TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Nový život L-159 Alca ve Spojených státech

Datum přidání 30.11.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 45 komentářů    autor autor: Jakub Mareš

Ke konci minulého týdne přinesly české zpravodajské servery informaci o možném prodeji přebytečných L-159 Alca ze skladů Armády ČR. Tentokrát projevuje zájem soukromá americká firma podnikající v sektoru leteckého výcviku.

L-159 alca

Foto: L-159 Alca; ilustrační foto / Michal Voska

 

L-159 Alca do Spojených států

Jak na páteční tiskové konferenci potvrdil ministr obrany Vlastimil Picek, rýsuje se reálná možnost prodeje nepotřebných letounů L-159 Alca. Jak dále uvedl, ve hře je prodej 28 ze 36 uskladněných letounů. Ze zvažovaného počtu 28 letounů má být 24 plně provozuschopných a 4 letouny poslouží jako zdroj náhradních dílů pro zbylá letadla. 

 

Hovoří se o ceně mezi 434 a 516 milióny korun za všechny letouny, v závislosti na vybavení jednotlivých strojů. Ministr potvrdil také původní informace Práva, že možným kupcem je americká firma Draken International.

 

V USA již létají tři stroje L-159A Alca, kde je neznámým majitelům dodala firma EADS. Připomeňme, že společnost EADS získala celkem tři letouny L-159A Alca a dva cvičné L-159T1 Alca výměnou za jeden dopravní letoun CASA C-295 pro AČR.

 

EADS původně počítala s využitím letounů pro výcvik španělských pilotů. Díky problémům španělské ekonomiky však španělská armáda nenašla na provoz letounu L-159 Alca peníze. Dva letouny verze T1 byly následně vráceny našemu letectvu, jako náhrada za technické problémy letounů C-295. Zbylé tři letouny EADS prodala do Spojených států.

 

Draken International L-39

Foto: L-39 společnosti Draken International / Draken International

 

L-159 jako protivník F-35 Lightning II

Společnost Draken International provozuje přes 50 různých proudových letounů. V jejich inventáři najdeme letouny MiG-21 (25 kusů), A-4K Skyhawk, Aermacchi MB-339CB, L-39 Albatros (5 kusů) a menší dopravní letadla.

 

Společnost zajišťuje převážně pro americké ministerstvo obrany výcvik vzdušného boje, kdy letouny firmy simulují protivníka. Draken International nabízí také testování obranných schopností lodí nebo pozemních protiletadlových systémů.

 

Kromě jiného společnost poskytuje letouny pro testování systémů nových letounů (např. F-35 Lightning II) nebo také k nácviku tankování ve vzduchu. Jak společnost sama upozorňuje, pro tankovací mise používá například upravené letouny A-4. Náklady na tankovací výcvik jsou tak podstatně menší než při výcviku s podstatně většími tankery.

 

Spekuluje se, že letouny L-159 převezmou roli po starých strojích L-39. Draken International získá moderní letoun schopný plnit nejrůznější úkoly, při nízkých provozních nákladech a především za velké bezpečnosti provozu.

 

Draken International A-4 Skyhawk L-39

Foto: A-4L a MB-339CB od společnosti Draken Internetional. / Draken Internetional

 

Hluboce pod pořizovací cenou

Resort obrany si původně od Aera Vodochody koupil 72 strojů za více než 50 miliard korun (příliš vysoká jednotková cena za letoun je už od začátku nákupu kritizována). Zhruba půl miliarda korun, kterou má ministerstvo obrany od americké společnosti za 28 bitevníků dostat, činí tak jen zlomek původní pořizovací ceny.

 

I tak je případný prodej pro Ministerstvo obrany výhodný, neboť zakonzervování a údržba letounů stojí ročně desítky miliónů korun. Za posledních sedm let uskladnění přebytečných letounů zaplatili čeští daňoví poplatnící více než 200 miliónů korun.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jiras Datum: 11.12.2013 Čas: 09:08

Nevím, jestli sem mohu dávat odkazy na jiné články, ale je to celkem k tomuto tématu http://zpravy.aktualne.centrum.cz/domaci/v-tajnem-hangaru-vznika-novy-cesky-letoun/r~3acbaec861e611e383ba002590604f2e/

