Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Dron MQ-25 Stingray: Klíč v boji proti ponorkám

Datum přidání 25.08.2016    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 14 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké námořnictvo (US Navy) přiznává ztrátu schopností vést efektivní boj proti ponorkám, tzv. ASW (Anti-Submarine Warfare) operace. Výraznou pomocí US Navy v boji proti ponorkám se v blízké budoucnosti stanou drony MQ-25 Stingray.

Foto: V rámci programu UCLASS americké námořnictvo testovalo drony X-47B (na obrázku). X-47B je žhavým kandidátem na budoucí stroj MQ-25 Stingray; větší foto / Public Domain

 

Moře jako hlavní bojová linie

Proč se máme zajímat o tom, co se děje na moři? Z jednoduchého důvodu - pokud vypukne vojenský konflikt mezi velmocemi, s největší pravděpodobností se do konfliktu zapojí námořnictvo.

 

V  jednom z posledních článků v ruském magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK) autor Michail Nikolaev napsal, že případná vojenská kampaň NATO vůči Rusku povede především ke zničení ruského námořnictva v zájmových oblastech, k likvidaci ruských vojenských základen v Kaliningradské oblasti a Arménii, nebo ke zničení ruských letecký sil a protivzdušné obrany.


Nikolaev počítá jako hlavní místa střetů tyto mořské a přímořské oblasti - Na severu to je poloostrov Kola, Barentsovo moře, Země Františka Josefa a Nová země; v Baltském moři jde o vodní plochy východně od linie měst Ventspils a Stockholm a o vodní plochy v blízkosti Pskova, Leningradu a Kaliningradské oblasti; v Černém moři to je oblast Krymu, Krasnodarského kraje a Severní Osetie; v Pacifiku to jsou východní hranice Ruské federace.


Nelze zjistit, zda se jedná o oficiální kalkulaci Kremlu, nebo pouze o soukromou analýzu autora. Každopádně uveřejnění podobného článku v prestižním ruském magazínu VPK ukazuje, jaký je vektor ruského vojenského myšlení.


Rusko očekává případný masivní střet především na moři. V tomto ohledu také podniká příslušné kroky - snaží se zavádět nejnovější jaderné i konvenční útočné ponorky schopné soupeřit s mocným americkým námořnictvem.


Na druhé straně US Navy vidí v ruských (i čínských) ponorkách hrozbu, která svazuje a omezuje působení amerického námořnictva. Jinak řečeno - ruské ponorky omezují americkou schopnost projekce síly ve světě a posilují velmocenské postavení Ruska.

 

Foto: Protiponorkový S-3 Viking byl vyřazen z výzbroje v roce 2009. US Navy nyní podobný letoun citelně chybí; větší foto / Public Domain

 

Návrat protiponorkových letadel

Představitelé amerického námořnictva - ať už z reálného pocitu nebezpečí, nebo z důvodů mediálního posilování prestiže námořnictva (a následnému získaní většího rozpočtu) - otevřeně přiznávají, že za posledních 20 let americké námořnictvo výrazně ztratilo schopnost vést boj proti ponorkám (ASW).


US Navy podle vlastních slov nemá jednoduše dost útočných ponorek, křižníků, torpédoborců nebo vrtulníků schopných vést ASW operace a chránit klíčové plavidlo námořnictva - letadlovou loď, která je hlavním nástrojem americké projekce síly ve světě.


“Je to rostoucí hrozba, a bude mít jistě vliv na význam letadlové lodě,” uvedl bývalý námořní kapitán Jerry Hendrix z think-tanku CNAS (Center for a New American Security). “Námořnictvo bude potřebovat novou platformu, která nahradí vysloužilá letadla S-3 Viking.”


Vyřazený protiponorkový S-3 Viking se vyznačoval obřím doletem (přeletová vzdálenost přes 6000 km) a dlouhou výdrží ve vzduchu (až 10 h) - tedy klíčovými vlastnostmi pro vedení ASW operací.


Podle Hendrixe námořnictvo má několik možností, jak získat tuto vlastnost zpět. Modernizovat a zavést znovu stroje S-3 Viking do výzbroje, vyvinout přímého pilotovaného/nepilotovaného nástupce S-4 nebo využít nastupující bezpilotní platformu MQ-25A Stingray.


Podoba a dodavatel dronu MQ-25 ještě není znám. Dron ale bude vycházet ze zkušeností US Navy s provozem technologického demonstrátoru X-47B v rámci programu UCLASS. Právě X-47B od firmy Northop Grumman je pravděpdobným předobrazem dronu MQ-25.


