TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Nová generace radarů: Konec stealth letounů?

Datum přidání 04.08.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 21 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nové ruské a čínské nízkofrekvenční radary mohou snadněji zaměřit americká neviditelná letadla jako je F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II. Informaci přinesl analytický portál USNI News (United States Naval Institute).

Foto: F-35C Lightning II amerického námořnictva. Větší obrázek.  / US Navy

Foto: F-35C Lightning II amerického námořnictva. Větší obrázek. / US Navy 

 

Nízkofrekvenční radary

Radary lze rozdělit podle mnoha kriterií. Jedním z hlavních je pracovní frekvence. Frekvence radarů jde od 30 MHz až po několik desítek GHz.

 

Radary s nižší frekvenci (větší vlnovou délkou) se používají například jako radary s dlouhým dosahem. Dlouhý dosah je však vykoupen nižší přesností.

 

Důležité jsou pro vojenské účely radary s vyšší frekvencí. Ty mají větší přesnost a používají se proto k navádění přesných zbraní.

 

Kde je problém? Technologie stealth je navržená právě s ohledem na nízkou zjistitelnost vysokofrekvenčními radary. Letouny jako F-22 nebo F-35 jsou obtížně viditelné pro radary využívající pásma Ku, X, C.


Oba letouny jsou však dobře viditelné nízkofrekvenčními radary pracující na vlnových délkách L, UHF a VHF. „Pokud je vlnová délka zhruba dvakrát větší než cíl, může půlvlnný rezonanční efekt generovat významnou návratnost signálu,“ dočteme se na Wikipedii.


Nízkofrekvenční radary mají však i svá omezení. Podobná pásma používají i jiné systémy (např. rádio, televize), radar má malou přesnost a je také poměrně objemný.


Radar pracující s nízkou frekvencí dokáže stealth letoun odhalit na velkou vzdálenost ale nedokáže na něj navést řízenou střelu ani další letoun. Avšak podle portálu USNI News, který citoval jednoho z bývalých důstojníků amerického námořnictva, se může karta velmi rychle obrátit.


Zaměřovací a střelecké radary začínají klesat na frekvenčním pásmu,“ řekl bývalý vysoký úředník amerického námořnictva USNI News. „Nevím, jak můžete přežít ve světě v roce 2020 nebo 2030, pokud nebudete mít krytí proti radarům s nízkou frekvencí.“

 

Čína a Rusko údajně pracují na nové generaci nízkofrekvenčních radarů schopných přesněji určit polohu stealth letounů na větší vzdálenost. V blízké budoucnosti tak mohou nízkofrekvenční radary na stealth letouny navést řízené střely nebo záchytný letoun.  

 

Čínská armáda brojí proti stealth

Nosným letounem amerického námořnictva US Navy se pro další dekády stane stealth stíhač F-35C Lightning II. Podle USNI News existují vážné obavy, jak si letoun povede při překonávání nejtěžší protivzdušné obrany vybavené moderními nízkofrekvenčními radary.

 

Pro americké námořnictvo je hlavním oponentem Čína, resp. její námořnictvo. Zpráva Pentagonu přitom říká, že čínská armáda jako celek se soustředí především na boj se stealth letouny a bezpilotními letadly.

 

Pro boj s „neviditelnými“ letadly jsou uzpůsobeny i nejnovější lodě čínského námořnictva. Například nové čínské torpédoborce Type 52C LUYANG II a Type 52D LUYANG III jsou vybavené radary pracující na nízké i vysoké frekvenci. Pokud se obavy naplní, čínské torpédoborce mohou již brzy vést účinný boj se stealth letouny amerického námořnictva na velkou vzdálenost.

 

Problém nepomáhá řešit ani nová stěžejní koncepce amerického námořnictva CEC (Cooperative Engagement Capability) pro letecký boj a protiraketovou obranu. CEC je v podstatě obrovská datová síť spojující všechny jednotky (lodě, letadla, nejrůznější senzory) pomocí datalinků.

