Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Display piloti L-159 ALCA zahájili sezónu ve Strakonicích

Datum přidání 16.05.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: kapitánka Jana Samcová

Akrobatické prvky, míjení letounů při čelních průletech, přelety maximální a minimální rychlostí či vystřelování infračervených klamných cílů sledovalo několik tisíc lidí během Dne s 25. protiletadlovým raketovým plukem, který nedávno proběhl na letišti ve Strakonicích. Ukázku pilotáže dvojice bojových letounů L-159 ALCA předvedli display piloti 212. taktické letky z Čáslavi.

Foto: L-159 ALCA / 21. zTL 


Vystupují na leteckých dnech v zahraničí

„K létání nás přivedla především touha létat a také vlastenectví. Rádi bychom určitým dílem přispěli k obraně státu, míru a svobody naší země. Byl to náš sen od dětství, který jsme si postupně začali plnit. Létat ukázku je svým způsobem třešnička na dortu v naší kariéře,“ shodují se piloti.


V loňském roce piloti absolvovali čtrnáct ukázek na sedmi leteckých dnech. Armádu České republiky reprezentovali například i ve Švédsku a Rumunsku.

 

Nutno dodat, že tyto ukázky provádějí nad rámec taktického výcviku, který tvoří hlavní náplň jejich práce.


Ukázka pilotáže letounů L-159 ALCA, která demonstruje úder letounů na pozemní cíle, trvá přibližně devět minut. Letouny se pohybují ve výšce od 30 do 1200 metrů nad zemí a dosahují rychlosti od 230 do 820 kilometrů za hodinu. Během ukázky je nejtěžší sladit čas, kdy se letouny míjí – při čelních průletech a při demonstraci maximální či minimální rychlosti. Piloti musí zvládnout také velké přetížení, které na ně působí během ostrých manévrů.


„Pro vedoucího dvojice je náročné dodržet prostor pro ukázku a stanovené meze vystoupení, včetně radiokorespondence. Pro vedeného je zase složité připojování se do skupiny pro společné průlety ve dvojici nebo před rozchodem skupiny. Vyhledávání druhého letounu při vstřícných průletech bývá často velká výzva pro oba, zvláště při zhoršené dohlednosti,“ doplňují piloti.

 


Video: L-159 ALCA v akci; ilustrační video / YouTube


Příprava display pilota

Příprava display pilota zabere během prvního roku zhruba dva až tři měsíce. „Kromě vlastních nácviků absolvuje také pozemní přípravu, studium a výcvik na simulátoru. Během následujících let pak výcvik, s ohledem na zkušenosti pilota, trvá obvykle kratší dobu, přibližně jeden až dva měsíce,“ upřesňují příslušníci 212. taktické letky.


Oba zmínění důstojníci patří mezi zkušené piloty, nalétáno mají zhruba 1300 letových hodin. Létají od roku 2004, kdy zahájili výcvik na vrtulovém letadle Zlin Z-142. Po výcviku na L-39 Albatros byli přeškoleni na letoun L-159 ALCA.


Umění display pilotů bude k vidění během nadcházejícího Dne otevřených dveří v Čáslavi, který v sobotu 20. května pořádá 21. základna taktického letectva Čáslav. Piloti se zúčastní také Aviatické poutě 3. a 4. června na letišti v Pardubicích, do konce roku budou vystupovat i na leteckých dnech v Anglii a na Slovensku.


Více informací o 212. taktické letce a ukázkách display pilotů naleznou zájemci na oficiálních webových a facebookových stránkách základny nebo na facebookových stránkách „Alca Display“ a „212. taktická letka generála Peřiny“.

 

Autor: kapitánka Jana Samcová s přispěním pilotů 212. taktické letky


Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HibbsCZ Datum: 16.05.2017 Čas: 21:09

Tuším, že na konci roku 2009 byla zahájena modernizace části (počítá se s modernizací všech provozovaných strojů) L-159A která tak zvýšila operační schopnosti letounů. Modernizace zahrnovala nový palubní software, větší multifunkční displeje, systém utajeného spojení ELCRODAT 4-2, rušení odolné spojení Have Quick II a nový IFF odpovídač AN/APX-119 fungující v módu S a díky kryptomodulu KIV-119 také ve vojenském aliančním módu 4. Byla integrována další výzbroj, jako jsou neřízené rakety CRV-7 a laserem naváděné pumy GBU-12 Paveway II. Samozřejmě úpravou prochází i dvoumístné stroje.

avatar
Flader Datum: 16.05.2017 Čas: 10:21

Prešla ALCA od svojho zavedenia do výzbroje AČR nejakým vývojom, prípadne modernizáciou, alebo sú stroje v takom istom stave, v akom boli pri opustení brán továrne?

arr