TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Denel T5-52 Condor : Samohybná houfnice na podvozku Tatry

Datum přidání 14.08.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 30 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před několika dny se rozběhla na Armádních novinách živá debata o směřování dělostřelectva Armády České republiky. Mezi diskutujícími padly názory, aby si Armáda ČR pořídila samohybné houfnice využívající platformy vozidel Tatra. Inspirací by mohl být projekt jihoafrické/indické samohybné 155mm houfnice.

Foto: Houfnice T5-52 na podvozku Tatry. / Denel Land Systems

Foto: Houfnice T5-52 na podvozku Tatry. / Denel Land Systems 

 

Indická společnost TATA představila na letošní výstavě Defexpo 2014 projekt indické samohybné houfnice 155mm Howitzer/Mounted Gun System. Jde o zbraňový systém koncepčně podobný švédské samohybné houfnici Archer nebo francouzské CAESAR.

 

Houfnici Indové na výstavě ukázali na podvozku indického nákladního vozu TATA. Indové však také zkoušeli houfnici umístit na české vozidla Tatra, které mají ve výzbroji.

 

Projekt indické houfnice však ve skutečnosti vychází z jihoafrické houfnice Denel T5-52 Condor. Jihoafrická firma Denel představila houfnici T5-52 instalovanou na podvozku českého nákladního vozu Tatra v roce 2012 na africké vojenské výstavě Africa Aerospace & Defence. Projekt nesl označení Condor a byl vyvinut především s ohledem na potřeby indického vojenského trhu.

 

 

 

Foto: Indové zkoušejí houfnici T5-52 na podvozku Tatry i domácího nákladního vozu značky TATA. / India Today

 

Základem jihoafrické samohybné houfnice Denel T5-52 Condor je vozidlo Tatra T 815-790R99 8×8. Podvozek Tatry snese zatížení maximálně 38 tun, z toho 24,7 t připadá na užitečné zatížení – v tomto případě na jihoafrickou houfnici T5-52, munici a příslušenství. Pohon vozidla, hydrauliky i zbraně zajišťuje dieselový tatrovácký motor o výkonu 300 kW (355 koní).

 

Podle oficiálních stránek maximální rychlost Denel T5-52 Condor je 85 km/h a dojezd až 600 km. Důležitá je také možnost vybavit kabinu Tatry přídavným pancéřováním a zajistit posádce alespoň částečnou ochranu před odvetným útokem dělostřelectva protivníka.

 

Samotná houfnice T5 se vyrábí v ráži 155 mm, a to v délce 42 kalibrů (T5-42) nebo 55 kalibrů (T5-55). Dostřel se standardní NATO municí je 42,5 km, s poháněnou municí až 55 km. 

 

Denel T5-52 CondorFoto: Prototyp samohybné houfnice na starším voze Tatra. / Denel Land Systems

 

Náměr houfnice je -3 až 75° a odměr 360° - celokruhová možnost střelby se však v praxi nebude prakticky používat. Zbraň dokáže zasahovat cíle i přímou střelbou.

 

Posádka je šestičlenná. Velitel, řidič a čtyřčlenná obsluha houfnice. Od zastavení až po první výstřel neuběhne více než 60 sekund.

 

Houfnice dokáže pálit na cíl rychlostí až 8 ran za minutu. Ve vozidle je k dispozici 22 střel a 26 prachových náplní. Nabíjení je poloautomatické. Houfnice se však musí vždy natočit do správné polohy vůči kabině, aby se usnadnilo nabíjení.

 

Jelikož zpětný ráz by snadno poškodil podvozek vozidla, je Tatra vybavená trojicí mohutných hydraulických vzpěr. Ty stabilizují celé vozidlo a kompenzují zpětný ráz při výstřelu.

 

Zdroj: Denel Land Systems

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
saracen Datum: 17.08.2014 Čas: 22:02

Domnievam sa že 52 rážová dĺžka hlavne je dnes podľa môjho názoru skôr módny výstrelok nakoľko podľa toho čo som vyčítal na nete prináša v dostrele iba o 2 km viac ako 45 rážová hlaveň, ktorú majú slovenské Zuzany. Podľa mňa je dôležitejší objem nábojovej komory, aby mohla byť použitá aj nová presná munícia.

avatar
Lukas Datum: 17.08.2014 Čas: 20:52

Kolego Petres!

