Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1

Datum přidání 08.02.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 188 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka F-35A Lightning II svou technickou nadřazenost nad ostatními letouny. V realistických cvičných soubojích F-35 dosáhla skóre 15:1 - tedy na každých 15 zničených nepřátelských letadel byla ztracena jedna F-35.

Foto: Stíhačky F-35B americké námořní pěchoty na cvičení Red Flag 17-1; větší foto / Public Domain

Foto: Stíhačky F-35A na cvičení Red Flag 17-1; větší foto / Public Domain

 

Reálný boj na Red Flag

Red Flag vzniklo po neblahých zkušenostech amerických letců z Vietnamské války, kdy životnost pilota byla přímá úměrná jeho zkušenostem z ostrých bojových akcí. Cílem cvičení Red Flag je realisticky replikovat bojové scénáře a zvyšovat šance pilotů bez bojových zkušeností v opravdovém konfliktu.


Probíhajícího cvičení Red Flag 17-1 se účastní 129 letadel ze Spojených států, Velké Británie a Austrálie. Jde o první cvičení Red Flag s účastí stíhaček F-35A Lightning II - tedy verze s klasickým startem a přistáním.


Během tří týdnů dlouhého cvičení (do 10. února) proti sobě bojují “modří” (Blue Force) a “červení” agresoři (Red Force). V jednotlivých scénářích piloti procvičují vedení boje vzduch-vzduch, vzduch-země, elektronický/kybernetický boj, pátrací a záchranné operace nebo podporu speciálních sil. Mise probíhají ve dne i v noci.


V modelových vzdušných soubojích útočí “červení” ve vlnách po osmi až 16 letadlech. “Modří” mohou nasadit proti agresorům až 60 letadel. Při sestřelení letadla agresorů se ale do boje přidá další letadlo - resp. zničený letoun agresorů odletí do “oživovací” zóny a vrátí se zpět do boje. Modří tak během jedné mise vzduch-vzduch mohou čelit až 50 letadlům agresorů.


Letku agresorů tvoří letadla F-15C/D z 65. perutě agresorů (65th Aggressor Squadron) a letouny F-16C/D z 64. perutě agresorů (64th Aggressor Squadron). Stroje F-15 simulují ruské stíhačky Su-27 a F-16 stíhačky MiG-29. Piloti těchto strojů neustále studují taktiku potenciálních protivníků, kterou následně používají na cvičeních.


Nepřátelské raketové komplety země-vzduch protivzdušné obrany (PVO) simuluje 507. peruť protivzdušné obrany agresora (507th Air Defense Aggressor Squadron).


“Red Flag nabízí intenzivní trénink a velkou vzdělávací zkušenost,” uvedl podplukovník DeAngelis, pilot F-35 a velitel 419. operační skupiny (419th Operations Group). “Piloti agresorů patří mezi nejlepší z nejlepších a tráví čas učením taktiky nepřátelských vzdušných sil, takže nás důsledně otestují.” 

 

Foto: Cvičení Red Flag 17-1 se účastní nejrůznější typy vojenských letadel. / YouTube


F-35 na cvičení Red Flag 17-1

“Senzory F-35A a schopnost vytvářet situační povědomí o bojišti jsou úžasné, ale s velkým počtem přátelských letadel, nepřátelských letadel a hrozbami země-vzduch, které jsou na cvičení Red Flag, jde o spoustu informací, které musíme zpracovat,” uvedl major James Schmidt, pilot F-35A z 34. stíhací perutě (34th Fighter Squadron).

 

“Díky schopnosti F-35A ukázat nám, kde jsou přátelské síly, kde jsou nepřátele, víme, že nás nepřátele nemohou vidět, což nám dává smrtící výhodu při vyhledávaní hrozeb a cílů hluboko v nepřátelském území,” dodal Schmidt.

 

Letoun F-35 je sice označován jako víceúčelový, ale jde primárně o stíhací bombardér. Hlavním posláním F-35 je provádět hloubkové nálety (Air Interdiction; nebo také “vzdušná izolace”) a potlačovat PVO nepřítele. K tomu je F-35 vybaven pokročilými senzory.