 

Právě letouny F-35C mají v síti fungovat jako předsunuté „neviditelné“ průzkumné senzory. Cílem je získat lepší situační povědomí a odhalovat/zaměřovat cíle na mnohem větší vzdálenost.

 

Kromě toho, že nová generace radarů může F-35C poměrně snadno odhalit, je CEC podle osloveného důstojníka sama o sobě rizikovým podnikem. Rusové a Číňané jistě použijí počítačové a elektronické útoky, aby tuto síť narušili. „Ptám se, jako dobře budou tyto datové spoje pracovat v prostředí, kde bude opravdu hodně rušení?“ cituje USNI News bývalého důstojníka.

 

Zdroj: USNI News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
flanker.jirka Datum: 07.08.2014 Čas: 21:47

Pro panáčka co pase kozy: PCL bude výhodnější jen v případech velkých hodnot bistatických úhlů, u ostřejších na tom bude obdobně jako klasický radar. Potíže nastanou i v případě, že nebude moci využívat efektivně zdroje vysílání na straně nepřítele. Technologie je ještě v plenkách, ale ERA Pardubice je špička, máme se určitě na co těšit.

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 07.08.2014 Čas: 21:04

Také se ohledně sestřelu F-117 často mluví o tom, že srbové naváděli Něvy pomocí optického kanálu, kterým si systém doplnili.

Jinak pěkně to shrnul flanker.jirka. Jen bych ještě doplnil, že PCL systémy jsou v detekci stealth prostředků možná ještě efektivnější a s jejich nástupem, respektive v kombinaci s nf radiolokátory, lidary a novou generací elektrooptických systémů,, přichází i poměrně razantní revoluce ve sběru dat týkajících se situace na bojišti.

avatar
Prezka Datum: 07.08.2014 Čas: 12:20

díky p. Grohmanne, to bude pár dlouhých večerů :)

avatar
Jan Grohmann Datum: 07.08.2014 Čas: 11:48

Pro Prezka. Doporučuji přelouskat hutný anglický text, kde se Pentagon v roce 1999 oficiálně vyjadřuje ke sestřelení F-117 Srby i k technologii stealth obecně.
http://www.defense.gov/transcripts/transcript.aspx?transcriptid=597

avatar
Prezka Datum: 07.08.2014 Čas: 11:34

Ano, ta F-117 sestřelená Srby, pořádně jsem nikde nenašel vysvětlení, vlastně odborníci USA tvrdí, že šlo o neuvěřitelnou shodu náhod a štěstí, kdy srbové využívali vidové hlásky a propočty podle odhadnuté výšky a rychlosti a púak naslepo odpálili Něvu a ta zasáhla. (údajně přišli o dvě F-117, ale potvrdili jen jednu) Pak jsem shléd krátký dokument na youtube, tuším z dílny National Geografic, kde mluvili srbští vojáci, kteří údajně sestřelili ten první F-117, bohužel dokument nebyl česky a tak jsem si odnesl pramálo informací, ale co jsem tak pochytil, tak mluvili o přenastaneví naváděcího lokátoru na jiné frakvence, ale i vidových hláskách. Dost by mne tenhle incident zajímal.

