Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Ruční protitankové zbraně Dynamit Nobel Defence pro Armádu ČR

Záměr České republiky modernizovat portfolio ... Více

Letecká technika

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Datum přidání 15.09.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: kapitán Tomáš Maruščák

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných letounů L-39 Albatros, se sešli na společné konferenci. Setkání proběhlo 13. a 14. září 2017, organizovaly ho Vzdušné síly Armády České republiky společně s výrobcem letounu společností AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Foto: V rámci dvoudenního setkání byl představen také letoun nové generace L-39NG. / Miroslav Oros, Cumulus Media


Setkání navázalo na úspěšný loňský první ročník. V úvodu konference na půdě výrobce letounu se slova ujal velitel Vzdušných sil Armády ČR generálmajor Jaromír Šebesta: „České vzdušné síly jsou tradičním uživatelem produktů společnosti Aero Vodochody. S cvičnými stroji L-39 Albatros máme bohaté zkušenosti. Jsem rád, že tento letoun má v nové variantě NG stále vysoký potenciál být úspěšným cvičným letounem. Věřím, že sympozium naplní očekávání všech účastníků."

 

Generál Šebesta dále hovořil o tom, že pravidelná setkání uživatelů strojů L-39 (L-39 Users Group) budou prospěšná nejen pro uživatele, ale také pro výrobce letounu. V loňském roce se zjišťovaly zájmy jednotlivých států, letošní konference se zaměřila především na koncepci, podmínky a pravidla spolupráce.


Se stroji L-39 se při výcviku stále počítá

"S letouny L-39 počítáme při výcviku nových mladých pilotů," ujišťuje velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Tománek. Základní pilotní výcvik probíhá v Centru leteckého výcviku v Pardubicích a stroje Albatros jsou prvním proudovým letounem absolventů Univerzity obrany, kteří jsou zařazeni ke stíhacímu letectvu.

 

Pokračující výcvik pilotů už probíhá na čáslavské základně, nejlepším z nejlepších je pak umožněna konverze na nejmodernější stroj vzdušných sil JAS-39 Gripen.

 

Foto: Letouny L-39ZA z výzbroje Vzdušných sil AČR; ilustrační foto / Miroslav Oros, Cumulus Media

 

Výsledkem dvoudenního jednání a diskuzí bylo ustanovení požadavkového listu, kde mohou jednotliví uživatelé specifikovat problémy nebo nejasnosti, které vyžadují řešení ve spolupráci s výrobcem. Byl také nastaven přesný systém komunikace, samozřejmostí pak je výměna poznatků a zkušeností z provozu letounu.

 

„Letoun L-39 Albatros je spolehlivý a jeho provoz v porovnání s ostatními proudovými stroji vzdušných sil je jednoznačně nejlevnějším," pronesl během setkání hlavní inženýr 21. základny podplukovník David Kudrna. Již nyní se připravuje setkání v roce 2018, které by se mělo opět konat v České republice.

 

Foto: Ukázka pilotní výškové výstroje. / Miroslav Oros, Cumulus Media

 

Lehký cvičný proudový letoun L-39 Albatros je následovníkem osvědčeného typu letounu L-29 Delfín. Je určen k základnímu i pokročilému rozšířenému výcviku pilotů. Od roku 1968 bylo vyvinuto a vyráběno několik upravených a vylepšených verzí letounu. Celkem bylo vyrobeno více než 2000 strojů v počtu 200 kusů ročně.

 

Letouny L-39 byly vyvezeny do 16 zemí světa. Letoun L-39ZA, který je ve výzbroji Vzdušných sil AČR, je vybaven zaměřovačem s fotokulometem a dvouhlavňovým rychlopalným kanónem Gš-23 ráže 23 mm, umístěným pod trupem. Letoun má zesílené křídlo se čtyřmi závěsníky, na kterých může nést pumy, neřízené rakety, případně i dvě protiletadlové řízené střely krátkého dosahu.