Program MQ-25 Stingray byl dříve znám jako program CBARS (Carrier-Based Aerial-Refueling System). US Navy v první fázi (od roku 2021) využije MQ-25 jako bezpilotní vzdušný tanker. Půjde o první tankovací letadlo schopné startu z letadlových lodí - tankovací dron tak výrazně zvýší dosah a výdrž amerických námořních letadel a vrtulníků.


MQ-25 však lze upravit pro nejrůznější úkoly. Námořnictvo v počátku plánovalo postavit průzkumnou nebo útočnou variantu. MQ-25 lze ale vybavit i systémy pro hledání a ničení ponorek. Ať už námořnictvo vybere jakoukoliv platformu, musí mít velkou výdrž ve vzduchu, která umožní provádět dlouhé předsunuté patroly proti ponorkám.  


Podle Bryana McGratha, ředitele konzultační společnosti FerryBridge Group, jsou podobná bezpilotní letadla pro ASW operace ideální. Drony mohou předávat informace lodím ve svazu - ty pak na ponorku zaútočí raketami s dlouhým doletem, které budou mít bojovou hlavici v podobě hlubinné pumy nebo naváděného torpéda.


V každém případě musí americké námořnictvo problém s nedostatkem schopností ASW řešit. Zatímco řízené konvenční střely dokáží letadlovou loď vyřadit z boje nebo ji poškodit, pouze těžká torpéda ponorek (při vícenásobném zásahu) mohou letadlovou loď skutečně potopit.  


“Čínské balistické rakety DF-21 jsou opravdu určeny k vyřazení letadlové lodě z boje díky shození submunice na letovou palubu. Protilodní řízené střely mohou také napáchat hodně škody na letadlové lodi,” vysvětluje Hendrix. “Ale torpédo umístěné na pravou stanu kýla dokáže skutečně potopit letadlovou loď.”

 

Zdroj: VPKDefense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
skelet Datum: 26.08.2016 Čas: 14:26

JAKUB2: tohle je určené pro letadlovky, tedy stejné jako byly S-3, předtím S-2 a ještě předtím S-1. Tedy se stále pohybujeme ve stejné váhové kategorii.
u té ASW roli je UCAV výhodou.. několika hodinové "nudné" lety, kdy osádka čeká na "píp" může v klidu převzít automat. Až se ozve "píp", tak to převezme operátor na letadlovce, respektive by šla vyznačit i zabijácká zóna, kde dron zaútočí na vše co se hýbe a nebude organického původu.
To že se používají v protiponorkovém boji pouze velké letouny operující s pozemních letišť je dáno především tím, že .. že US Navy si vytvořilo úsporu na letounech S-3, nikoliv, že by tyto výhledově nestíhaly.

avatar
Shania Datum: 26.08.2016 Čas: 14:13

Jakub2: značně velké letouny hlavně proto, že to má mít nějakou výdrž, výzbroj a posádku.

Nejpoužívanější ASW platforma jsou vrtulníky, to co unesou unese i MQ-25, takže v tomhle problém nevidím. Samozdřejmě to jestli z toho budou chtít udělat multifunkční stroj ho prodraží. K tomu ale bude ještě dlouhá cesta.

avatar
Luky Datum: 26.08.2016 Čas: 13:49

...ale zas práci dostane pár pupkatých "pařanů"

avatar
Jakub2 Datum: 26.08.2016 Čas: 13:48

Ano, MQ-25 bude pravděpodobně zvětšený bratříček XB-47B... ostatně už se začíná stavět XB-47C, který má být o kus větší, mít nosnost až 4,5 tuny a větší dolet, ...

Specifika ASW operací jsou ALE tak velká, že dnes se bez výjimky používají specializované a značně velké letouny. Pochybuji, že MQ-25 bude tak velký, aby všechno uvezl a byl opravdu víceúčelový i pro úderné mise. Na pohádku zvanou "mission package" nevěřím od toho průseru s LCS (USN má už roky lodě, ale nemá pro ně ASW vybavení). Nevěřím ani , že USN může zvolit variantu, kdy ve vzduchu budou dělat patroly malé UCASS bez výzbroje (hunter) a v případě kontaktu přiletí další stroj s výzbrojí (killer). To je ale neefektivní, drahé a složité.

