Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Čínský Chengdu J-20 čelí několika výzvám

Datum přidání 22.03.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 30 komentářů    autor autor: Jan Buchar

Yang Wei, zástupce ředitele pro vědu a technologie v čínské společnosti Aviation Industry Corporation, nedávno poskytl rozhovor na téma stíhacího letounu páté generace J-20. Podle jeho vyjádření bude letoun J-20 vyráběn v několika variantách, navíc má být zahájen vývoj jeho nástupce, stíhacího letounu šesté generace.

Foto: Čínský stíhací letoun Chengdu J-20; větší foto / čínský internet

 

„Nejsme ještě spokojeni s tím, čeho jsme dosáhli. Vyvineme proto velkou rodinu [letounů] J-20 a posílíme jeho inteligentní systémy a schopnost zpracovávat informace. Zároveň budeme přemýšlet o stíhacím letounu další generace, který uspokojí budoucí potřeby státu,“ uvedl pro deník China Daily Yang Wei.  


Podle vyjádření Letectva Čínské lidové republiky dosáhl J-20 stavu operačních schopností. Pokud máme použít západní vojenskou terminologii, jde nepochybně o dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Dosažení plných operačních schopností (FOC) je otázkou dalších let.


Letouny, jež se dnes nachází v aktivní službě, ovšem nepoužívají původně zamýšlený motor Xian WS-15. Namísto motoru WS-15 letoun J-20 pohání údajně méně výkonný Shenyang WS-10B.


Naopak podle The National Interest pohonnou jednotku prvních J-20 tvoří ruský motor Saljut AL-31FN s maximálním tahem 13,7 t (s přídavným spalováním). U čínského WS-15 by tato hodnota měla dosahovat až 16,3 t. Prozatímní motory však umožnily začít s výcvikem pilotů J-20, přestože tyto letouny nejsou schopné dosahovat nadzvukové rychlosti bez využití přídavného spalování.


Dvouproudový WS-15 má za sebou již více než dvacetiletý vývoj. V roce 2015 však došlo k naprostému selhání jednoho WS-15 během pozemních testů. O stavu vývoje WS-15 nejsou k dispozici žádné věrohodné informace, ale dříve se spekulovalo o dokončení vývoje v roce 2020. 

 

Video: Oznámení čínské státní televize CCTV o zařazení J-20 do aktivní služby. / YouTube


První testovací let prototypu J-20 se uskutečnil v roce 2011 a v listopadu 2016 Peking oficiálně potvrdil existenci letounu. J-20 se stal historicky třetím letounem, po amerických F-22 Raptor a F-35 Lightning II, se schopností stealth, jenž byl nějakým státem přijat do aktivní služby (ruský Su-57 je stále testován). V lednu letošního roku se společně s bombardéry Xian H-6K premiérově zúčastnil vojenského cvičení. 

 

Loňská zpráva Ministerstva obrany USA o čínských ozbrojených silách považuje dokončení vývoje J-20 za významné posílení čínských schopností v oblasti vedení leteckého boje. Podle západních odborníků má být J-20 především stealth útočný letoun s dlouhým doletem se schopností provádět údery na hladinová plavidla a pozemní cíle.


„Samozřejmě, že bude mít za úkol narušovat systémy protivzdušné obrany, ale to nebude jeho jediné poslání. Rozhodně bude mít více schopností. Jak ho využijeme, závisí na rozsahu výroby a nasazení, vysvětlil Yang Wei.V minulosti jsme při navrhování vojenských letounů museli následovat postupy jiných zemí, protože náš vývoj a výzkum byl primitivní. Dnes jsme ale schopní navrhovat a vyrábět všechno, co chceme.“

 

Video: Videozáběry a několik komentářů ke stíhacím letounům páté generace F-22, J-20 a Su-57. / YouTube


I přes Čínou proklamované pokroky v oblasti vývoje není příliš pravděpodobné, že je letoun již připraven k nasazení v ozbrojeném konfliktu. Letectvo USA potřebovalo mnohaleté období pokusů a omylů předtím, než přijalo stíhací letouny páté generace do aktivní služby a než se naučilo tyto letouny efektivně využívat. Přestože americké ozbrojené síly již dvanáct let využívají F-22, stále se učí efektivně kombinovat jejich schopnosti (taktika nasazení se stále vylepšuje) se staršími stíhacími letouny čtvrté generace a se stíhacími letouny páté generace F-35.  


