Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Ruční protitankové zbraně Dynamit Nobel Defence pro Armádu ČR

Záměr České republiky modernizovat portfolio ... Více

Letecká technika

Čínský Chengdu J-20 čelí několika výzvám

Datum přidání 22.03.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 30 komentářů    autor autor: Jan Buchar

Yang Wei, zástupce ředitele pro vědu a technologie v čínské společnosti Aviation Industry Corporation, nedávno poskytl rozhovor na téma stíhacího letounu páté generace J-20. Podle jeho vyjádření bude letoun J-20 vyráběn v několika variantách, navíc má být zahájen vývoj jeho nástupce, stíhacího letounu šesté generace.

Foto: Čínský stíhací letoun Chengdu J-20; větší foto / čínský internet

 

„Nejsme ještě spokojeni s tím, čeho jsme dosáhli. Vyvineme proto velkou rodinu [letounů] J-20 a posílíme jeho inteligentní systémy a schopnost zpracovávat informace. Zároveň budeme přemýšlet o stíhacím letounu další generace, který uspokojí budoucí potřeby státu,“ uvedl pro deník China Daily Yang Wei.  


Podle vyjádření Letectva Čínské lidové republiky dosáhl J-20 stavu operačních schopností. Pokud máme použít západní vojenskou terminologii, jde nepochybně o dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Dosažení plných operačních schopností (FOC) je otázkou dalších let.


Letouny, jež se dnes nachází v aktivní službě, ovšem nepoužívají původně zamýšlený motor Xian WS-15. Namísto motoru WS-15 letoun J-20 pohání údajně méně výkonný Shenyang WS-10B.


Naopak podle The National Interest pohonnou jednotku prvních J-20 tvoří ruský motor Saljut AL-31FN s maximálním tahem 13,7 t (s přídavným spalováním). U čínského WS-15 by tato hodnota měla dosahovat až 16,3 t. Prozatímní motory však umožnily začít s výcvikem pilotů J-20, přestože tyto letouny nejsou schopné dosahovat nadzvukové rychlosti bez využití přídavného spalování.


Dvouproudový WS-15 má za sebou již více než dvacetiletý vývoj. V roce 2015 však došlo k naprostému selhání jednoho WS-15 během pozemních testů. O stavu vývoje WS-15 nejsou k dispozici žádné věrohodné informace, ale dříve se spekulovalo o dokončení vývoje v roce 2020. 

 

Video: Oznámení čínské státní televize CCTV o zařazení J-20 do aktivní služby. / YouTube


První testovací let prototypu J-20 se uskutečnil v roce 2011 a v listopadu 2016 Peking oficiálně potvrdil existenci letounu. J-20 se stal historicky třetím letounem, po amerických F-22 Raptor a F-35 Lightning II, se schopností stealth, jenž byl nějakým státem přijat do aktivní služby (ruský Su-57 je stále testován). V lednu letošního roku se společně s bombardéry Xian H-6K premiérově zúčastnil vojenského cvičení. 

 

Loňská zpráva Ministerstva obrany USA o čínských ozbrojených silách považuje dokončení vývoje J-20 za významné posílení čínských schopností v oblasti vedení leteckého boje. Podle západních odborníků má být J-20 především stealth útočný letoun s dlouhým doletem se schopností provádět údery na hladinová plavidla a pozemní cíle.


„Samozřejmě, že bude mít za úkol narušovat systémy protivzdušné obrany, ale to nebude jeho jediné poslání. Rozhodně bude mít více schopností. Jak ho využijeme, závisí na rozsahu výroby a nasazení, vysvětlil Yang Wei.V minulosti jsme při navrhování vojenských letounů museli následovat postupy jiných zemí, protože náš vývoj a výzkum byl primitivní. Dnes jsme ale schopní navrhovat a vyrábět všechno, co chceme.“

 

Video: Videozáběry a několik komentářů ke stíhacím letounům páté generace F-22, J-20 a Su-57. / YouTube


I přes Čínou proklamované pokroky v oblasti vývoje není příliš pravděpodobné, že je letoun již připraven k nasazení v ozbrojeném konfliktu. Letectvo USA potřebovalo mnohaleté období pokusů a omylů předtím, než přijalo stíhací letouny páté generace do aktivní služby a než se naučilo tyto letouny efektivně využívat. Přestože americké ozbrojené síly již dvanáct let využívají F-22, stále se učí efektivně kombinovat jejich schopnosti (taktika nasazení se stále vylepšuje) se staršími stíhacími letouny čtvrté generace a se stíhacími letouny páté generace F-35.  


