TACTICAL PRO

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Námořní technika

CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo

Datum přidání 05.04.2016    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) kontrakt ve výši 151 milionů dolarů na vývoj námořní verze konvertoplánu V-22 Osprey. Nový stroj označovaný jako CMV-22B nahradí na letadlových lodích námořnictva zasloužilé dopravní letadla C-2 Greyhound.

Foto: MV-22B americké námořní pěchoty startující z výsadkové lodi USS Makin Island (LHD-8); větší foto / Public Domain

Foto: MV-22B americké námořní pěchoty startuje z výsadkové lodi USS Makin Island (LHD-8); větší foto / Public Domain


C-2A Greyhound je dvojmotorový turbovrtulový dopravní letoun určený pro zásobovací operace COD (Carrier Onboard Deliver) na letadlových lodích. C-2A byl v 60. letech odvozen od námořního letounu včasné výstrahy E-2A Hawkeye. Dodejme, že C-2A operuje ze základen na pevnině.


Základem námořního konvertoplánu CMV-22B (dříve označován jako HV-22) se stane verze MV-22 americké námořní pěchoty. Tajemství zkratky CMV je: “C” jako “cargo” (náklad), “M” jako “multi-mission” (víceúčelovost) a písmenem “V” jako “vertical” Pentagon označuje stroje s kolmým startem a přistáním.


CMV-22B oproti MV-22 získá větší vnitřní nádrže (prodloužený dolet na 2130 km), vysokofrekvenční rádio pro komunikaci mimo přímou viditelnost a výkonné zvukové reproduktory (megafony) pro komunikaci s posádkou na palubě letadlové lodě nebo jiných plavidel. Jednotková cena za námořní CMV-22B dosáhne 68 milionů dolarů.


Původně námořnictvo hledalo za C-2A klasické dopravní letadlo. Lockheed Martin dokonce navrhoval přestavět vyřazená protiponorková proudová letadla S-3 Viking pro úkoly COD. Lockheedem navrhovaný stroj C-3 vynikal upraveným širším trupem se zadní nakládací rampou. C-3 v nákladovém prostoru pojmul 28 pasažérů nebo motor stíhačky F-35.


Stejně tak C-3 dokázal fungovat jako vzdušný tanker, což mohlo šetřit letové hodiny drahých stíhaček F/A-18 Super Hornet, resp. těch, které při misích doplňují palivo dalším letadlům. C-3 oproti MV-22 rovněž papírově vynikal jednodušší konstrukcí, nižší výrobní cenou, nižšími provozními náklady, dvojnásobným doletem, větší rychlostí a dostupem.

 

Foto: S-3B Viking byl vyřazen z výzbroje námořnictva v roce 2009; větší foto / Public DomainFoto: S-3B Viking byl vyřazen z výzbroje námořnictva v roce 2009; větší foto / Public Domain

 

Námořnictvo však nakonec dalo přednost konvertoplánům Osprey, oficiálně kvůli připravenosti výrobní linky a propracovanému výcvikovému a logistickému zázemí. CMV-22B navíc dokáže přistávat na menších lodích, jako jsou torpédoborce Alreigh Burke nebo Zumwalt.

 

Hlavním úkolem CMV-22B bude přeprava lidí, poštovních balíčků a materiálu z pevniny a zpět. Během šesti měsíčního nasazení letadlové lodě CMV-22B z pevniny a zpět dopraví tisíce pasažérů. Stejně tak CMV-22B poslouží k dopravě akutního lékařského vybavení nebo k transportu pacientů.

 

Jedním z hlavních úkolů CMV-22B se stane doprava motorů palubních stíhaček F-35B a F-35C Lightning II k servisu a opravám na pevninu. Kromě dopravy námořnictvo CMV-22B využije k záchranným a pátracím akcím a také k dopravě a podpoře námořních speciálních jednotek Navy SEAL.

 

Námořnictvo plánuje nakoupit postupně 44 (původně 48) konvertoplánů CMV-22B. První stroje získá v roce 2020 a pak ročně vždy osm strojů.

 

O nákladní verzi CMV-22B navíc projevují zájem i Velká Británie a Francie. Obě země provozují letadlové lodě, ale chybí jím výkonný palubní dopravní stroj. Stejně tak se o dopravní Osprey zajímají Itálie a Španělsko.  


“Máme v únoru jednání s několika evropskými zeměmi. Jestliže objednávka od mezinárodních partnerů se přidá k americké objednávce, cena V-22 může jít dolů,” řekl John Parker, manažer pro prodej a marketing letadel s překlopnými rotory ve firmě Boeing.

 

Dodejme, že výrobní linka konvertoplánu V-22 Osprey na základě současných objednávek (mimo CMV-22B) pojede až do roku 2019.