ASW na velké vzdálenosti z pozemních základen budou dělat P-8 Poseidon, na krátké vzdálenosti jsou tady fregaty + vrtulníky, střední vzdálenosti by měly dělat UCASS? Spousta věcí stále ještě není jasných, volba UCASS je podle mne jako cesta minovým polem. USN opravdu posrala několik posledních výzbrojních programů a tohle je adept na pokračování.

avatar
skelet Datum: 26.08.2016 Čas: 13:18

Shania: nemusí být ani víceúčelové. Jelikož nebude potřebovat vyměňovat posádku, tak může být ve vzduchu "do nekonečna".

avatar
skelet Datum: 26.08.2016 Čas: 13:16

Jakub2: X-47 je koncept, onen MQ-25 může z X-47 přímo vycházet nebo může vypadat úplně jinak. A klidně může vypadat jako X-47 s externími závěsníky.
Vzletovou hmotnost mají Viking a X-47 podobnou. Maximální je 23tun pro Viking a 20tun pro X-47B.
Mají i podobně výkonné motory 18tis.liber vs 16tisíc liber u X-47B atd. atd.

avatar
Shania Datum: 26.08.2016 Čas: 13:03

Jakub2: jenže XB-47B není MQ-25A Stingray ....47 je to prostě demonstrator a Stingray může být klidně i něco jiného a zcela určitě bude mít jiné rozměry a váhu.

Navíc říkají jen to, že je to jen jedna z možností pro novou ASW platformu.

MAD to mít vůbec nemusí, záleží taky jak vysoko to bude operovat. Jediný co potřebují je, aby to shazovalo bojky a předavalo data z nich někam, kde to vyhodnotí.

Největší problém asi bude ten, že těch dromu budou mít na lodi jen pár, takže jestli chtějí mít tankery, ISR a ASW, bude to muset být multirole stroj a rekonfigurace proběhne jen změnou vyzbroje/kontajnerů.

----

Peníze chtějí vytřískat vždy...

avatar
Jakub2 Datum: 26.08.2016 Čas: 12:44

Skelet: Já jen říkám, že XB-47B tak, jak dnes vypadá, nemůže dělat plnohodnotnou ASW, protože jeho vnitřní vybavení není na to uzpůsobené. Tj. budou z něj muset minimálně třetinu avioniky vymontovat a nahradit vybavením pro ASW. K tomu napsat dobrý ASW software + vyškolit obsluhu (nebude létat v plně automatickém režimu, spíše bude částečně povelován na dálku podobně jako MQ-9 Reaper) a sto dalších věcí...

Srovnání s Vikingem neberu - ten měl 2 závěsníky pod křídlem, 4 závěsy v pumovnici, 60 bójek v separátní pumovnici pod ocasem, MAD detektor a 8x Mark I Eyeballs. Navíc srovnání ani rozměrově a váhově nesedí - 32 tun Vikingu prostě není 20 tun XB-47B.

Podle mne USN chce z Kongresu vytřískat nové peníze na další vývoj specializované verze odvozené od XB-47B.

avatar
Rase Datum: 26.08.2016 Čas: 12:29

Návrat k S-3 Viking by byl krok zpátky, použitelný snad jen na nějaké překlenovací období. Pokud bezpilotní stroj (postavený z X-47B) nabídne alespoň stejné schopnosti jako předchůdce, tak je to hodně zajimavá aklternativa. Přeci jen bezpilotní letoun s dlouhým doletem, se pro tuto funkci více než hodí (už jen kvůli tomu že je bezpilotní).

avatar
skelet Datum: 26.08.2016 Čas: 12:21

váhově

avatar
Shania Datum: 26.08.2016 Čas: 12:18

KDo ví jak nakonec bude vypadat a jak to bude velké.

Zatím to vypadá, že chtějí hlavně tanker (uvolnit tak SH pro jiné ukoly) a ISR.

+ magic carpet a F-35 výrazně sníží požadavky na rezervu při přistání.

Takže bude potřeba i celkově méně tankerů.

avatar
skelet Datum: 26.08.2016 Čas: 12:06

Jakub2: nenech se mýlit, ale ten X-47B je rozměrově, výhově a i co se výzbroje týče velmi podobný onomu S-3 Viking

avatar
Jakub2 Datum: 26.08.2016 Čas: 12:02

Přijde mi to jako zoufalá snaha najít pro XB-47B nějakou práci. ASW, proč jako? Dolet nějaké 3 000 km s nákladem 2 000 kg ve 2 malých pumovnicích? Kam strčí hydroakustické bóje, kam vecpou MAD, kam naloží ASW torpéda? Pokud bude někde létat sám patrolu alespoň v poloautonomním módu, tak bude potřebovat povětrnostní radar, další radar bude potřeba pro ASW... Námořní hlídkové letouny jsou vysoce specifická kategorie... dnes se už nevyvíjí z vyřazených bombardérů!

Vedení US Navy se snaží ospravedlnit existenci programu před Kongresem. Další kočkopes.

avatar
Laci Datum: 26.08.2016 Čas: 09:46

Bezpilotní ASW prostředek mi přijde jako velice správné řešení. O vedení námořních operaci toho zrovna moc nevim, ale systematické vyhledávání s matematickou přesností bezpilotního stroje mi přijde jako velmi vhodně pro tento typ činnosti.

arr