TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

Datum přidání 08.04.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 92 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V případě Argentiny se mluví i o možné licenční výrobě L-159 přímo v Argentině.

Foto: L-159 ALCA / Ministerstvo obrany ČR

 

V roce 2014 Irák objednal deset jednomístných L-159A a dva dvoumístné cvičné L-159T1. Dosud irácké letectvo získalo osm L-159A - poslední dva stroje přistanou v Iráku v letošním roce. 

 

Jeden L-159T1 zůstává v České republice kvůli výcviku iráckých pilotů. Irácké letectvo požadovalo i druhý dvoumístný letoun, který již ale nebyl k dispozici. Aero Vodochody proto po 13 letech pro irácké letectvo vyrobilo nový dvoumístný L-159T1. Oba L-159T1 přeletí do Iráku rovněž do konce letošního roku.


V současné době se navíc vedou jednání o prodeji dalších L-159 do Iráku. ”Manažeři Aera jednají se třemi zájemci včetně Iráku,“ řekl při příležitosti představení nového L-159 (31. března) v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka.


O kolik dalších L-159 projevuje Irák zájem, není veřejně známo. Většina bojových letek má ale 18 až 24 letounů. Pro doplnění současné irácké letky L-159 (115. letka) lze uvažovat o prodeji šesti L-159A. V případě zájmu iráckého letectva o vytvoření druhé letky o prodeji 24 L-159A.

 

Video: L-159 irácké 115. letky při náletu na Mosul. / YouTube


Druhým známým zájemcem je Argentina. V článku Argentina: slabá ekonomika, žádné stíhačky jsme popsali žalostný stav argentinského letectva, které kvůli nedostatku financí ztratilo schopnost provozovat výkonné stíhací letouny.


Argentinské letectvo nyní provozuje 22 letadel A-4 Skyhawks, 32 ks IA-58 Pucaras a 22 ks IA-63 Puma. Příští rok budou vyřazeny letouny A-4 a argentinské letectvo se bude muset spolehnout jen na turbovrtulové IA-58 a cvičné podzvukové IA-63.


Aero Vodochody Argentině nabízí možnost nahradit vyřazované A-4 ze české bitevníky L-159 ALCA. Při odběru většího počtu letadel Aero Vodochody nabízí i licenční výrobu L-159 přímo v Argentině.


“Argentina potřebuje nahradit současnou techniku. Další potřebou je mít lepší letecký průmysl. Domníváme se, že nabídkou L-159 jsme schopni pomoci tyto potřeby naplnit,” uvedl Guiseppe Giordo, výkonný ředitel Aero Vodochody. “Jestliže to počet objednaných letounů odůvodní, můžeme (v Argentině - pozn. red.) otevřít výrobní linku.”


„Víme, že bude po těchto letounech poptávka a víme, že máme dobrý produkt. L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ popisuje potenciál letounu Giordo.

 

Video: Prodejní šance L-159 výrazně zvýšilo bojové nasazení v Iráku. / YouTube


V Argentině má L-159 reálné šance. Argentina nemá na výkonná stíhací letadla peníze a vlastně je ani nepotřebuje - hlavním úkolem argentinských ozbrojených sil je především boj proti partyzánům, teroristům či pašerákům drog. L-159 dokáže ničit letouny pašeráků pomocí střel vzduch-vzduch, případně provádět bodové údery na tábory drogových kartelů nebo partyzánů.


L-159 má přitom na argentinském trhu minimum konkurentů. V prvé řadě je Argentina zvyklá na západní letouny, proto Rusko a Čína mají v Argentině slabší pozici. Navíc po zvolení prezidenta Mauricio Macriho v roce 2015 Argentina navazuje bližší vztahy s USA a EU.


V Argentině je z historických důvodů bez šance britský Hawk, z důvodu financí (leč ne úplně) zase výkonnější italský M-346 Master nebo jihokorejský T-50. Navíc oproti výše uvedeným letadlům má L-159 jednu klíčovou výhodu - obstál v reálném bojovém nasazení.