 

Autor: kapitán Tomáš Maruščák, 21. základna taktického letectva Čáslav


Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Flader Datum: 25.09.2017 Čas: 09:27

Existuje už vlastne nejaký reálny odhad, aká bude cena "novovyrobenej" L-39NG?

avatar
mikojan29 Datum: 24.09.2017 Čas: 08:34

Ano, pomýlil som sa, M345 je konkurent L39NG.
Ostatné je vyššia liga.

avatar
matros.z.pl Datum: 22.09.2017 Čas: 21:24

Tryskac ty moj maly profesor... Mali sa.Bola spravena aj predbezna zmluva s Rusmi.este za cias Meciara...

avatar
matros.z.pl Datum: 22.09.2017 Čas: 21:23

Tryskac ty moj maly profesor... Mali sa.Bola spravena aj predbezna zmluva s Rusmi.este za cias Meciara...

avatar
tryskac Datum: 22.09.2017 Čas: 21:02

Skelet: moze byt, z hlavy to az tak neovladam ;)

avatar
skelet Datum: 22.09.2017 Čas: 20:47

tryskac: zřejmě jsi měl na mysli Hawk 100. "200" byla vybavena radiolokátor AN/APG-66

avatar
tryskac Datum: 22.09.2017 Čas: 20:24

Keby si sa ty mudrlant trochu do toho vyznal, vedel by si, ze motory dv2 sa v Detve nikdy nevyrabali. Tych par kusov, co boli vyrobene pre par desiatok L39MS (L59) boli vyrobene v Povazskej Bystrici.

Inak L39NG nie je konkurencia pre M346 master (co je inak 2 motorovy stroj), ale pre M345.
Voci M346, Hawk200 je postavena L159, ktora sice "menej leti", ale dokaze toho paradoxne viac...(Grifo-L)

avatar
tryskac Datum: 22.09.2017 Čas: 20:23

Keby si sa ty mudrlant trochu do toho vyznal, vedel by si, ze motory dv2 sa v Detve nikdy nevyrabali. Tych par kusov, co boli vyrobene pre par desiatok L39MS (L59) boli vyrobene v Povazskej Bystrici.

Inak L39NG nie je konkurencia pre M346 master (co je inak 2 motorovy stroj), ale pre M345.
Voci M346, Hawk200 je postavena L159, ktora sice "menej leti", ale dokaze toho paradoxne viac...(Grifo-L)

avatar
matros.z.pl Datum: 22.09.2017 Čas: 20:02

M346 a Jak 130 ma zhodne zaklady,je to vlastne ten isty projekt.Keby nebolo maleho krpateho fuzateho antikrista,mali by sme Jaky a v Detve robotu pri vyrobe DV-2

avatar
Flader Datum: 22.09.2017 Čas: 08:16

Na tom sa si zhodneme minimálne väčśina, že by bola hlúposť budovať zázemie a zvykať si na úplne iný stroj.
Skôr som to myslel tak, že sa počíta s cvičným strojom, ktorý môže slúžiť aj na podporu pozemných síl a tu vyzerá NG práve celkom fajn, že nenahrádza len C verziu, ale aj ZA. Aj keď možnosti L-159 asi nedosiahne.

avatar
mikojan29 Datum: 22.09.2017 Čas: 08:11

Ako pokračovateľ L39 by bol prechod na L39NG menej náročný, ako kúpa nejakých iných, síce výkonnejších, ale nepomerne drahších lietadiel. Výber nie je vôbec veľký (asi len M346, Jak 130 - ale ten je Made in Russia, Hawk).
Ak to bude takto, tak je to logické a pre naše VzS OS SR aj efektívne riešenie.

avatar
tryskac Datum: 21.09.2017 Čas: 22:47

Ano, majitelmi aera je skupina Penta. Ale netreba zabudat na to, ze L39NG bude spolahlive, jednoduche lietadlo, aj ked nijak extra vykonne, ale velmi dobre ovladatelne, ktore svoje poslanie - primarny vycvik na prudovych strojoch splni na jednotku.

avatar
matros.z.pl Datum: 21.09.2017 Čas: 21:49

Flader nemas ten pocit len ty :) Navyse majitel je tiez znamy,prepojenie na sk politicku scenu tiez existuje,cize vysoka moznost akvizicie ...

avatar
Flader Datum: 17.09.2017 Čas: 13:27

Ja mám taký pocit, že jedným z prvých (ak nie prvý okrem ČR) bude Slovensko. Ten plán výstavby tomu napovedá.

avatar
CerVus Datum: 15.09.2017 Čas: 14:47

No soudě podle čísla tak to je překopaná 39. Takže jen technologický demonstrátor.
http://www.aero.cz/runtime/cache/images/galleryFull/l-39cw-2626-vodochody-789-.jpg?1494583454

arr