TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Čínský letecký průmysl posiluje své postavení v Africe

Datum přidání 12.10.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 10 komentářů    autor autor: Václav Kopecký

Čínské letecké podniky oznámily pokroky v plánované expanzi do Afriky. Číňané plánují postavit v Africe centrum pro letecký výcvik, nová regionální zastoupení, letecké opravny a sklady náhradních dílů pro letadla vyráběná v Číně.

Foto: Čína v Africe/ The China Africa Project, FaceBook

Foto: Čína v Africe; ilustrační foto/ The China Africa Project, FaceBook

 

Zhang Guangjian, manažer International Aero Development Corp (IADC), na letecké výstavě Aviation Expo China 2015 v Pekingu prohlásil, že v rámci strategie rozvoje čínského letectví v Africe je v plánu vybudovat centrum civilního leteckého výcviku v Jihoafrické republice, dvě údržbová a podpůrná centra v Tanzánii a Republice Kongo (Kongo-Brazzaville) a dále postavit tři sklady náhradních dílů v Keni, Zimbabwe a Kongu.

 

Společnost IADC je dceřinou firmou Aviation Industry Corporation of China (AVIC), která se stará o export čínských civilních letadel. Nová centra zajistí také servis a podporu prodeje pro čínská vojenská letadla, která jsou ve výzbroji mnoha armád afrických států.


Čína v minulosti do Afriky mimo jiné dodala poměrně velké množství bojových letadel, helikoptér, cvičných strojů a také bezpilotních prostředků (UAV).

 

Harbin Y-12

Foto: Harbin Y-12 je dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun. / Allen Zhao, GFDL 1.2 

 

Zhang uvedl: ”IADC plánuje využít tyto nová centra pro expanzi v oblasti civilního letectví v oblastech centrální a severozápadní Afriky. Na rozdíl od západní konkurence, jsou naše letadla vhodnější pro provoz na africkém kontinentě, neboť jsou uzpůsobena pro obtížné provozní podmínky a špatnou infrastrukturu. Umožníme tak našim africkým přátelům provozovat cenově dostupná a kvalitní letadla.“

 

AVIC ve svém prohlášení uvedla, že 80 % všech cvičných letadel provozovaných africkými letectvy  je čínského původu. Například dopravní turbovrtulový letoun Y-12 je v Africe provozován ve 24 verzích a je využíván vojenskými letectvy Keni, Etiopie, Mauritánie, Zambie, Ugandy, Súdánu, Namibie, Tanzanie a Eritrei.


Y-12 je vyráběn společností China Harbin Aircraft Manufacturing a nové centrum AVIC v keňské Nairobi bude pro africké zákazníky zajišťovat výcvik pilotů pro tento letoun, sklad náhradních dílů, servisní služby a technickou podporu.

 

Hongdu L-15 je dvoumotorový pokročilý cvičný a lehký bojový letoun vyráběný čínskou společností Hongdu Aviation Industry Group (HAIG)

Foto: Hongdu L-15 je dvoumotorový pokročilý cvičný a lehký bojový letoun vyráběný čínskou společností HAIG. / Xu Zheng, CC BY-SA 4.0

 

Dceřiná společnost AVIC, Hongdu Aviation Industry (HAIG), se v Africe uchytila roku 2012, kdy dodala 6 cvičných proudových strojů L-15 do Zambie. Objednávka dalších 15 kusů L-15, pro nejmenovanou africkou zemi (pravděpodobně Tanzanie), byla oznámena na Paris Air Show 2013.

 

China National Aero-Technology Import and Export (CATIC), další z dceřiných firem AVIC, dodala svůj lehký bojový a cvičný letoun Karakorum K-8 do Zimbabwe (12 ks), Zambie (16 ks), Ghany (5 ks) a nespecifikované množství do Súdánu.


V afrických letectvech nalezneme rovněž další typy čínských strojů. Letouny Chengdu JF-7, turbovrtulové MA-60 a Y-12 a helikoptéry Harbin Z-9 jsou rozšířené v mnoha zemích. Čínská letadla provozují např. Zimbabwe, Zambie, Namibie, Tanzanie, Ghana, Nigérie, Mauritánie a Džibuti.

 

Hongdu K-8 KarakorumFoto: Hongdu K-8 Karakorum je čínsko-pákistánský cvičný a lehký bojový letoun vyvinutý čínskou společností HAIG. / 3GO*CHN-405/mjordan_6, CC BY-SA 3.0


Na Aviation Expo China společnost AVIC představila nejnovější verzi čínsko-pákistánského víceúčelového bojového letounu FC-1 Xiaolong/JF -17 Thunder, určenou pro zahraniční trhy.


