TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Dokonalá zbraň? 31 pilotů hodnotilo stíhačku F-35A

Datum přidání 07.08.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 50 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Do dnešních dnů stíhačku F-35A Lightning II pilotovalo 174 pilotů amerického letectva (U.S. Air Force). Americký konzervativní think tank The Heritage Foundation vyzpovídal 31 těchto pilotů a položil jim několik jednoduchých otázek:”Jak hodnotíte stíhačku F-35A? Je lepší F-35A než vaše předchozí letadlo? S jakým letadlem chcete letět do boje?”

Foto: F-35 není jen letadlo, ale nesmírně komplexní bojový systém. Naprosto klíčové jsou prostředky pozemního zabezpečení, které udržují stíhačky F-35 letuschopné a především bojeschopné; větší foto / Public Domain 

 

Americká stíhačka F-35 je mediálně zřejmě nejvíce kontroverzní letadlo všech dob, minimálně z důvodu značného nárůstu ceny. Kontroverze však vzbuzují i technické parametry letadla.

 

Technické hodnocení je však ošemetné, protože drtivá většina hodnotitelů nemá přístup k informacím o reálných možnostech stíhačky. Lze tak jen odhadovat možnosti radaru, komunikace, elektronického a kybernetického boje, snadnost pilotáže nebo schopnost pilota F-35 správně vyhodnocovat taktickou situaci kolem letadla (situační povědomí).

 

Americký think tank The Heritage Foundation proto anonymně vyzpovídal 31 pilotů F-35A (verze s klasickým startem a přistáním), kteří mají předchozí zkušenosti s letadly F-15C, F-15E, F-16C a A-10.

 

Hodnocení tedy nezahrnuje zkušeností pilotů s verzí F-35B (s krátkým startem a kolmým přistáním) a námořní verzí F-35C.

 

Představme si nyní některé klíčové poznatky reportu:

 

Všech 31 pilotů si téměř ve všech scénářích leteckého souboje vybere raději F-35A před svým předchozím letadlem - tedy zmiňovanými F-15C, F-15E, F-16C a A-10. Stíhačka F-35A má přitom kvůli pokračujícímu vývoji účelově omezenou schopnost provádět manévry s velkým přetížením a také sníženou citlivost odezvy na zásahy pilota do řízení.

 

Dlužno dodat, že především stíhací F-15C je určen k vedení vzdušného boje a k vybojování vzdušné nadvlády. Bývalý pilot F-15C však uvedl, že se stíhačkou F-35A dokázal v simulovaných vzdušných soubojích F-15C pravidelně porážet.

 

Podle bývalého pilota F-16C, absolventa kurzu instruktora zbraní slavné akademie Top Gun, F-35 provádí otáčení trvalou rychlostí až 28° za sekundu. Navíc po odstranění softwarového omezení (hlídající velké přetížení) bude F-35 schopna ještě rychlejších obratů. V současné době software F-35 omezuje provádět manévry s přetížením větším než 7 G.

 

Další tři instruktoři bojových letadel F-16CJ Wild Weasel - speciální verze F-16 určené k ničení protivzdušné obrany (PVO) protivníka - uvedli, že jeden F-35A dokáže ničit jedno stanoviště PVO protivníka účinněji, než tři spolupracující F-16CJ.

 

Foto: Osobní názory pilotů, kteří srovnávají manévrovací schopnosti svých předešlých letadel (F-15C, F-15E, F-16C, A-10) s manévrovacími schopnostmi F-35A. Instantaneous turn - neustálená zatáčka;  Sustained turn rate - rychlost zatáčení v ustálené zatáčce; Responsiveness at slow speeds - odezva letounu na zásahy pilota do řízení za nízkých rychlostí; Stack/scissors performance - výkon při “dogfight” manévrech typu “stack” a “nůžky”; Ability to recover aispeed - schopnost znovuzískání rychlosti (při leteckých soubojích). (0 - nejhorší, 5 - nejlepší). / The Heritage Foundation

 

Radar stíhačky F-35 typu AESA lze podle pilotů použít jako účinný prostředek elektronického boje - F-35 pomocí radaru umí rušit jiné radary stíhaček a PVO. Elektronický útok údajně probíhá takovým způsobem, že protivník ani nepozná, že je rušen.

 

Podle bývalého pilota A-10 díky výjimečnému situačnímu povědomí a bohaté senzorové výbavě je stíhačka F-35 v poskytování blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) stejné dobrá nebo lepší jako A-10. Pilot navíc zdůraznil, že F-35 je jediné letadlo schopné poskytovat CAS v protivníkem silně bráněném vzdušném prostoru.

 

Oproti stealth letounům jako B-2, F-22 a F-117, je speciální stealth povrch F-35 mnohem jednoduší na údržbu. F-35 proto dokáže (na rozdíl od jmenovaných letadel) provádět bojové nebo cvičné lety několikrát denně.

