TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Čínský J-31 s ruskými motory proti F-35 Lightning II?

Datum přidání 12.11.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 15 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nové čínské stealth stíhačky J-31 získají ruské motory RD-93. Informaci médiím potvrdil Sergej Kornev na letecké výstavě Zhuhai Airshow 2014. Nad celým obchodem se však vznáší pochybnosti ohledně ochrany duševních práv v Číně.

Foto: Shenyang J-31 / Čínský internet

Foto: Shenyang J-31 / Čínský internet

 

Čína pracuje na dvou projektech stíhacích letadel kategorie stealth – větší stroj nese název Chengdu J-20 „Mocný drak“ a menší Shenyang J-31. U obou letounů Čínu trápí jeden závažný problém - čínský průmysl není schopen vyvinout a dodat adekvátní pohonnou jednotku, resp. dostatečně spolehlivou s potřebnou životností.

 

U stíhačky J-20 „Mocný drak“ se zatím o pohonné jednotce spekuluje. V budoucnu se ji snad stane čínský motor WS-15, jehož dokončení se plánuje na rok 2020. Spekuluje se také o použití ruských motorů, jako je AL-41F1S (případně jeho derivátů) pohánějící ruský víceúčelový letoun Su-35.

 

V případě J-31 je situace jasnější. Čína se s Ruskem dohodla na nákupu dvouproudových motorů RD-39 firmy Klimov. Motor RD-93 je variantou motoru RD-33 a byl vyvinut speciálně pro čínsko-pakistanskou stíhačku FC-1 Xiaolong (JF-17 Thunder). Výchozí motory RD-33 pohání ruské stíhačky MiG-29, včetně nejmodernějších variant MiG-29 SMT a MiG-35.

 

Video: Model J-31 představený na Zhuhai Airshow 2014. / YouTube

 

„J-31 s ruskými motory RD-93 je považován za vývozní program, který je schopen konkurovat americkým F-35 páté generace na regionálních trzích,“ řekl Kornev ruské tiskové agentuře RIA Novosti. Sergej Kornev vede ruskou delegaci na právě probíhající (11.-16. listopadu) čínské letecké výstavě Zhuhai Airshow 2014.

 

„Program je velmi ambiciozní, ale reálný, zejména s ohledem na vysoké náklady programu F-35 a problémy s jeho vývojem,“ řekl Kornev.

 

Kornev se také diplomaticky vyjádřil o čínském problému s kopírováním cizích vojenských technologií. „Problém existuje, ale je řešitelný a obě strany se snaží o vyřešení sporných situací,“ řekl Kornev na výstavě Zhuhai Airshow 2014. Kornev také připomenul rusko-čínskou smlouvu o ochraně duševního vlastnictví podepsanou v roce 2008.

 

Video: Letecká ukázka J-31 na Zhuhai Airshow 2014. / YouTube

 

„Budeme pokračovat ve společných aktivitách na vypracování pracovních mechanismů odhalování porušování duševních práv. Problém se skrývá v nesouladu místních právních předpisů, jakož i mezinárodních zákonů,“ vysvětlil diplomaticky Kornev.

 

Známým příkladem zmiňovaných "problémů" je okopírování ruské stíhačky Su-27. V roce 1992 Čína nakoupila stíhačky Su-27 a o 15 let později představila letoun J-11B. Podle Moskvy jde o věrnou kopii Su-27.

 

Rusko také obvinilo Čínu z okopírování letounu Su-33, systémů protivzdušné obrany S-300, raketometu Smerch a samohybných houfnic Msta. Čína tak podle Moskvy porušila dohody o ochraně duševních práv.

