Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Čínský bitevní vrtulník WZ-10

Datum přidání 07.01.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 27 komentářů    autor autor: Michal Polák

O vývoji čínského bitevního vrtulníku WZ-10 se ví již léta. Veřejnosti byl ale představen při letové ukázce až v listopadu minulého roku. Číňané prohlašují, že bude nejmodernějším bitevním vrtulníkem světa. Skutečnost je, jak už to bývá, poněkud jiná a vedle mnoha výhod bude mít čínský vrtulník zřejmě i mnoho vad na kráse.

čínský bitevní vrtulník WZ-10

Foto: WZ-10 za letu / Wikipedia, Shimin Gu


Cesta k čínskému bitevnímu vrtulníku

Mohli bychom říci, že význam vrtulníků na bojišti se po desetiletí neustále zvyšuje. Zachraňují zraněné přímo z bojové vřavy, provádí průzkum, palebnou podporu pozemních jednotek, jejich zásobování i přepravu a bitevní vrtulníky dokonce přímo působí proti tankům, obrněným i jiným vozidlům.

 

Čínské velení, byť nezúčastněné, zbystřilo v otázce bitevních vrtulníků až během Války v Zálivu, kdy americké stroje AH-64 Apache ničily irácké tanky po desítkách. V té době měla čínská armáda jen zastaralé nebo jen málo vyzbrojené lehčí transportní vrtulníky. Číňané se proto rozhodli pro vývoj vlastního středně velkého vrtulníku, který by ve dvou variantách plnil buď transportní, nebo útočnou roli. Brzy se však ukázalo, že požadavky na oba typy jsou přespříliš rozdílné.

 

V roce 1998 proto konstruktéři navrhli samostatný vývojový projekt bitevního vrtulníku. Primárním úkolem měla být činnost proti tankům a obrněným vozidlům, sekundární pak přímá podpora pozemních vojsk. Kolem roku 2000 se ještě Číňané snažili získat licenci na výrobu ruských Mil Mi-28 a posléze Kamov Ka-50, ale k dohodě nedošlo.

 

Foto: Ideovým protějškem čínského WZ-10 je vedle ruských strojů zejména americký AH-64 Apache / Youtube


WZ-10 vážný konkurent AH-64 Apache?

Číňanům v případě WZ-10, jak se vrtulník nazývá, nelze upřít snahu o vývoj skutečně moderního bitevního vrtulníku. Podobně jako u amerických AH-64 Apache nebo ruských Mi-28 sedí pilot s operátorem zbraňových systémů za sebou. V čínském vrtulníku přitom sedí pilot vpředu, aby měl lepší výhled, a rovnou se počítá s tím, že operátor bude ovládat zbraňové systémy prostřednictvím multifunkčních displejů, takže nerušený výhled z kokpitu nepotřebuje.

 

Zbraně mají být podvěšeny na celkem čtyřech pylonech po stranách. Předpokládá se, že krom kulometů a neřízených raket ponese WZ-10 také řízené protitankové střely HJ-10 ale také střely vzduch-vzduch pro vlastní obranu, případně proti nepřátelským vrtulníkům a bezpilotním prostředkům. Radar stejně jako pohyblivý kulomet jsou umístěny v přední části stroje.

 

Podvozek má být statický, což je u vrtulníků celkem běžné, jelikož odpadá riziko poškození nebo poruchy vysouvacího mechanismu. Nemluvě o úspoře váhy oproti zasunovacím podvozkům. I přes zhoršenou aerodynamiku vrtulníku se statickým podvozkem dosahuje WZ-10 rychlost přes 300 km/h (AH-64 maximálně 293 km/h).

 

U čínských strojů jsou tradičním problémem pohonné jednotky. WZ-10 má využívat dvojici motorů Wo Zhou – 9 o jednotlivém výkonu 1 000 kW (AH-64 – 2×1490 kW), ale podle dostupných informací jsou s nimi problémy. Diskutuje se proto opět nad možným použitím cizích pohonných jednotek.

 

Video: WZ-10 na Zhuhai Airshows / YouTube

 

Podíl kompozitových dílů na konstrukci draku stroje nemá přesahovat jednu třetinu a proto i po ryze konstrukční stránce zaostává zejména za americký AH-64D Apache. Velkou neznámou jsou také elektronické systémy a vybavení kokpitu.


WZ-10 se představuje veřejnosti

O vyvíjeném WZ-10 se ví už nějakou dobu. Vždyť první zálet prototypu se datuje do roku 2003. V posledních letech se na internetová fóra často dostávaly leckdy záměrně „uniklé“ a upravené snímky nového typu, po kterém čínská armáda tak prahne.