 

Elektro-optický senzor EOTS (Electro-Optical Target System) F-35 dokáže automaticky vizuálně odhalit odpálenou raketu země-vzduch PVO a okamžitě vypočítat přesné místo odpalu. Informaci F-35 přepošle dalším letounům, případně sám zahájí útok. 

 

Video: F-35A na cvičení Red Flag 17-1. / YouTube

 

“Naše stealth se ukazuje jako velmi užitečná,” říká major Jayson Rickard, pilot F-35A ze 466. stíhací perutě (466th Fighter Squadron). “Jsme překvapivé cíle, ničíme vyspělé rakety země-vzduch a také nějaké vzdušné cíle.”

 

“Čtyři moji piloti F-35A se vrátili z mise, jde o lidi, kteří roky létali na Red Flag s letouny F-15 a F-16, a řekli mi ´To je úžasné. Nikdy jsem neměl ve vzduchu takové situační povědomí. Vím, kdo je kdo, vím, kdo je v nebezpečí a vím, kde musím pokračovat. Tyhle informace na letounech čtvrté generace jednoduše nemáte,” říká zase podplukovník George Watkins, pilot F-35 a velitel 34. stíhací perutě (34th Fighter Squadron).

 

Zajímavý je také údaj o nasaditelnosti letadel při plnění misí. Nasaditelnost F-35A účastnících se cvičení Red Flag dosáhla 92 %. Dlužno dodat, že jde o letadla, které jsou oficiálně označená jako bojeschopná (tedy ta, která neprochází pravidelnou údržbou a odstávkou). Podle webových stránek Nelis Air Force Base nasaditelnost letadel 4. generace do misí dosahuje 70 až 85 %.


Video: Letadla na Red Flag 17-1. / YouTube

 

F-22A kryjí záda

Cvičení Red Flag se účastní také letouny F-22A Raptor - ty jsou pravě přímo určené k vedení boje vzduch-vzduch.

 

“Jsou určeny (F-22 - pozn. red.) pro boj vzduch-vzduch. My se soustředíme (s F-35 - pozn. red.) na potlačení pozic nepřátelských PVO,” uvedl podplukovník Watkins. “Díky našemu radaru se syntetickou aparaturou dokážeme skrze počasí mapovat terén a detekovat hrozby dříve, jiná letadla.”

 

Podle National Interest je sice 15 zničených nepřátelských letadel na jedno ztracené F-35 dobrý výsledek, ale nedosahuje úspěchů F-22A Raptor. Během cvičení Red Flag v roce 2007 modrý tým, kde působily i letouny F-22A, dosáhl 241 zničených nepřátelských letadel na dvě vlastní sestřelená letadla. Dvě ztracená letadla ale nebyly F-22A Raptor, ale “modré” F-15C.


Jak si však všímá The Aviatonist, poměr “15:1” pro F-35 je číslo bez znalosti hlubšího pozadí cvičení. Například není jasné, jak se na tomto skóre podílely letadla F-22A, která stíhačkám F-35 “kryla záda”.

 

V každém případě nelze číslo 15:1 brát, ostatně jako číslo 241:2 v případě F-22A, jako etalon pro výsledek jakéhokoliv nasazení F-35 (nebo F-22A) ve skutečné letecké válce. 


Zdroj: Hill Air Force Base; National Interest

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jj284b Datum: 19.02.2017 Čas: 21:31

btw, F35 vraj pouziva Fibermat CNT RAM nater, ktory vraj umoznuje pohlcovanie EM vln od 0.1Mhz az 60Ghz.. takze F35 by mala byt obtiazne zistitelna aj pre kratkovlnne radary...

avatar
Shania Datum: 19.02.2017 Čas: 18:36

https://www.youtube.com/watch?v=zgLjNsB_hyM

vystříhané vide ze stejného eventu zaměřené jen na Red Flag a USMC cvičení.


