Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo

Datum přidání 05.04.2016    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) kontrakt ve výši 151 milionů dolarů na vývoj námořní verze konvertoplánu V-22 Osprey. Nový stroj označovaný jako CMV-22B nahradí na letadlových lodích námořnictva zasloužilé dopravní letadla C-2 Greyhound.

Foto: MV-22B americké námořní pěchoty startující z výsadkové lodi USS Makin Island (LHD-8); větší foto / Public Domain

Foto: MV-22B americké námořní pěchoty startuje z výsadkové lodi USS Makin Island (LHD-8); větší foto / Public Domain


C-2A Greyhound je dvojmotorový turbovrtulový dopravní letoun určený pro zásobovací operace COD (Carrier Onboard Deliver) na letadlových lodích. C-2A byl v 60. letech odvozen od námořního letounu včasné výstrahy E-2A Hawkeye. Dodejme, že C-2A operuje ze základen na pevnině.


Základem námořního konvertoplánu CMV-22B (dříve označován jako HV-22) se stane verze MV-22 americké námořní pěchoty. Tajemství zkratky CMV je: “C” jako “cargo” (náklad), “M” jako “multi-mission” (víceúčelovost) a písmenem “V” jako “vertical” Pentagon označuje stroje s kolmým startem a přistáním.


CMV-22B oproti MV-22 získá větší vnitřní nádrže (prodloužený dolet na 2130 km), vysokofrekvenční rádio pro komunikaci mimo přímou viditelnost a výkonné zvukové reproduktory (megafony) pro komunikaci s posádkou na palubě letadlové lodě nebo jiných plavidel. Jednotková cena za námořní CMV-22B dosáhne 68 milionů dolarů.


Původně námořnictvo hledalo za C-2A klasické dopravní letadlo. Lockheed Martin dokonce navrhoval přestavět vyřazená protiponorková proudová letadla S-3 Viking pro úkoly COD. Lockheedem navrhovaný stroj C-3 vynikal upraveným širším trupem se zadní nakládací rampou. C-3 v nákladovém prostoru pojmul 28 pasažérů nebo motor stíhačky F-35.


Stejně tak C-3 dokázal fungovat jako vzdušný tanker, což mohlo šetřit letové hodiny drahých stíhaček F/A-18 Super Hornet, resp. těch, které při misích doplňují palivo dalším letadlům. C-3 oproti MV-22 rovněž papírově vynikal jednodušší konstrukcí, nižší výrobní cenou, nižšími provozními náklady, dvojnásobným doletem, větší rychlostí a dostupem.

 

Foto: S-3B Viking byl vyřazen z výzbroje námořnictva v roce 2009; větší foto / Public DomainFoto: S-3B Viking byl vyřazen z výzbroje námořnictva v roce 2009; větší foto / Public Domain

 

Námořnictvo však nakonec dalo přednost konvertoplánům Osprey, oficiálně kvůli připravenosti výrobní linky a propracovanému výcvikovému a logistickému zázemí. CMV-22B navíc dokáže přistávat na menších lodích, jako jsou torpédoborce Alreigh Burke nebo Zumwalt.

 

Hlavním úkolem CMV-22B bude přeprava lidí, poštovních balíčků a materiálu z pevniny a zpět. Během šesti měsíčního nasazení letadlové lodě CMV-22B z pevniny a zpět dopraví tisíce pasažérů. Stejně tak CMV-22B poslouží k dopravě akutního lékařského vybavení nebo k transportu pacientů.

 

Jedním z hlavních úkolů CMV-22B se stane doprava motorů palubních stíhaček F-35B a F-35C Lightning II k servisu a opravám na pevninu. Kromě dopravy námořnictvo CMV-22B využije k záchranným a pátracím akcím a také k dopravě a podpoře námořních speciálních jednotek Navy SEAL.

 

Námořnictvo plánuje nakoupit postupně 44 (původně 48) konvertoplánů CMV-22B. První stroje získá v roce 2020 a pak ročně vždy osm strojů.

 

O nákladní verzi CMV-22B navíc projevují zájem i Velká Británie a Francie. Obě země provozují letadlové lodě, ale chybí jím výkonný palubní dopravní stroj. Stejně tak se o dopravní Osprey zajímají Itálie a Španělsko.  


“Máme v únoru jednání s několika evropskými zeměmi. Jestliže objednávka od mezinárodních partnerů se přidá k americké objednávce, cena V-22 může jít dolů,” řekl John Parker, manažer pro prodej a marketing letadel s překlopnými rotory ve firmě Boeing.

 

Dodejme, že výrobní linka konvertoplánu V-22 Osprey na základě současných objednávek (mimo CMV-22B) pojede až do roku 2019.

