TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Dánsko objednalo 309 obrněných vozidel Piranha V

Datum přidání 30.12.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 32 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Dánsko již v květnu letošního roku rozhodlo o nákupu švýcarských obrněných vozidel Piranha V od firmy General Dynamics Land Systems Europe (GDLS). Podle posledních informací celkově 309 vozidel Piranha V nahradí v dánské armádě ikonické transportéry M113.

Foto: Piranha V při testování v Dánsko v roce 2013. / Lars Bøgh Vinther

Foto: Piranha V při testování v Dánsku v roce 2013. / Lars Bøgh Vinther

 

V aktivní službě dánské armády slouží 450 pásových transportérů M113 - dánské označení PMV (Pansret Mandskabsvogn ). 246 vozidel je vylepšeno na standard M113G3. Modernizované verze se vyznačují především výkonnějším motorem a modernějším vnitřním vybavením.

 

Ve výzbroji dánské armády najdeme rovněž 133 kolových vozidel Piranha III v několika verzích - transportér, velitelské vozidlo, ambulance. Vozidla M113 a Piranha III jsou jedinými obrněnými transportéry (vyjma několika MRAPů) dánské armády.


Dánové již v roce 2011 spustili program výměny pásových transportérů M113, jejichž konstrukce spadá do 50. let minulého století. Mezi uchazeči byly jak pásová, tak i kolová vozidla. V květnu letošního roku se Dánsko rozhodlo pro kolové transportéry Piranha V.


Ke konci roku Dánsko rozhodlo o nákupu celkově 309 vozidel v nejrůznějších verzích za 662 milionů dolarů (16,4 miliardy Kč). V ceně je zahrnuta i podpora (servis, školení, atd.) od výrobce na 15 let.


První vozidla pro trénink získá Dánsko v roce 2018, poslední v roce 2023. Počátečních operačních schopností dosáhne první dánská jednotka s vozidly Piranha V v roce 2019. Dánsko si nechalo možnost doobjednat si 150 dalších vozidel v delší budoucnosti.


Podle dánské armády se M113 blíží své technické životnosti a je velmi obtížné je nasazovat do aktivní služby, případně dokonce do zahraničních operací. Do příchodu vozidel Piranha V proto bude část transportérů M113 vylepšeno na standard M113G4.


M113G4 vyniká delší korbou (6 pojezdových kol) umožňující přepravit další dva členy výsadku, výkonnějším motorem, lepším podvozkem (brzdy, zavěšení, atd.) a lepší pancéřovou ochranou podvozku i korby. Hmotnost M113G4 je 20 tun, o 6 tun více, než původní verze M113.


Dánský nákup kolových transportérů je zajímavý odklon od pásového podvozku ke kolovému. Pásový podvozek má bezkonkurenční jízdní vlastnosti (taktickou mobilitu) v terénu. Velitelé tak mohou provádět taktické manévry jednotek s pásovými vozidly prakticky bez ohledu na terén.


Nevýhodou pásového podvozku je velká hmotnost, velká cena, velké náklady na provoz, údržbu a servis, velká spotřeba paliva a také menší odolnost proti IED. Ze své podstaty je světlá výška pásového podvozku malá,  což se negativně projevuje v odolnosti proti minám nebo improvizovaným výbušným systémům (IED).


Kolový podvozek má své omezení v terénu, ale svými dalšími vlastnostmi pásový podvozek překonává. Kolové transportéry nebo bojová vozidla pěchoty se mohou například přesouvat po vlastní ose (strategická mobilita) na obrovské vzdálenosti. Vzhledem k velké spotřebě paliva i nárokům na servis jsou pásová vozidla přepravována většinou na podvalnících nákladních aut.


Nízká spotřeba paliva pak má doslova strategický rozměr. Armáda nemusí vynakládat při bojové akci takové úsilí (počet lidí, technika, čas) v zajištění dodávek paliva. To platí i v nižších nárocích na servis a opravy.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 04.01.2016 Čas: 21:09

pro Sgt Murphy: Máte pravdu, napsal jsem to blbě. Myslel jsem tím, že a) je dobře, že jsme Pandury pro bojové jednotky nakoupili jakožto plnohodnotná BVP, protože bez nich je mechna k ničemu; b) nepotřebujeme ani dnes dokupovat APC versi, neb stejná práce se dá udělat plnohodnotně levnějším strojem (Titus nebo jiná pancéřovaná záležitost na podvozku Tatry). U logistických aut není průchodnost terénem zdaleka tak limitujícím faktorem jako u IFV, takže k tomu klasický tatrovácký podvozek IMHO postačí.

avatar
skelet Datum: 04.01.2016 Čas: 14:01

sgt Murphy: Tatrapan je pro AČR poměrně bezpředmětný. Byl by to prakticky třetí typ kolového obrněnce v jeho výzbroji. Jako klasické OT je tak lepší zvolit patřičnou verzi Panduru nebo Tituse. Pro speciální aplikace Tatra kabinu má nebo ji dodává výrobce nástavby (Avibras pro raketomety, respektive Soltam system pro houfnice). Oba dva výrobci ji dodávají rovněž v "dlouhé" variantě.

avatar
stirling Datum: 04.01.2016 Čas: 11:05

t810 na to asi ideální není, ale kabinu kterou jsem myslel je právě ta kterou tatra prezentuje teď na 815-7 viz link, takovou kabinu můžeš osadit jak na 4x4 tak i na 8x8 a u tatry vlastně i na např. 10x10 atd. Prodloužená odolná kabina pro tatru je právě ve vývoji a nakoupí jí ačr pro minomety.

avatar
Sgt Murphy Datum: 04.01.2016 Čas: 01:34

stirling: si tak trochu technicky mimo. Titus ani Vega podľa môjho názoru neposkytne dostatočne široké spektrum využitia podvozku a pancierovej kabíny.

