Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Čína získala první ruské víceúčelové stíhačky Su-35

Datum přidání 10.01.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 69 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na konci roku 2016 z ruského výrobního závodu Komsomolskoamurské letecké výrobní sdružení J. A. Gagarina (KnAAPO) dorazily do Číny čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Celkově Čína objednala 24 těchto vysoce výkonných bojových letadel.

Su-35S

Foto: Su-35 ruského letectva. Čína zatím neuveřejnila oficiální fotky Su-35 v čínské kamufláži; větší foto /  Dmitrij Pičugin, GFDL 1.2 

 

Čína projevila zájem o stíhačky Su-35 již v roce 2012. Tehdy se mluvilo o nákupu 48 Su-35 ve dvou vlnách a o začátku prvních dodávek v roce 2015.

 

Nakonec ale Čína objednala "jen" polovinu strojů za 2 miliardy dolarů. Všech 24 stíhaček Su-35 Čína získá mezi roky 2016 až 2018.


Obchod nezahrnuje jen letadla, ale také vybudování pozemního zabezpečení (údržba, pozemní obslužná technika, školení, logistika, atd.) a dodávky náhradních dílů, především náhradních proudových motorů Saturn AL-41F1S.


Není jasné, zda dojde později k nákupu dalších 24 stíhaček Su-35, jak bylo původně uvažováno. Nicméně podle deníku China Daily, který poprvé informoval o příletu Su-35 do Číny, jde o poslední případ, kdy Čína kupuje bojová letadla z Ruska. V budoucnu Čína plánuje kupovat již pouze domácí bojová letadla - řeč je především o víceúčelových stíhačkách J-20 a J-31.


Zejména dvoumotorový stealth stíhač J-20 se stane nosným bojovým letadlem čínského letectva. V současné době již údajně běží výroba prvních předseriových letadel. Menší a jednoduší dvoumotorový J-31 (FC-31) nabídne Čína v rámci “ekonomické a bezpečnostní diplomacie” svým zahraničním spojencům.


Podle Andrease Rupprechta, autora tří knížek o čínském vojenském letectvu a průmyslu, kterého citoval magazín Defense News, Číňanům nejde ani tak letadla Su-35, ale spíše o technologie ruských proudových motorů Saturn AL-41F1S (117S).


Čína se již několik let snaží vyvinout vlastní proudové motory pro stíhací letadla. Ač Čína oficiálně vývoj motorů nekomentuje, odborníci mají za to, že se Číňanům stále nedaří vyřešit problémy se životností. Čínská bojová letadla jako J-20, J-10 a J-15 jsou tak stále poháněná ruskými motory Saturn AL-31.


Podle Rupprechta jsou čínské Su-35 umístěny na základně Suixi, kde také najdeme stíhačky J-11 (kopie Su-27). Odtud mohou čínské Su-35 doprovázet dálkové bombardéry H-6K nad Jihočínské moře nebo dokonce nad japonské ostrovy.


Dálkové mise jsou možné i díky schopnosti Su-35 tankovat palivo za letu. Pro tyto účely má Čína k dispozici malou flotilu tankovacích letadel Il-78.


Několik slov o Su-35. Víceúčelový Su-35 je v současné době nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Su-35 má pokročilou avioniku, moderní zbraňové systémy a skvělé manévrovací schopnosti (díky vektorování tahu motorů).

 

Organickou výzbroj tvoří automatický kanón ráže 30 mm se zásobou 150 nábojů. Výzbroj až do hmotnosti 8 t lze zavěsit na 14 pylonů pod křídly a trupem. Maximální rychlost M 2,25 dosahuje Su-35 ve výšce 11 000 m. Stoupavost na úrovni moře je 16 800 m za minutu a dolet s interními nádržemi (na úrovni moře) je 1529 km.

 

Díky své víceúčelovosti lze Su-35 využít nejen k obraně vzdušného prostoru, ale také k bombardovacím a útočným operacím na pozemní a námořní cíle.

