělo zlepšovat detekční schopnosti L-band radaru. No ale stejně bude spolupracovata získávat informca ze systémů Nebo-M nebo kompletů S-300 až S-500, takže bude plně integrované.

Navíc to tu opět dám mezi AESA a PESA je rodíl ale né tak zásadní. https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-a-PESA-and-an-AESA-radar-Can-AESA-radar-track-multiple-threats-at-different-direction-simultaneously
Hlavní je "pouze" rychlost s jakou dokáže AESA měnit módy atd... Ale funkce mají stejné. Ano rychlost je důležitá a ato vede Rusy k vývoji AESA, ale už mě tu unavuje neustále tvrzení jak je AESA magicky nadřazená PESA navíc Irbis není čistá PESA ale hybridní radar.

Jinak tohle je moc hezké video https://www.youtube.com/watch?v=yVlmoNtcyhY

Sokrates, nevím kdo je logik. Jendou to vypadá, že něco ví ale za chvíli si člověk říká, jestli je to pravda. Jednou odpověděl, že kdyby sdělill svoji specializaci, tak bych se musel asi odejít a už se nevracet a být zahanben. Tím nechci rozjet flame, ale po pár dalších diskusních příspěvcích už ho beru velmi s rezervou.

avatar
Sokrates Datum: 12.01.2017 Čas: 22:38

logik: Si si istý, že vieš s kým sa rozprávaš a aká je téma? :-D

avatar
Olivav Datum: 12.01.2017 Čas: 12:40

Jen když tak na to kouknu tak vnější konfigurace je si dost podobná. Nepsal jsem přesná kopie a to že do toho cpou stejný motor jako do L-39 může něco naznačovat.

avatar
logik Datum: 12.01.2017 Čas: 11:29

sokrates: a který z Těch Tvých linkovaných radarů má produkční Su35? Žádná. Smysl má porovnávat prototyp s prototypem a provozované éro s provozovaným érem.

Porovnávat za X let možná do provozu nasazenou verzi stíhačky s dnešní verzí jiné stíhačky je nesmysl. Já také neříkám, že F15E by si dala původní Su27 k obědu a proto je F15 lepší letadlo než Su27 - byl by to podobně nesmyslnej argument, jako linkovat radary pro T50 jako argument k schopnostem Su-35 .

avatar
skelet Datum: 12.01.2017 Čas: 11:07

Larry: určitě není Elbit nezisková organizace, ale taky to nejsou žádní amatéři. Pokud to napadlo Vás, tak to napadlo i je.
Co prohlašoval filipínský prezident netuším, v každém případě se filipínské letectvo chce zbavit OV-10 Bronco a nahradit je novým typem.

avatar
Larry Datum: 12.01.2017 Čas: 10:50

Ano, L-39 je po světě dost. Američtí majitelé je prodávají za pár USD, ale např. r.v. 1977, 1974 s nalétaným resursem. Můžete si je koupit, ale neodletíte. najdete inzeráty i s cenou na internetu. Moc dobře mají spočítáno kolik by stál případný servis. Máte předtavu o GO + defetoskopie atd....No a schválení do provozu od FAA.
V Rusku L-39 najdete na leteckých hřbitovech zrušených leteckých základen.
Elbit rozhodně nedělá zadarmo a není CSG, která kupovala šrot a přebytky po studené válce napříč Evropou a přeprodávala po "modernizaci" dále.
Zkuste si přečíst za poslední rok pár prohlášení filipínského prezidenta Duterteho a snad pochopíte, že kšeft se konat nebude.
Proč uvažujete, že Hongdu je "kopie" L-39??? Mají na draku napsáno "technology based on Aero L-39 jet" Designed and assembled in P.R.C. ???
V reálu jste to letadlo nikdo neviděli krom nějakých fotek a videí. Takže bych s některými vyjádřeními byl opatrný.

avatar
skelet Datum: 12.01.2017 Čas: 09:55

Larry: proč by neměli? L-39 je na celém světě dost a dost, přičemž Elbit dělá do modernizací a jedny L-39 modernizoval pro Thajsko (L-39ZA).
Konkurence pro L-39 je Pampa III (zalétaná v druhé půlce minulého roku, Leonardo M345, která se do vzduchu dostala koncem roku atd.
A Filipíny chtějí lehký bitevník, což L-39ZA splňuje už od svého vzniku.
http://www.israeldefense.co.il/en/node/28090

avatar
Olivav Datum: 12.01.2017 Čas: 09:54

Korekce - Progress - Záporoží - Ukrajina

avatar
Olivav Datum: 12.01.2017 Čas: 09:52

Larry,

ten Hongdu je dobrá kopírka L-39. Pak, že Čína jede vlastní produkty a dohání svět :)

Jen ty proudové motory a Čína je hezký příběh :) (bez Rusů by asi ani dnes nic moc neměli)
http://www.leteckemotory.cz/motory/chinese-engines/

No a asi i motory pro tu kopii mají z Ruska kde je asi dělali pro L-39
http://www.leteckemotory.cz/motory/ai-25tl/