 

O WZ-10 hodně poodkrylo jeho první veřejné vystoupení v polovině listopadu 2012 na Zhuhai Airshows. Vrtulník bylo možné vyfotografovat bez retuší „v plné kráse“ a vedle toho předvedl ve vzduchu pár zajímavých kousků. Vedle nízkého průletu diváci viděli obratnost i ovladatelnost v nízkých rychlostech. Plánované zařazení do výzbroje však oznámeno nebylo a je těžko jej odhadovat.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HU Datum: 28.01.2013 Čas: 19:22

To Lacina: ... ježíš, prosím vás co je to za charakteristiku Tigra? Cituji...Tiger je spíš střední průzkumný/útočný vrtulník. Apache je těžký bitevní. To by mě fakt zajímalo, jedná se o stroje stejného zaměření. Tedy boj s tanky, CAS atd. průzkum je tam též, bo jejich senzory jim umožňují stát se ISR senzory...

avatar
Michal Polák Datum: 26.01.2013 Čas: 14:41

Nechci moc zasahovat do diskuze, pokud není konkrétní otázka.

Srovnávat WZ-10 s řadou dalších možné je a to z prostého důvodu - všechny zmíněné vrtulníky patří do stejné kategorie ať už svou konstrukcí, velikostí ale zejména účelem. Čínský stroj pravděpodobně bude horší, než americké a ruské bitevní vrtulníky a to hned z několika důvodů, z nichž bych vytyčil alespoň ty dle mého názoru nejdůležitější:

1) nezkušenost s vývojem takového typu vrtulníku
2) problémovost čínských pohonných jednotek
3) zcela zřejmé "zpracování" konstrukce
4) technologická zaostalost v elektronických systémech

Číňané sice mají silný průmysl a jsou ekonomickou velmocí. Vynikají ale ve schopnosti levně něco vyrobit. Jakmile zazní požadavek na kvalitu a vysokou technickou úroveň, objeví se problém. Číňané také, a tím je nechci urazit, nejsou natolik precizní a zřejmě jim bude chybět ta schopnost dělat věci, tak nejlépe jak to jen jde i když jde o armádu. Stále vidíme snahy o kopírování a stav čínského letectva jsem sám popisoval na některých typech a ve srovnání se státy NATO (co se týče technické stránky a nikoliv početní) je prostě úroveň čínského letectva nižší.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 11.01.2013 Čas: 02:33

Oprava:
"oproti notoricky známému stroji, jako srovnání dvou strojů stejné kategorie, ne stejných kvalit"

avatar
Ondřej Lacina Datum: 10.01.2013 Čas: 23:53

Deadog: Píšete, jako kdybych teď článek psal já. Z článku si odneste co chcete (třeba i tečku na konci článku). Srovnání s Apachem je jen jako doplnění informací, jak si stojí oproti notoricky známému stroji, ne jako srovnání dvou strojů stejné kategorie, ne stejných kvalit! I když informace o WZ-10 nejsou kompletní, dostačující a možná ani ne naprosto přesné a pravdivé. Autoři pracují s tím, co mají. Navíc srovnávat WZ-10 s Eurocopter Tiger není moc férové, protože i když možná si jsou stroje dost podobné, tak nespadají do stejné kategorie. Tiger je spíš střední průzkumný/útočný vrtulník. Apache je těžký bitevní. Mrkněte na technické údaje WZ-10 na stránkách co najdete (váha, rozměry, výkony, maximální možná váha nesené výzbroje atd.) a porovnejte, jestli se ten "čínskej šrot" dá spíš porovnávat s Tigerem, Agustou nebo s Apachem ;)

avatar
Deadog Datum: 10.01.2013 Čas: 21:42

asi jo, asi sem si uz vybudoval takovou alergii ,ze se zacinam rypat az moc do hloubky a dramatizovat veci ,ktere to nepotrebuji . Omlouvam se

avatar
Stranger Datum: 10.01.2013 Čas: 21:05

Deadogu, údaje nemusí být naprosto korektní, článek je informativní o právě zveřejněném Wz-10, my se vším byli obeznámeni. Čína si vzala za ideu udělat schopný bitevní vrtulník jako je Apache, tak k tomuto článku autor přihodil (velmi pěkné) informativní video i o AH-64, SPUSTIT si ho ale NEMUSÍŠ, když nechceš. Rýpat umí každý, jednáš jako hnidopich!

avatar
Deadog Datum: 10.01.2013 Čas: 19:36

Pane Lacina , vy ste to porad nepochopil. Me nevadi kdyz srovnate dva stroje at uz sou Americke ,Ruske ,Cinske ,nebo Papuo Guineyske ,ale jak chcete porovnat neco k cemu nemate zadne technicke udaje ?To, ze ten vrtulnik leti udajne pres 300 ,to je od kud ? Cinska rozvedka predpokladam? Proc pak do clanku ,ktery je o Cinskem stroji ,davate Americky vrtulnik? O cem ten clanek tedy je? Proc nezachovate informativni clanek o tom ze Cina vyvyji vrtulnik nove generace a tecka. Kdyz byste to uz mermomoci chtel s necim srovnat tak proc tam nedate Eurocopter ,ktery je skoro totozny (jestli ne primo kopie)?
Kdyz pak nekdy v budoucnu se rozhodnou aparatcici zverejnit technicke udaje a napisete clanek kde ty vrtulniky srovnate ,vykonostne a po technicke strance ,ani nemuknu.
Me jde o zpusob jakym se zde pisi clanky.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 10.01.2013 Čas: 18:09

HU: Ale tohle já přece chápu, ale nechápu například Deadoga, který nechápe srovnávání "Cinskeho srotu s nejlepsima strojema planety". Taky jsem názoru, že čínská vojenská technika nepatří ani zdaleka mezi světovou střídu, ale s čím by teda WZ-10 nejradějí srovnával on??