„Proces zavedení stíhacích letounů páté generace do amerického letectva byl pro USA velmi dlouhý a bolestný, domnívá se Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. Nic nenaznačuje tomu, že Číňané jsou v tomto ohledu rychlejší a efektivnější.   


Vedle J-20 se společnost Aviation Industry Corporation věnuje testování FC-31, druhého čínského stíhacího stealth letounu páté generace. Čínské letectvo podle deníku People’s Daily jasně uvedlo, že nepovolí vývoz J-20 do zahraničí. Aviation Industry Corporation proto chce FC-31 využít k proniknutí na trh s technologicky pokročilými stíhacími letouny. Jedním z hlavních zájemců o FC-31 je například Pákistán. 


Zdroje: The Diplomat, People’s Daily, The National Interest

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
overitzda0 Datum: 28.03.2018 Čas: 20:07

Nerozumím tomu, podle toho co jsem četl o tomto letounů tak nikdy neměl být vyroben / dokončen. A teď čtu že mají Číňani 10 sériově vyrobených kusů? Cvičí taktiku nasazení? Myslím že Evropané by si měli dát sprchu a začít s vývojem vlastní páté generace.
Podle toho co jsem četl na fórech cílem tohoto letounu jsou tankovací letadla a AWACS. Vyvíjejí AA raketu s doletem přes 400 km, která má útočit ze shora. Celkově mi to přijde jako chytrý způsob jak bojovat s Americkou přesilou ve vzduchu.

avatar
Jecchus Datum: 24.03.2018 Čas: 00:28

K tomu dělení letounů na generace:
Kdybychom se bavili o nějakém relativně větším počtu typů a jejich subvariant, tak je to asi celkem podstatné, a to třeba kvůli potřebě urćitého zjednodušení.
Jenže tady se bavíme o pár strojích, tak nač se tím trápit. Když mám na mysli Su-57, hovořím o su-57, kde mám na mysli F-22, hovořím o F-22, kde mám na mysli J-20, hovořím o J-20...

avatar
flanker.jirka Datum: 23.03.2018 Čas: 19:56

Shania: to jsme se špatně pochopili, oni všichni rádi prekopou ty rakety na systém SAM. Ale když u toho vypraveli kolik to vše stojí a proto jsou ty systémy drahé, tak je to trochu v kontrastu toho improvizovaného a funkčního řešení.

Obávám se, že AČR se chystá především utratit peníze :-) jsem zvědav kolik různých neziskovek a charit v návaznosti na akvizice politici založí z donory ze zahraničí :-)
Pokud se v tisku dočtete, že armáda chce čtyři baterie, tak je otázkou co s tím počtem při systémech krátkého a středního dosahu chtějí dělat?

avatar
Shania Datum: 23.03.2018 Čas: 15:30

flanker.jirka: to byla reakce na tvou poznámku, že nám nechtějí předělat IRIST nebo Python na SAM.

Pro hutyny je to super, kdyby tohle měli povstalci v syrii, ztížilo by to schopnosti SyAF a RuAF tam operovat.

Ale předpokládám, že pro naši armádu chceme něco víc efektivnějšího.

avatar
flanker.jirka Datum: 23.03.2018 Čas: 15:08

Shania: co je v tomhle případě efektivní? Pokud nemají na to, aby dostali tu raketu nahoru na stíhačce, tak je super, že to zmáknou na koleně a evidentně při správném použití to zafunguje. I když pouze jako SHORAD, omezující je závislost na průzkumu pouze z fliru.
Na záběrech z fliru je vidět, že klasické flares nezabraly nebo byly odhozeny pozdě.

avatar
RiMr71 Datum: 23.03.2018 Čas: 13:01

"protoze k jednomotorovemu bojove pouzitelnemu letounu je jeste dlooooha cesta"

...ale těch už přece bylo...

avatar
Miroslav Datum: 23.03.2018 Čas: 07:22

Keď niečo nesplňuje podmienky 5. generácie, tak to proste nemôže byť lietadlo 5. generácie. Je to ako keby študent 4. ročníka povedal: ,, Už som postúpil do piateho ročníka ale ešte mi chýbajú skúšky z toho, z toho a aj tamtoho"

avatar
Shania Datum: 22.03.2018 Čas: 22:44

Host: zasah F-15S (případně SA) z 55 letky RSAF improvizovaným protiletadlovým systémem, AAM R-27ET Jemenského letectva modifikovaná pro odpal ze země spřažená s Flirem.