 

Piloti ale v rozhovoru také připomínali, že vývoj letadla není ještě ukončen. Problémy způsobuje software, který řídí zpracování, třídění a prezentaci dat ze všech senzorů do jediného taktického obrazu (tzv. "sensor fusion"). Podle pilotů software stále nepracuje správně a v některých případech zobrazuje chybné údaje.

 

Report se také zaobírá hodně diskutovanou cenou. Po rozjetí plné sériové výroby (2018) má údajně cena F-35A poklesnout pod úroveň letadel Eurofighter Typhoon, Rafale nebo F-15K Strike Eagle. Všechny tyto tři letouny 4,5 generace přitom F-35A překonává nejen v operacích vzduch-země, ale také ve vedení vzdušného boje.

 

Zdroj: The Daily Signal

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 16.11.2016 Čas: 21:51

Korbendalas: 31 pilotu USAF se vyjádřilo k tomu jak hodnotí svoje starý stoj vs jejich nový (F-35). Vzhledem k tomu, že je s F-35 lítají i bývalí piloti A-10, tak je tam taky.

A-10 je navíc obratný stroj, aspoň tedy s lehkým nákladem a v nízké výšce.

F-35 přímo nenahrazuje A-10, A-10 nejspíš zmizí časem úplně bez náhrady a jiné stroje jejich úkoly budou plnit jiným způsobem.

V nosnosti munice, výdrži, identifikaci, ničení pohyblivých i stacionárních cílu a schopnosti přežít je na tom F-35A líp jak A-10C.

Jaký reálný dogfigt s F-15? Jediný co víme o boji s F-15E je tohle cvičení
https://theaviationist.com/2016/06/27/f-15e-strike-eagles-unable-to-shoot-down-the-f-35s-in-8-dogfights-during-simulated-deployment/
A F-15E nedokázali sestřelit jedinou F-35A.

U QF-4 se zase pleteš… bylo to první live test AIM-9X který dron zničila a pak vystřelila AIM-120C na další dron, bylo testováno jestli F-135 dokáže navést střelu, to proběhlo úspěšně a jak přešla do aktivního režimu, dostala příkaz k autodestrukci.

Vládní komise je co: GAO nebo POGO? V GAO rozhodně žádní odborníci nejsou, a všechny data co mají jsou stejně z JPO. Jejich práce je dohlížet a mít co nejpesimističtější odhady, podle jejich odhadů např. USMC ani USAF neměli mít doteď IOC.

Poměr servisních hodin k letovým je hodně dobrý, letadlo je velmi snadné na údržbu a to navíc mluvíme o stroji, kde se většina postupů teprve zavadí a zkouší, za práci let bude úplně někde jinde.

Teď například když odpadla řada strojů pro problém s izolací bylo běžné, že stroje lítali neustále, provádělo se horké tankování (bez vypnutí motoru). Některé stoje měli 3 mise denně.

Letová hodina je 29k usd vs 25k u F-16… roční náklady jsou o 10% vyšší než u F-16… Ale i kdyby byli 2-3x větší...

když se pak podíváš o kolik F-35 potřebuješ na splnění úkolu a kolik F-16, pak kolik tankerů a dalších podpůrných prostředku musíš nasadit, rozdíly v efektivitě a ceně budou obrovské.

Detaily jak se měnila izolace chodícího systému v nádržích (pěkné fotky)
http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23754

Rozhovor s piloty https://youtu.be/QTgDTC8_PM0
Mimo jiné zmínka o doletu:
Q: "How's the range of the aircraft from an operator perspective?"

CAP: "I think people that say it doesn't have the range are someone that probably looks at a single-engine aircraft and think so it's just an F-16. It aint an F-16.

I fly on a regular basis two training stories worth of training that I would do in an F-15C model with two external tanks on it. So I would go up go out and do one offensive push where we do basically one offensive strike into the area and out and hey I'm bingo I've got to go home on fuel with the F-15C.

In the F-35 I'll go out and do two of those without any problem and one of the things that we found out in the exercise up in Wisconsin, was after we were done firing our weapons after we were done getting everybody into and out of the combat area, if we wanted to go on to keep fighting at that point they would ask us to stick around because of all the sensors we could provide and the data link we could provide to help the 4th gen aircraft who still had missiles on board. We still had fuel and the sensors to be able to provide that information form.

So it's got legs, it's got really long legs."

avatar
korbendalas Datum: 16.11.2016 Čas: 18:10

Nejde mi do hlavy jedna věc, proč u A-10 hpodnotí manevr pro dog fight když určení toho letadla je uplně nekde jinde a pokud se do tyhle situace dostane tak je v hajzlu proti každymu stíhači ato i proti stihači 3 generace. Pokud by měl F-35 nahradit A-10 měli by srovnávat v ukolech který jsou pro A-10 typický takže nostnost munice, utok na stacionární cíle na pohyblivý cíle , CAS jako takovej, tak porste F-35 nemuže konkurovat. a další jak mužou tvrdit že s F-35 jsou schopni pravidelně porážet F-15 když ani jedna vereze F-35 neobstála v reálným dofigt proti F-15 a dokonce QF-4 která sloužila jako cíl nebyla zničená ani dvouma raketama i AIM-120 AMRAAM vyjádření velitele cvičení nemělo za účel Phantom sestřelit, ale testovat schopnosti F-35 sledovat cíl a navádět raketu do té doby, než bude cíl zasažen. No a zasažen nebyl ani jednou raketou, tak to je někde fakt chyba. Docela zajímavý jak noviny hlaásí jak je to letadlo dokonalý a vládní komise složená z odborníku a vojáku kritizuje ten program kudy chodí. To letadlo by mělo nahradit vše od F-16 do F-18 a ještě hariera , přitom krom nějaky neviditelnosti většinu ukolu starší letadla zvladnou líp a levněji. a uplně strašnej je pomer servisních hodin k letovým hodinám a cena jedny letový hodiny. to je uplna tragedie

avatar
logik Datum: 10.08.2016 Čas: 23:01

Iceman: může být, ale měl bych k tomu dvě připomínky

1) v boji s vyspělým protivníkem bude střílet munici raptor, protože tam nic jiného než raptor (nebo popř. F35) nebude. Při průnicích na území bráněné vyspělou PVO nemají jiná letadla moc šanci

2) málokdy se předváleční generálové trefí do toho, jak bude válka probíhat

Nicméně souhlasím s tím, že F22 a F35 sice jsou schopné dogfightu, ale pokud se do něj zapletou, něco je špatně, protože v tím ztratí velkou část z výhod, které mají proti starším strojům.

avatar
Iceman8241 Datum: 10.08.2016 Čas: 21:50

marecino: Hledej termíny HOBS (High Off-BoreSight) missile a LOAL (Lock On After Launch), tj. střely schopné zaměření cíle odchýleného až 90° od podélné osy (AIM-9X Block III s vektorovatelným tahem) a se schopností LOAL - zaměření až po odpalu. V kombinaci s bezprecedentním situačním přehledem F-35, který je (historicky dáno) v 80% klíčem k úspěchu ve vzdušném souboji a přilbovým zaměřovačem 3. generace jde o poměrně slušný potenciál.

logik: Nedávno jsem četl rohovor s generálem USAF, kde se jej ptali na to, co by se stalo, kdyby Raptor vystřílel všechnu AA munici a musel se uchýlit ke střelbě kanónem. Generál odpověděl ve smyslu, že Raptor bude střílet vlastní munici až jako poslední možnost. Do té doby bude sloužit hlavně jako senzor se schopností průniku do silně bráněné oblasti, zatímco se bude střílet z jiných platforem. Stejná doktrína bude imo platit i pro F-35.

avatar
logik Datum: 10.08.2016 Čas: 14:29

markus: jasně, já troub a bloud :-)

avatar
markus223 Datum: 10.08.2016 Čas: 12:10

Logik: Pleteš si Koreu s Vietnamem.

avatar
Kruan Datum: 10.08.2016 Čas: 10:51

Logik: "To, že dogfight je minulostí si mysleli už v Korei s Phantomama. Nebyla to pravda... "


Jasně, a sám velký Kim osobně vyhubil hejna Phantomů a stáda Abramsů. Phantomy sundal srpem a Abramsy rozebral kladívkem.

avatar
logik Datum: 10.08.2016 Čas: 01:51

To, že dogfight je minulostí si mysleli už v Korei s Phantomama. Nebyla to pravda... Dneska jsou rakety o dost dál a tvrdí se, že se letadla nedostanou ani na dohled, natož do dogfightu. Ale pouze skutečný konflikt ověří, jestli to je opravdu pravda, to žádná simulovaná cvičení nezjistí...

A naopak stealth technologie snižují vzdálenost, na kterou se letadla uvidí a zaměří a dá se schovat do terénu, takže VWR boj v konfliktu bude mít své místo. Menší než dříve (obzvlášť při správné taktice), ale bude. A ve VWR boji je šance vymanévrovat raketu (obzvlášť tu poslanou "přes rameno") - tam ještě navíc snižuje šanci na zásah ztráta energie rakety a větší rozdíl rychlostí - takže šance na doghight.

Takže v reálu to může dopadnout tak, že ten za ocasem sejme toho vpředu řekněme na 80%, zatímco ten vepředu bude mít PK (probability of kill) jen třeba 50% - ale kdoví, jak velká budou ta procenta v reálu. Mohou být od 100/100 (tedy že moderním raketám prostě neunikneš, ať je útočník střílí přes rameno, nebo dopředu) až po třeba 30% (dopředu) versus 10% (dozadu), kde odpal přes rameno nemá moc šanci se trefit, ale bude se používat spíše jako defenzivní taktika, aby útočník musel vymanévrovat raketu a byla šance se od něj odpoutat - a reálně sejmout protivníka půjde při střelbě dopředu.
Reálně ta čísla budou někde mezi - ale kde, to IMHO nevědí ani piloti, to se dá otestovat jen na živo - a v posledních dobách se moc pilotů raketám nevyhýbalo.

V každém případě určitě bude platit zlaté klasické pravidlo, že nejlepší - a hlavně nejdéle žijící - pilot není ten, kdo perfektně ovládá dogfight, ale ten, kdo perfektně ovládá schopnost se do dogfightu nezaplést....

avatar
marecino Datum: 09.08.2016 Čas: 21:24

logik

poviem ti pravdu, som neschopny si vygooglit si o tom nejake udaje ktore by mi vysvetlili preco to nefunguje tak ako ma :) tym myslim to ze keby to funguje tak by asi dogfight nebol ci nie? alebo teda len velmi kratky ale uplne iny ako ked sa musia locknut......ale teda asi pretrvávajú problemy ktore si vymenoval, ciže slaba raketa a radar len do urciteho uhlu do predu.......alebo nieco ine :D

avatar
logik Datum: 09.08.2016 Čas: 19:30

marecino: odbornik na to nejsem, tak mě doplňte, opravte, ale
- střílet rakety přes rameno se nějakou dobu umí (vygoogli si off boresight launch)
- ale byl to dlouho problém, protože
* radar letadla vidí jen dopředu. takže musíš mít nějakej způsob, jak locknout cíl bez radadru. Co vím, tak se používá radar druhýho letadla. T-50 má snad mít backward looking radar, jestli to jde pomocí jiných 360° senzorů nevím.
* otočit raketu proti směru letadla znamená velkou ztrátu rychlosti rakety
* no a pak (nejmenší problém) raketa v určitý fázi letu nebude mít proti vzduchu žádnou rychlost, takže ji nefungují řídící plochy. To se překonává např. vektorováním tahu rakety.

avatar
raziel87 Datum: 09.08.2016 Čas: 19:15

2 Arccos

To už totiž můžem debatovat o tom, že vznikaly projektové dokumentace k F-117 v roli STÍHAČE - ano vznikaly, ale skončilo to u 100 stránkové studie, jako desítky jiných neśpěšných studií next generation.

2 KOLT
teď to po sobě čtu - to je když chlap dělá dvě věci najednou a posere obě)) část textu nedává moc smysl. Stručně: poukázal jsem na hlasy, které volaly po obnově válečného loďstva spíše než upřednostnění programu JSF, důvod: v Kanadě jsem nebyl, normálně bych to nemohl vědět a dozvěděl jsem se to díky propírání jeho volební kampaně cca rok zpět. Trochu ti to setření nevyšlo, tvoje narážka totiž nedává smysl

avatar
marecino Datum: 09.08.2016 Čas: 19:06

hosi je to trosku mimo temy ale vedeli by ste mi vysvetlit, preco nevedia lietadla v dnesnej dobe vystrelit v dof raketu hocikedy ale musia nosom priblizne sa nasmerovat na protivnika? to je problem v zamerani ciela? alebo musia udelit rakete rychlost v smere protivnika?

avatar
raziel87 Datum: 09.08.2016 Čas: 19:04

2 Arccos
nesouhlasím - okamžitě to zamítli, už v roce 1991 - proto program A-X a dále A/F-X, který víc čerpal z F-14.

2 KOLT

je mi jasný, že jsem ti osinou v zadnici, protože jsem se tu párkrát navezl do tvých zpřízněnců na AN....ale ať přemýšlím sebeusilovněji, nevidím ve své zmínce o restrukturalizaci kanadského námořnictva jedinou stopu ke kanadskému premiérovi a jeho slibu upuštění od JSF. Ba naopak, právě díky jeho volební kampani VÍM, že hlasy nabádaly právě na to námořnictvo.....myslíš, že bych tu zprávu jinak pochytil? řešilo se to tak rok zpátky v jiných diskuzích, proto to vím. Ty trubkoslave :)

avatar
KOLT Datum: 09.08.2016 Čas: 18:52

On toho raziel neví víc. Třeba že kanadský premiér šel do voleb se slibem zaříznutí účasti na JSF. Což mu ale nezabraňuje se k tomu vehementně vyjadřovat ;-)

avatar
Arccos Datum: 09.08.2016 Čas: 18:02

Raziel: Tak si vygůgluj program NATF a pak se vrať. :)

arr