Další novinkou uvedenou AVIC na Aviation Expo China je dron Wing Loong II. Tento víceúčelový stroj operující ve středních výškách je schopný zajišťovat dlouhodobý průzkum a sledování, stejně tak je schopen nést zbraně určené k pozemním úderům.

 

Wing Loong II vyrábí další dceřiná společnost AVIC, Chengdu Aircraft Design and Research Institute. Předchůdce je Wing Loong I - dodaný do mnoha afrických a blízkovýchodních zemí včetně Nigérie, Egypta a Spojených Arabských Emirátů.  

 

Wing LoongFoto: Chendgdu Wing Loong II je bezpilotní letadlo pro střední výšky s dlouhou výdrží letu MALE (Medium-Altitude Long-Endurance). / Chengdu Aircraft Design


Čínský bezpečnostní expert a odborník na leteckou techniku Wang Yanan uvedl, že Wing Loon II umožní Číně získat významný podíl na trhu s UAV, a má šanci uspět zejména v afrických a blízkovýchodních zemích, které už čínskou leteckou a vojenskou techniku provozují.


Jak je vidět, tak čínské společnosti nezahálejí a jejich expanze do Afriky pokračuje. Číňané dosud africkým zemím dodávali zejména pozemní techniku a ruční zbraně, ale postupně se propracovávají i do sféry technologicky náročnější letecké techniky, která byla donedávna výhradní oblastí ovládanou západními a ruskými společnostmi.


Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 13.10.2015 Čas: 22:25

KOLT: Ano, bylo to myšleno v kontextu toho co psal Rase, tedy ruský export vojenských letadel, vs.čínský...

avatar
David Datum: 13.10.2015 Čas: 13:47

Dovolil bych si s celkovým vyzněním článku polemizovat. Ano, je faktem, že Čína v Africe výrazně posiluje svůj vliv - a že se to projevuje i ve vojenské oblasti. Ale stejně tak v Africe upevňuje své postavení také Rusko, USA, Francie a další. Např. Rusku se daří prodávat své letouny - viz dodávky Su-30 do Angoly či Ugandy, MiG-29 do Čadu. Podobně tak brazilský Super Tucano je na africkém kontinentu čím dál rozšířenější a pomalu se stává standardem ( dodávky pro Mali, Mauretánii, Rovníkovou Guineu atd)
Možná je naší velkou chybou to, že Afriku stále vnímáme jen jako chudý a zaostalý kontinent. Což o to, je to stále ještě pravda, ale postupně se to mění. Mnohé státy rostou počtem svých obyvatel - to není jen negativní jev. Ale především mnohé africké státy zažívají značný ekonomický růst, v některých případech třeba i o 10% ročně. Mají tak oproti minulosti mnohem více peněz. A to se pochopitelně projevuje i ve vojenské oblasti. Takže mnohé africké státy zvyšují své vojenské výdaje, přezbrojují, kupují nové zbraně. Ale všechny se snaží své dodávky diverzifikovat - a neorientují se tedy např. jen na Čínu

avatar
GAVL Datum: 13.10.2015 Čas: 07:40

Nyní sklidíme plody nenažranosti japonských , evropských a amerických podnikatelů, kteří za vidinou vyššího zisku narvali Čínu moderními technologiemi. Bez této nenažranosti by Čína nikdy nebyla tam kde je.

avatar
KOLT Datum: 12.10.2015 Čas: 23:10

pro Muž, co zírá na kozy: To srovnání kvality motorů bylo ruské vs. čínské, je tak? Protože takhle napsáno to trochu vyznívá, jako kdyby měly být ruské motory kvalitnější než západní, což při vší úctě k ruským turbínám není moc pravda.

avatar
alter01 Datum: 12.10.2015 Čas: 21:57

A za 30 rokov budú bojovať proti sebe už iba čínske stroje . Tak nejako to dopadne s nami , páni.

