Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Datum přidání 15.09.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: kapitán Tomáš Maruščák

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných letounů L-39 Albatros, se sešli na společné konferenci. Setkání proběhlo 13. a 14. září 2017, organizovaly ho Vzdušné síly Armády České republiky společně s výrobcem letounu společností AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Foto: V rámci dvoudenního setkání byl představen také letoun nové generace L-39NG. / Miroslav Oros, Cumulus Media


Setkání navázalo na úspěšný loňský první ročník. V úvodu konference na půdě výrobce letounu se slova ujal velitel Vzdušných sil Armády ČR generálmajor Jaromír Šebesta: „České vzdušné síly jsou tradičním uživatelem produktů společnosti Aero Vodochody. S cvičnými stroji L-39 Albatros máme bohaté zkušenosti. Jsem rád, že tento letoun má v nové variantě NG stále vysoký potenciál být úspěšným cvičným letounem. Věřím, že sympozium naplní očekávání všech účastníků."

 

Generál Šebesta dále hovořil o tom, že pravidelná setkání uživatelů strojů L-39 (L-39 Users Group) budou prospěšná nejen pro uživatele, ale také pro výrobce letounu. V loňském roce se zjišťovaly zájmy jednotlivých států, letošní konference se zaměřila především na koncepci, podmínky a pravidla spolupráce.


Se stroji L-39 se při výcviku stále počítá

"S letouny L-39 počítáme při výcviku nových mladých pilotů," ujišťuje velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Tománek. Základní pilotní výcvik probíhá v Centru leteckého výcviku v Pardubicích a stroje Albatros jsou prvním proudovým letounem absolventů Univerzity obrany, kteří jsou zařazeni ke stíhacímu letectvu.

 

Pokračující výcvik pilotů už probíhá na čáslavské základně, nejlepším z nejlepších je pak umožněna konverze na nejmodernější stroj vzdušných sil JAS-39 Gripen.

 

Foto: Letouny L-39ZA z výzbroje Vzdušných sil AČR; ilustrační foto / Miroslav Oros, Cumulus Media

 

Výsledkem dvoudenního jednání a diskuzí bylo ustanovení požadavkového listu, kde mohou jednotliví uživatelé specifikovat problémy nebo nejasnosti, které vyžadují řešení ve spolupráci s výrobcem. Byl také nastaven přesný systém komunikace, samozřejmostí pak je výměna poznatků a zkušeností z provozu letounu.

 

„Letoun L-39 Albatros je spolehlivý a jeho provoz v porovnání s ostatními proudovými stroji vzdušných sil je jednoznačně nejlevnějším," pronesl během setkání hlavní inženýr 21. základny podplukovník David Kudrna. Již nyní se připravuje setkání v roce 2018, které by se mělo opět konat v České republice.

 

Foto: Ukázka pilotní výškové výstroje. / Miroslav Oros, Cumulus Media

 

Lehký cvičný proudový letoun L-39 Albatros je následovníkem osvědčeného typu letounu L-29 Delfín. Je určen k základnímu i pokročilému rozšířenému výcviku pilotů. Od roku 1968 bylo vyvinuto a vyráběno několik upravených a vylepšených verzí letounu. Celkem bylo vyrobeno více než 2000 strojů v počtu 200 kusů ročně.

 

Letouny L-39 byly vyvezeny do 16 zemí světa. Letoun L-39ZA, který je ve výzbroji Vzdušných sil AČR, je vybaven zaměřovačem s fotokulometem a dvouhlavňovým rychlopalným kanónem Gš-23 ráže 23 mm, umístěným pod trupem. Letoun má zesílené křídlo se čtyřmi závěsníky, na kterých může nést pumy, neřízené rakety, případně i dvě protiletadlové řízené střely krátkého dosahu.