 

Video: Představení nově výrobeného L-159 (31. března). / YouTube


O zájmu České republiky prodat L-159 do Argentiny svědčí i aktivita ministerstva průmyslu a obchodu. "Kontakty českých firem v sektoru obrany jsou časté. Hlavním cílem této mise je zdůraznit argentinským partnerům, že chceme spolupracovat jak v produkci, tak ve výzkumu, vývoji a inovacích. V tomto kontextu je pro nás Argentina zajímavá a perspektivní," uvedl při nedávné návštěvě Argentiny Vladimír Bärtl, náměstek ministra průmyslu a obchodu.


Česká delegace se v Argentině setkala s argentinským velením vzdušných sil, s náměstkem ministra produkce Miguelem Braunem nebo náměstkem ministryně zahraničních věcí pro mezinárodní ekonomické vztahy Horaciem Reyserem Traversem.


„Ministerstvo průmyslu a obchodu aktivně podporuje vývoj, výrobu i exportní záměry českých výrobců na zahraničních trzích. Jako perspektivní trhy pro dodávky vojenských letadel produkce AERO se v současné době jeví Irák a Argentina. Oblast obranného průmyslu uvedli jako velmi perspektivní vysocí iráčtí představitelé, kteří ČR nedávno navštívili. Konkrétní jednání vedli v minulých dnech zástupci našeho ministerstva i v Argentině,“ potvrdil pokročilé jednání s argentinskou stranou Jiří Havlíček, náměstek ministra průmyslu a obchodu.

 

Foto: V roce 2013 Aero představilo animaci L-159 s tzv. "mokrými" křídly; větší foto / Aero Vodochody

 

Aero Vodochody navíc připravuje vylepšenou verzi L-159. Letoun bude možné (na přáni zákazníka) vybavit tzv. “mokrými křídly” s vnitřními palivovými nádržemi. O možnosti zabudovat mokré křídlo do L-159 se mluvilo v roce 2013 v souvislosti s programem L-169. Díky nádržím v křídle se zvýší dolet L-159 z 1570 km (bez přídavných nádrží) na 2170 km.

 

Odstranění nádrží z konců křídel zlepší aerodynamiku letounu, sníží spotřebu paliva a prodlouží výdrž ve vzduchu. Navíc odpadne nutnost používat přídavné nádrže pod křídly, což se opět pozitivně projeví na aerodynamice a na možnosti umístit pod křídla další výzbroj.


Aero také zvažuje posílit pevnost konstrukce L-159, integrovat nový radar, systém výstrahy před ozařením radarem a izraelskou výzbroj vzduch-vzduch i vzduch-země. L-159 navíc dokáže používat izraelský zaměřovací kontejner Litening III pro zbraně vzduch-země s laserovým nebo satelitním naváděním. 

 

Zdroj: Flight GlobalMPO

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Falko Datum: 16.04.2017 Čas: 13:21

Niko bolo to preto ,ze ked skoncil tender na ich kupu vsetko bolo dohodnute malo sa ich kupit tusim 72(neviem z hlavy presne,bol to projekt v ktorom sa neratalo s nadzvukovym letectvom,co bol velky nezmysel a dobre,ze sa to neralizovalo)A nerealizovalo sa to ,lebo v OSSR neboli peniaze absolutne na nic,nie este na 72zbytocnych strojov ,ktore by aj tak nelietali lebo neboli peniaze ani na benzin.Neboli peniaze ,nie su lietadla.Aj ked volakedy som bol silno zaujaty proti ALCAe,cim viac o nej viem ,tym viac musim uznat ,ze nasmu letectvu by ich okolo 12pomohlo.Myslim,ze by boli fajn pre CAS.....

avatar
Lukas Datum: 15.04.2017 Čas: 08:23

Czy rozważana jest instalacja na L-159 zasobników WRE / samoobrony?
Np. IDAS (Integrated Defence Aids Suite) + zasobnik ESTL - do samoobrony
Oraz WRE ALQ-99 (do zagłuszania)

Szwedzi pracują nad systemami WRE dla Gripena - może przy okazji jako dałoby się zintegrować L-159 zrobić czeskiego Prowlera?