Njeké detaily o tom se můžeš dočíst zde, kde je i video ze zásahu před pár měsíci + část 1 a 2 je o Jemenské PVO.

http://warisboring.com/the-houthis-do-it-yourself-air-defenses-3/

Tady je info o tom, že F-15 se dokázala vrátit na základnu.
https://english.alarabiya.net/en/News/gulf/2018/03/21/Coalition-fighter-jet-targeted-by-surface-to-air-missile-over-Saada.html

spolu s propagandou o zapojení Iranu atd. Nicméně pokud neukážou vrak...

Tady je možná ivdět poškození výškovky z toho prvního zásahu

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=36&t=53978&p=391494#p391494


---

flanker.jirka: ono to ale není moc efektivní, je to nouzovka a v podstatě máš SHORAD s motorem AAM středního dosahu. Moc s tím neubráníš, ale na přepady je to pořád dobrý a ukazuje to na nutnost mít MAWS a automatická protiopatření, proto si myslím, že je to F-15S a ne SA která je už má.

avatar
alea206 Datum: 22.03.2018 Čas: 22:26

Gen5 ma byt hlavne o:
Motoru, situacnim povedomi pilota a stealth.
Osobne bych F-35 do gen5 bez problemu zaradil i kdyz neumi SuperCruise (protoze k jednomotorovemu bojove pouzitelnemu letounu je jeste dlooooha cesta). Neni to jenom o rychlosti, ale i o spotrebe paliva a tepelnem vyzarovani motoru. Pokud uz postavite stealth drak z velice draheho (rozumeje malo odraziveho) materialu, tak to nemuzete zabit motorem, ktery supercruise dovede operacne vyuzit jen s externima nadrzema cimz se zase pripravite o stealth, protoze s externima nadrzema roste RCS.

avatar
Rase Datum: 22.03.2018 Čas: 21:57

Pokud v tom chcete mít ještě větší zmatek, tak z čínského pohledu je J-20 letounem 4.generace. Počítají to totiž jinak než na Západě. Z našeho pohledu je to v lepším případě 5.generace. Celkově je s těmi generacemi docela sranda. prakticky většina projektovaných strojů o níž se mluví jako 5.generace (narážím na korejsko-indonéský projekt), tak nesplňuje všechny požadavky na tuto generaci. Než používat krkolomné 4.gen ++++ .)) mi přijde lepší rovnou říct, že 5.generací se rozumí všechny "moderní" stoje s pokročilými prvky stealth, moderní elektronikou atd. není to ideální ale myslím že vhodnější.

avatar
Host Datum: 22.03.2018 Čas: 21:29

Sorryjako ale vocoto konkretne jako go?? To s tym zostrelom

avatar
Luky Datum: 22.03.2018 Čas: 20:44

https://www.youtube.com/watch?time_continue=57&v=Pkf4FqarpYw

čumák vypadá zakulaceně, tuším i ten přechod na těle střely ala "extended"

avatar
Luky Datum: 22.03.2018 Čas: 20:41

na vídeju s popiskou v azbuce se píše R-27 ET - takže dlouhý infraAlamo

avatar
flanker.jirka Datum: 22.03.2018 Čas: 20:33

Shania: to je R 27 odpalovaná ze země? A evidentně funguje. Používají IR verzi nebo SARH, na videu špici rakety nevidím? Připomíná mi to improvizaci v podobě R 73 s urychlovacím motorem na ještěrkách.
...když si vzpomenu na hodinové přednášky západních firem o tom jak těžké je překopat IRIST nebo Python na ze země odpalované střely, tak si říkám, že chtěj pouze vytřískat prachy :-D

avatar
Jara Datum: 22.03.2018 Čas: 18:33

Nevím za co logik od koho dostal palec dolú,když napsal dobrý koment .... za mne má palec nahoru,myslím že problém členění 4, 4+,4 kdoví kolik plus, a 5 generace popsal nebo nastínil celkem dobře!

arr