 

Zdroj: USNI

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 08.04.2016 Čas: 12:15

Tak aktuální počty vyrobených F35 a za tím motorů (data u motorů jsou z jiného zdroje a nemusí to sedět):
0 jets delivered in 2011 - 20 motorů (lrip 1-2)
9 jets delivered in 2011 - 20 motorů
29 jets delivered in 2012 - 37 motorů
35 jets delivered in 2013 - 36 motorů
36 jets delivered in 2014 - 38 motorů
45 jets delivered in 2015 - 35 motorů
53 jets scheduled for delivery in 2016 - 43 motorů

Data k motorum jsou asi staršího data a sedí k 2014, dál to byl plán.

Podle plánu se má vyrobit v 2018 asi 100 letadel a 96 motoru
Full rate production motorů v 2020 by měla mít 160 motorů.


Takže i kdyby čísla 100% neseděli, nevypadá to, že vyrábí velké množství náhradních motorů.

avatar
logik Datum: 08.04.2016 Čas: 09:12

Nevíte, kolik těch ospreyů na jedné letadlovce bude?
Pokud více než jeden, nebyla by ideální kombinace mít tam C3 + Osprey?

Já vím, ta logi(k :-))stika....

avatar
Charlie Datum: 08.04.2016 Čas: 08:56

On ten Osprey má jedinou výhodu - může vozit náklad i na jiný plavidla svazu. Jakýkoliv "fixed wing" éro to dovezlo na letadlovku a odtama se to muselo po přeložení pendlovat pod vrtulníkem na místo určení, tohle by jim mělo odpadnout.

Motor se do toho nevměstná, je to pomalejší, ale NAVY nejspíš počítá s tím, že při úrovni spolehlivosti F-135 jich nebude potřeba vozit hodně a často, takže to "Ospreye" zvládnou utahat. Stejně tak nejspíš kalkulují s tím, že i ty potřeby transportu se jim snížily, takže už nepotřebují "plnotučný" dopravák. Jinak by ty přestavěné C-3 brali všema deseti - víceméně vzali horší a dražší techniku, která toho umí míň, aby ušetřili nutnost překládky.

Hlavní důvod vidím v tom, že nejspíš admirály sralo, že se jim blátošlapové od maríny posmívaj, že Ospreje nemaj. Takhle budou mít svojí hi-tech hračku taky.

avatar
apache Datum: 06.04.2016 Čas: 17:07

Škoda, já doufal v comeback přestavěných Vikingů...

Tuším v ATM, před několika měsíci, možná loni už nevím, vyšel článek o hledání nástupce C-2, a co se Osprey týče, moc dobře z porovnání s C-2 ani C-3 nevycházel.

avatar
drunkez Datum: 06.04.2016 Čas: 16:11

mno....RiMr71...to je dost nerealne ahlavne zbytocne aby sa vvyrabalo platilo a len tak hala bala vozilo hrba motorov len tak kade tade. Ono vo vseobecnosti taky turbofane engine je celkom spolahlivy divajs, takze ono logisticky to bude tak ze bude 2-5 motorov onsite (na lodi) ale onak sa bude pendlovat raz za cas s motorom.
Inak zaujimalo by ma aky je pomer drakov k motoro objednavanym. Tusim ked objednavali nejaky aziati sucka tak to bolo v pomere 1:1,4 alebo tak nejak
mozno shania zisti tej je scitany:)

avatar
Shania Datum: 06.04.2016 Čas: 15:45

RiMr71: nejspíš ani CVN nemá dost místa na náhradní motory pro 70+ letadel (většina dvoumotorových), takže to asi jinak nejde.

U motoru F-35 je problém, že jsou větší a do C-2 se nevlezou.

už je to nějaká doba co USMC domostrovali přepravu motoru F-35B (rozložené na čtyři části) ve V-22 na LHD

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2333

avatar
RiMr71 Datum: 06.04.2016 Čas: 14:16

...úplně to nechápu s těmi motory F-35...
Při misi si dokážu představit, že je na let. lodi uskladněno třeba i několik desítek náhradních motorů (v poměru k ceně celého cirkusu na turné zanedbatelná položka skladem), ty se operativně mění dle potřeby a po ukončení turnusu se v klidu v přístavu vyloží a odvezou motory k servisu a naloží nové/servisované.

Proč s každým motorem proboha takto draze pendlovat?

avatar
alexa123 Datum: 06.04.2016 Čas: 10:07

Myslím si o tom svoje ale plusom je to, že ostane zachovaná výrobná linka. Môže sa kľudne stať, že ho nakoniec kúpi oveľa viac štátov, ako je v článku uvedené

arr