Po co Wam haubica 152,4mm L/52?

Przecież do niej nie kupicie nowoczesnej amunicji - np. SMArt, Bonus...

Ja rozumiem że macie pewnie zapasty amunicji 152,4 - ale przecięz ta amunicja nie jest nowa, a w dodatku możecie ją zużyc podczas szkolenia na starym sprzęcie (Przeciez trochę haubic wz. 77 macie)

Generalnie moderniazacja do stanadrdu 155 L/52 to najlepsza opcja dla Was...
Szanse na używane haubice są bardzo małe...
A nowe - kosztują krocie... ( W Polsce szacuje sie, że kompletny dywizjion Krabów tj 24 haubice + wozy dowodzenia, wozy amunicyjne itp. kosztować bedzie ok. 250 mln $ )

avatar
petres Datum: 17.08.2014 Čas: 16:33

Lukas
Ale ZUZANA přeci není v ráži 152, ale 155 mm a myslel jsem, že se bavíme o prodloužení ráže 152 mm z L39 na 52.
xawer
díky za upozornění, na ONDAVU jsem zapomněl

avatar
Lukas Datum: 17.08.2014 Čas: 16:22

petres - ale już to jest
http://en.wikipedia.org/wiki/155mm_SpGH_ZUZANA

Więc ryzyko jest raczej nieduże...

Inne alternatywy tanie nie są - z resztą w 1 kolejności kupiłbym używane M270... (lub nowe HIMARS)

avatar
petres Datum: 17.08.2014 Čas: 15:53

Lukas
Rozumím, o čem mluvíte. Zde vidím jeden zásadní problém. Jak píšete DANA má L39, takže na první pohled se nabízí prosté prodloužení hlavně na L52 a tím se automaticky zvedne dostřel. Na druhý pohled to není tak jednoduché. Prodloužením hlavně vzroste znatelně tlak (řešilo se to např. i u Leopardu při přechodu z 120mm/L44 na L55). A nejsem si jistý, že DANA má tak velké rezervy, že by to nevyžadovalo větší (čili nákladnější) konstrukční zásah. To samé je s municí. Je dost pravděpodobné, že by to znamenalo vývoj nové munice. Máte nějaký konkrétní příklad tak výrazného prodloužení hlavně u houfnice ráže 152 mm na L52, pokud ano, jaké jsou zkušenosti (pokud vím, ruská 2S19 MSTA-S 152 s cal 47 - 48 není přestavba a dostřel má znatelně menší než 155/52)? Bohužel DANA by potřebovala modernizovat kompletně, což bude finančně hodně náročné. Pak je riziko rychle vypracovaného projektu, který je spíchlý horkou jehlou pro výběrové řízení , který se pak roky dodělává (viz např. CZ 805 BREN). Má cenu tohle rizika podstupovat nebo volit již hotový a ověřený výrobek, který nebude výrazně dražší? V tom vidím ani ne tak problém ve výrobci či dodavateli, ale v zadavateli (v lepším případě nedůslednost).

avatar
Lukas Datum: 17.08.2014 Čas: 12:06

Tu nie chodzi o kaliber - tylko długość lufy
Dana ma lufe długości 39 kalibrów (L/39) - to był kiedyś standart...
Dziś mamy lufy o długości 52 kalibry (L/52) - to one dają duży zasięg...


Skoro Dana musi wymienić uzbrojenie na dłuższe - to warto zmienić kaliber na standardowy w NATO...

Co do kosztów - cóż - dlatego wspominam o słowackiej Zuzanie - bo ta jest w zasadzie opracowana... (Zuzana -2 ma 155 L/52)

Chorwacja kupiła 12 PzH 2000 za 50 milionów Euro!
Myślę że za ta kwotę da się zmodernizować więcej niż 24 wz 77 Dana...

avatar
petres Datum: 17.08.2014 Čas: 11:42

Ještě malý doplněk k porovnání ráží 152/155 mm.
25 km/152 mm proti 30 - 40 km/155 mm, tím že např. Denel G6 má na 25 km MRSI
5 výstřelů. To si myslím dává slušnou výhodu.