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 05.12.2013 Čas: 20:29

Zajímavá diskuze. Opravdu by mně zajímalo, nakolik jsou informace o jakémsi projektu L-160 pravdivé.
Například v posledním L+K je velmi zajímavý článek o novém průhledovém displeji domácí konstrukce, uzpůsobeném přímo pro L-39. Záměrem je nabízet jej jako náhradu za archaické gyroskopické zaměřovače, v rámci modernizace.
Že by byl nový HUD součástí nějakého širšího modernizačního balíčku, připraveném tuzemskými firmami?
Zazněla zde i zmínka, že se dokonce pracuje na novém křídle pro L-39. Jen pro zajímavost, modernizace křídla se navrhovala už v projektu L-39 MS ze kterého vzešel L-59. Už tehdy se dosavadní křídlo bralo jako nejslabší článek, stojící v cestě ke zvýšení letových výkonů, především v porovnání s tehdy jediným vážným konkurentem na trhu, britským Hawkem.
Pro mě by bylo velkým a příjemným překvapením , kdyby se zrodil ucelený program rozsáhlé modernizace stávajících L-39 pro uživatele, kteří si z různých příčin nemohou dovolit přejít na novější generaci cvičných letadel. Samozřejmě, za předpokladu, že by se aktéři poučili z minulých chyb a nemuseli se dovolovat někoho třetího.

avatar
D.i.p Datum: 05.12.2013 Čas: 11:31

Nadzvuk by si zřejmě vyžádal radikální změnu křídla, což by vedlo ke ztrátám jiných pro její určení užitečných vlastností. Byl by z toho takovej víceúčelovej mrzáček.

Podle mého vývoj by měl směřovat k tomu, aby se sice zvýšila maximální rychlost co nejvíce k hranici nadzvuku, ale zůstala pod ní a letadlo se při ní chovalo stabilně. Zvýšení akcelerace, zlepšení stoupavosti. To vše prospěje k rychlosti zásahu a opuštění bojiště, zároveň i pro vlastní obranu.

Dále naleznutí možností pro pojmutí více paliva pro větší operační dosah. Pak taky dosáhnutí větší nosnoti.

Zlepšní ochrany pilota a letounu proti palným zbraním by se taky mohlo vylepšit. I když v tomhle to je asi vcelku dobré už nyní. Možná lepší ochrana motoru!

K tomu by byl nutný nový motor i dílčí úpravy draku a křídel. Klidně by "nová" ALCA mohla bejt pro dosažení těhle vlastností o něco málo větší.
Když už to v Aeru začali, získali na tomhle typu zkušenosti a know-how bylo by hloupé zas skočit úplně do něčeho jiného.

Ale je to spíš jen sen.

avatar
Matesaax Datum: 04.12.2013 Čas: 21:03

Něco jako nerealizovaný německý projekt MAKO.Ale myslím,že takový letoun už je mimo možnosti Aera.

avatar
rainerum Datum: 04.12.2013 Čas: 16:41

já si myslím že úspěšný a zajímavý by mohl být lehký bitevní-cvičný letoun s lehce nadzvukovou rychlostí který by mohl zastat u menších zemí i air-police pro tito státy by jak byl cvičným tak bitevním tak stíhací roli a tím by se pro ně snížili náklady a proto by to měl bejt jedno proudové a měl být modulární takže by měl mít jak starší avioniku která tvoří velkou část ceny dnešních zbraní to pro státy s menším rozpočtem a tak moderní avioniku pro vyspělí státy

avatar
Matesaax Datum: 04.12.2013 Čas: 15:27

Z dnešního pohledu vypadá opravdu,že dnes by zákazníka zaujal spíše modernizovaný L-39,ale když se ohlédneme zpět do 90 let,tak o modernizované L-139 nikdo nestál a o L-59 kromě Egypta a Tunisu také ne.
Ale souhlasím,že L-159 měla být primárně vyvíjena jako nová generace cvičného letounu s možností pozemní podpory.Škoda,že nevíme jak mohl vypadat původně zamýšlený projekt lehce nadzvukového letounu LX,který nebyl realizován a byla dána přednost L-159.
Je opravdu škoda,že se nedokážou dohodnout např. ČR a Polsko na vývoji něčeho.

avatar
David Datum: 04.12.2013 Čas: 10:24

Ty úvahy o l-160 jsou opravdu zajímavé. Otázkou je, zda by takový projekt nebyl jen dalším průšvihem. Podle mne problém není jen v amerických komponentech, ale především ve filosofii letounu jako takového. Onen úmysl nacpat kvality lehkého stíhacího letadla do trupu cvičného letadla nebyl nejšťastnější. Spíš měl být rozvíjen koncept L-139, tedy letadla s primárně cvičnou rolí a bitevní jako pouze sekundární.
A mohu připomenout, že neúspěchem skončil i jiný tehdejší lehký bitevník - italsko-brazilský AMX. A přitom jak Brazílie, tak Itálie mají mnohem větší politickou a ekonomickou sílu, mohly lépe oslovovat zákazníky atd.
Někdejší Československo bylo "mocností" ve výrobě cvičných, nikoliv bitevních letadel!

avatar
Mossback Datum: 04.12.2013 Čas: 09:05

Myšlenka náhrady amerických dílů v L-159 byla skutečně k ničemu, protože kdykoli jsme vyměnili nějaký komponent, Američané přišli s dalším - nakonec by z toho letadla zbyla asi jenom konstrukce. Ale abych si jenom nestěžoval, tenhle postup například proti Venezuele uplatňovali Američani i proti evropským nadnárodním zbrojním koncernům, takže to není o tom, že by si na nás "zasedli".