„Proces zavedení stíhacích letounů páté generace do amerického letectva byl pro USA velmi dlouhý a bolestný, domnívá se Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. Nic nenaznačuje tomu, že Číňané jsou v tomto ohledu rychlejší a efektivnější.   


Vedle J-20 se společnost Aviation Industry Corporation věnuje testování FC-31, druhého čínského stíhacího stealth letounu páté generace. Čínské letectvo podle deníku People’s Daily jasně uvedlo, že nepovolí vývoz J-20 do zahraničí. Aviation Industry Corporation proto chce FC-31 využít k proniknutí na trh s technologicky pokročilými stíhacími letouny. Jedním z hlavních zájemců o FC-31 je například Pákistán. 


Zdroje: The Diplomat, People’s Daily, The National Interest

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
overitzda0 Datum: 28.03.2018 Čas: 20:07

Nerozumím tomu, podle toho co jsem četl o tomto letounů tak nikdy neměl být vyroben / dokončen. A teď čtu že mají Číňani 10 sériově vyrobených kusů? Cvičí taktiku nasazení? Myslím že Evropané by si měli dát sprchu a začít s vývojem vlastní páté generace.
Podle toho co jsem četl na fórech cílem tohoto letounu jsou tankovací letadla a AWACS. Vyvíjejí AA raketu s doletem přes 400 km, která má útočit ze shora. Celkově mi to přijde jako chytrý způsob jak bojovat s Americkou přesilou ve vzduchu.

avatar
Jecchus Datum: 24.03.2018 Čas: 00:28

K tomu dělení letounů na generace:
Kdybychom se bavili o nějakém relativně větším počtu typů a jejich subvariant, tak je to asi celkem podstatné, a to třeba kvůli potřebě urćitého zjednodušení.
Jenže tady se bavíme o pár strojích, tak nač se tím trápit. Když mám na mysli Su-57, hovořím o su-57, kde mám na mysli F-22, hovořím o F-22, kde mám na mysli J-20, hovořím o J-20...

avatar
flanker.jirka Datum: 23.03.2018 Čas: 19:56

Shania: to jsme se špatně pochopili, oni všichni rádi prekopou ty rakety na systém SAM. Ale když u toho vypraveli kolik to vše stojí a proto jsou ty systémy drahé, tak je to trochu v kontrastu toho improvizovaného a funkčního řešení.

Obávám se, že AČR se chystá především utratit peníze :-) jsem zvědav kolik různých neziskovek a charit v návaznosti na akvizice politici založí z donory ze zahraničí :-)
Pokud se v tisku dočtete, že armáda chce čtyři baterie, tak je otázkou co s tím počtem při systémech krátkého a středního dosahu chtějí dělat?

avatar
Shania Datum: 23.03.2018 Čas: 15:30

flanker.jirka: to byla reakce na tvou poznámku, že nám nechtějí předělat IRIST nebo Python na SAM.

Pro hutyny je to super, kdyby tohle měli povstalci v syrii, ztížilo by to schopnosti SyAF a RuAF tam operovat.

Ale předpokládám, že pro naši armádu chceme něco víc efektivnějšího.

avatar
flanker.jirka Datum: 23.03.2018 Čas: 15:08

Shania: co je v tomhle případě efektivní? Pokud nemají na to, aby dostali tu raketu nahoru na stíhačce, tak je super, že to zmáknou na koleně a evidentně při správném použití to zafunguje. I když pouze jako SHORAD, omezující je závislost na průzkumu pouze z fliru.
Na záběrech z fliru je vidět, že klasické flares nezabraly nebo byly odhozeny pozdě.

avatar
RiMr71 Datum: 23.03.2018 Čas: 13:01

"protoze k jednomotorovemu bojove pouzitelnemu letounu je jeste dlooooha cesta"

...ale těch už přece bylo...

avatar
Miroslav Datum: 23.03.2018 Čas: 07:22

Keď niečo nesplňuje podmienky 5. generácie, tak to proste nemôže byť lietadlo 5. generácie. Je to ako keby študent 4. ročníka povedal: ,, Už som postúpil do piateho ročníka ale ešte mi chýbajú skúšky z toho, z toho a aj tamtoho"

avatar
Shania Datum: 22.03.2018 Čas: 22:44

Host: zasah F-15S (případně SA) z 55 letky RSAF improvizovaným protiletadlovým systémem, AAM R-27ET Jemenského letectva modifikovaná pro odpal ze země spřažená s Flirem.