Zdroj: FlightGlobal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 11.01.2017 Čas: 20:32

Tvrdí to protože jakýkoli názor, který je nepohodlný, lze v případě potřeby označit za ruskou propagandu nebo útok...pokud má názor něco do sebe, jde o sofistikovanou propagandu.
Výše uvedené ale nevylučuje opravdovou ruskou propagandu nebo hackerský útok.

Su-35 je krásná, ale nejhezčí mi přijde v té jednobarevné šedomodré se světlým břichem.
Jen by mě zajímalo, zda někdy neuvažovali o SOP do "V". Iránci to udělali u domestikované "F-5", otázka je nakolik snížili RCS. Tohle má v originálu dvě obří SOP...ale možná to zkusili a zavrhli.

avatar
StandaBlabol Datum: 11.01.2017 Čas: 20:19

Olivave,
tech 12 kusu do roku 2020 jsem nasel tady na webu v clanku z listopadu 2015. A stejna informace je i na jinych strankach (je jedno kolikrat to na webu najdes, stejne vsichni urcite pouzivaji stejny zdroj). Tak nevim.

Jinak trochu off topic, ale na Sputniku jsou dva krasne clanky, ktere shazuji F-35. V prvnim pisou, ze se Sucku-35 nevyrovna ani za milion let, protoze Su-35 ma kladny pomer tahu k hmotnosti. V dalsi vete priznavaji, ze F-35 ho ma taky, ale na rozdil od Sucka ho pry nedokaze vyuzit. Proc, to nevysvetluji...

Dalsi je jeste lepsi a dela z obtizne zjistitelnosti nevyhodu. Pry si americti piloti stezuji, ze jeji neviditelnost znemoznuje spolecna cviceni s dalsimi letadly a protiletadlove rakety s nima taky nemuzou cvicit, protoze je nezameri. Proste letadlo k nicemu.

Nevis, proc vsichni tvrdi, ze ruska propaganda je sofistikovana. Vzdyt jsou to komici...

avatar
Olivav Datum: 11.01.2017 Čas: 20:05

Sokrates díky za odkazy. Zajímavé a jinde se tyhle informace nedovíš. Alespoň teď vím kde se sem tam kouknout na novinky ne jen o T-50.

jj284 ... jsi si tím tvrzením tak jistý?

avatar
Sokrates Datum: 11.01.2017 Čas: 19:30

Olivav: Neviem presne, ktorý článok som to sem pred rokom dával, ja si to neodkladám. Ale tých informácií je na ruských weboch pomerne dosť a pravidelne mávaš články v leteckom časopise Vzľot. Tuná v tomto čísle je napr. rozhovor, v ktorom sa uvádza, že letecké testy radaru začali v roku 2012 na 3. prototype PAK FA. O rok neskôr už prebiehali aj na štvrtom prototype a vo výrobe bol ďalší kus pre piatu T-50. Ešte 3 exempláre boli testované laboratórne. V dobe, keď prebiehal rozhovor, radar mal údajne za sebou 120 letov len na 3. prototype, pri ktorých bol testovaný.
http://www.take-off.ru/component/content/article/123-interview2012/1019-beliy2015-08-31

V tomto článku už píšu, že čoskoro bude na svete 8. AESA radar a ďalšie 4 sú vo výrobe.
http://www.rulit.me/books/vzlyot-2015-read-409713-3.html

Tu nájdeš technický popis a stručnú históriu vývoja, ktorý údajne začal v roku 2004.
http://militaryrussia.ru/blog/topic-254.html

Na druhú stranu včera vyšiel článok, ktorý uvádza, že MiG-35 má absolvovať štátne letové skúšky so starším typom radaru, nie AESA. To by mohlo naznačovať, že nejaké problémy tam sú.
http://vpk.name/news/172196_novyii_legkii_frontovoi.html

avatar
Larry Datum: 11.01.2017 Čas: 19:10

ještě maličkost.
ví se, kolik strojů a kdy a s jakým exportním označením bude dodáno.
Jsem si zcela jistý, že podrobnosti "HW/SW konfigurace" jsou utajené.
co se "pustí do světa" může být nakonec úplně jinak.
Hovořit o podrobnostech kontraktu, byli by sami proti sobě....
Tohle není EU nebo NATO, kde se vše "vykecá a provalí"

avatar
Larry Datum: 11.01.2017 Čas: 19:01

To dusan
já Vám rozumím, ale:
jedna věc je co se kde píše na internetu a druhá věc je realita.
Číňané by chtěli věcí, já také bych chtěl a mám přání... ve skutečnosti nemám..