Takže nikomu nevnucuju svůj názor, ale kdyby se na základě zkušeností s (ne)exportem L-159 analyzoval budoucí trh s cvičnými letouny a Aero využilo opravdu mezinárodní a ne primárně česko-americké spolupráce při vývoji a výrobě L-160, už by USA neměly kromě klasické lobby možnost export zakázat. A súdruh Babiš by pak mohl Aera vyvážet takřka dle libosti :D

avatar
D.i.p Datum: 04.12.2013 Čas: 01:11

Mossback:
To je sice pravda, ovšem oni dosáhly svého i když by jejich technika byla nahrazena. To pak není problém jen v amerických dílech, ale hlavně v naší připosranosti. Pak je myšlenka náhrady USA dílů zbytečnou námahou.

avatar
Mossback Datum: 03.12.2013 Čas: 21:18

Tak myšlenka aukce je sice líbivá, ale to jak dopadly podobné dřívější pokusy zablokované ve finále USA snad nemusím připomínat...

http://zpravy.e15.cz/zahranicni/politika/usa-branily-prodeji-ceskych-bitevniku-do-bolivie-a-venezuely-697203

avatar
D.i.p Datum: 03.12.2013 Čas: 17:22

Petr M: Tak pořídit může třeba ponožky. :-) Ale bojovou hodnotu to asi nemá. :-)

avatar
Petr M Datum: 03.12.2013 Čas: 12:30

Kdyby vláda vyhlásila aukci, pozvala zástupce cca 50 států, vyvolávací cena půl miliardy Kč za 28 nepoužitých bitevních letadel, nebo obeslala jíné státy, kdo má zajem, at učiní nabídku, vybrala tu nejvyší, jistě by dostala více, než tuto směšnou částku od Drakenu.

Opravdu by me zajímalo, co si armáda pořídí za půl miliardy, co vy se vyrovnalo bojové hodnotě 28 kusů l-159...

avatar
Petr Datum: 03.12.2013 Čas: 11:34

Nejvíce mě za těch deset let mrzí, že NATO minimálně dvakrát nabízelo aby naše strana vždy tři kusy L-159 nabídlo nejdříve Albánii a pak pobaltským státům. Tyto země by sice platily symbolickou částku za pronájem, ale údržba by se prováděla u nás. Stroje stále jsou schopny zajistit ochranu vzdušného prostoru v těchto regionech. A na čem to ztroskotalo? Firma co zajišťuje uskladnění za ně dostávala tučné platby a někomu se zdálo nevýhodné, že bychom za ně vlastně nic nedostávaly. Přesto stroje by létaly v dalších dvou státech a přeci jenom je pak větší šance je prodat. Co dodat. Snad jen že "by to bylo moc jednoduché" I když by naše strana za ně dostala málo i tak doufám, že je do USA prodají. Vše je lepší než aby tu dál stály jak chromé kachny.

avatar
Adanedhel Datum: 01.12.2013 Čas: 22:57

Ano Dipe, máš pravdu. Toto jsem asi nepochopil, omlouvám se.

avatar
Mossback Datum: 01.12.2013 Čas: 22:56

Tzv. návrat k L-39 nebyl myšlen technologicky, ale jako formulace nejčastějších požadavků na dnešní letouny, protože jedině export vám zaplatí náklady na vývoj. Alternativní technologie v podobě např. ukrajinského motoru není krok zpět a navíc jsem tím chtěl jen dát příklad takové alternativy, na systémech se dá spolupracovat s kýmkoli (Brazílie, Švédsko atd.). Jak dopadlo přehnané soustředění na sofistikované technologie ve stylu "to nejdražší a pokud možno americké nám zaručí úspěch" je vidět na ztrátovosti programu L-159.

Jinak o zprovoznění některé z uložených L-159 jsem já osobně nic neslyšel a navíc to asi není potřeba, protože před havárií nebyly v provozu všechny čáslavské Alky, takže nejspíš uvedli do provozu některou z těch na základně.

arr