TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Dopravní letadlo Iljušin Il-76MD-90A poprvé ve vzduchu

Datum přidání 05.01.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před pár dny se dostalo poprvé do vzduchu ruské dopravní letadlo Iljušin Il-76MD-90A. Jedná se o první sériový stroj nejmodernějšího ruského strategického dopravního letadla. Společně s typem Il-76MD/MDM ponese hlavní tíhu odpovědnosti za strategickou vzdušnou dopravu ruské armády.

Iljušin Il-76MD-90A

Foto: První sériový Iljušin Il-76MD-90A. / Aviastar-SP

 

Rusko se potýká s jedním zásadním bezpečnostním problémem – obrovskou délkou hranic. Kolem dlouhých hranic se navíc nacházejí státy mocensky soupeřící s Ruskem. Kromě Spojených států a Evropské unie, to je především Čína a Japonsko. Stejně tak Rusko řeší bezpečnostní otázky na Kavkaze.


Ruská armáda si z výše popsaného důvodu udržuje schopnost dopravit na velké vzdálenosti velké množství lidí a techniky. Ostatně to je také důvod početných ruských výsadkových jednotek a početného dopravního letectva.


V současné době se ruské letectvo spoléhá na 25 strategických dopravních letadel An-124 s nosností až 150 tun nebo pět starších letadel An-22 s nosností 80 tun. Páteř ruského strategického dopravního letectva však tvoří 97 dopravních letadel Il-76MD s maximální nosností 48 t.


Od konce roku 2006 běží v Rusku rovněž vývoj „nového" víceúčelového letadla Iljušin Il-76MD-90A, konstrukčně vycházejícího z typu Il-76MD. Do současné doby vznikly tři prototypy, jeden pro pozemní statické testy, další dva jsou letové exempláře.


Slavnostní roll-out prvního letového prototypu se uskutečnil v polovině roku 2012. Výrobu letadla zajišťuje letecký závod Aviastar-SP z Uljanovska, člen ruské Sjednocené letecké korporace (OAK). Vývoj letadla zajistila konstrukční kancelář Iljušin, rovněž člen OAK.


Výrobní plány z roku 2013 počítají s dodáním 90 letounů typu Il-76MD-90A do roku 2020. Současně závod Aviastar-SP postaví okolo 55 exemplářů civilního modelu Il-76TD-90A. Patnáct civilních „iljušinů" zůstane v Rusku, zbytek poputuje zahraničním zájemcům.

Video: Propagační video nejmodernějšího strategického letadla Ruské federace. / YouTube

 

Kromě dvou prototypů získá ještě letectvo 39 Il-76MD-90A v dopravní konfiguraci. Jeden z prototypů pak projde v konstrukční kanceláři TANTK G.M. Berjeva konverzí na prototyp letounu včasné výstrahy A-100 Premier.


Celkově 31 letadel vznikne v modifikace vzdušného tankeru Il-78MD-90A a dalších 18 sériových exemplářů letounu typu Il-76MD-90A projde, v prostorách TANTK G.M. Berjeva, konverzí na jmenovené letouny včasné výstrahy.


Hlavní odlišností Il-76MD-90A oproti straším verzím je instalace čtyř proudových motorů PS-90A-76  o výkonu 4×142 kN. Společně díky posílení křídel a podvozku vzrostla nosnost letadla na 60 tun.


Stejně tak o 15 % nižší spotřeba oproti jednotkám  D-30KP-2 použitých u letadel Il-76MD zajistila delší dolet. Maximální dolet činí 9 700 km (na místo 9 300 km). Il-76MD-90A náklad o hmotnosti 40 tun dokáže dopravit na vzdálenost 6 500 km, starší verze Il-76MD na vzdálenost 4 750 km.

 

Maximální startovací hmotnost letadla je 210 tun. Posádku tvoří 6 osob. V nákladovém prostoru najde místo 126 výsadkářů nebo 140 cestujících. Při zdvojení nákladového prostoru letoun přepraví až 225 osob. 


Samozřejmostí je „skleněný" kokpit a nejnovější avionické, elektronické, navigační a komunikační vybavení.