Víte,když kupujete zbraňový systém, potřebujete dlouhodobou podporu výrobce. Čím složitější systém, tím větší a širší je podpora. Třeba firma Almaz-Antey si sama vyrábí integrované obvody VLSI. Je to know -how firmy a nikomu výrobu nesvěří, tím méně Číně.
Jsou speciální díly ať elektronické, či mechanické které potřebujete pro udržení plné bojeschopnosti a ty nikde nikde na trhu v nějakém eshopu nekoupíte.
Ukrajina jako země je velice nečitelná a nespolehlivá. Pokud bude se tlačit do EU, jako že ano, protože lidem Porošenko slíbil členstvím v EU "ráj na zemi".Bruselská
administrativa bude nutit Ukrajinu k přerušení styků se zeměmi BRICS a ŠOS. ( už teď je embargo vůči RF)
A teď si představte, že by ČLR cokoliv strategického kupovala nebo se vázala k Ukrajině. Nakonec "spolehlivost" Ukrajiny je vidět v dodávkách tanku Oplot pro tuším Pakistán
Jen tak mimochodem jsem před časem narazil na info že ČLR zaplatila výstavbu společné továrny na letecké motory v RF kousek od Amuru. Aby se zbavili závislosti na dodávkách od M.S.
Aby jste to viděl i z druhé strany.
Motor Sich vyráběl motory DV-2 které používal L-39 Albatros.
Firma Aero je na dodávkách závislá, jenže žádné už dlouhodobě nemá.
Prostě firma nedokáže vyhovět servisním požadavkům zákazníků po světě ( letuschopných cca 800ks). Poslední dodávka Aera nových L-39 proběhla do Alžíru někdy v r.95
Třeba Bangladéš dolétá L-39 do resursu a mají už jiné letadla. Důsledek "péče o zákazníka"
Proto probíhají překotné akce v Aeru kdy se snaží napasovat motory Williams do L-39s avionikou jsou problémy. Jednou prezentují L-39NG, podruhé L-39CW, ale ve skutečnosti není nic hotové. Hlavně patřičnou PR podporu...A přitom konkurence pracuje....
Zatím co se tady diskutuje o nebezpečí RF, vymýšlí se embarga....tak např. Aircraft Industries patří komu?? Myslíte, že "jen tak" vyhodili peníze, protože je měli a chtěli utratit? Tam problémy nastali právě díky omezení vývozu do RF.
Jaká nyslíte, že bude reakce??
:-)))

avatar
jj284b Datum: 11.01.2017 Čas: 18:45

v BVR to take vyrovnane nebude, kedze PESA radar sa da lahko zarusit a AESA v F-15 nie... takze F-15 bude mat rozhodne v BVR vyhodu.. no samozrejme, neriesim 1 na 1, to je tak max dobre do internetovej diskusie..

avatar
malinak Datum: 11.01.2017 Čas: 18:34

Logik-srovnaval jsem verze z 80 a počátku 90 let.Jinak F-15 bude za jakoukoliv verzí Su-27,30,35 zaostávat v obratnosti,je to dané horší aerodynamickou koncepcí. Pokud bude mít F-15 prilbovej zaměřovač tak to tolik nevadí.Na střední a velkou vzdálenost je to radarech a F-15 je rovnocenný soupeř.
Marty to skóre 100 ku nule sedí.Jen je třeba vzít v úvahu podmínky za jakých byl dosažen.