avatar
flanker.jirka Datum: 07.08.2014 Čas: 00:08

Moc se o tom nemluví, aby taky ne, když vezmete náklady na vývoj F 117, F 22 a F 35. Je to pořádný ranec peněz.
Už dnes se ukazuje, že současná koncepce letounů stealth, spočívající v rozptylu energie od radarů všesměrově, jenom ne zpět k radaru a částečného pohlcení, je na konci limitů. Rusové sami prohlašovali při modernizacích letounů SU 35 a 32, 34, že kladou důraz na potlačení pouze čelní odrazné plochy.
U pozemních radarů nebude problém s použitím nízkých frekvencí, pevné antény se dají postavit i do velkých rozměrů. Tak jako třeba radar Voroněž DM zde na odkaze: http://www.atmonline.cz/radar/130707b.htm
Nebo se stačí podívat do historie PVOS ČSLA, ve výzbroji byly radary s "metrovou vlnou" P 18, P14 a O 14. Pokud by problematika nízkofrekvenčních radarů zajímala více tak na tomto odkazu najdete v angličtině slušný výčet http://www.ausairpower.net/APA-Rus-Low-Band-Radars.html
Pro úplnost jen poznámku o tom, že armáda české republiky rezignovala na toto frekvenční pásmo a přenechala jej pro civilní použití.
Když se podíváte na výbavení ruských PVO systémů S 300 PMU Favorit a S 400, tak zjistíte, že přehledové radary používají hned ve třech pásmech, metrovém, decimetrovém a centimetrovém, takový systém umožňuje vést efektivní průzkum i v podmínkách elektronického rušení (každé z těchto pásem má své výhody i nevýhody v použití, vzhledem k podmínkám šíření vln v atmosféře a okolnímu terénu). Metrové radary tak prožívají svoji renesanci, i česká firma Retia tyto modernizace a vývoj provádí pro zahraniční zákazníky.
Ostatně hodně známý příklad je zářez systému S 125 Něva v Srbsku, pro tento komplet slouží jako přehledový radar P 18, asi nebylo problém pak dostat F 117.

Co se týče použití radarů s pásmy, na které jsou letouny stealth stavěny, zářným příkladem je zjištěná detekční schopnost letounů F 22 radarem na letounech Typhoon, němci uváděli dálky zjištění okolo 36 km. Novější systémy s anténamy typu PESA a AESA se pak posunou do několika násobných vzdáleností, starý Mig 31 se radarem Zaslon ( v kodu nato Flash dance) dokáže malorozměrné cíle vést na 45 km. U nového letounu SU 35 s radarem Irbis (anténa PESA) uvádí dostupné zdroje detekci typu cíle F 22 až na 90 km. Pěkné pojednání najdete zde: http://www.ausairpower.net/APA-Flanker-Radars.html
To jsou radary a letouny již zavedeny do výzbroje, přičemž v současné době probíhá vývoj radarů typu AESA pro Typhoon a Gripen tak nové AESA antény pro letouny USAF a US NAVY, tak pro Ruské letouny Su a Mig.
Některé letouny, jako SU 35 nebo Typhoon dostávají i nový radar pracující na nižších frekvencích s instalací antén do náběžné hrany křídla, odkaz zde: http://www.ausairpower.net/APA-2009-06.html
Vývoj polovodičových součástí vysílačů a přijímačů radarů spolu s výpočetním zpracováním tak začal předbíhat schopnosti letounů stealth a to je třeba zmínit i vývoj senzorů v infračevené oblasti, každý proudový letoun vydá dostatek tepla od motorů pro jeho detekci, navíc se zde může do jisté míry stát nevýhodou i nadzvuková cestovní rychlost (supercruise) při které dochází k aerodynamickému ohřevu povrchu letounu. Ani tam se současná stealth technologie neschová.

Úpravy i současných letadel některými komponenty použitých u letounů stealth se vždy vyplatí, protože je na nejvýš žádoucí detekeční vzdálenost co nejvíce zkrátit a poskytnout tak druhé straně co nejmenší čas na reakci.

avatar
ikari Datum: 06.08.2014 Čas: 13:57

zajímalo by mě, jak je to s tou přesností nízkofrekvenčních radarů - když není problém sestřelit jakýkoliv tryskáč pomocí IRST na 50km (at uz je stealth nebo ne), tak to záchytné letadlo potřebuje vědět o poloze vetřelce pouze s přesností řádově podobnou těm 50km, což myslím, že ten nízkofrekvenční radar by mohl zvládnout - třeba s přesností, je někde mezi Moskvou a Petrohradem, kteroužto oblast (+-600km) je schopen MiG 31 prouzkoumat za pár minut - a kdyby měl MiG-31 přepadnout F-35, myslím, že vím, kdo by vyhrál

v čem se pletu?

avatar
Charlie Datum: 05.08.2014 Čas: 08:17

Smirnov: Su-25 jsou sestřelovány jako na běžícím páse? A odkdy? Co vím, tak jedna dostala pár zásahů od nějakého kanonu nebo kulometu, ale zvládla to na základnu, a jednu ztratili při přistání, když došlo k závadě na řízeí, a pilot se stihl kapapultovat.