Tatry 810 určené do misií mali kabíny pancierované podľa stanag level 1. Tatra 815-7 pancierovú kabínu nemá (okrem spomenutého 4x4 HMHD s kabínou od Plasanu, úroveň 3/3b). Tá sa dá pancierovať prídavnými plátmi do level 2/2b. Napríklad taký Mercedes Benz Actros sa pancieruje na level 3/3b. Žiadne z nich však nenesú pancierovú nástavbu na prepravu osôb alebo ako veliteľské vozidlo.

Tatrapan by mal poskytovať ochranu voči mínam podľa stanag level 2, kabína level 3.
Kamaz Typhoon poskytuje úroveň voči mínam level 3b (8kg tnt), kabína aj nadstavba poskytuje ochranu level 4. Dokonca vydržala jednotlivé zásahy muníciou 30×165mm he.

avatar
stirling Datum: 03.01.2016 Čas: 22:36

Příklad vega-titus jasně ukazuje, že je jen velice malá šance postavit něco lepšího než velká zbrojovka, která má s tím zkušenost. Navíc pokud to neumějí udělat levněji jako se to stalo s vegou, tak moc nechápu proč do toho vůbec investují.
Tatra má jak jednoduchou tak dokonce už má před dokončením i prodlouženou pancéřovanou kabinu a to jako ochrana posádky např. pro nosiče minometu, houfnic atd. je asi dostatečné a nevidím moc místo pro další "tatrapan".

avatar
Sgt Murphy Datum: 03.01.2016 Čas: 19:00

Myslím že taký "tatrapan II" by mal aj širšie využitie než napr. Titus. Vo verzii 8x8 nosič kontajnerov, ťahač, vyprosťovacie vozidlo, podvozok pre húfnicu, raketomet... všade tam kde treba pancier k ochrane posádky. Inšpirácia ešte tu...
http://www.armadninoviny.cz/nova-pancerovana-tatrovka-tatra-4-c397-4-hmhd.html

avatar
hurvo Datum: 03.01.2016 Čas: 12:41

no ono prave kamaz tajfun sa silno "inspiroval" u tatrapanu.
Ako vsetky vyvojove projekty na slovensku a v cesku aj vyvoj noveho tatrapanu by boli vyhodene peniaze za nieco co bolo uz vymyslene inde a lepsie.

Na vozenie vojakov po ceste staci oshkosh M-ATV tak ako to spravili chorvati.
Rosomak pre OSSR je skvely napad, ktory zase doje.. pardon znehodnotili slovenskou vezou a ruskou vyzbrojou, a absenciou akehokolvek situacneho prehladu z veze.

avatar
Sgt Murphy Datum: 02.01.2016 Čas: 22:58

Slováci by mohli spraviť novú verziu Tatrapanu. Nový podvozok, nová pancierová kabína atď. niečo ako Kamaz Typhoon.

avatar
Rase Datum: 02.01.2016 Čas: 22:42

Líbí se mi, že armáda Dánska i ČR je prakticky srovnatelná (počtem techniky i lidí). Jejich Piranhy V mají nahrazovat pásové APC M113. Nás bude čekat obdobné rozhodnutí, až budeme nahrazovat BVPčka, tak to bude taky minimálně 200 vozidel (BVP-1/2 máme více než 300). Finančně to bude nářez a patrně ve variantě IFV bude jen pár zozidel, zbytek APC. Vůle k nákupu pásové techniky je, ale to ještě nevíme jaká může být cena, a pokud budeme chtít ušetřit tak se může stát, že skončíme u kolových APC jako Dáni

avatar
Sgt Murphy Datum: 02.01.2016 Čas: 21:11

Kolt, napísať že nepotrebujeme OT lebo máme BVP je trochu nerozumné nemyslíš? Preto moja poznámka k odlišnému určeniu vozidiel. OT v našich armádach chýba.

avatar
skelet Datum: 02.01.2016 Čas: 19:29

Nějaký zdroj těch hmotností?
Já všude nacházím jen prázdnou hmotnost 17tun a bojovou 23tun.
Vnitřní objem je 14,4m3

avatar
KOLT Datum: 02.01.2016 Čas: 18:08

V "základní versi" je Titus i lehčí než Pandur. Hlavně ale levnější! Takže pokud bychom chtěli něco na zásobování jednotek v poli, jak správně zmiňuje liberal shark, je Titus asi vhodnější kandidát než mnohem specializovanější Pandur.

Mmchd, netušíte někdo, jaké jsou hodnoty vnitřního prostoru těch dvou aut?

avatar
skelet Datum: 02.01.2016 Čas: 10:13

Titus je těžší a odolnější, než Pandur.

avatar
liberal shark Datum: 02.01.2016 Čas: 08:52

Dovoluji si připomenout, že jedním z hlavních úkolů OT je zásobování jednotek v bojové zóně. Na rozdíl od nákladních aut totiž projedou dělostřeleckou palbou i palbou ručních zbraní. Vzhledem k enormní spotřebě zásob u jednotek je to možná důležitější, než doprava lidí. Proto čim více, tím lépe.

avatar
JardaBrum Datum: 01.01.2016 Čas: 23:53

KOLT: Původně byl ve výběrovém řízení (pro AČR) přihlášen i MOWAG ale brzy odstoupil z rozhodnutí majitele, ten vlastní i Steyr-Daimler-Puch. :/ Tož tak.

arr