 

Autor: kapitán Tomáš Maruščák, 21. základna taktického letectva Čáslav


Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Flader Datum: 25.09.2017 Čas: 09:27

Existuje už vlastne nejaký reálny odhad, aká bude cena "novovyrobenej" L-39NG?

avatar
mikojan29 Datum: 24.09.2017 Čas: 08:34

Ano, pomýlil som sa, M345 je konkurent L39NG.
Ostatné je vyššia liga.

avatar
matros.z.pl Datum: 22.09.2017 Čas: 21:24

Tryskac ty moj maly profesor... Mali sa.Bola spravena aj predbezna zmluva s Rusmi.este za cias Meciara...

avatar
matros.z.pl Datum: 22.09.2017 Čas: 21:23

Tryskac ty moj maly profesor... Mali sa.Bola spravena aj predbezna zmluva s Rusmi.este za cias Meciara...

avatar
tryskac Datum: 22.09.2017 Čas: 21:02

Skelet: moze byt, z hlavy to az tak neovladam ;)

avatar
skelet Datum: 22.09.2017 Čas: 20:47

tryskac: zřejmě jsi měl na mysli Hawk 100. "200" byla vybavena radiolokátor AN/APG-66

avatar
tryskac Datum: 22.09.2017 Čas: 20:24

Keby si sa ty mudrlant trochu do toho vyznal, vedel by si, ze motory dv2 sa v Detve nikdy nevyrabali. Tych par kusov, co boli vyrobene pre par desiatok L39MS (L59) boli vyrobene v Povazskej Bystrici.

Inak L39NG nie je konkurencia pre M346 master (co je inak 2 motorovy stroj), ale pre M345.
Voci M346, Hawk200 je postavena L159, ktora sice "menej leti", ale dokaze toho paradoxne viac...(Grifo-L)

avatar
tryskac Datum: 22.09.2017 Čas: 20:23

Keby si sa ty mudrlant trochu do toho vyznal, vedel by si, ze motory dv2 sa v Detve nikdy nevyrabali. Tych par kusov, co boli vyrobene pre par desiatok L39MS (L59) boli vyrobene v Povazskej Bystrici.

Inak L39NG nie je konkurencia pre M346 master (co je inak 2 motorovy stroj), ale pre M345.
Voci M346, Hawk200 je postavena L159, ktora sice "menej leti", ale dokaze toho paradoxne viac...(Grifo-L)

avatar
matros.z.pl Datum: 22.09.2017 Čas: 20:02

M346 a Jak 130 ma zhodne zaklady,je to vlastne ten isty projekt.Keby nebolo maleho krpateho fuzateho antikrista,mali by sme Jaky a v Detve robotu pri vyrobe DV-2

avatar
Flader Datum: 22.09.2017 Čas: 08:16

Na tom sa si zhodneme minimálne väčśina, že by bola hlúposť budovať zázemie a zvykať si na úplne iný stroj.
Skôr som to myslel tak, že sa počíta s cvičným strojom, ktorý môže slúžiť aj na podporu pozemných síl a tu vyzerá NG práve celkom fajn, že nenahrádza len C verziu, ale aj ZA. Aj keď možnosti L-159 asi nedosiahne.

avatar
mikojan29 Datum: 22.09.2017 Čas: 08:11

Ako pokračovateľ L39 by bol prechod na L39NG menej náročný, ako kúpa nejakých iných, síce výkonnejších, ale nepomerne drahších lietadiel. Výber nie je vôbec veľký (asi len M346, Jak 130 - ale ten je Made in Russia, Hawk).
Ak to bude takto, tak je to logické a pre naše VzS OS SR aj efektívne riešenie.

avatar
tryskac Datum: 21.09.2017 Čas: 22:47

Ano, majitelmi aera je skupina Penta. Ale netreba zabudat na to, ze L39NG bude spolahlive, jednoduche lietadlo, aj ked nijak extra vykonne, ale velmi dobre ovladatelne, ktore svoje poslanie - primarny vycvik na prudovych strojoch splni na jednotku.

avatar
matros.z.pl Datum: 21.09.2017 Čas: 21:49

Flader nemas ten pocit len ty :) Navyse majitel je tiez znamy,prepojenie na sk politicku scenu tiez existuje,cize vysoka moznost akvizicie ...

avatar
Flader Datum: 17.09.2017 Čas: 13:27

Ja mám taký pocit, že jedným z prvých (ak nie prvý okrem ČR) bude Slovensko. Ten plán výstavby tomu napovedá.

avatar
CerVus Datum: 15.09.2017 Čas: 14:47

No soudě podle čísla tak to je překopaná 39. Takže jen technologický demonstrátor.
http://www.aero.cz/runtime/cache/images/galleryFull/l-39cw-2626-vodochody-789-.jpg?1494583454

arr