Njeké detaily o tom se můžeš dočíst zde, kde je i video ze zásahu před pár měsíci + část 1 a 2 je o Jemenské PVO.

http://warisboring.com/the-houthis-do-it-yourself-air-defenses-3/

Tady je info o tom, že F-15 se dokázala vrátit na základnu.
https://english.alarabiya.net/en/News/gulf/2018/03/21/Coalition-fighter-jet-targeted-by-surface-to-air-missile-over-Saada.html

spolu s propagandou o zapojení Iranu atd. Nicméně pokud neukážou vrak...

Tady je možná ivdět poškození výškovky z toho prvního zásahu

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=36&t=53978&p=391494#p391494


---

flanker.jirka: ono to ale není moc efektivní, je to nouzovka a v podstatě máš SHORAD s motorem AAM středního dosahu. Moc s tím neubráníš, ale na přepady je to pořád dobrý a ukazuje to na nutnost mít MAWS a automatická protiopatření, proto si myslím, že je to F-15S a ne SA která je už má.

avatar
alea206 Datum: 22.03.2018 Čas: 22:26

Gen5 ma byt hlavne o:
Motoru, situacnim povedomi pilota a stealth.
Osobne bych F-35 do gen5 bez problemu zaradil i kdyz neumi SuperCruise (protoze k jednomotorovemu bojove pouzitelnemu letounu je jeste dlooooha cesta). Neni to jenom o rychlosti, ale i o spotrebe paliva a tepelnem vyzarovani motoru. Pokud uz postavite stealth drak z velice draheho (rozumeje malo odraziveho) materialu, tak to nemuzete zabit motorem, ktery supercruise dovede operacne vyuzit jen s externima nadrzema cimz se zase pripravite o stealth, protoze s externima nadrzema roste RCS.

avatar
Rase Datum: 22.03.2018 Čas: 21:57

Pokud v tom chcete mít ještě větší zmatek, tak z čínského pohledu je J-20 letounem 4.generace. Počítají to totiž jinak než na Západě. Z našeho pohledu je to v lepším případě 5.generace. Celkově je s těmi generacemi docela sranda. prakticky většina projektovaných strojů o níž se mluví jako 5.generace (narážím na korejsko-indonéský projekt), tak nesplňuje všechny požadavky na tuto generaci. Než používat krkolomné 4.gen ++++ .)) mi přijde lepší rovnou říct, že 5.generací se rozumí všechny "moderní" stoje s pokročilými prvky stealth, moderní elektronikou atd. není to ideální ale myslím že vhodnější.

avatar
Host Datum: 22.03.2018 Čas: 21:29

Sorryjako ale vocoto konkretne jako go?? To s tym zostrelom

avatar
Luky Datum: 22.03.2018 Čas: 20:44

https://www.youtube.com/watch?time_continue=57&v=Pkf4FqarpYw

čumák vypadá zakulaceně, tuším i ten přechod na těle střely ala "extended"

avatar
Luky Datum: 22.03.2018 Čas: 20:41

na vídeju s popiskou v azbuce se píše R-27 ET - takže dlouhý infraAlamo

avatar
flanker.jirka Datum: 22.03.2018 Čas: 20:33

Shania: to je R 27 odpalovaná ze země? A evidentně funguje. Používají IR verzi nebo SARH, na videu špici rakety nevidím? Připomíná mi to improvizaci v podobě R 73 s urychlovacím motorem na ještěrkách.
...když si vzpomenu na hodinové přednášky západních firem o tom jak těžké je překopat IRIST nebo Python na ze země odpalované střely, tak si říkám, že chtěj pouze vytřískat prachy :-D

avatar
Jara Datum: 22.03.2018 Čas: 18:33

Nevím za co logik od koho dostal palec dolú,když napsal dobrý koment .... za mne má palec nahoru,myslím že problém členění 4, 4+,4 kdoví kolik plus, a 5 generace popsal nebo nastínil celkem dobře!

arr