avatar
petres Datum: 17.08.2014 Čas: 11:31

Reaguji na 2 příspěvky Lukas (včetně toho u tématu Schopnosti Armády ČR – Dělostřelectvo, nevím jestli jsem ho dostatečně pochopil, mám problém s přesným překladem).
Zásadní problém v modernizaci ShKH 77 DANA je podle mne přechod na ráži 155 mm, což současné modernizace nenabízejí. Bez tohoto přechodu nemá modernizace smysl, pokud se ale do ní zahrne i změna ráže, nedovedu si představit, co to udělá v českých podmínkách s cenou, která se dostane tak vysoko (viz třeba modernizace T72M4, kde ráže zůstala, neskutečná blamáž a ostuda se systémem řízení palby TURMS-T od italské firmy Galileo Avionica), že se vyplatí nákup nového systému a nebo repasované PzH 2000. Ty mají ale nevýhodu nejen vyšší provozní náklady (podvozek Leopard), ale i pohyblibost a hmotnost. DANA/ZUZANA (cca 29 t) sice nejde transportovat s C-130 (cca 18,5 t), ale A-400 ano.
Proč si myslím, že změna ráže na 155 mm je naprostá a smysluplná nutnost. Tou hodnotou je dostřel, když zaokrouhlím - 25 km/152 mm proti 40 km/155 mm naprosto výrazně zvýhodňuje dělostřelectvo na 155 mm ráži, protože se dostává s velkou rezervou mimo dostřel 152 mm houfnic i 122 mm salvových raketometů a je tím podstatně méně zranitelné, protože není v současném světě síly, která by si vynutila nad NATO leteckou převahu, zvláště nad jeho územím. Zbývají taktické rakety krátkého dosahu a k těm se ještě vrátím. Souhlasím s Lukas, že v případě AČR je reálný počet moderních houfnic z finačního hlediska 24 - 36 kusů. Jak vyzbrojit, ale druhý dělostřelecký oddíl, aby nebyla nepraktická kombinace ráží 152/155 mm opravdu nevím. Jako smysluplné se mi také jeví neustupovat (bohužel AČR je bez náhrady zrušila) od raketových systémů a mít ve výzbroji systém MLRS/ATACMS, kde nosiče nejsou relativně drahé (a 24 kusů nosičů je snad ufinancovatelné), munice naopak ano (v případě přesných ATACMS delšího dosahu až velmi).
Co se týká těch zmiňovaných taktických raket, nejsem rád, že naše odpovědné nechává v klidu naše ne slabá, ale prakticky žádná možnost obrany proti moderním ruským střelám Iskander s jejích možností sofistikované dráhy letu, které mají dosah z kaliningradské oblasti až na území moravsko-slezského kraje a pokud jsou tendence z ruské strany obejít smlouvu o zákazu raket středního doletu (Američané již na začátku roku oficiálně protestovali) systémem R-500 máme velký problém.

avatar
Lukas Datum: 17.08.2014 Čas: 09:29

Polska nie będzie modernizowac Dany - wojsko chce lekkiego systemu o masie do 18 ton - takiego który bedize tańszy w zakupie i eksploatacji...

Z resztą Słowacy nie postarali się o to by ktoś, w wojsku, się zaintersował tą opcją
(A mieli doskonalą okazje niecałe 10 lat temu gdy wprowadzono Rosomaka... )

Zamiast tego będzie "Kryl" - czyli ATMOS polskiej produkcji...
W tym roku na MSPO będzie jego premiea
Nawet mam fote podwozia - brzydkie - http://www.altair.com.pl/files/news/photos/13/13956/a9b.jpg

Dana przejdzie do rezerwy...
Co ciekawe Kryl bez automatu ładowania ma taka samą szybkostrzelność co Zuzana - 6 RPM...


Dla Was Czechów są tylko dwie drogi - albo modernizujecie 24-32 Dan do stanadardu Zuzana (155mm L55), albo szukacjie okazji do zakupu używanych PzH 2000

Generalnie na nowe systemy was nie stać - więc musicie kupić używane, albo modernizować to co macie...