-----------

Takže z dat co máme, se pokusím udělat lepší představu o rozsahu cvičení (za předpokladu, že všechny mise byli ve stejném rozsahu, což určitě nebyli a je pravděpodobné, že většina misí byla menšího rozsahu)

Na cvičení bylo 13 F-35A, pravděpodobně lítali po 9, minimálně však po čtyřech.

Cvičení trvalo 19 dní - 23.1. - 10.2.

Celkem bylo pro F-35 planovaných 226 sorties a uskutečnili 207. 19 sorties bylo zrušeno kvůli počasí a jiným věcem nevhazující se k technickému stavu F-35.

Takže to je průměrně 11 - 12 sorties /den. Takže asi 1-2 mise denně.

Pokud tedy lítali po 9, je to cca 23-25 misí(je pravděpodobné že část operací byla v jiném počtu).

Pokud po 4 tak 56 - 52 misí.

Pokud je tedy pravda, že čelili až 50 agresorům na misi, je to už při 25 misích víc jak tisíc agresorů... takže 145 sestřelů u F-35A je jen velmi malá část toho proti čemu stáli modří. Score F-22 a další strojů muselo být daleko větší.... včetně ztrát...

207 sorties taky znamená, že nesli celkem 414 AIM-120 (za předpokladu, že se jim neregenerovala výzbroj) , tzv měli 2,8 AIM-120 na jednoho sestřeleného nepřítele.

49 zničených SAM při předpokladu že byli 4 na misi je 12-13 misi a 16-17 při třech na misi.

avatar
Shania Datum: 18.02.2017 Čas: 14:49

Larry: mas tam zdroje ne, co tak si je přečíst?

Valerie se přeslechla, správe je tedy 145:7

Připadne se můžeš podívanou sám na zasedání komise senátu

Tady mas videa a shrnuti

https://www.reddit.com/r/F35Lightning/comments/5ufz93/us_house_armed_services_committee_f35_jsf_program/

Připadne tady je pak kratší odeme:

U.S. House Armed Services Committee F-35 JSF Program Update 16.2.2017


Zmíněno finální score z RED FLAG a další info

Finální score pro F-35A na Red Flag je 20:1 (35:5), celkově 145 sestřelů a 7 ztrát. Všech 7 na vizuální vzdálenost. Minimálně jeden byl prý způsoben respawn bugem (agresor se zregeneroval poblíž F-35).
Vypuštěno 51 simulovaných zbraní (nejspíš GBU-31), zničeno 49 SAM (simulované S-300/400 a další), 92% uspěchanost při doručení bomb. F-35A byli v 3i konfiguraci, tzv dvě bomby (GBU-12/31/32) a dvě AIM-120

Stroje měli výbornou dostupnost (okolo 90%), ztraceno pár sorties kvůli počasí a jiným vnějším vlivům.

Zde pak pár detailů k kooperaci F-22 a F-35 a jejich nasazení

http://www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/1086310/red-flag-17-1-pushes-domain-fifth-gen-integration.aspx


Další info:

Zmínka o nedávném cvičení USMC, kde proti sobě stálo 20 agresoru vs 8 (4-8 z nich byli F-35B). Agresoři prý měli velmi špatný den.

USMC WTI (weapon school) získalo score 24:0 včetně high-end PVO. Podle LTGen Davise by proti podobným hrozbám ztratili polovinu 4gen strojů a nezničili jediný cíl.


Vyrobeno 210 strojů
Flotila překročila 73 000 letových hodin
Lot 13 by měl mít kontrakt na více jak 160 strojů (aktuálně probíhá výroba lot 9 a 10)

Dodatečných 532 milionu na dokončení pro SDD 2017-20 bude ze zdrojů v rámci programu.

IOT&E by mělo začít v únoru 2018 s 18 nově vyrobenými block 3F stroji s tím že dalších 5 se připojí později.

Block 4 nebude samostatný program, ale bude tak monitorován a bude na něj samostatný kontrakt.

F-35B jsou méně ovlivněny FOD (Foreign object damage) než Harriery. Měli 4 FOD události za 26000 letových hodin na F-35B, žádná z nich nebyla na lodi.

