Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Čína získala první ruské víceúčelové stíhačky Su-35

Datum přidání 10.01.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 69 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na konci roku 2016 z ruského výrobního závodu Komsomolskoamurské letecké výrobní sdružení J. A. Gagarina (KnAAPO) dorazily do Číny čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Celkově Čína objednala 24 těchto vysoce výkonných bojových letadel.

Su-35S

Foto: Su-35 ruského letectva. Čína zatím neuveřejnila oficiální fotky Su-35 v čínské kamufláži; větší foto /  Dmitrij Pičugin, GFDL 1.2 

 

Čína projevila zájem o stíhačky Su-35 již v roce 2012. Tehdy se mluvilo o nákupu 48 Su-35 ve dvou vlnách a o začátku prvních dodávek v roce 2015.

 

Nakonec ale Čína objednala "jen" polovinu strojů za 2 miliardy dolarů. Všech 24 stíhaček Su-35 Čína získá mezi roky 2016 až 2018.


Obchod nezahrnuje jen letadla, ale také vybudování pozemního zabezpečení (údržba, pozemní obslužná technika, školení, logistika, atd.) a dodávky náhradních dílů, především náhradních proudových motorů Saturn AL-41F1S.


Není jasné, zda dojde později k nákupu dalších 24 stíhaček Su-35, jak bylo původně uvažováno. Nicméně podle deníku China Daily, který poprvé informoval o příletu Su-35 do Číny, jde o poslední případ, kdy Čína kupuje bojová letadla z Ruska. V budoucnu Čína plánuje kupovat již pouze domácí bojová letadla - řeč je především o víceúčelových stíhačkách J-20 a J-31.


Zejména dvoumotorový stealth stíhač J-20 se stane nosným bojovým letadlem čínského letectva. V současné době již údajně běží výroba prvních předseriových letadel. Menší a jednoduší dvoumotorový J-31 (FC-31) nabídne Čína v rámci “ekonomické a bezpečnostní diplomacie” svým zahraničním spojencům.


Podle Andrease Rupprechta, autora tří knížek o čínském vojenském letectvu a průmyslu, kterého citoval magazín Defense News, Číňanům nejde ani tak letadla Su-35, ale spíše o technologie ruských proudových motorů Saturn AL-41F1S (117S).


Čína se již několik let snaží vyvinout vlastní proudové motory pro stíhací letadla. Ač Čína oficiálně vývoj motorů nekomentuje, odborníci mají za to, že se Číňanům stále nedaří vyřešit problémy se životností. Čínská bojová letadla jako J-20, J-10 a J-15 jsou tak stále poháněná ruskými motory Saturn AL-31.


Podle Rupprechta jsou čínské Su-35 umístěny na základně Suixi, kde také najdeme stíhačky J-11 (kopie Su-27). Odtud mohou čínské Su-35 doprovázet dálkové bombardéry H-6K nad Jihočínské moře nebo dokonce nad japonské ostrovy.


Dálkové mise jsou možné i díky schopnosti Su-35 tankovat palivo za letu. Pro tyto účely má Čína k dispozici malou flotilu tankovacích letadel Il-78.


Několik slov o Su-35. Víceúčelový Su-35 je v současné době nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Su-35 má pokročilou avioniku, moderní zbraňové systémy a skvělé manévrovací schopnosti (díky vektorování tahu motorů).

 

Organickou výzbroj tvoří automatický kanón ráže 30 mm se zásobou 150 nábojů. Výzbroj až do hmotnosti 8 t lze zavěsit na 14 pylonů pod křídly a trupem. Maximální rychlost M 2,25 dosahuje Su-35 ve výšce 11 000 m. Stoupavost na úrovni moře je 16 800 m za minutu a dolet s interními nádržemi (na úrovni moře) je 1529 km.

 

Díky své víceúčelovosti lze Su-35 využít nejen k obraně vzdušného prostoru, ale také k bombardovacím a útočným operacím na pozemní a námořní cíle.

Zdroj: FlightGlobal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Olivav Datum: 11.01.2017 Čas: 11:28

Logiku

jen abys mě správně chápal. To že píši o T-50 atd je 1. to letadlo se mi líbí 2. to že se o něm moc relevantních informací mě o to víc motivuje něco o něm najít 3. najít jako něco relevantního ne jen pohádky ze sputniku, který číst je jako ta pohádka o tom ruském traktoru, který při orbě palbou zažene dva imperialistické tanky

Bohužel sehnat něco je problém a důvěryhodnost zdrojů je taky mnohdy ošemetná.