Przypominam - rosyjskie systemy SHORAD jak SA-8, SA-11, SA-15, SA-19, SA-22, to są systemy półaktywnymi - z rakietami radiokomendowymi.

Wystarczy zakłócić prace radaru / transmisji "komend" i system jest bezużyteczny...

Instalując zasobniki WRE zwiększamy szanse na przeżycie samolotu (oraz na udane wykonanie zadania)

Przydałby się pociski nowej generacji (jak Brimstone, APKWS, czy SDB)

avatar
ALCR Datum: 14.04.2017 Čas: 23:34

L-159 para la Fuerza Aerea Argentina? (L-159 pro Argentinské letectvo?)
https://www.youtube.com/watch?v=m4e_dQuD6gA

avatar
D.i.p Datum: 13.04.2017 Čas: 21:14

niko: Aha, budete shánět bojovo letectvo až ho budete potrebovat. Good luck!
Takových chytráků jsme se my snad už v politice zbavili....
Mít letectvo na air-policing, to už je snad lepší se na to vybodnout úplně. Nebo koupit pár F/A-50 či snad ty K-fir. Co! Na to vám stačí Mig-21, těch se válí všude kolem spousty. Stačí je trochu pobouchat a je hotovo.

avatar
mikojan29 Datum: 12.04.2017 Čas: 22:10

niko:
Ja by som len rád vedel, prečo, či to boli finančné dôvody, technické, alebo niečo iné?
Viem, že ponuka bola, ale čo bolo v skutočnosti príčinou skončenia rokovaní, to by som chcel vedieť.
A neboj, nejako sa po nich netrhám. Na výcvik neboli dvojmiestne a jednomiestne, neviem, stále je to len vylepšený Albatros, čo je primárne cvičný stroj a nie bojový.

avatar
niko Datum: 12.04.2017 Čas: 14:25

mikojan29: Budme radi, ze sme tie ich L 159 nekupili. Na vycvik nam ich netrebalo a bojovo letectvo aj tak nenasadzujeme.

avatar
Luky Datum: 12.04.2017 Čas: 11:58

asi chcete jen air-policing a k tomu Alca není...

avatar
mikojan29 Datum: 12.04.2017 Čas: 11:55

Vie mi tu niekto povedať, prečo SK nekúpilo L159?

avatar
skelet Datum: 12.04.2017 Čas: 09:46

Motor F125 pohání tchaj-wanskou stíhačku FC-1 Ching Kuo
https://en.wikipedia.org/wiki/AIDC_F-CK-1_Ching-kuo

avatar
tryskac Datum: 11.04.2017 Čas: 23:21

ad CerVus:
motor F125 nie je novy. Je to verzia motoru F124 s pridavnym spalovanim. L159 pouziva motor F124 GA 100, kym M346 motor F124 GA200, s temer totoznym tahom, ale s mensimi modifikaciami a hmotnostou (-13kg)