Odpověď typu "tenhle čínskej šrot se nedá srovnávat s ničím, ani s kuchyňským mixérem" mě nepřekvapí, tudíž je zbytečné podobnou odpověď psát B)

avatar
David Datum: 10.01.2013 Čas: 14:57

Takové srovnávání je opravdu absurdní. Zkuste si najít, kdy vzlétl první AH-64, je to vlastně již starší konstrukce, byť díky modernizacím nabušená nejmodernější elektronikou. A USA mají stovky těchto vrtulníků. Onen čínský WZ-10 ještě nemá ani ukončen vývoj, natož aby se dostal do sériové výroby - a bez západních motorů se neobejde. Podobné je to i se stíhačkami - v USA dávno slouží všechny F-22, pomalu se rozbíhá výroba F-35 - a začínají práce na bojovém letounu šesté generace. Zato Čína teprve vyvíjí J-20 - a ona senzace F-60 je teprve na počátku vývoje, takže čínské letouny 5-té generace budou reálně k dispozici až po r. 2020-25. A tak je to prakticky u všeho. Takže nejsem amerikanofil, nenosím na hlavě trenky s pruhama, ale musím uznat, že dnes je armáda USA suverénně nejsilnější. Samozřejmě je otázkou, zda to bude platit i do budoucna

avatar
Deadog Datum: 10.01.2013 Čas: 09:09

to HU: presne

jen bych jeste doplnil ,ale jo klidne srovnavejte jedno a dvoumotorove ,protoze to bylo v kontextu toho co je mozne pro armadu poridit ,ale tyto srovnani muzete dolozit technnickymi udaji a pak to srovnani dava smysl

avatar
HU Datum: 10.01.2013 Čas: 08:01

Lacina: ..zřejmě nechápete kam míříme. Troufám si mluvit za všechny co to vnímáme stejně. Co srovnáváte vrtulník s vrtulníkem, tedy krom pěkného autorova komentáře mi tu chybí jakási srovnávací tabulka TTD, kterou asi ani mít nebudete bo číňané nic dalšího asi neuvolnili. Takže když srovnání, chceme surová data, tedy "nezaujatý" pohled na věc. Nic víc... (neříkám, že by článek byl nějakým směrem až tak zaujat, jen se snažím vysvětlit svůj pohled)

Srovnávat JAS39 s Typhoonem je jako srovnávat Octavii a BMV X5, což jsou dvě rozdílné kategorie. Osobně si myslím, že když srovnávat tak s přímímy konkurenty a to žádný dvoumotorový letou není. Což potom svádí k zkresleným závěrům. BTW, JAS39 je schopen všech režimů A2A, A2G, RECCE atd...

avatar
Ondřej Lacina Datum: 09.01.2013 Čas: 21:25

Tak teď moc u některých nechápu co vlastně po radaktorech chtějí.. Když se tu srovnával lehkej jednomotorovej Gripen s těžším dvoumotorovým Typhoonem, Rafalem, F/A-18 nebo MiG-35, tak chtěli všichni srovnávání, srovnávání, detailní podrobný srovnávání.
A když se tu srovnává čínskej těžkej bitevní vrtulník s americkým těžkým bitevním vrtulníkem (navíc současná ikona a bojově nejprověřenější a snad i nejvyužívanější bitevní vrtulník) tak se tu ozývaj hlasy že se tyhle dva stroje nedaj srovnávat.. Nechápu :I ???
S čím by se teda měly bitevní vrtulníky srovnávat, než s tím nejkvalitnějším strojem stejné třídy na trhu u kterého jsou známy nejvíce informací a faktů? Nebo je to jen subjektivní problém jedinců s tím, že se srovnává čínská a americká technika?

avatar
bark Datum: 09.01.2013 Čas: 18:33

to Stranger - mě to vlastně také nevadí, alespoň je vidět, jak autor zachází s fakty a zda své fandovství pro nějaký stroj či něco jiného umí srovnat - své místo má i subjektivní názor na danou věc. Také to vypovídá o širším záběru a schopnosti provést rešerši - což je cennější, než PR článek o něčem.

avatar
Stranger Datum: 09.01.2013 Čas: 14:52

Mně zas nevadí, že se částečně srovnává s ostatními prostředky jiných států nebo i jednoho, pokud jsou data korektní. Jinak to co tu z dostupných informací o Wz-10 má být tu je.

avatar
HU Datum: 09.01.2013 Čas: 14:32

Připojuji se k tomu, že většina článků místo informativní funkce sklouzává k jakémusi porovnávání, což ale jde jaksi špatně. Nejde o to, co je lepší, ale o formu takových článků, kde autoři nejsou až tak úplně objektivní.

arr