Nakonec i F22, F35 jsou krásné stroje a dovědět se o nich něco rozumného je mnohem snažší.

avatar
Olivav Datum: 11.01.2017 Čas: 11:21

tady je ten poster (hezká fotka) opět s překladem:

http://igorrgroup.blogspot.cz/2009/10/new-russian-anti-radar-materials.html

avatar
Olivav Datum: 11.01.2017 Čas: 11:19

logik

nechci s tebou začínát spor. Na obranu Ruských radarů říkám, že hybridní PESA - Irbis-E je 20kW radar cca jako AGP-77 (pouze peak power)

Hybridní PESA umí více méně to co AESA, ale né tak rychle a "dobře" neubírej jim. AESA ani na T-50 není bez problémů to máš pravdu a mají co dohánět, ale USA jim některé věci už ulehčila, protože v AESA dláždila cestu a sdíleli víc informací veřejně než by si teď asi přáli (sami to tak přiznávají). Prostě jen z nouze cnost je donutila k řešení přes Irbis-E a ten není vyloženě špatný.

To kolik AESA je na F-15 netuším, ale AESA mají pro kde co. Je otázka kolik jich reálně instalovali.

http://www.raytheon.com/news/rtnwcm/groups/public/documents/content/yuse_jed_2015_interview.pdf

tady je že třeba USA nemá na F-16 AESA (emiráty ano), na F-15 už je montují ale čísla tam nejsou. Gripen NG jej má I Rafale dodávaný od roku 2012 u EFT mají radar a smlouvu z roku 2014 jeli přezbrojen netuším

Je to takový pěkný guláš

U VLO bych se raději nevyjadřoval - základy položil Rus a materiály mají - tenhle institut se tím zabývá http://www.ved.gov.ru/eng/companies/exporters/?action=companyinfo&id=34752 a měli by mít materiál, který vypadá hezky zde je překlad posteru http://radars.wikia.com/wiki/The_new_Russian_anti-radar_materials (sedí to četl jsem ho v originále)

avatar
raziel87 Datum: 11.01.2017 Čas: 11:14

2 Klimesov
Zájimavá úvaha, ale trochu to ve mě vyvolává pocit, že narážíš na potencionální střet
RUS vs USA? Kudy by si podnikal vyloďovací operace, aby si zajistil rozvinutí vojenských jednotek v dostatečném množství, aby zajistili a udrželi zónu vylodění?a přiměl Rusko, aby toto dovolilo? tohle neutajíš....to by nebyl výsadek allá Zátoka sviní.
Absolutní ptákovina.....to by dřív začaly létat ICBM. Sorry za OT, ale nešlo nereagovat.
Podívej se na mapu Euroasijského kontinentu a jak je Rusko velké

avatar
Klimesov Datum: 11.01.2017 Čas: 10:09

No ono je poměrně zavádějící řešit případný střet formou stroj vs. stroj. Pokud bychom to tak brali, tak větší váhu a šanci k vítězství by měli spíše letouny ruské výroby. Ovšem takhle to bohužel nefunguje, a v celkovém nasazení by byla daleko větší výhoda na straně USA, protože ta dokáže do boje nasadit daleko více podpůrných systémů než kdokoli jiný, které by daly samotným bojovým strojům daleko lepší přehled o bojišti a situaci na něm. Ono je sice pěkné sestrojit stroj, který vydrží přetížení 300G, ale k čemu vám to je, když jeho pilot ani neví co se kolem něho děje.

avatar
lorgarius Datum: 11.01.2017 Čas: 07:55

neviete niekto ci ta kamuflaz na uvodnej fotke je oficialna kamuflaz VVS? sa mi zda ze obdobna farebna skala bola aj na maskaci pri clanku o planovanom novom rakniku, tak ci reku uvazuju rusi o prechode z ich pomerne "zelenych" vzorov na nieco tmavsie.

avatar
logik Datum: 10.01.2017 Čas: 23:40

Sokrates: na jaké úrovni je ruská avionika můžem jen hádat. Nějakej článek Ti o tom neřekne ani pr.... Až budou k dispozici aspoň např. výsledky simulovaných soubojů s 4gen, tak můžeme soudit. Do té doby je to neznámá.

Co můžeme posoudit okamžitě je např. kvalita radarů, kde prostě rusové v AESA radarech jsou poměrně pozadu (ona západní evropa bohužel také), můžeme posoudit kvalitu VLO. Tam jsou Rusové pozadu.