Co sa ALCAy tyka, to lietadlo by som nehadzal do stareho zeleza. Problemom doteraz je chybajuca integracia viacerych pokrocilych systemov, co sa ale prave vdaka Drakenu moze zmenit. Je uvadzana moznost integracie blokov REB a HMD. Kridlo so vztavanymi nadrzami tkz. mokre kridlo je odskusane a certifikovane, aj ked este najskor nebolo instalovane do ziadneho "lietajuceho" stroja. Hlavny problem lietadiel radu L39, 59, 139, 159 v 21. storoci je zastaraly aerodynamicky profil kridla. Aerodynamicky profil ma povod v 40-tych rokoch 20. storocia a ano, L39 bola koncipovana ako cvicne lietadlo. Tam spominany profil odvadzal dobru pracu, lebo pilotnym ziakov toho vela "odpustil". Zaroven ma ale velku nevyhodu, ze pri velkych nasobkoch pretazenia rychlo straca rychlost a taktiez maximalna rychlost lietadla je obmedzena viac-menej na rychlost ktoru teraz dosahuje L159. Koncom 90tych rokov bol vypracovany projekt na zmenu profilu, ktora mala za nasledok vyrazne zlepsenie letovych vlastnosti. Preco sa nedostala do vyroby je uz otazka na zodpovednych pracovnikov. Najskor to bolo pre enormne naklady nielen na testovanie, zalietanie a vyrobu noveho kridla. S max. rychlostou vyse 1000km/h by to lietadlo bolo o nieco viac konkurencie schopne.
Sameho by ma zaujimala informacia, ci Honeywell naozaj vyvija modifikovany motor F124X, alebo F124XX, ktory ako udavaju verejne zdroje by mohol mat tah 48kN. Predsa len, uz teraz ma ALCA MTOW okolo 8t, co je na motor s tahom 28kN relativne dost. Ono uvolnenie 2 pylonov s nadrzami a navesenie povedzme 2x 1000lb bomb, hned je hmotnost o 1t vyssie, tak aby sa to odlepilo aj za vysokych teplot vo vyssich nadmorskych vyskach...

avatar
CerVus Datum: 11.04.2017 Čas: 21:36

Sakra ale to letadlo má ještě potenciál. Honeywell mají nový motor F125, která má o třetinu větší tah. S další dvojící závěsníků bude moci nést větší náklad. Izrael i Samsung mají nebo vyvýjejí nový radar pro Golden Eagle. Přidat hračičky na sledování, které má Scorpion a bylo by z toho pěkné moderní letadlo.

avatar
CerVus Datum: 11.04.2017 Čas: 21:19

Tak to, že přestavěli klasickou 39 se dá celkem pochopit. Přeci jen to letadlo (nebo spíše modernizační balíček) primárně cílí na majitele starších letounů. Ale pravda je, že se vývoj táhne. Proto je podle mě hloupost nějak se šťourat ve 159. Prvně ať dodělají NG. Pokud by firma měla vývojové zdroje, tak samo sebou primárně zdokonalovat 159, ale ty nejsou, takže je lepší se soustředit na to co je má šanci uživit a to 159 bohužel s těmi vyrobenými kusy nemá. Do toho letadla se musí ještě hodně zainvestovat.
Teď mě napadá, že tu někdo psal, že tu není jiný cvičný/bojový proudový letoun s radarem. Přitom Korejci ho to GE montují. To jim ale asi v tendru moc nepomůže.
A co mě také překvapilo, je že 159 může nést až tři kontajnery s plemenem. Těch 6 kanonů už musí nadělat solidní paseku. Zkoušeli to vůbec v Čáslavi při nějakých střelbách?

avatar
ArWe Datum: 11.04.2017 Čas: 20:56

Žádné křídlo s integrálními nádržemi nelétá. To letadlo které bylo prezentováno na Dnech NATO je přestavěná seriová L-39. Sejmuty koncové nádrže, nová avionika včetně HUD a nový motor FJ-44. Takže se jedná o jakýsi technologický demonstrátor, ale ne o plnohodnotnou verzi NG.
Avioniku L-39NG bych neoznačoval jako dewesternizovanou, ale spíš jako demilitarizovanou.
Na projektu 39NG se pilně pracuje, ale problémy tam jsou, viz níže zmíněné potíže s motorem.

avatar
kazd Datum: 11.04.2017 Čas: 20:49

problém je, že L39 NG s mokrým křídlem je projekt.
viděna byla jen L39 s novým motorem (jakási nultá fáze NG).
Takže dokud to mokré křídlo nepoletí, nebudou známy parametry a ceny.....

avatar
logik Datum: 11.04.2017 Čas: 19:22

11111111: Nevím, co myslíš tim o málo lepší a z čeho vycházíš, 0/0 sedačka to je a testovali ji a v 0/0 funguje. Nevím, co bys od ní chtěl víc? Automatickou masáž nohou?

arr