TACTICAL PRO

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Pozemní technika

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Datum přidání 16.03.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 150 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO.

Foto: Samohybná houfnice CAESAR 8×8; větší foto / Nexter

 

Dánská armáda poptává nové houfnice prakticky již od roku 2006. Program výměny byl ale několikrát zrušen nebo odložen. V roce 2015 vyhrála izraelská firma Elbit Systems s houfnicí ATMOS 2000 - tendr byl ale anulován a opět spuštěn v květnu 2016.

 

Dodávka nových houfnic CAESAR 8×8 pro dánskou armádu začne v roce 2019 a skončí v roce 2020, tedy 14 let poté, co armáda projevila zájem o nové houfnice.


Významný je český podíl na programu houfnic CAESAR 8×8 pro dánskou armádu. Původně byla houfnice CAESAR umístěná na podvozcích Renault Sherpa 10 6×6 (pro francouzskou armádu) a Unimog U2450L 6×6 (pro export).


V minulém roce ale francouzská firma NEXTER Systems představila houfnici CAESAR 8×8 na podvozku od české firmy TATRA TRUCKS. Právě verzi CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku si zvolila dánská armáda.


„Podvozek TATRA nabízí vynikající jízdní stabilitu, nízko položené těžiště vozu a výjimečné schopnosti jízdy a pohybu v jakémkoliv terénu,“ říká ke spolupráci s českou automobilkou TATRA vedoucí prodeje dělostřeleckých systémů pro regiony Evropa a Jižní Amerika společnosti NEXTER Systems pan Olivier Brousmiche.


Kopřivnická Tatrovka dodává pro projekt CEASAR 8×8 čtyřnápravový podvozek obchodní řady TATRA FORCE s motorem, převodovkou a přídavnou převodovkou TATRA, pneumatickým odpružením všech náprav a pohonem všech kol.

 

Foto: Detail nabíjecího automatu; větší foto / Nexter

  

„Podvozek TATRA díky své nezaměnitelné a exkluzívní koncepci s tuhou nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami nabízí projektu CEASAR a našim zákazníků zcela nové možnosti. Výrazným způsobem rozšiřuje využití zbraňového systému nejen v oblasti jeho mobility, ale též modularity konstrukce a možnosti využítí podstatně zvýšené užitečné hmotnosti při současném lepším poměru výkonu motoru a celkové hmotnosti vozidla. Zmíněné výhody byly rozhodují při našem výběru dodavatele podvozků: Svými technickými charakteristikami, vynikajícími, dlouhodobými zkušenostmi a referencemi značka TATRA vynikla nad ostatní konkurenci,“ říká k výběru dodavatele podvozků pan Alexander Penley, více prezident společnosti NEXTER Systems pro regiony Evropa a střední Asie.

 

Houfnice CAESAR 8×8 nahradí v dánské armádě 12 pásových samohybných houfnic M109A3 (ve výzbroji od roku 1965). Dánské ministerstvo obrany navíc s firmou NEXTER Systems uzavřelo opci na dalších 6 houfnic.

 

Dánové za samotné houfnice zaplatí 300 milionů dánských korun (1,09 miliardy Kč). Dále Dánové nákupují elektronické systémy řízení palby, náhradní díly, zajištění výcviku a servis na deset let. Celková cena za kompletní balík nebyla ale zveřejněna.

 

Foto: Díky větším rozměrům a nosnosti CAESAR 8×8 pojme více munice; větší foto / Nexter

 

CAESAR 8×8 je vybaven dělem ráže 155 mm o délce 52 kalibrů (8,06 m). Bojová hmotnost je 30 t a vozidlo měří na délku 12 m.

 

Hlavní výhodou podvozku 8×8 je lepší průchodivost terénem a větší nosnost. CAESAR 8×8 dokáže díky větší nosnosti a rozměrům převážet až 30 střel ráže 155 mm, oproti 18 střelám u verze 6×6. To snižuje mimo jiné nároky na doprovodná muniční vozidla.

 

Rychlost palby je 6 až 8 ran za minutu. Francouzská houfnice umí střílet širokou škálou munice, jako je například BONUS Mk II (od NEXTER Systems), která je schopná bodově ničit obrněnou techniku na vzdálenost až 35 km.