Zdroj: IHS Janes, RUSLET

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Deutschmann Datum: 07.01.2015 Čas: 15:30

ILoveDarling: No ČR se teoreticky mohla připojit. Proč se tak nestalo to netuším (asi by nebylo všimné). Kromě toho že v roce 2009 kdy se jednalo o nákupu se tušilo že dříve jak v roce 2015 na nás řada nepřijde.
Nejsem si jist zda by z toho něco český průmysl měl. U KC 390 z toho něco mít bude.

Nemo:
Pronajímat jiným státům by to šlo, ale nejsem si jist jak se to daří ostatním státům.

Debata o zrušení tankového vojska je jen drobnost. Jednu chvíli někdo chtěl zavést debatu o zrušení AČR jako celku, či jejím maximálním omezení, ale to mu neprošlo.Myslím že to byly roky 2007-2009, ale to si nejsem jist.

A jak bych si přál kdyby se ledy pohnuli a v komunikaci se začalo něco dělat. Přiznejme si to je to nejméně nákladná věc. Pořádat besedy, představování apod. Jenže na to chce už odborníky, kteří na MO nesedí.

avatar
Nemo Datum: 07.01.2015 Čas: 15:07

Deutschman: jenže na momentální potřebu ve vojenství nelze hledět, tam je třeba mít na zřeteli dlouhodobý horizont. A přinejhorším by se kapacita dočasně nevyužívaných letadel mohla prodávat jako služba jiným státům. Takže by z toho byl i zisk.
Jenže v ČR je pořád protivojenský trend a lidem potřebu nějakého slušného vojska nikdo pořádně nevysvětlil. Dokonce to zašlo až tak daleko že se rozběhla debata o potřebnosti tankového vojska. K tomu už snad není co dodat.
Máte pravdu, komunikace je prakticky nulová, vojáci jsou prakticky neviditelní, maximálně jsou známá "Bahna" a akce jako jsou "Dny NATO" v Ostravě.

avatar
ILoveDaring Datum: 07.01.2015 Čas: 15:00

Jen taková otázka, proč se ČR nepřipojí k A-400M a neodebereme je, 2 bysme dostali za cenu CASA.

avatar
Deutschmann Datum: 07.01.2015 Čas: 14:46

Nemo:
Otázkou (a asi i zásadní) je zdali si tuto kapacitu můžeme dovolit provozovat i v dobách míru.
A navíc by byl velký problém to naší většinové mase vysvětlit že je doopravdy potřebujeme.

Přeci jen jsem zastánce menších letounů.

V komunikaci s lidmi má MO dost velké mezery. Na ZŠ kde jsem před 20 lety chodil chtěli udělat besedu s vojáky, včetně představení proč máme armádu (je tam jedna velmi aktivní učitelka) a byl problém sehnat někoho kompetentního z MO kdo umí mluvit.

avatar
Nemo Datum: 07.01.2015 Čas: 14:30

Deutschman: ano, jde o velký stroj ale zase větší kapacita se v neklidných časech vždy hodí. Moc letišť by ho u nás nepojalo, to je fakt asi tak ještě Ostrava.

avatar
fulcrum Datum: 07.01.2015 Čas: 14:25

Rusko v rámci deblokace dluhu nabízelo v polovině nultých let AČR místo původně dohodnutých An-70 letouny Il-76MF (verze s novou avionikou i motory a prodlouženým trupem, nakonec se vyrobilo pouze několik strojů, které používá Jordánsko), česká strana ale nabídku odmítla, údajně pro nedostatečnou velikost nákladového prostoru.

avatar
Deutschmann Datum: 07.01.2015 Čas: 14:07

Nemo, jako na jednu stranu je to dobrý stroj, ale tento letoun bych řadil mezi Airbus A-400M, C-17 Globemaster III.

Casy nemůžeš s tímto obrem srovnávat. Je to jako srovnání Octavie a Autobusu, Obojí jezdí, přepravuje lidi, ale liší se v rozměrech.
Dívám se na data a a do Il-76MD-90A a tento stroj by měl uvést dvě Casy.

Navíc si nejsem jist zda je AČR schopna plně tyto letouny využít. Aby nestáli na stojánce ve Kbelích. Přeci jen je to mastodont.

avatar
Nemo Datum: 07.01.2015 Čas: 13:31

skvělý stroj, takový by se hodil nám místo těch poruchových bazmeků co koupila armáda za přemrštěný peníz.

arr