avatar
Olivav Datum: 11.01.2017 Čas: 14:47

Sokrates,

díky za článek. V tomhle ale o AESA nic nebylo pokud jsem nic nepřehlédl. Mám to hledat taky tam, nebo bys sem prosím dal odkaz. Já to číst zvládnu, ale psát v azbuce na PC jsem nikdy neuměl.

avatar
Sokrates Datum: 11.01.2017 Čas: 13:41

StandaBlabol: Obávam sa, že Rusko bude vyrábať týmto tempom až do roku 2025. Aspoň tak hovoria posledné informácie. Otázne je, samozrejme, či toho bude schopná ich ekonomika. Ale cieľom do 2025 je mať: 50 Т-50, 150-170 SU-35S, 150-170 Su-30SM, 36 MiG-35 a samozrejme všetkých 120 MiG-31 zmodernizovaných na štandard BM/BSM.

http://bmpd.livejournal.com/2326878.html

logik: Ja predpokladám, že keď Rusi vravia, že nový AESA radar spĺňa ich požiadavky, tak to konfrontovali z ich lietadlami 4. generácie. Podrobných analýz, aké poznáš zo Západu sa nedočkáš, na to môžeš hneď zabudnúť. Ale Ty ruským článkom aj tak nedôveruješ, takže jediný ďalší zdroj pre Teba by mohli byť Indi. Ale keď tí prídu s nejakým pochvalným článkom, tak tu sa to zmetie zo stola ako ich súboje Su-30 vs EF. Takže si musíš počkať na reálny konflikt, aby si si vytvoril aspoň približnú mienku. Dovtedy môžeš veriť kľudne v to, že ich avionika nefunguje. Mne je to naozaj úplne jedno. Som rád, že žijem v spoločnosti, kde môže každý slobodne praktikovať svoje vierovyznanie. :-) Ja len dúfam, že EU nebude s Tebou zdielať tento laxný prístup.

avatar
Marthy Datum: 11.01.2017 Čas: 13:16

Co se týká srovnání F-15 vs.SU-35,nepodceňoval bych ani manévrovatelnost F-15,ten letoun rozhodně není nějaký nemotora,spíš mimořádně obratný letoun.Su-35 v tom bude asi o něco lepší,ale rozhodně nejde o rozdíl třídy.
U F-15 je na wiki podle US zdrojů že jde o nejúspěšnější stíhací letoun všech dob,jeho poměr sestřelů / ztrát je u USAF 100:0.V letectvu Izraele jde o podobný poměr.
Ale zase na druhou stranu jsou to info jen s jedné strany,třeba Syřané říkají něco jiného,podle nich sestřelily Izraeli v bojích řadu F-15,poměr byl 1/3 ve prospěch F-15 (jejich soupeři byly převážně Mig-23).Info od Irácké strany ohledně výsledků vzdušných bojů jejich letadel proti F-15 neznám,stejně tak info Srbů o střetech F-15 s jejich letectvem.
Ty souboje F-15 vedli většinou proti o něco starším letounům,než je tahle SU-35,nicméně ani F-15 které má ve výzbroji USAF jsou mnohem modernější a účinnější než ty které bojovali v Sýrii a v Zálivu.Proto,pokud je ten poměr 100:0 pravdivý,budou pro F-15 tyhle SU-35 jen takové lepší cvičné cíle.
Jenže,ještě jednou to napíšu-pokud je ten údaj opravdu pravdivý.A toho se těžko my tady dopátráme.

avatar
Olivav Datum: 11.01.2017 Čas: 12:43

Stando,

těch 12 strojů plánují na letošek ne 2020. Letos by měli obdržet letku, což je těch cca 12 strojů (spíše by to mělo být více). Uvidíme co bude.

avatar
Olivav Datum: 11.01.2017 Čas: 12:33

KOLTe

stará píseň dokola. Co tam na tu F35 stříkají ví jen oni. My ne. Shania poslal text kde i tvůrci RAM píší, že to, co je na F35 je tajné a jaké z komponent co vyzkoumali nakonec na F35 použili neřeknou. Jediný argument proti mému tvrzení je, že by "přeměření charakteristik radarem" na společném cvičení bylo "proveditelné" a důsledky by byly diskreditující. Takže asi dvě verze nebudou, ale co tam používají nikdo neví. Stačí ti to jako uznání toho, že dvě verze, co se LO týká nebudou?

