Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Námořní technika

Drony X-47B testují autonomní vzdušné tankování

Datum přidání 21.04.2015    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Program demonstrátoru bezpilotního vzdušného systému letadlové lodě UCAS-D (Unmanned Carrier Air System Demonstrator) se přesunul do závěrečné fáze. Dva testovací letouny X-47B poprvé v historii bezpilotních letadel provedly autonomní vzdušné tankování.

Foto: X-47B se připojuje ke vzdušnému tankeru; větší foto / U.S. Navy

Foto: X-47B se připojuje ke vzdušnému tankeru; větší foto / U.S. Navy

 

Vůbec k prvnímu vzdušnému tankování mezi bezpilotními letadly došlo v roce 2012. Americká agentura DARPA v tomto roce pokusně otestovala tankování mezi dvěma bezpilotními letadly RQ-4 Global Hawk.

 

V rámci posledních testů programu UCAS-D však došlo poprvé ke spojení bezpilotních letadel a klasického vzdušného tankeru. Vzdušné tankování letadel X-47B je součástí ambiciozního programu amerického námořnictva UCAS-D. Cílem programu je pochopit možnosti a schopnosti provozu bezpilotních letadel na letadlových lodích amerického námořnictva.

 

Námořnictvo plánuje zkušenosti z vývoje a provozu bezpilotních letadel využít při definování programu nového bezpilotního průzkumného a útočného letadla UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike).

 

V současné době americké námořnictvo s výrobcem letadel X-47B firmou Northrop Grumman uzavřelo smlouvu ve výši 64 milionů dolarů k dodatečnému testování autonomního vzdušného tankování. Po skončení následujících testů v červnu letošního roku se přesunou obě letadla do muzea nebo skončí na slavném „pohřebišti" letadel na základně Davis Monthan Air Force Base v Arizoně.

 

Někteří kongresmani požadovali pokračování programu UCAS-D a následnou přímou transformaci do podoby budoucího operačně použitelného letadla UCLASS.

 

„Náš národ investoval značné prostředky do těchto letounů (X-47B – pozn. redakce) a oba prostředky využily jen zlomek předepsaných letových hodin," napsal republikánský senátor John McCain z Arizony. Rozpočet programu UCAS-D prozatím dosáhl 817 milionů dolarů.

 

Video: Northrop Grumman X-47B / YouTube

 

Námořnictvo ale prosazuje jiné představy o námořním letounu, než někteří členové amerického Kongresu. Námořníci požadují letoun s vynikajícími letovými vlastnostmi, schopnosti provádět dlouhodobý průzkum, bez možnosti tankování.

 

Naopak někteří členové Kongresu, jako jsou republikáni McCain a Randy Forbes chtějí využít platformu X-47B a vytvořit stealth námořní letoun, schopný útoku na pozemní cíle se schopností vzdušného tankování. Samozřejmě takové provedení letounu je výrazně dražší a komplikovanější, nejen na výrobu, ale i provoz, logistiku a údržbu.

 

Zatím však není podoba letounu UCLASS vyřešená. Podobu americké námořnictvo upřesní až na základě probíhajícího strategického hodnocení Pentagonu o budoucí podobě flotily bezpilotních letadel v Ozbrojených silách Spojených států.

 

Požadavky na letoun UCLASS, případně zda americké námořnictvo se do projektu vůbec pustí, americké námořnictvo upřesní v roce 2016. První stroje dorazí do výzbroje v roce 2022 nebo 2023.

 

O účast v programu projevují zájem čtyři zájemci. Northrop Grumman nabízí letadla vycházející z X-47B, Lockheed Martin letadla Sea Ghost odvozená od dronu RQ-180 Sentinel, Boeing Phantom Ray odvozený od X-45C a General Atomics námořní a proudovou verzi MQ-9 Reaper označovanou jako Avanger.

Zdroj: USNI, Defense-Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 22.04.2015 Čas: 23:39

Deortc: Dokud bude bojovat za něj, bude to ještě ta lepší varianta...Až půjde po něm, nastane průšvih.

avatar
Jorlas Datum: 22.04.2015 Čas: 13:00

Deortc - až nám jednoho krásného dne řekne terminátor "Hasta la vista, baby" :-)
Je to budoucnost, kterou budou humanisti blokovat a armády tajně vyvíjet.

avatar
Deortc Datum: 21.04.2015 Čas: 21:26

Trochu mě to připomíná Cylon raidera z Battestar Galactica. :p
Myslím, že tohle je jednoznačně budoucnost vojenského letectví - autonomní drony, které dostanou zadaný úkol a samy operativně na základě aktuální situace budou měnit taktiku boje tak aby úkol co nejefektivněji splnily. Stroj vydrží mnohem větší přetížení než člověk, odpadá podpora života a prostor pro pilota a příp. další členy posádky, atd....
Jak vzdálená je tohle budoucnost, to samozřejmě netuším.
Pak už to bude chtít "jen" plně automatizované výrobny a opravny a člověk v podstatě jen bude koukat jak technika za něj bojuje. :p

avatar
Todomatch Datum: 21.04.2015 Čas: 13:43

Paráda! George Lucas takový mašiny pracně animuje pro Star Wars a ono to bude za chvilku standardní vybavení amerického námořnictva. Vážně skvost.

avatar
Shania Datum: 21.04.2015 Čas: 09:34

Tady jste myslím o způsob nasazení.

USN chce průzkumný dron s vysokou vydrží, který nemusí tankovat.
A senát chce utočný dron, který bude mít puncovnici a spoustu dalších systémů navíc, takže tím dolet a vydrž značně klesne a tím pádem nebude vhodný na to co che USN.

817 milionu je pro RD poměrně malá částka.

avatar
Charlie Datum: 21.04.2015 Čas: 08:10

Tohle je opravdu zajímavej program, až si jeden říká, jestli se u NAVY nezbláznili.

Oni vyvinou letadlo, do programu nalijou skoro miliardu, a pak dva vyrobený kusy šupnou do skladu - a začnou vyvíjet znova. A věřte tomu, že vývoj operačně nasaditelnýho stroje levnější nebude.

Navíc chápete tu logiku - NAVY nechce sofistikované drony se schopností tankování za letu, ale přesně to v tomhle programu vyvinuli - sofistikovanej dron se schopností tankování za letu. WTF?!?

Netvrdím že X-47 je to nejlepší co může námořnictvo dostat, ačkoliv určité předpoklady má (malé rozměry se složenými křídly, kompaktnost (hlavně proti MQ-9), ale proč tedy vyvíjeli takovýhle, pro ně nevhodný, demonstrátor?

arr