Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Deklarace o Radarovém projektu států Visegradské čtyřky

Datum přidání 21.09.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 5 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Podniky radarového průmyslu z ČR, Maďarska, Polska a Slovenska se dohodly na spolupráci; na Dnech NATO podepsaly společnou deklaraci.

Foto: ReUNION. / RETIA

Foto: ReUNION. / RETIA

 

V sobotu 20. 9. 2014 v 10:30 byla v rámci Dnů NATO slavnostně podepsána Deklarace o porozumění mezi firmami českého, maďarského, polského a slovenského průmyslu o vzájemné spolupráci na společném Radarovém programu V4 pro ministerstva obrany České republiky, Maďarska, Polska a Slovenské republiky. Zástupci zúčastněných podniků se dohodli na společné výrobě dvou typů radarů – ASR a ADR. Podpis deklarace proběhl za přítomnosti předsedy vlády ČR Bohuslava Sobotky

.
Jednání zástupců ministerstev obrany i radarového průmyslu všech zemí V4 dospělo k dohodě, že v rámci projektu V4 se budou pořizovat dva druhy radarů: ASR (Air Surveillance Radar) a ADR (Air Defence Radar). České firmy se stanou lídrem projektu radaru ASR, u kterého je kladen větší důraz na přesnost a menší na mobilitu. Projekt radarů ADR, které jsou více mobilní na úkor přesnosti, povedou polské firmy. Dohoda vychází z principu, že podle počtu odebraných kusů se odvíjí i podíl jednotlivých zemí na výrobě.


Deklaraci podepsali Petr Novák, generální ředitel a předseda představenstva společnosti RETIA, Jerzy Miłosh, člen představenstva a ředitel výzkumu a vývoje společnosti PIT-RADWAR, Gabor Varga, generální ředitel společnosti HM ARZENAL a Marian Goga, výkonný ředitel společnosti MSM Martin.


Společný projekt 3D radaru protivzdušné obrany má potenciál stát se prvním úspěšným obranným projektem v rámci zemí V4. Pro průmysly zúčastněných států by představoval významnou referenci a dal po dobu několika let práci stovkám inženýrů a techniků. Další výhodu představuje zachování výroby i servisu po celou dobu životního cyklu radarů na území států V4. Odpadne tedy závislost na vzdálených zahraničních společnostech a vládách států, v nichž sídlí.


Dle současných pravidel o veřejných zakázkách nelze již stihnout otevřené výběrové řízení tak, aby první radary byly dodány v roce 2017. Společnost RETIA, která by mola být projektovým integrátorem pro radary ASR, je stále připravena složit bankovní záruku v případě nedodržení dohodnutých podmínek ze své strany.
Geneze Radarového projektu států V4


Současný vývoj mezinárodního projektu radaru protivzdušné obrany v rámci V4 byl ovlivněn mj. projektem radaru ReUNION, který vznikl na půdě českého a slovenského obranného průmyslu a demonstroval schopnost společného vývoje a výroby radaru typu MADR více státy ve střední Evropě.


Iniciátorem a integrátorem projektu 3D radaru typu MADR ReUNION je pardubická společnost RETIA a.s., která na projektu spolupracuje společně s dvěma českými (ELDIS a TATRA TRUCKS) a dvěma slovenskými (EVPÚ a VOP Slovakia) společnostmi. 13. 3. 2014 se výše jmenované společnosti podpisem memoranda zavázaly ke spolupráci na realizaci projektu společného vývoje a výroby 3D radaru protivzdušné obrany pro ozbrojené síly České a Slovenské republiky.


V době konání bratislavského veletrhu IDEB přišly státy V4 s novou myšlenkou vyvinout a vyrobit zcela nové radary protivzdušné obrany spojenými silami průmyslu ze všech států V4. Od té doby proběhlo již několik pracovních jednání ministerstev obrany i zástupců radarového průmyslu v zemích V4 na toto téma. Na posledním jednání zástupců ministerstev obrany i radarového průmyslu všech zemí V4 se podařilo dospět k dohodě, jaké druhy, kdy a v jakém počtu si jednotlivé státy pořídí.

 

Aktuálně jsou, na průmyslové bázi, do programu zapojeny firmy ELDIS, RETIA, TATRA TRUCKS a T-CZ za Českou republiku, HM ARZENAL za Maďarsko, PIT-RADWAR za Polsko a VOP Slovakia a EVPÚ za Slovensko.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
lorgarius Datum: 23.09.2014 Čas: 19:17

uz sa tesim na ten tunel.

avatar
TheTall Datum: 22.09.2014 Čas: 20:08

Pokud vezmeme v potaz aktuální polský vývoj, bude nástavba ADR pevně spojena s nákladním automobilem. Pokud tomu skutečně dojde, bude strategická mobilita horší, než u našeho ASR, neboť ten se nechá dopravit za pomoci dvou letů C-130.

avatar
strikehawk Datum: 22.09.2014 Čas: 15:37

V článku chybí dost podstatná informace o množství, které jednotliví účastníci projektu odeberou. Z té plyne jedna podstatná věc a to, že ČR odebere i radary, které původně neplánovalo pořídit tzn kategorie ADR. Z toho vyplývá naopak asymetrický rozsah spolupráce. Polsko jako leader ADR odebere pouze tyto radary ( ale žádné ASR kde je leaderem ČR ).Ceská republika naopak odebere kromě původně plánovaných 6 radarů ASR i 5-6 radarů kategorie ADR vedených a vyráběných Polskem. Ostatní účastnické státy ( SR, H ) plánují pouze buď pouze ASR ( SR ) nebo 2 ks od každého ( ASR/ADR - H) Vyhodnocuji to jako daň za udržení Polska v projektu. Kde je ale přidaná hodnota Polské účasti když neodebírá žádný ASR ( protože má vlastní konstrukci již léta vyvinutou? Jednoznačně nevýhodný projekt pro ČR, která bude celý projekt z velké části finančně sanovat.

avatar
Charlie Datum: 22.09.2014 Čas: 14:10

Je to hezkej článek, ale docela by mě zajímalo, co znamená "větší pohyblivost" radaru ADR. Jako že bude lehčí (na třínápravovém nebo jen dvounápravovém podvozku) na úkor výkonu/dosahu?

Protože vzhledem k tomu, že prostupnost terénem má osmikola i šestikola Tatra naprosto stejnou a srovnatelnou nebo lepší než další konkurence na trhu, tak tohle nemůže být o taktické, ale spíš o strategické mobilitě (tj. přepravitelnost vzduchem).

avatar
marfolodej Datum: 22.09.2014 Čas: 10:15

Zní to vcelku zajímavě, jen mi chybí předpokládané parametry radarů. Podvozky sou jasný :-)

arr