Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Deklarace o Radarovém projektu států Visegradské čtyřky

Datum přidání 21.09.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 5 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Podniky radarového průmyslu z ČR, Maďarska, Polska a Slovenska se dohodly na spolupráci; na Dnech NATO podepsaly společnou deklaraci.

Foto: ReUNION. / RETIA

Foto: ReUNION. / RETIA

 

V sobotu 20. 9. 2014 v 10:30 byla v rámci Dnů NATO slavnostně podepsána Deklarace o porozumění mezi firmami českého, maďarského, polského a slovenského průmyslu o vzájemné spolupráci na společném Radarovém programu V4 pro ministerstva obrany České republiky, Maďarska, Polska a Slovenské republiky. Zástupci zúčastněných podniků se dohodli na společné výrobě dvou typů radarů – ASR a ADR. Podpis deklarace proběhl za přítomnosti předsedy vlády ČR Bohuslava Sobotky

.
Jednání zástupců ministerstev obrany i radarového průmyslu všech zemí V4 dospělo k dohodě, že v rámci projektu V4 se budou pořizovat dva druhy radarů: ASR (Air Surveillance Radar) a ADR (Air Defence Radar). České firmy se stanou lídrem projektu radaru ASR, u kterého je kladen větší důraz na přesnost a menší na mobilitu. Projekt radarů ADR, které jsou více mobilní na úkor přesnosti, povedou polské firmy. Dohoda vychází z principu, že podle počtu odebraných kusů se odvíjí i podíl jednotlivých zemí na výrobě.


Deklaraci podepsali Petr Novák, generální ředitel a předseda představenstva společnosti RETIA, Jerzy Miłosh, člen představenstva a ředitel výzkumu a vývoje společnosti PIT-RADWAR, Gabor Varga, generální ředitel společnosti HM ARZENAL a Marian Goga, výkonný ředitel společnosti MSM Martin.


Společný projekt 3D radaru protivzdušné obrany má potenciál stát se prvním úspěšným obranným projektem v rámci zemí V4. Pro průmysly zúčastněných států by představoval významnou referenci a dal po dobu několika let práci stovkám inženýrů a techniků. Další výhodu představuje zachování výroby i servisu po celou dobu životního cyklu radarů na území států V4. Odpadne tedy závislost na vzdálených zahraničních společnostech a vládách států, v nichž sídlí.


Dle současných pravidel o veřejných zakázkách nelze již stihnout otevřené výběrové řízení tak, aby první radary byly dodány v roce 2017. Společnost RETIA, která by mola být projektovým integrátorem pro radary ASR, je stále připravena složit bankovní záruku v případě nedodržení dohodnutých podmínek ze své strany.
Geneze Radarového projektu států V4


Současný vývoj mezinárodního projektu radaru protivzdušné obrany v rámci V4 byl ovlivněn mj. projektem radaru ReUNION, který vznikl na půdě českého a slovenského obranného průmyslu a demonstroval schopnost společného vývoje a výroby radaru typu MADR více státy ve střední Evropě.


Iniciátorem a integrátorem projektu 3D radaru typu MADR ReUNION je pardubická společnost RETIA a.s., která na projektu spolupracuje společně s dvěma českými (ELDIS a TATRA TRUCKS) a dvěma slovenskými (EVPÚ a VOP Slovakia) společnostmi. 13. 3. 2014 se výše jmenované společnosti podpisem memoranda zavázaly ke spolupráci na realizaci projektu společného vývoje a výroby 3D radaru protivzdušné obrany pro ozbrojené síly České a Slovenské republiky.


V době konání bratislavského veletrhu IDEB přišly státy V4 s novou myšlenkou vyvinout a vyrobit zcela nové radary protivzdušné obrany spojenými silami průmyslu ze všech států V4. Od té doby proběhlo již několik pracovních jednání ministerstev obrany i zástupců radarového průmyslu v zemích V4 na toto téma. Na posledním jednání zástupců ministerstev obrany i radarového průmyslu všech zemí V4 se podařilo dospět k dohodě, jaké druhy, kdy a v jakém počtu si jednotlivé státy pořídí.

 

Aktuálně jsou, na průmyslové bázi, do programu zapojeny firmy ELDIS, RETIA, TATRA TRUCKS a T-CZ za Českou republiku, HM ARZENAL za Maďarsko, PIT-RADWAR za Polsko a VOP Slovakia a EVPÚ za Slovensko.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
lorgarius Datum: 23.09.2014 Čas: 19:17

uz sa tesim na ten tunel.

avatar
TheTall Datum: 22.09.2014 Čas: 20:08

Pokud vezmeme v potaz aktuální polský vývoj, bude nástavba ADR pevně spojena s nákladním automobilem. Pokud tomu skutečně dojde, bude strategická mobilita horší, než u našeho ASR, neboť ten se nechá dopravit za pomoci dvou letů C-130.

avatar
strikehawk Datum: 22.09.2014 Čas: 15:37

V článku chybí dost podstatná informace o množství, které jednotliví účastníci projektu odeberou. Z té plyne jedna podstatná věc a to, že ČR odebere i radary, které původně neplánovalo pořídit tzn kategorie ADR. Z toho vyplývá naopak asymetrický rozsah spolupráce. Polsko jako leader ADR odebere pouze tyto radary ( ale žádné ASR kde je leaderem ČR ).Ceská republika naopak odebere kromě původně plánovaných 6 radarů ASR i 5-6 radarů kategorie ADR vedených a vyráběných Polskem. Ostatní účastnické státy ( SR, H ) plánují pouze buď pouze ASR ( SR ) nebo 2 ks od každého ( ASR/ADR - H) Vyhodnocuji to jako daň za udržení Polska v projektu. Kde je ale přidaná hodnota Polské účasti když neodebírá žádný ASR ( protože má vlastní konstrukci již léta vyvinutou? Jednoznačně nevýhodný projekt pro ČR, která bude celý projekt z velké části finančně sanovat.

avatar
Charlie Datum: 22.09.2014 Čas: 14:10

Je to hezkej článek, ale docela by mě zajímalo, co znamená "větší pohyblivost" radaru ADR. Jako že bude lehčí (na třínápravovém nebo jen dvounápravovém podvozku) na úkor výkonu/dosahu?

Protože vzhledem k tomu, že prostupnost terénem má osmikola i šestikola Tatra naprosto stejnou a srovnatelnou nebo lepší než další konkurence na trhu, tak tohle nemůže být o taktické, ale spíš o strategické mobilitě (tj. přepravitelnost vzduchem).

avatar
marfolodej Datum: 22.09.2014 Čas: 10:15

Zní to vcelku zajímavě, jen mi chybí předpokládané parametry radarů. Podvozky sou jasný :-)

arr