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 12.10.2015 Čas: 21:31

Rase: Rusové levné trhy ztratili už dávno, protože už v osmdesátých letech zanedbali vývoj lehkých jednomotorových typů ekvivalentu F-16, které by navazovali na exportně úspěšný MiG-21.
Na druhou stranu si myslím, že pokud bude nějaký stát uvažovat o nákupu alespoň trochu konkurenceschopných strojů a nebude si moci z jakýchkoliv důvodů pořídit západní letadla, tak pořád raději sáhne po ruských výrobcích, třeba už kvůli lepším a spolehlivějším motorům. Zkrátka v tom srovnání cena-výkon ruská letadla zase tolik neztrácejí v poměru ceny, ale rozhodně získávají v poměru kvality.

avatar
Rase Datum: 12.10.2015 Čas: 20:17

On i ten Harbin Y-12 je špatná zpráva pro L410NG. Celkově se zdá že Čína rychle obsadila trh na který cílili naši výrobci. Zkrátka dokáží letadla zkonstruovat rychle, upravit dle přání, vyrobit levně a hlavně mají dobrou lobby (zvlášť u států které jim dluží za rozvoj - dálnice, infrastruktura atd. - mají tedy oboustraně výhodné vztahy). Hongdu L-15 je sice kopie Jak-130 nebo Mastera, ale pomalu si skládají hodně zajmavý sortiment. Zvlášť až budou mít tu kopii F-35 (J-31). Ona to sice bude jenom tupá kopie, ale stejně se dostane do rukou států, u kterých by člověk něco takového nečekal.
A hlavně mi přijde, že čína zabere trh Rusům, přeci jen i Rusové budou brzo drazí a chudých států (kteří chtějí pěkné věci) bude pořád dost

avatar
Takeda Datum: 12.10.2015 Čas: 19:03

Špatná zpráva pro L-39 NG.

avatar
RiMr71 Datum: 12.10.2015 Čas: 18:12

...já taky koukám...

Vidím L-410, Predatora, Jak-130 (ano, volně) a kdybych si teď vzpomněl na název toho vzoru pro K-8 (T-45 Goshawk?) tak ho sem taky dám.

Ta účelnost nes*aní se s lidskými právy a vlastně jakýmkoliv právem je neskutečná.

A tady si je ještě taháme do ČR za vybočeného přikyvování hlavy státu. Koneckonců luftJarda jako zástupce mluví za vše...

Ohrnujeme často nos nad Afrikou, ale tohle je nemlich to samé...!

avatar
raziel87 Datum: 12.10.2015 Čas: 15:24

Docela koukám, kam se Čínskej, leteckej průmysl za posledních 20 let dostal. Vzpoměňte na porodní bolesti 70. a 80. let, kdy jejich jedinou nadzvukovou stíhačkou byla J-6 a její subverze ( licenční kopie Migu 19 FRESCO ). Na sklonku 80. let začal CHENGDU Aircraft corporation bez pardonu "bastlit" subverze J-7 (licenční kopie Migu-21) a troufám si tvrdit, že piloti PLAAF létali na ještě větších zmetcích, než představoval původní Mig-21 F-13 - i přes všechny jejich "upgrady" avionických systémů, zvětšování palivových nádrží atd.

V 90. letech po rozpadu SSSR, ale rejžožroutům nastaly zlatý časy :/ Co nekoupili legálně, to ukradli na území Ukrajiny a jiných bývalých států SSSR - hlavně motory AL-31F pro generaci SU-27 a jejich subverzí. Někdo namítne, že jim Rusové Sučka prodali, ano prodali - ale jen určité verze původní 27. Žluťáskové pak ukradli (koupili) prototyp Su-33 a pokud mě paměť neklame, tak už snad někdy 2,3 roky zpět započaly testy této námořní verze, určené pro provoz z letadlových lodí (loď PLAN -Liaoning, bývalý Varjag ) - a snad se počítá se stavbou minimálně 12 kusů ověřovací série. Pochopitelně bez souhlasu Ruska, ti jim poskytli pouze práva na licenční výrobu starých 27SK.

A takhle to máte se všim, všechno ti šmejdi zkopírujou a zatím díkybohu vždycky zbastlej. Z J-11 se začíná stávat poměrně schopné, univerzální letadlo hlavně díky spolupráci s Izraelem, kteří jim předali dost technické dokumentace z mrtvého projektu LAVI.

Ale letadla jako J-15 a J-16 (základ v rodině Su 27) je již poměrně schopné letadlo 4. generace - ač snad používá horší avioniku čínského průmyslu. V některých ohledech se tak jedná o univerzálnější stroje - možnost útočit na pozemní cíle bez omezení (než vzor stíhací, přepadové 27)

Bedlivě pozoruji i testy STEALTH J-20 - nedá se těm rejžožroutům upřít um a vynalézavost - ale hodně jim v tom pomohl pád SSSR a divoká 90. léta, kdy se především z Ukrajiny dostaly k velmi zachovalým prototypům rodiny 27. Ti šmejdi budou za 20 let na vrcholu, již teď ve svém regionu znamenají velkou hrozbu a to si vemte, že mají ve vzduchu sotva letadla 4. generace. Není to dobře.

arr