Zdroj: Russia Today

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PetrL Datum: 14.11.2014 Čas: 14:33

I když se to může zdát překvapivé, tak F-35, které nemají hotový zdrojový kód nemůžou do boje, ani kdyby jich bylo milion. Zajímavé je, že běžně se vezme zdrojový kód staršího letounu, ten se upraví pro potřeby nového a s tím létají než se pro ně vyvine kód vlastní, J-31 teď používá kód J-11, než amíci vymyslí ten na F-35 a číňani ho zkopírují (F-22 také dlouho používala kódy F-15). U F-35, protože vývoj trval 20 let, se s tímto nepočítalo, jenomže páni z Lockheedu, začali programovat 5 let (to trval vývoj zdrojového kódu Typhoonu) předem, jenomže to nestačilo (jsou hotovy jen řídící systémy) a teď to bude trvat dalších 5-7 let, než ho dokončí. Také se uvažovalo, že by se dočasně upravil kód F-16, ale to by trvalo dva roky a pochopitelně, by to museli dělat ti programátoři, co teď pracují na F-35, což by logicky posunulo dodělání kódu pro F-35 na 7-9 let.

avatar
RiMr71 Datum: 14.11.2014 Čas: 13:22

...Myslíte tu J-31 která je jedna? Dvě? deset? A tu F-35 kterých je už přes 150?

TO je prostě neskutečné blábolivé hromadění neurčitých doměnek z nichž jsou vyvozovány zcestné závěry, to je prostě jak ta máňa co používala výraz směroplatný rozumněla zákonům, protože uklízela na soudu...

Prostě bláboly... Ale toto jsou tak komplexní a technické věci, o mnoha (i časových) vrstvách, že... to nemá cenu...

avatar
PetrL Datum: 14.11.2014 Čas: 12:27

Na druhou stranu zná Čína všechny slabiny F-35, co se týče konstrukce J-31, nemusíte být konstruktér, aby jste poznal, že to letadlo okopírovali, snad nebude trávit piloty. Já osobně považuji J-31 za perspektivňejší než J-20, dokazuje to také to, že existují informace o plánované výrobě J-31 o výrobě J-20 zprávy nejsou. Vzhledem k neschopnosti F-35 bojovat bez dopsaného zdrojového kódu je možné, že J-31 bude k boji připraven dříve než F-35.

avatar
Todomatch Datum: 13.11.2014 Čas: 23:18

No tak aspoň teď díky BAE a Lockheed známe do detailu avioniku čínské stíhačky a jejich bojového vrtulníku včetně jejich slabin, no ne? Ale jak jste napsal Schellinger není Deep Purple apropo tady máte ještě jedno srovnání (http://goo.gl/BqO9fs a originál http://goo.gl/TIJR7z) ... komunisti neměli tušení, co nám to vlastně Jirka zpívá a zazsvěcení si podupávali. Ale znovu říkám čínští soudruzi postupují trošku jako pejsek a kočička při pečení dortu. Navíc F-35 je exportní, takže dříve nebo později si jí konkurence prohlédne do posledního šroubku. Inu to už ale vyjdou první desky od Flojdů a v Číně začnou narychlo letovat první syntezátor ...

avatar
IvanBa84 Datum: 13.11.2014 Čas: 23:12

Ono ja keby naozaj nejake plany ukradli tak (citacia z clanku) - "V roce 1992 Čína nakoupila stíhačky Su-27 a o 15 let později představila letoun J-11B. Podle Moskvy jde o věrnou kopii Su-27. " - takze americania maju 15 rokov cas.

Co sa tyka J-31 nemozem sa zbavit dojmu, ze vznika len preto, ze si sudruhovia vo vybore povedali, ze americania maju druhe stealth lietadlo tak ho chcu aj oni a rychlo ... a tak konstrukteri rychlo nieco zbuhali. To lietadlo je vychrdlik ... bez potencialu natlacit tam viac nejakej rozmernejsej avioniky. Dve zbranove sachty pod motorom su celkom uzke i ked hlboke a vystaveny model tam mal priestor tak pre 4 rakety velkosti amraamu. Tak isto asi ani vezene zasoby paliva nebudu moc velke.
Iste moze to byt koncepcne lahky stihac, ale potom nechapem tu nsahu natlacit tam (do uz tak obmedzeneho priestoru) target pod proti pozemnym cielom. Tak isto vykonne pohonne jednotky su sice fajn, ale zase aj servisne narocnejsie.