Málem přišli o Su-24, dostala zásah přenosnou PLŘS do motoru, uhasila požár, odbombardovala, vrátila se na základnu, kde po přistání začala znovu hořet, což zvládla letištní hasičská jednotka (těžko říct, jak moc je stroj poškozen, jestli se ho vyplatí opravovat).

Mi-24 ztratili víc, což je logické, ty stroje jsou sice odolné, ale jejich ochrana proti přenosným PLŘS je chabá.

Letectvo všeobecně je málo perspektivní? To je asi nejvtipnější hláška co sem tu zatím četl včetně toho blbýho článku z jednatřicátýho minulýho měsíce.

avatar
Beld Datum: 04.08.2014 Čas: 21:22

Smirnov : Naprosto nechapu co to ma s optoelektronickymi prostředky a setrelovanim Su-25 na ukrajine spolecneho . Nevyplyva z toho naprosto nic .

avatar
Smirnov Datum: 04.08.2014 Čas: 20:32

Myslím, že situaci dost vyrovnávají již optoelektronické prostředky i bez radaru. Proti nim jsou letadla nehledě na neviditelnost stejně citlivá. Uveďme příklad ze současnosti. Su-25 jsou sestřelovány jak na běžícím pásu. A to není první konflikt, kde se po nich střílelo z ručních raket. Do této doby mělo jen malé bojové ztráty. Z toho vyplývá, že letectvo je všeobecně málo perspektivní, kdyby došlo opravdu na lámání chleba.

Jinak ja hypersoniky chápu jako ekvivalent mezikontinentálních raket. Tedy něco jiného než kategorie klasické letectvo.

avatar
Nemo Datum: 04.08.2014 Čas: 17:19

Podle mě je jenom dobře když se opatření a protiopatření dorovnávají. Pokud jedna strana nabude převahy tak může dojít k názoru že si mohou dělat co chtějí. Příkladů v posledních 20 letech je hodně. Parita vede ke stabilitě a předvídatelnosti.

avatar
Beld Datum: 04.08.2014 Čas: 17:12

Osobne bych se toho vubec nebal , az to bude realne nasaditelne , tak uz bude F-35 davno smerovat do duchodu , pripadne bude povrch vylepsen . V dnesni dobe jsou treba ty lf radary na cinskych torpedoborcich nasazeny asi hlavne ze studijnich duvodu . Tezko tim neco zjisti , pokud tedy neprisli s nejakou extra novinkou o ktere svet nevi . Navic je to v podstate nepouzitelne nas zastavenym uzemim .

avatar
GAVL Datum: 04.08.2014 Čas: 16:44

Nejhorší na tom , je , že se současné high-tech zbraně nedají řádně vyzkoušet protože pro to neexistuje konflikt dvou srovnatelně technologicky vyspělých armád.

avatar
RiMr71 Datum: 04.08.2014 Čas: 16:34

"...než se naděješ upečou tě mikrovnou nebo laserem ani nebudeš vědět odkud.."

No jo... děje se to denně...


Mě se líbí, jak se často porovnává něco co "možná někdy bude" s tím, co už je...

Až se tyto nové systémy dostanou ve věším měřítku do výzbroje a budou funkční (nejen technicky ale i z hlediska zpracování informací), tak už proti nim nebu stát to co létá teď, neno možná ano, ale ne ve stavu a s výbavou pro REB jako dnes..

avatar
GAVL Datum: 04.08.2014 Čas: 16:34

Docela zajímavé vyřčení obavy
„Ptám se, jako dobře budou tyto datové spoje pracovat v prostředí, kde bude opravdu hodně rušení?“

to má dozajista souvislost i s efektivním nasazením dronů.

arr