A pak je tu historie L-39MS a Jak-130
http://www.leteckemotory.cz/motory/dv-2/

Jestli tam mají nesmysly netuším, ale spíše to vypadá, že místo L-39 atd. To dávajído svých letadel a případně Číně. Smutné

avatar
Larry Datum: 12.01.2017 Čas: 08:48

S těmi výrobci komponentů na L-39. Ano motory se vyráběli i v Detve na Slovensku. To skončilo. Stejně jako Motor Sich na Ukrajině.
Pyrotechniku do L-39 vyráběli na Moravě, potom na Slovensku dnes pardubická Explosia. Konkretně záchranný systém katapultáže sedačky URM-1 slovenské byli netěsné, plné vody. Kovové mechaniky pro ně vyráběli minimálně 2 firmy.
(to není o tom, že se rozhodnu. Musím mít řadu povolení a materiálových zkoušek)
To co zmatlali v Pardubicích pro sedačku VS-2 (L-39) už nestačí pro Martin Baker.
Neprošli na zkouškách, náročné požadavky.... Aeru to stačí, spokojí se s nenáročností.
Navíc se objevil další výrobce Tara Mojkovac v Černé Hoře. Tam na zakázku dělají vývoj pyrotechniky pro řadu dalších letadel.
Aero stejně jako ERA Pardubice dostali svého času "strategické partnery"
Aero s Boeingem. Jak řekl jeden z bývalých prezidentů USA "Co je dobré pro Boeing, je dobré pro USA"
Pánové z Boeingu přišli do Aera, sdělili že se tam letadla vyrábět nebudou. Nechali zlikvidovat řadu unikátních přístrojů a přípravků pro výrobu a servis L-39
Viz kopyto na výrobu překrytu kabiny pilota.......
Místo toho začala výroba pro FA-18 (podvozkové nohy), jenom dílčích součástí, "vývoz" know -how a propouštění. ("konkurence" skoupená za pár drobných a zlikvidována") Naprosto stejně jako ERA. Když před letitými zaměstnanci řeknete "strategický partner" to je zaklínadlo že jim vstávají vlasy hrůzou.
Viz. OTS Obchodně technické služby Aera před 25ti lety cca 80 zaměstnanců, dnes 20!!
Jestliže kdosi nabízí něco co nemá (L-39) Filipínám a ještě jako lehký je to buď šílenec a nebo je má za naprosté hlupáky. (jsem pro variantu hlupák)
Jestli chcete vidět konkurenci viz Hongdu K8 Karakorum.

avatar
skelet Datum: 11.01.2017 Čas: 21:26

L-39CW je technologický demonstrátor, který bude použit pro sériovou veri známou L-39NG. Jestli aero zaspalo? Těžko říct.. Leonardo i FAdeA jsou na tom s vývojem svých strojů +- stejně.
btw. izraelský Elbit nabídl L-39 Filipínám co by lehké bitevníky

avatar
Sokrates Datum: 11.01.2017 Čas: 21:22

lorgarius: Tá kamufláž na obrázku nepredstavuje oficiálne farby ruských Su-35S. Tá bola použitá, ak sa nemýlim, len pri druhom prototype (č. 902, na obrázku). Tento prototyp bol vystavovaný aj na air show MAKS-2009.
Ale oficiálna kamufláž, v ktorej ruské letectvo dostáva stroje Su-35S je takáto:
http://bmpd.livejournal.com/2250958.html#cutid1

logik: Takže si žiadny z tých linkov ani len nečítal. Inak by si mi nemohol takéto niečo napísať. Nevadí, dobre vedieť, že je to pre mňa len strata času.

avatar
Olivav Datum: 11.01.2017 Čas: 21:21

Stando,

já našel v JED z roku 2016, že mají mít letos letku. Co bude uvidíme. Zatím mají dostat myslím 5ks.
To so píši ve Sputniku nečtu. Je to takový ruský Blesk, tak tolik k tomu, co jsi napsal. Jsou totiž lepší zdroje informací.

avatar
logik Datum: 11.01.2017 Čas: 21:04

malinak:
Něco jako "obratnější letoun" je zpravidla u stíhaček zavádějící tvrzení. Su27 je sice obratnější, ale pouze v nižších rychlostech. V rychlostech okolo rychlosti zvuku a nad jsou obratné +- podobně. Takže v případě souboje má F15 možnost volit taktiku, kdy bude výhodu Su27 eliminovat.

larry: Avionika nemá s motory v podstatě nic společného. Další věc je, že DV2, neměla L39, ale L39MS, kteréžto se vyrobilo jen pár kusů, a L59. Ani L39MS, ani L59 se neexportovala do Alžíru.
Navíc motory DV2 pro tyto albatrosy se vyráběli na licenčně na Slovensku, nikoli na Ukrajině. Takže s nedostupností těchto motorů současné Aero mít problémy nebude.

Problém s prodejem nových letadel Aero má a především měl, ale rozhodně to není kvůli nedostatku motorů. Problém je úplně jinde, mimo jiné i proto, že v klíčové době kvůli tlačence gripenů bylo třeba domácí letecký průmysl odstavit. Naopak oproti situaci před cca deseti lety je teď vojenská výroba v Aeru na vzestupu a je to jediná firma v ČR, která má šanci udržet v dlouhodobější perspektivě v ČR výrobu letadel, natož vojenských.
Jinak aero nedávno prodalo do Iráku nejen přebytky ze stavu AČR, ale i nové letadla, a nejsou konečně nereálné ani další kontrakty.

A to, že se do L39 snaží napasovat moderní motory - divíš se? Myslíš, že by L39 byla schopná konkurence s padesát let starými motory?

jj284b: Přesně. V BVR by Su27 byla v defenzívě. Možná by díky své obratnosti dokázala rakety vymanévrovat, ale ty dnešní již spíše ne.

sokrates: Nejde jen o samotný radar, je také třeba umět používat jeho možnosti, které jsou daleko širší, než u PESA radaru. Uvedením AESA radaru rozhodně neznamená, že je náskok dohnán. Opět - bohužel i pro Evropu, která AESA také teprv zavádí.

Standa blabol: Opravdu tam píšou KLADNÝ poměr tahu ku hmotnosti? :-) Chtěl bych vidět to se záporným. Nejradši, kdyby mělo zápornou hmotnost :-)

arr