Co se týče REB, Situation Awareness atd... tam mohou držet krok nebo i být lepší, vzledem k tomu, že ale v devadesátých letech u nich vývoj dosti spal, a v dost věcech byly pozadu již předtím (v některých ale byly napřed, např. HUD), tak se dá spíše čekat, že budou západ dohánět. Je to dohad, ale aspoň podložený nepřímými fakty.
Naopak tvrzení, že vše (ač to nikdo pořádně neviděl) bude srovnatelné se západem je podle mne odvážné a založené čistě na tom, co rusové někde napíší, a papír jak známo snese všechno.

malinak: Nezapomínej na to, že i F15 se vyvíjela, např. dostala AESA radar, který rusové měli v produkci teprv nedávno atd.... Samozřejmě když srovnáš původní F15 s dnešní Su35, tak na tom bude 35 rozhodně líp. Ale když srovnáš dnešní F15SE s původní Su27, tak naopak.
Su27+ má lepší drak pro aerodynamiku v nízkých rychlostech. F15 má zas např. lepší radar.
Když se potkaj, bude záležet na pilotovi, jak využije výhody svojeho letadla a nenechá využít soupeře svých slabin...

avatar
dusan Datum: 10.01.2017 Čas: 22:16

Larry

http://military-informant.com/airforca/na-kievskom-zavode-aviant-zalozhenyi-6-samoletov-an-178.html
Ukrajinský letecký priemysel na ukrajinské pomery v celku "žije" - vyzerá to, že An-178 ide do výroby, An-132 sa pripravuje na prvý vzlet, Čína odkúpila An-225 ....
Isto i preto, že to má bohatých solventných zákazníkov, ktorí chcú i technológie ... ale vyzerá to, že do bude prínos pre obe strany.

avatar
Larry Datum: 10.01.2017 Čas: 21:50

To Marthy:
už jsem to kdysi psal a nevím, proč to nechápete.
Nikdy Rusko nedodá cizím armádám stejnou variantu jako mají VKS RF. Nebo Ruská armáda obecně. Tak mají postavené zákony. V exportní verze jsou vždy tech.paramery a TTD horší!!!
Můžete si vybrat v katalogu výrobce, ale nikdy tam nenajdete systémy, avioniku a elektroniku kterými jsou osazeny standartně vlastní stroje. Třeba mají lepší systémy REBu, hopingové rdst které jsou šifrované nebo v rozprostřeném spektru... Co víme... NIC a také to nikomu neřeknou! a na FB nenapíšou :-))) !!!
---------------------------------------
"Zajímalo by mě jestli Číně prodávají plnou verzi toho Su.35,která má elektronické a programové vybavení stejné jako ruské,nebo jsou třeba v něčem lehce ořezané.V minulosti neměli Rusáci ve zvyku prodávat svoji špičkovou technologii,třeba letouny prodávali buď speciální vývozní verze (ořezané)nebo starší specifikace. "

avatar
Sokrates Datum: 10.01.2017 Čas: 21:43

logik: O tomto sa ja s Tebou samozrejme baviť nebudem, lebo Ty považuješ akékoľvek informácie o modernej ruskej avionike za klamstvo. Pred rokom som sem dával linky na ruské letecké časopisy/weby a pochybujem, že si to vôbec čítal. Kľudne považuj T-50 za mierne futuristický dizajn s avionikou z Su-35S. Aj takéto perly tu už padali. :-) Kto chce, si tie články môže prečítať ako zaujímavosť z ruského letectva. Kto nechce, môže veriť v to, že ide o ruskú propagandu.
Ja považujem ruskú propagandu za veľmi vážnu vec a je mi smutno z toho, že čoraz viac Slovákov recituje drísty z proruských alternatívnych webov ako Písmo sväté. Ale dáta z letectva, ktoré sú posledné roky zverejňované na odborných weboch sa väčšinou zhodujú s realitou a nemajú s propagandou alebo glorifikáciou nič spoločné. Vývoj ide slušným tempom dopredu, zákazky sa plnia väčšinou na 100% a financií sa tam leje neúrekom. A prečo by aj nie? Putin vytvoril v Rusku takú atmosféru, že keď tí ľudia aj nebudú mať čo jesť, tak obranný rozpočet sa kľudne môže navýšiť. A ešte ho tam za to zvolia za prezidenta znova. :-D Nuž, kiež by EU malo takto našliapnuté.

avatar
malinak Datum: 10.01.2017 Čas: 21:38

logik,KOLT- Su-27 by od počátku navrhován jako protiváha F-15,požadavek byl aby Sučko bylo lepší v poměru 1,3 ku1.To se povedlo dosáhnout zvláště při boji na malou vzdálenost.Navíc Rusové zavedli už v 80 letech přilbové zaměřovače.