 

Zdroj: USNI

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 08.04.2016 Čas: 12:15

Tak aktuální počty vyrobených F35 a za tím motorů (data u motorů jsou z jiného zdroje a nemusí to sedět):
0 jets delivered in 2011 - 20 motorů (lrip 1-2)
9 jets delivered in 2011 - 20 motorů
29 jets delivered in 2012 - 37 motorů
35 jets delivered in 2013 - 36 motorů
36 jets delivered in 2014 - 38 motorů
45 jets delivered in 2015 - 35 motorů
53 jets scheduled for delivery in 2016 - 43 motorů

Data k motorum jsou asi staršího data a sedí k 2014, dál to byl plán.

Podle plánu se má vyrobit v 2018 asi 100 letadel a 96 motoru
Full rate production motorů v 2020 by měla mít 160 motorů.


Takže i kdyby čísla 100% neseděli, nevypadá to, že vyrábí velké množství náhradních motorů.

avatar
logik Datum: 08.04.2016 Čas: 09:12

Nevíte, kolik těch ospreyů na jedné letadlovce bude?
Pokud více než jeden, nebyla by ideální kombinace mít tam C3 + Osprey?

Já vím, ta logi(k :-))stika....

avatar
Charlie Datum: 08.04.2016 Čas: 08:56

On ten Osprey má jedinou výhodu - může vozit náklad i na jiný plavidla svazu. Jakýkoliv "fixed wing" éro to dovezlo na letadlovku a odtama se to muselo po přeložení pendlovat pod vrtulníkem na místo určení, tohle by jim mělo odpadnout.

Motor se do toho nevměstná, je to pomalejší, ale NAVY nejspíš počítá s tím, že při úrovni spolehlivosti F-135 jich nebude potřeba vozit hodně a často, takže to "Ospreye" zvládnou utahat. Stejně tak nejspíš kalkulují s tím, že i ty potřeby transportu se jim snížily, takže už nepotřebují "plnotučný" dopravák. Jinak by ty přestavěné C-3 brali všema deseti - víceméně vzali horší a dražší techniku, která toho umí míň, aby ušetřili nutnost překládky.

Hlavní důvod vidím v tom, že nejspíš admirály sralo, že se jim blátošlapové od maríny posmívaj, že Ospreje nemaj. Takhle budou mít svojí hi-tech hračku taky.

avatar
apache Datum: 06.04.2016 Čas: 17:07

Škoda, já doufal v comeback přestavěných Vikingů...

Tuším v ATM, před několika měsíci, možná loni už nevím, vyšel článek o hledání nástupce C-2, a co se Osprey týče, moc dobře z porovnání s C-2 ani C-3 nevycházel.

avatar
drunkez Datum: 06.04.2016 Čas: 16:11

mno....RiMr71...to je dost nerealne ahlavne zbytocne aby sa vvyrabalo platilo a len tak hala bala vozilo hrba motorov len tak kade tade. Ono vo vseobecnosti taky turbofane engine je celkom spolahlivy divajs, takze ono logisticky to bude tak ze bude 2-5 motorov onsite (na lodi) ale onak sa bude pendlovat raz za cas s motorom.
Inak zaujimalo by ma aky je pomer drakov k motoro objednavanym. Tusim ked objednavali nejaky aziati sucka tak to bolo v pomere 1:1,4 alebo tak nejak
mozno shania zisti tej je scitany:)

avatar
Shania Datum: 06.04.2016 Čas: 15:45

RiMr71: nejspíš ani CVN nemá dost místa na náhradní motory pro 70+ letadel (většina dvoumotorových), takže to asi jinak nejde.

U motoru F-35 je problém, že jsou větší a do C-2 se nevlezou.

už je to nějaká doba co USMC domostrovali přepravu motoru F-35B (rozložené na čtyři části) ve V-22 na LHD

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2333

avatar
RiMr71 Datum: 06.04.2016 Čas: 14:16

...úplně to nechápu s těmi motory F-35...
Při misi si dokážu představit, že je na let. lodi uskladněno třeba i několik desítek náhradních motorů (v poměru k ceně celého cirkusu na turné zanedbatelná položka skladem), ty se operativně mění dle potřeby a po ukončení turnusu se v klidu v přístavu vyloží a odvezou motory k servisu a naloží nové/servisované.

Proč s každým motorem proboha takto draze pendlovat?

avatar
alexa123 Datum: 06.04.2016 Čas: 10:07

Myslím si o tom svoje ale plusom je to, že ostane zachovaná výrobná linka. Môže sa kľudne stať, že ho nakoniec kúpi oveľa viac štátov, ako je v článku uvedené

arr