avatar
Todomatch Datum: 13.11.2014 Čas: 22:35

Třeba amíci leninistům a maoistům nastrkují "skoro" ty správné plány. Třeba pro ně mají na discích spoustu lákavých návnad. Ale ať tak, nebo tak, když přezpíváte písničku od Beatles, John Lennon nebo Paul McCartney se z vás nestane. A když už jste konečně pochopili kytarový snímač a v potu tváře jakž takž nacvičili Help me, netušíte, že kluci už píšou Yesterday. A to nemluvím o tom, že vedle ve studiu se na tajnačku poprve sešli nějací Pink Floyd a chystaj The Piper at the Gates of Dawn.

avatar
IvanBa84 Datum: 13.11.2014 Čas: 21:51

Avioniku Apache je dost siroky pojem, vzhladom na jeho dlhu historiu a rozsirenie toho stroja. Tak isto dodavatel radaru je Nonthrop Grumman a nie BAE system a Lockheed. Tak isto nikde nie je specifikovana miera uniku. Ma cina konstrukcne plany, alebo kompletne technologicke postupy vyroby ? Nikto nevie a preto je podla mna odvazne na nich stavat obhajobu J-31, hlavne pri cinskych neuspechoch v tejto oblasti (neschopnost skopirovat ruske technologie).

avatar
IvanBa84 Datum: 13.11.2014 Čas: 18:49

"Avioniku a radar se Číňanům za pomoci průmyslové špionáže daří zřejmě celkem dorovnávat..." neviem, ci je spravne pouzivat podobne spekulacie ako platne argumenty.

avatar
PetrL Datum: 13.11.2014 Čas: 15:07

V čem je horší J-31 proti F-35?-především ve třech věcech; v radaru, avionice a motorech.

Avioniku a radar se Číňanům za pomoci průmyslové špionáže daří zřejmě celkem dorovnávat, v motorech je to ale složitější, ty se promaticky kopírují, i kdyžmáte exemplář a technickou dokumentaci, viz motory do čínské kopie Su-27.

V dnešní dobémají J-31 velmi špatné motory, i když je to dvoumotorák má max 1,7/1,8M, což proti 1, 5M F-35 není o tolik výkonnější, teď doufají, že s novými motory dají 2.2M, což je skoro stejně ja F-22.

Ale když čína zkopíruje co se dá a dá do toho velmi výkonný a kvalitní motory, není to konkurence pro F-35, ale pro F-22.

avatar
RiMr71 Datum: 13.11.2014 Čas: 12:00

PetřeL, pokud toto stavíte na roveň F-35 , tak je to... jen váš problém, řekněme :)

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 13.11.2014 Čas: 11:01

No, čadí pěkně, což je sice charakteristickým rysem všech variant RD-33 od Klimova, ale například MiG-35 v ukázkách už tolik nekouří, což by mohlo naznačovat nějaký problém u J-31, například s optimalizací nasávání vzduchu....

avatar
David Datum: 12.11.2014 Čas: 20:44

Podle mne J-31 může ohrozit především export MiGu-35, který je zaměřen na podobné uživatele. Z tohoto pohledu prodej ruských motorů není zrovna nejlepším řešením

avatar
Matesaax Datum: 12.11.2014 Čas: 19:27

Je jasné,že americkému F-35 se rovnat nemůže v žádném případě,nicméně tenhle nástup stíhaček nové generace může vážně ohrozit prodej současných letounů Rafale či Eurofighter,které se můžou zdát potencionálním zákazníkům za zenitem.

avatar
Oleg Datum: 12.11.2014 Čas: 18:50

Pokud by to někoho zajímalo, tak zde je byť starší, nicméně poměrně zajímavé vlákno o čínských proudových motorech, obsahující jak jejich přehled, tak některé detaily ohledně úrovně čínského materiálového inženýrství: http://www.pakistanaffairs.pk/threads/5688-China-s-WS-10A-and-WS-15-%28F-22-class%29-turbofan-jet-engines

Zajímavá je např. zmínka o motoru WS13 (ekvivalent ruského RD-33, který byl použit mj. v Migu 29), resp. jeho životnosti 2 200 hodin....což jsou hodnoty řádově vyšší, než o jakých se v souvislosti s čínskou technikou obvykle mluví.

avatar
RiMr71 Datum: 12.11.2014 Čas: 16:22

...se s těma ratptornýma roztrh pytel...

arr