No a s těmi Rusy je to o tom, že zatím T-50 jen testují to souhlasím. Nakonec kde jinde hledat než u nich případně dohady jinde. Myslím si, že nepošlou vzorek do USA aby jim řekli jak mají dobré nebo špatné RAM technologie. Jediný údaj co jsem zatím našel je ten na tom posteru. Pokud někdo našel více, tak by mě zajímalo co?

No a T-50 vypadá zatím na porod ježků, i když prý teď jde vše OK. Uvěřím, až jich letos bude lítat těch 12ks co slíbili. A nebudou mít jen cca 1/3 testovacích hodin oproti plánům.

No a co dokázali Skunkové je fakt impresivní o tom žádná.

avatar
KOLT Datum: 11.01.2017 Čas: 12:02

Ohledně VLO – základy nepoložili Rusové, nýbrž jeden Rus, jehož práci ruské státní a vojenské orgány označili za strategicky nedůležitou. Díky tomu byla zveřejněná v odborném časopise. A to bylo naposledy, kdy měli v dané oblasti Rusové navrch. Jakmile si toho všimli Skunkové, začal za Velkou louží vývoj, který vedl k již čtyřem operačně nasaditelným VLO letadlům. Takže ačkoliv z toho nejsem nadšený, USA hrají ligu mistrů, ostatní kopou v lepším případě první ligu, Evropa asi ani to ne (což je to, co mě právě štve).

Dokud Rusko nenasadí T-50, předčí je v LO jak Evropa (EF, Rafale i Gripen mají menší RCS než Su-27, Mig-29 a jejich deriváty) tak Čína (ta navíc zavádí hned dva stroje charakteristiky VLO, nicméně o jejich schopnostech víme úplné prd).

RAM bych na vašem místě moc nezmiňoval. Na jedné straně věříte ruským článkům, na druhé nevěříte oficiálním prohlášením stran RAM na F-35. A ještě dovozujete, že F-35 pro USAF budou mít lepší RAM než "exportní" stroje.
Tím samozřejmě netvrdím, že v Rusku v laboratořích skutečně nemají špičkové RAM materiály, v tomhle je nehodlám podceňovat. Ale relevantní budou, až budou na operačně nasaditelných letadlech, budou fungovat a jejich udržování nebude porod ježků proti srsti ;-)

avatar
StandaBlabol Datum: 11.01.2017 Čas: 11:59

Podle mě je T-50 krásné letadlo, ale projekt s velmi nejistou budoucností. Podle Putina mají být do roku 2020 ruské ozbrojené složky z 80% přezbrojeny na novou techniku a už od 2018 má obranný rozpočet klesat. Ale v roce 2020 má být zároveň hotovo jen 12 kusů T-50. Takže to skoro vypadá, že už s ní Rusové moc nepočítají a bude jen doplňkem ke strojům řady Su-27/30/35? A pak nevím nakolik bude konkurenceschopná na trhu, protože její cena bude odrážet celé náklady na vývoj i drahou kusovou/malosériovou výrobu.

Podobné je to s Armatou. Do roku 2020 bude hotovo jen pár kousků, ale zároveň je to termín, kdy mají mít hotovo. Takže zase jen pár kusů k modernizovaným T-72/80/90?

Tohle všechno platí za podmínky, že to Putin myslí vážně a nejsou to jen politické řeči. Ostatně jako původní termíny dokončení projektu T-50, kdy ještě v roce 2011 platilo, že od 2015 mají být stíhačky ve službě a běžet sériová výroba. Už tehdy bylo jasné, že je to nerealistický termín. Tak možná teď zase jen mlží.

arr