F-35 má mít velmi dobrou cyber ochranu, větší problém jsou části napojené na síť DOD jako ALIS.

--------

Přehled co se dělo u 461 Flight Test Squadron v roce 2016. Pár pěkných záběrů a informací. Integrace a testy zbraní a kanonu, softwaru atd..

https://youtu.be/PfGuwS2tGPg

avatar
Larry Datum: 18.02.2017 Čas: 11:20

:-))) tak jako to vlastně je??? 105 nebo 145 sestřelů?? 15:1 nebo 20:1 :-)))
Ani se na Rudé vlajce neumí dohodnout, jak to vlastně je, možná mají problémy s počty...to si z vás někdo dělá dámské přirození a vy tomu věříte .-)))
aneb
"Německé zbraně vítězí na všech frontách" :-)))))))))

avatar
Shania Datum: 16.02.2017 Čas: 19:18

Chyba, není to 105 ale 145 sestřelů.

https://twitter.com/ValerieInsinna/status/832254757045694464

avatar
Shania Datum: 16.02.2017 Čas: 16:21

tady: https://twitter.com/ValerieInsinna/status/832236748520423425

Harris said the final #f35 kill rate at Red Flag 17-1 is actually 20 to 1.

avatar
Shania Datum: 16.02.2017 Čas: 16:16

probíha slyšení ohledně F-35 mimo dalších informací tu je finální score:

More Red Flag 17-1 info, courtesy of Harris:
-105 air to air kills
-7 losses
-dropped 51 simulated weapons against SAMs, killed 49 of them

https://twitter.com/ValerieInsinna/status/832244266680344576

Taky mi tma někde skočilo 20:1 ale to už zas nemužu najít:)

avatar
Olivav Datum: 15.02.2017 Čas: 19:18

sorry mám tam kupu překlepů

avatar
Olivav Datum: 15.02.2017 Čas: 19:18

logik,

co píšeš je v pohodě, ale to nerozporuje ani Bogdan, ale píše, e supermanévrovatelnost je jako nůž v kapse, kdyby bylo třeba. A obecně jen pilto sbevrah by se hnal do něčeho co je pro něj nevýhodné, protože k tomu jeho stroj není navržen. Toť asi taky obecná pravda, takže je nesmysl uvažovat, že by se legacy stroje pouštěly do manévrového boje se Suchojem, pokud by to pro ně nemělo nějakou momentální výhodu.

avatar
logik Datum: 15.02.2017 Čas: 18:54

Jinak k té supermanévrovatelnosti: samozřejmě, jak je to v reálu se dovíme jedině v reálu, ale přesto zatím ve všech leteckých válkách nevyhrávala obratnost, ale rychlost. Protože do manévrovacích soubojů v malé rychlosti se rychlejší letadlo prostě pouštět nemusí.

avatar
logik Datum: 15.02.2017 Čas: 18:47

Lary: Přinesl jsem Ti X citací, které vyvrací Tvoje tvrzení, že RedFlag je placený výrobcem. Jak zní Tvá odpověď? Jako kolovrátek dokolečka opakuješ vyvrácené bez jediného nového argumentu, a svoje tvrzení podkládáš jen tím, "že se to tak dělá" (což jistě jako obchodní zástupce BAE v ČR víš, že....)....

Takže se omlouvám, ale do té doby, než přineseš nějaký alespoň trochu hmatatelný důkaz, že Red Flag je placeno Lockheedem, na Tvoje ničím nepodložené výmysly již nebudu reagovat.