avatar
Larry Datum: 10.01.2017 Čas: 21:34

To Dusan: Díky za link, ale vzpomeńte na topic který byl i AN publikován.
Čína chtěla investovat na Ukrajině do Motor Sich a vyrábět tam licenčně Hongdu L-15.
výsledek =0 a proč??
Motor Sich společnost je 9 fabrik na východě Ukrajiny. V nesprávnou dobu na nesprávném místě.
To kdyby se povedlo, to by byla mediální prezentace!!
poznámka ke stovkám kilometrů vzdáleným Spratleyho ostrovům od Čínských břehů... a kolik tisíc kilometrů to je vzdáleno od amerických břehů?? Jako argumentace nic moc. Nejde o tu horu kamení trčící z vody, ale o nerostné bohatství. Jiný argument??
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
S Číňany jsem měl možnost spolupracovat na jednom projektu. Jsou přátelští a mají snahu pomoci. Nicméně oni nechápou pojem autorská práva. posuzují to tak, "proč bychom to kupovali, když to můžeme vyrobit sami a levněji, dáme práci a zakázky vlastním lidem a firmám"
Stejně jako my v Čechách nechápeme (spíše nechceme) ochranu autorských práv v U.S.A.
tak se stalo že mne nedávno přišel email s upozorněním z jistého U.S. vládního úřadu, že porušuji jejich zákony. A koho to zajímá?? V Evropě jsou zákony jiné...

avatar
logik Datum: 10.01.2017 Čas: 21:22

Sokrates: Nový motor je IMHO právě to nejmenší. Jo, éro bez něj nebude mít plánovaný kinematický výkony, ale ty jsou v podstatě vedlejší. Daleko důležitější je avionika, výkony radaru, schopnosti REB, Situation Awareness atd....

Teprv pokud maj éra tudletu oblast srovnatelnou, takže nemůže jeden nad druhým získat výhodu tím, že si vybírá místo a způsob střetu (nebo u VLO letadel dokonce že jeden má schopnost útočit na druhého bez možnosti odpovědi), pak IMHO teprve nastupuje kinematika, která rozhoduje boj soupeřů, kteří nastupují do ringu za stejných podmínek.

avatar
logik Datum: 10.01.2017 Čas: 21:18

Kolt, já jsem něco na to téma hledal a snad se to opravdu stalo. Podle scénáře to byl ale klasickej "dogfight" v pomalejších rychlostech, kde stabilní F15 opravdu poměrně zaostává za Su-27.

F15 se Su-27 musí bojovat tak, aby využila své přednosti, teda nezaplejtat se do dogfigtů, ale použít taktiku hit and run a pokudmožno zůstat v supersonické (nebo pokud není palivo, alespoň ve vysoké subsonické) rychlosti. Tam se výhoda Su-27 ztrácí a naopak by se mohli projevit výhody F-15.

avatar
Sokrates Datum: 10.01.2017 Čas: 21:10

alea206: Veď ver si čomu chceš, ja nikomu jeho náboženstvo vyvracať nemienim. Keď som si tu minulý rok dovolil hodiť link na pokrok pri vývoji T-50, tak tu pár "borcov" blúznilo, že PAK FA je viac ruský sen ako reálny projekt. Medzitým Rusi testujú už 8. prototyp, zbraňové systémy, atď. Neviem, čo presne je také neuveriteľné na výrobe piatich predsériových lietadiel. Od začiatku predsa plánovali mať vyrobených aspoň 13 testovacích strojov a až potom spustiť sériovú výrobu. K dosiahnutiu IOC je ešte pár rokov, to nikto nepopiera. Práve naopak, ruské články presne pomenúvajú problémy, ktorým ešte musia konštruktéri čeliť. Najvážnejším je výroba nového motora (Typ 30), bez ktorého nebude T-50 tam, kde ju potrebujú mať. Prvý motor bol síce vyrobený v novembri 2016, ale letové testy sa začnú až koncom roka 2017. Rusi si uvedomujú, že ten motor nebude plne funkčný skôr ako v roku 2020 a možno aj o rok neskôr.
http://vpk.name/news/172254_Rossiiskii_istrebitel_5go_pokoleniya_T50_PAK_FA_problemyi_i_perspektivyi.html

Ja nechápem, prečo sa tu niektorým ľuďom ježia chlpy až chrbte, keď sa prinesie nejaká informácia o ruskom letectve. Veď koho to nezaujíma, môže ísť na 10 ďalších vlákien o F-35 a rozprávať si tam dookola stále to isté. A to nehovorím teraz o Tebe, ale vo všeobecnosti.
Ja osobne považujem ruský letecký priemysel za 2. najprogresívnejší po americkom a preto sem z času na čas hodím link s nejakou novou informáciou. Veľa ľudí už dnes nevie po rusky, tak k tomu pridám drobný komentár a to je všetko.

arr