 

Nabíjecí mechanismus funguje v plně automatickém nebo poloautomatickém režimu. Posádku tvoří standardně pět vojáků, minimálně tři. Balistická ochrana kabiny dosahuje úrovně 2 (7,62×39 mm z 30 m) podle normy STANAG 4569. Ochranu lze zvýšit na úroveň 3, kdy pancéřové části odolájí puškovým střelám 7,62×51 mm (z 30 m) nebo střepinám dělostřeleckých granátů ráže 155 mm (z 60 m).


Vozidlo CAESAR 8×8 pohání tatrovácký vzduchem chlazený motor o výkonu 300 kW (410 koní) . Maximální rychlost je 90 km/h na pevné cestě, 50 km/h v terénu. Nádrže postačí na 600 km jízdy po zpevněných cestách.

 

Zdroj: FMIKrigern

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
sgtlk Datum: 21.03.2017 Čas: 22:59

to JiriR: re pomer 33/17 je podle me jasny. Panove z Dejvic zamysleji 4 baterie ( 32 hlavni ) DANA M1 a 2 baterie ( 16 hlavni ) 155mm houfnic, rozdelene rovnomerne do dvou oddilu + od kazdeho typu jedno delo na vycvik ( VeV-VA?). Cili kazdy oddil naprosto shodna vyzbroj a pocty.

avatar
wlko Datum: 21.03.2017 Čas: 19:24

JiriR Ak došlo k zmene zo 100 na 105 a robili to izraelci tak s najväčšou pravdepodobnosťou tam bude L7... takto upgradovali aj svoje tanky Tiran

avatar
PavolR Datum: 21.03.2017 Čas: 19:24

Cenzor:
Ešte aj keby sa vodiaci krúžok odstránil úplne, na kaliber granátu by to nemalo žiaden vplyv. :D
Keby sa dal do veže taký sústruh, už by sa tam nezmestil ani kanón. ;)

avatar
Cenzor Datum: 21.03.2017 Čas: 18:18

Jen taková vsuvka, DANA není československá kanónová houfnice s největším dostřelem (s klasickým granátem)

http://www.delostrelectvocsarmady1918-1939.estranky.cz/fotoalbum/tezke-delostrelectvo/15-cm-tezky-kanon-vz-15_16/

Je úžasné vidět, kam jsme se za posledních 100 let posunuli :-)

avatar
JiriR Datum: 21.03.2017 Čas: 18:04

Rase , na mainbattletanks je info od Ing. Martince ze oproti uvadene vymene L7 u T55S doslo ke zvetseni vyvrtu u puvodniho kanonu. Takto si to i pamatuju, ale kdovi jak to je. Chlapi to s tou Danou berte jako vlnu kreativity nic vic.

avatar
Cenzor Datum: 21.03.2017 Čas: 17:27

JiriR, Rase:

Proč to dělat tak složitě. Nejjednodušší by bylo dovybavit DANY malým soustruhem, na kterém by se granát 155mm stočil na 152mm. A možná by stačilo líznout jen měděný vodicí kroužek. Vznikl by tak naprosto unikátní zbraňový systém schopný používat munici obou ráží. Nebál bych se je pak označit jako vz. 77 DANA M2M :-).

No a za ušetřený peníz bychom si u OTO Melara nechali vyrobit pár podkaliberních granátů VOLCANO se sabotem upraveným pro ráži 152mm. S tím by DANA dostřelila těch požadovaných 40km a celá modernizace by byla dovedena k dokonalosti :-)

avatar
semtam Datum: 21.03.2017 Čas: 16:51

Starlight

Myslím, že ani racionálnějšího konce naše diskuze nemohla dospět. Díky za ní.

Jen připomenu, že kdyby třeba Zuzana dostal elektroniku třeba od Nexteru či podobně, tak se smazává vývoj. Toto řešení není nijak ve světě ojedinělé, spíše standartní.

avatar
PavolR Datum: 21.03.2017 Čas: 15:55

Maximus:
Ak sa OSSR rozhodnú pre Corsac, tak pandurácke podvozky určite potrebovať budeme, to by hádam aj šlo ...
... len či už dovtedy vyrobíte tie pre seba ... :(

avatar
Maximus Datum: 21.03.2017 Čas: 15:26

Prosím zapomeňte na překopání staré DANY na 155 mm. V počtech uvažovaných pro AČR by to stálo víc než nová Zuzana 2 a možná i AGM. Už ten projekt parciální modernizace DANY od CSG je na hraně.