===

Olivav: Četl jsi, co jsem psal? Proč si to nerozdají naplno? Třeba proto, že by jednak byly podmínky natolik nevyrovnané (F22 by sestřelila ostatní, aniž by ji vyděli), jednak ani jedna strana nechce ostatním státům ukazovat vše, co umí (viz např. omezení radaru Bars).
Ve vojenských cvičeních vojákům nejde (alespoň v těch dobrých, mezi které rozhodně RF patří) nejde o to si poměřovat pindíky, což je přesně to, k čemu by ten Tvůj "Ring volný" jedině sloužil a co z něj se tady snažili proruští diskutéři dělat (viz Su30 smetla všechny, odtud debata o RF začala - pak se začalo ukazovat, že to bylo trochu jinak), ale k nacvičení konkrétních bojových situací, postupů atd..., a k tomu slouží definovaná omezení, aby se ty situace navodili.
Proto se i jednotlivá omezení např. vyvažují počtama letadel, umělýma omezeníma druhé strany atd... atd...

Plné blbnutí v Ringu podle tebe by vypadalo tak, že by jedno letadlo vidělo druhé na 100km, poslalo AMRAAM nebo R77, druhé by bylo sestřelené a cvičení končí. Hezký test, které letadlo má lepší radar, ale pro vojáky k ničemu. To si umějí udělat za řádově menší peníze. A pro porovnání radarů také k ničemu, protože BARS by stejně byl v testovacím režimu (asi, také je možné, že jel naostro a pouze říkají, že tam je testovací režim......) a F15 měli radar z roku krále klacka.

avatar
Olivav Datum: 15.02.2017 Čas: 18:09

No oni to prostě mají postavené jinak:

http://aviationweek.com/awin/sukhoi-test-pilot-explains-supermaneuverability

To není o tom komu fandit. To je prostě tak. Koncept je jiný a je otázka který je lepší. Za sebe mohu říci, že doufám, že to nikdy nebudou muset zkoušet v praxi.

avatar
Olivav Datum: 15.02.2017 Čas: 18:03

Jo a tady je suško v výzbrojí jak manévruje :)

https://www.youtube.com/watch?v=UsyMUAfh6fg

no ovšem 35 to nebude má kanardy.

avatar
Olivav Datum: 15.02.2017 Čas: 17:59

Video s Indy:

https://www.youtube.com/watch?v=wQqLJot1ZGc

avatar
Olivav Datum: 15.02.2017 Čas: 17:46

Shania,

proboha vždyť se shodneme. Mě jen neseděl ten článek, který tu zranitelnost připisoval letadlům s TVC, což je blbost. Jak píšeš je to o dostatku energie a neudělat pitomost jako ten Ind na kterého to zkusili a on se chytnul. Otázka je jak má tohle řešené např SU-35. Jestli už tam nemá nějaké omezení v softwaru pro letovou obálku. Opět třeba je i nějaký podobný kód i u F-22 aby to pilot "snadno" nepřetáhnul. Jak už padlo i F-35 má v letové obálce pokročilý kód aby omezil chyby pilota.

Prostě v tom článku byly věci podány zkresleně a i ten pilot tem Mig-21 popsal nepřesně, což neznamená, že neumí a že by to bylo pako. Snad už si rozumíme.

logiku Jirosi

ano civčení je cvičení. Vtip je v tom, že když už tam něco nacvičí, tak proč si to pak nedají naplno jak to jen jde. Ano Indové by Bars nepřepli do plného režimu, ale možná by při tzv. "ring volný" scénáři ukázali co ty Suchoje umí. Takle to bylo dosti svázané a i ostatním to dalo méně než mohlo. kolikrát asi tak mohou blbnout v ringu s výkonným produktem od Suchoje? Takhle je to až moc a jen Hollywood.

Kdyby chtěli otestovat pronikáni do prostoru s pokročilou PVO, tak minimálně v případě RF musí počítat se systémem Nebo-M apod i v Iráku nejdříve pomocí dronů odkryli PVO sejmuli EW radary a pak teprve poslali F-117. Takže by se jim mohlo stát, že by je pokročilá PVO mohla nepříjemně překvapit.

No a to, že ty Mig-21 bison zvládly pomocí REB systému od Izrelské Elty zarušit mechnický PESA není nic překvapivého. Ony totiž ty staré radary používaly jen omeené frekvence, které šlo sledovat a zarušit, což už neplatí pro hybridní PESA a AESA radary.

arr