Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Display piloti 21. základny taktického letectva byli certifikováni!

Datum přidání 11.04.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: kpt. Zdeněk Mikulka

 

Pro npor. Martina Špačka, display pilota letounu JAS-39 Gripen, a npor. Ondřeje Španka, display pilota letounu L 159 ALCA znamenal tento okamžik vyvrcholení a úspěšné završení náročné cesty k roli certifikovaného display pilota pro rok 2014, tedy pilota, který je oprávněn předvádět na leteckých dnech a při letových ukázkách akrobatická letecké vystoupení.


Cesta k tomuto cíli však není nijak jednoduchá a znamená důkladnou teoretickou i praktickou přípravu. V rámci teoretické přípravy musí tito piloti velmi důkladně a podrobně nastudovat odpovídající letecké předpisy a znát technické možnosti a limity svých typů letounů. S tím souvisí i teoretické zvládnutí řešení zvláštních případů, které by mohly během ukázkového letu vzniknout a které by mohly mít vliv na bezpečnost přihlížejících diváků.

 

Důraz na bezpečnost celé ukázky vždy sehrává klíčovou roli, a proto musí být display pilot připraven na všechny myslitelné možnosti. Součástí teoretické přípravy je také čerpání zkušeností a poznatků od předchůdců, kteří již mají s display létáním na daném typu praktické zkušenosti.

 

Praktická příprava má také svou ucelenou strukturu. Pilotem vytvořená sestava, která je sousledností jednotlivých prvků a figur vyšší pilotáže, je nejprve vyzkoušena na leteckém trenažéru. Teprve když je v těchto podmínkách dokonale dopilována, tak ji display pilot začíná létat tzv. naostro.

 

Nejprve na vyšší výškové hladině a posléze je výška ukázky postupně v rámci jednotlivých nácviků snižována až na nejníže povolenou hranici, v souladu s nadnárodním standardizačním leteckým předpisem STANAG 3533 FS, který je pro display piloty bezpodmínečně závaznou normou.

 

L-159Foto: npor. Ondřej Špank / 21. zTL

 

Druhá fáze praktické přípravy, v okamžiku kdy existuje vyzkoušená, pilotem osvojená a stoprocentně zvládnutá sestava za ideálních meteorologických podmínek, zahrnuje vytvoření záložní varianty, kterou je možno létat v případě meteorologických omezení, konkrétně snížení dohlednosti a spodní základny oblačnosti (výšky mraků na povrchem země).

 

Pokud je toto vše hotovo a připraveno, může být provedena samotná certifikace, tedy přezkoušení pilota při reálném ukázkovém letu inspektorem odboru vojenského letectví. Nutno říci, že při středečním přezkoušení oba dva naši piloti obstáli a stali se hrdými držiteli tohoto mezinárodního certifikátu. To jim umožňuje provádět vystoupení a letecké ukázky, při kterých se mnohdy tají dech, nejen v rámci České republiky, ale také na mezinárodní úrovni.


A co dosažení tohoto významného profesního milníku znamená pro naše piloty osobně? Na to jsme se zeptali nadporučíka Ondřeje Španka: „To, že jsem certifikovaným display pilotem, pro mne znamená pokračování v této zkušenosti, protože jsem jím již byl pro letoun L 39 Albatros. Současně je však tato role spojena s vysokou profesní vytížeností a velkou časovou náročností, což si uvědomuji.“


Také jsme při této příležitosti nadporučíka Ondřeje Španka požádali, aby nám prozradil několik konkrétních zajímavostí týkajících se jím létané sestavy: „Plná sestava pro letoun L 159 ALCA trvá v ideálních meteorologických podmínkách 10 minut a zažívám při ní přetížení od -4 do +8 G. Výška letu se při vystoupení pohybuje od 30 m do 3 km nad povrchem země při rychlosti letu od 220 km/h do 900 km/h. Aby byly zvýrazněny některé nestandardní akrobatické prvky a podtržena jejich atraktivnost, budu při jejich provádění provádět vymetení klamných cílů.“


A jak to bude s vysokou hlukovou zátěží, která je nutným, leč nepříjemným doprovodným efektem nácviku display letů? Na to jsme se zeptali druhého z našich display pilotů, nadporučíka Martina Špačka: "S naší certifikací končí období intenzivních leteckých nácviků. Dále se budeme jen udržovat v dosažených standardech, což prakticky znamená čtyři udržovací lety pro každý typ měsíčně, tak jak to stanovuje odpovídající mezinárodní letecký předpis.“


A při jakých příležitostech bude možno tuto atraktivní podívanou shlédnout? Kromě účasti našich display pilotů na leteckých dnech v Německu, Dánsku, Belgii, na Slovensku, ale také například na Maltě, budou k vidění na Aviatické pouti v Pardubicích, na Czech International Air Show v Hradci Králové, na Dnech NATO a Dnech Vzdušných sil AČR v Ostravě, nebo v rámci Dne otevřených dveří letiště Náměšť nad Oslavou.

 

Zdroj: 21. zTL

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr