Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Dopravní letadlo Embraer KC-390 poprvé ve vzduchu

Datum přidání 04.02.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 33 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V úterý, 3. února 2015, se uskutečnil prémiérový let prototypu brazilského dopravního letadla Embraer KC-390. Na vývoji letadla se podílí řada zemí, včetně České republiky. Armáda České republiky rovněž projevila předběžný zájem o dva letouny KC-390.

Foto: Česká vlajka na tak elegantním letadle, jako je Embraer KC-390, potěší. / Embraer

Foto: Česká vlajka na tak elegantním letadle, jako je Embraer KC-390, potěší. / Embraer

 

„KC-390 se stane páteří dopravního letectva brazilských vzdušných sil. Od Amazonky po Antarktidu bude flotila 28 letadel hrát klíčovou roli v rozmanitých projektech brazilského státu, od vědeckého výzkumu po udržení územní svrchovanosti," komentoval první let brigádní generál Nivaldo Luiz Rossat, velitel brazilských vzdušných sil.


Premiérový let trval hodinu a 25 minut. Během letu posádka vyzkoušela základní manévry pro zhodnocení letových vlastností letadla. Základním testováním prošly také elektronické systémy v letadle.

 

„KC-390 se chovalo poslušně a předvidatelným způsobem," uvedl po přistání novinářům kapitán Mozart Louzada. „Pokročilé ovládaní po drátě (fly-by-wire – pozn. redakce) a avionika nejnovější generace dělá látání snadné a umožňuje hladký a přesný let."

Foto: Embraer KC-390 se stane konkurencí především letadlům rodiny C-130 Hercules. / Embraer

 

Podle původních plánů mělo dopravní letadlo Embraer KC-390 zahájit letové zkoušky v minulém roce a do služby vstoupit v roce letošním. Zdržení vývoje však o rok posunuly let i zařazení do výzbroje.


„Program pokračuje kupředu, jak bylo plánováno a o KC-390 projevuje zájem několik zemí z celého světa," říká Jackson Schneider, prezident a generální ředitel divize pro obranu a bezpečnost společnosti Embraer. „Jsme opravdu hrdí na na naše závazky k vývoji tohoto letadla, které stanoví nový standard v kategorii taktické vojenské dopravy."

 

Embraer v současné době eviduje potenciální objednávky na 60 letadel KC-390. Brazílie získá 28 letadel, Kolumbie 12 letadel, Argentina, Chile a Portugalsko po šesti strojích a Česká republika projevila zájem o dva letouny KC-390.


Armádě České Republiky umožní, pokud se nákup uskuteční, získat kapacity ve strategické dopravě materiálů, především kontejnerů. "Chceme armádu mobilní, rychle nasaditelnou ve světě. Jsme si tam schopni přepravit alespoň nějaké kontejnery? Nejsme," uvedl před několika měsíci ministr obrany Martin Stropnický.

Video: Premiérový let KC-390. / YouTube

 

Nákladní prostor KC-390 má rozměry 17,75×3,45×2,9 metrů. Uvnitř lze tak bez problému přepravovat například dva armádní kontejnery o délce 6,1 m (20 stop), případně jeden o délce 12,2 m (40 stop).


KC-390 je dvoumotorový transportní a tankovací letoun, který může být uzpůsoben pro řadu úkolů, například pro vzdušné tankování. S nákladem 23 tun KC-390 překoná vzdálenost 2593 km. S nákladem 13 tun pak KC-390 přeletí vzdálenost téměř 5000 km. Přeletová vzdálenost prázdného letounu je téměř 6000 km.


Připomeňme, že česká vlaječka na trupu letounu není náhoda. Na vývoji a výrobě KC-390 se významně podílí české letecká firma Aero Vodochody.  Pro letoun KC-390 Aero vyrábí zadní část trupu, nákladní rampu, všechny kabinové dveře a náběžnou hranu křídla. V případě náběžné hrany se Aero podílí i na vývoji.

 

Zdroj: Defense-Update, Aero Vodochody

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Nesher Datum: 06.02.2015 Čas: 12:34

Tom90 Díky moc

avatar
Tom90 Datum: 06.02.2015 Čas: 12:03

Nesher: L 410NG - mrknete na airzone tv, je tam kratka reportaz o L410 NG, zabery v jakym je stavu atd. Projekt vali celkem pekne, datumy vzletu si dava vedeni spolecnosti, ale nepreflektuji prilis stav a nazor konstrukteru k realnosti toho data. Nicmene posledni odhady mluvi cca o letu 2015.

Flanker.jirka: Co se tyce ztraty motoru u vicemotorovych letounu, neztratite jen ten dany pomer, tj. 50% pri vypadku motoru u dvoumotorovych, ale je to vice procent.

avatar
flanker.jirka Datum: 06.02.2015 Čas: 11:37

Dva kusy jsou zoufale málo, éro je to pěkný, snad bude i dobrý, ale v téhle kategorii nedám dopustit na C 130 J 300, přece jen v případě problému s motorem,nebo po zásahu IR střelou herka přijde jen o 25% tahu a ne o 50%.

A pokud by chtěl někdo vážne podpořit živořící Ukrajinu, tak dát jim zakázku třeba na AN 70, by nebylo marný, to už je ale jiná kategorie.

avatar
Nesher Datum: 06.02.2015 Čas: 11:31

BTW , vím, že to není přímo k tématu, ale když už tu několikrát padla zmínka o L 410 NG, nevíte někdo jak to s tím projektem skutečně vypadá? Co jsem zjistil z otevřených zdrojů, prototyp měl vzlétnout buď konce loňského roku, případně počátkem letošního, ale stále nic.

avatar
kazd Datum: 06.02.2015 Čas: 10:24

peníze, peníze
je třeba posuzovat vždy celou situaci komplexně
Aero dělá na KC, současně má zakázky od AČR, chce dělat L39 NG, současně má letiště ve Vodochodech co jim prodělává 30 mil. Kč ročně, protože low cost ve Vodochodech nikdy nebude atd...

ta situace je mnohem komplexnější, nelze to hodnotit jako 2 ks je málo na 4 nemáme prachy.
Je to o složitém jednání jestli tento typ a pak kolik kusů a kdy a za co.
Oni v Brazílii taky nebudou chrlit 10 ks měsíčně a nějaké objednávky už mají.

avatar
Vrata Datum: 06.02.2015 Čas: 10:06

Jeste k civilnimu uziti CASA C-235. Podle WIKI.en provozuji tento typ letadla ozbrojene slozky 26 statu prakticky na vsech kontinentech (vcetne USA) - mimo Australie a Antarktidy. Civilni uziti bylo u 11 operatoru, dnes jde o 4 operatory - 1 v JAR a 3 v USA, kteri dohromady vlastni 5 ks C 235.

avatar
Deutschmann Datum: 06.02.2015 Čas: 09:03

Matesaax: Díky.
Proč by nešlo vnitřek letounu vybavit pro VIP osoby?
Hlavní rozdíl je dolet a spotřeba paliva.
Já jsem jen běžný člověk a letecké technice moc neholduji (je to stroj jako každý jiný).

avatar
Left Datum: 05.02.2015 Čas: 21:37

Pandur by se tam rozhodně měl se sklopenou RCWS-30 vejít, jelikož se tam nacpe (podle dostupných informací) LAVIII a další podobné IFV/APC - Pandur je stejně velký. Na délku by se tam možná nacpaly i dva, ale pak jsme někde na více než 40t, což je výrazně nad maximální nosnost - on už i ten jeden Pandur je jen tak tak pod limitem.

Každopádně pouhé 2 plánované kusy (pokud vůbec) jsou opravdu žalostné. 4 už by bylo možné považovat za smysluplné.

avatar
Matesaax Datum: 05.02.2015 Čas: 18:04

VIP verze KC-390 je for dne,nic mě tak nerozesmálo,jako tenhle nesmysl..jistě je možnost využít tento letoun pro dopravu osob,ale jsou role,kdy klasická A-319 je nepostradatelná.
Navíc není vůbec jisté,že tohle letadlo vůbec naše armáda koupí,protože úvahy o dvou kusech jsou tu už roky,ale poslední dobou se objevilo v tisku,že na ně stejně nebudou peníze,takže jejich nákup není na pořadu dne.Takže i uvažované 2 kusy by byl obrovský úspěch.
Neustále zminovaný Evektor opravdu nic neřeší,jednak armáda letouny téhle kategorie prakticky nepotřebuje a pokud ano,tak je tu osvědčený L-410NG.Navíc otázky výroby Evektoru je ve hvězdách.

avatar
Deutschmann Datum: 05.02.2015 Čas: 16:42

Díval jsem se na to a těch 5 gripenů tankovalo max. 3000l paliva za letu, pokud měli vnější nádrže.

KC-390 by toto zvládl + pár lidí na palubu by se ještě vlezlo.
Si myslím že toto je nejdelší přelet který kdy naše letouny provedou.

avatar
Nesher Datum: 05.02.2015 Čas: 16:33

Evektor je out hlavně proto, že by to byl další typ, nedává to smysl.
To už je lepší L 410NG, armáda je na 410 zvyklá, prakticky nic by se nemuselo měnit (výcvik pilotů, techniků, většina ND) navíc prakticky veškeré komponenty včetně motoru jsou made in CZ.

avatar
kazd Datum: 05.02.2015 Čas: 16:26

ano to je přece jasné, že tankovaly při přeletu
my nepotřebujeme tankovací letadlo na tak dlouhé přelety, tak si půjčíme a na oplátku zase půjčíme naše KC390 na jejich práci - kulový blesk zvaný ATARES

Evektor je pro mě out dokud si ho neobjedná aspoň tolik zemí jako KC 390 nerad bych zase platil analogii k 159

avatar
semtam Datum: 05.02.2015 Čas: 16:11

CN-235 je z převážně používán uživateli v Africe a Asii. Menší počet uživatelů je v Latinské Americe. Letoun je samozřejmě určen hlavně pro vojenské úkoly. Cestu si našel k několika dopravním společnostem. Napočítal jsem 7 civilních dopravců.

Nemyslím KC-390 mermomocí prosadit do role VIP letounu. Ale jak již tu zaznělo, pokud by úspory a další kladné body převýšili na užíváním Airbusu, tak se vážně nabízí otázka proč to tak neudělat. Pokud navíc vezmem v potaz, že Airbus by se pronajímal, tak by celkový provoz mohl být ekonomičtější. Tyto možnosti by letectvo mělo brát v úvahu, pokud nemá zkostnatělé myšlení.

Otázka, proč Evektor je out?

avatar
Charlie Datum: 05.02.2015 Čas: 16:06

Kazd: Italové tankovali při přeletu, přímo na Islandu tankování zmiňováno nebylo. KC-767 navíc mimo paliva vezla i náklad a nějaké příslušníky kontingentu od nás tam a pak i zpátky.

Z prostého porovnání tabulkových kapacit (KC-390 34t paliva, 767 73t) bych řekl, že místo jednoho Boeingu by musely letět dva, možná i tři Embraery.

Na druhou stranu, že KC nemá ráhno nám může být trochu jedno, protože Gripeny tankují z hadic (mají sosáček, nikoliv dírečku).

avatar
kazd Datum: 05.02.2015 Čas: 15:36

já jsem narážel na naše JAS na islandu, kdy nám tankovaly Italové

nejsem přesvědčen, že by to KC zvládla, ale nezkoumal jsem to

arr