Bo nie stać Was na nie posiadanie artylerii...
Po prostu to sie nie opłaca... (i nie zadne holowane 105 czy 155 L/39)

avatar
BoudiSVK Datum: 16.08.2014 Čas: 08:49

Tak čoi sa tyka dostrelu dany a zuzán, tma hravelku rolu dlžka hlavne. Dana ma 36 kalibrovu hlaven, Zuzana 2000 ( čo je vo vyzbroj ossr) ma 45 kalibrov, čo je štandard nato. A nová Zuzana 2/XA-1 (neviem ktory je oficialny nazov) ma 52 kalibrovu hlaven. Posledna by už ma dostrel viac ako 40 Km a teoreticky by vedela strielat aj Excalibur municiu.

avatar
KOLT Datum: 16.08.2014 Čas: 00:48

flanker.jirka: Však jsem ale psal, že modernizace systému DANA by měl smysl jen v případě, že by se přešlo na ráži 155 mm. A ano viděl jsem ji, jen se jmenuje Zuzana ;-)

Pokud bychom provedli modernizaci, jakou nabízí Excalibur, jednalo by se dle mého amatérského názoru o značnou chybu a v podstatě o vyhození peněz. Osobně bych, i s ohledem na malé množství momentálně vlastněné techniky, šel raději cestou nákupu nových systémů. Modernizovat se vyplatí něco, čeho mám buď hodně, nebo už odpovídající modernizace existuje. Jinak zpravidla skončíme u vysoké jednotkové ceny, za kterou nedostaneme odpovídající prostředek. Z toho mi vyplývá a) koupit nové kanónové houfnice nebo b) udělat z Dan Zuzany. Možná ještě c) – pokud budou chtít modernizovat i Poláci, připojit se k nim. Asi nemusím zdůrazňovat, že i s ohledem na zkušenosti s modernizacemi, jaké u nás proběhly, mi jako výrazně nejlepší varianta přijde A.

avatar
flanker.jirka Datum: 15.08.2014 Čas: 23:52

pro KOLT: Už jste viděl Danu v jiné ráži než 152 mm? Co se týče parametrů, tak se podívejte na stránky firmy excalibur army.

Ale pro úplnost, mezi Danou a Zuzanou existoval i vývoj houfnice s delší hlavní v ráži 152 mm údajně s dostřelem až 30 km, nesla název Ondava.

http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/30031/start/-1

avatar
KOLT Datum: 15.08.2014 Čas: 17:15

flanker.jirka: 25.5 km je v ráži 155 nebo 152 mm? Jak jsem psal, zůstat u ráže 152 mm je nesmysl. Pokud je to dostřel v ráži 155 mm, čím je dáno, že má malý dostřel? Vždyť ten je při stejné ráži dán kombinací munice, výmetné náplně a délky hlavně – pokud jsou u dvou systémů stejné, není moc způsobů, jak dostřel jednoho systému oproti druhému výrazně prodloužit (to dokázala jen CZUB u CZ 805 ;-)).

avatar
petres Datum: 15.08.2014 Čas: 12:24

Nevím kolik by stála modernizovaná DANA (U Excalibur ARMY se např. nic nepíše o modernizaci nabíjecího automatu a tím zvýšení rychlosti střelby), ale když přidám k tomu co píše flanker.jirka, že DANA má poloviční rychlost střelby než současné moderní houfnice s automatickým nabíjením (tj. stejná rychlost střely 2 DANY = jedna moderní, ta navíc s dvakrát delším dostřelem), co je ve skutečnosti při požadavku stejné palebné síly levnější?

avatar
flanker.jirka Datum: 15.08.2014 Čas: 11:11

pro KOLT: Modernizace Dany s prodloužením dostřelu na 25,5 km nepřináší mnoho, zlepší se sice časy potřebné k zaujetí palebné pozice a zahájení palby, díky systému vedení palby, ale nikam to "nedoplivne"
Při nasazení s teoretickými maximálními dostřely pak zjistíte, že jedna nová houfnice s dostřelem až 55 km při použití munice s pohonem pokryje v jedné polosféře práci dvou houfnic Dana a celokruhově nahradí 4 houfnice.

Ale nemusíme se držet při zemi :-D US NAVY jde dále, sice by bylo asi oříškem udělat mobilní verzi systému LRAP, ale parametry při ráži 155 mm jsou úplně někde jinde, píší o dostřelu až 63 námořních mil, cca 110 km.
http://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed/data/mfc/pc/LRLAP/mfc-lrlap-pc.pdf

arr