Proč je pro mladou generaci tak těžko pochopitelná spolupráce se Slovenskem, když máme velký potenciál si navzájem pomoci a navázat na historické vazby nejen zbrojního průmyslu? Pokud by SK nakupovalo od nás v licenci vyráběné Pandury, BVP či jinou voj. techniku a my od nich třeba finální verzi EVY, tak by na tom vydělaly obě země. My snížíme jednotkovou cenu techniky a Slováci získají "zahraničního" zákazníka, což je důležité následně pro export do dalších zemí. Vše je jen o vzájemně výhodných dohodách na úrovni firem a států.

Nákupem zbraňových systémů se nejen řeší obrana země, ale i geopolitika, transfer technologií, ekonomické dopady do civilního sektoru,...

avatar
Rase Datum: 21.03.2017 Čas: 15:22

wlko:
je to možná naivní, ale ideově je to stejně pitomé, jako modernizovat samotné Dany a nechat jim ráži 152mm. S těmi ojetými hlavněmi ráže 155mm by byly alespoň kompatibilní s NATO a pořád za dobrou cenu. Už jsem to psal dřív, celá idea modernizace houfnic Dana mi nepřijde jako šťastná. Nová hlaveň by byla samozřejmě lepší, ale to pak můžeme nahradit celé vozidlo za cenu vyšší než nové. Výhoda nové modulové věže vidím v tom, že by je šlo nějakou dobu mít na podvozku původní Dany a pak je usadit na něco jiného.

Zdá se, že opravdu vyměnili D-10T ráže 100mm za L7 ráže 105mm:
http://www.army-guide.com/eng/product1398.html

avatar
wlko Datum: 21.03.2017 Čas: 14:56

JiriR to o prevrtavaní hlavne ste ako myslel? ako prevrtať starú použitú hlaveň? Slovinci to tak robili? to ako fakt? Ja som si myslel že ten kanon proste iba vymenili za iný ...

Rase: No krásna predstava ale dosť naivná. Samohybná húfnica na starom podvozku s hlavňou o dlžke 39 ráží...tá by bola zrelá na výmenu už ked by bola nová.

avatar
JiriR Datum: 21.03.2017 Čas: 14:31

Dobrý nápad Rase,… naučit se vidět a eliminovat plýtvání není jednoduché :-)

avatar
Rase Datum: 21.03.2017 Čas: 13:56

Převrtávání mi přijde zbytečné, nebo spíš moc drahé (byť neznám cenu). Co třeba sehnat nějaké starší houfnice ráže 155mm a jejich hlavněmi osadit Dany + upravit nabíjecí automat atd. Přeci jen třeba houfnice FH70 nebo podobné, sice jsou jen o málo lepší než ty stávající, ale mají už použitelnou ráži. Případně sehnat nějaké použité M777. Nové hlavně nemá smysl kupovat, ne pro modernizaci Dany.
Bylo by fajn překonstruovat onu věžovou část Dany, třeba zmenšit na úkor množství munice (30 je dnes standart, není potřeba 60). Zkrátka aby šla použít jako samostatný modul. Lehká otevřená konstrukce, jako má i Eva mi přijde málo univerzální.

avatar
Maximus Datum: 21.03.2017 Čas: 13:31

Ad1) Napadlo tě uvažovat i v kontextu toho, že z SK úzce spolupracujeme a historicky byl náš zbrojní průmysl klíčově propojena vazby existují dodnes - viz CSG? Třeba úvahy typu vy nám prodáte houfnice, dálkově ovládané věže,... a my vám dodáme recipročně licenční BVP, Pandury, Bren 2, Viera NG,...
Ad3) :-)))

avatar
JiriR Datum: 21.03.2017 Čas: 13:14

Zuzana je IMHO úplně jiné dělo..
1) Není česká, proto mně z pohledu domácí podpory obr. průmyslu a daní nezajímá
2) Už Ondava vzhledem k typu munice bylo jiné dělo
3) DANA2- ale to si fakt jenom vymýšlím….provrtat hlaveň ze 152 na 155 mm (podobně modernizoval Izrael Slovinský T55- ze 100mm na 105 mm). Zvětšit nábojovou komoru (uřezat starou a pomocí atomové metalurgie „přilepit“ novou, větší. Atom. metalurg…nechci rozebírat, to je na samostatnou diskuzi. Předělat nabíjecí automat- tohle by mi dávalo smysl.

arr