Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Drony X-47B testují autonomní vzdušné tankování

Datum přidání 21.04.2015    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Program demonstrátoru bezpilotního vzdušného systému letadlové lodě UCAS-D (Unmanned Carrier Air System Demonstrator) se přesunul do závěrečné fáze. Dva testovací letouny X-47B poprvé v historii bezpilotních letadel provedly autonomní vzdušné tankování.

Foto: X-47B se připojuje ke vzdušnému tankeru; větší foto / U.S. Navy

Foto: X-47B se připojuje ke vzdušnému tankeru; větší foto / U.S. Navy

 

Vůbec k prvnímu vzdušnému tankování mezi bezpilotními letadly došlo v roce 2012. Americká agentura DARPA v tomto roce pokusně otestovala tankování mezi dvěma bezpilotními letadly RQ-4 Global Hawk.

 

V rámci posledních testů programu UCAS-D však došlo poprvé ke spojení bezpilotních letadel a klasického vzdušného tankeru. Vzdušné tankování letadel X-47B je součástí ambiciozního programu amerického námořnictva UCAS-D. Cílem programu je pochopit možnosti a schopnosti provozu bezpilotních letadel na letadlových lodích amerického námořnictva.

 

Námořnictvo plánuje zkušenosti z vývoje a provozu bezpilotních letadel využít při definování programu nového bezpilotního průzkumného a útočného letadla UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike).

 

V současné době americké námořnictvo s výrobcem letadel X-47B firmou Northrop Grumman uzavřelo smlouvu ve výši 64 milionů dolarů k dodatečnému testování autonomního vzdušného tankování. Po skončení následujících testů v červnu letošního roku se přesunou obě letadla do muzea nebo skončí na slavném „pohřebišti" letadel na základně Davis Monthan Air Force Base v Arizoně.

 

Někteří kongresmani požadovali pokračování programu UCAS-D a následnou přímou transformaci do podoby budoucího operačně použitelného letadla UCLASS.

 

„Náš národ investoval značné prostředky do těchto letounů (X-47B – pozn. redakce) a oba prostředky využily jen zlomek předepsaných letových hodin," napsal republikánský senátor John McCain z Arizony. Rozpočet programu UCAS-D prozatím dosáhl 817 milionů dolarů.

 

Video: Northrop Grumman X-47B / YouTube

 

Námořnictvo ale prosazuje jiné představy o námořním letounu, než někteří členové amerického Kongresu. Námořníci požadují letoun s vynikajícími letovými vlastnostmi, schopnosti provádět dlouhodobý průzkum, bez možnosti tankování.

 

Naopak někteří členové Kongresu, jako jsou republikáni McCain a Randy Forbes chtějí využít platformu X-47B a vytvořit stealth námořní letoun, schopný útoku na pozemní cíle se schopností vzdušného tankování. Samozřejmě takové provedení letounu je výrazně dražší a komplikovanější, nejen na výrobu, ale i provoz, logistiku a údržbu.

 

Zatím však není podoba letounu UCLASS vyřešená. Podobu americké námořnictvo upřesní až na základě probíhajícího strategického hodnocení Pentagonu o budoucí podobě flotily bezpilotních letadel v Ozbrojených silách Spojených států.

 

Požadavky na letoun UCLASS, případně zda americké námořnictvo se do projektu vůbec pustí, americké námořnictvo upřesní v roce 2016. První stroje dorazí do výzbroje v roce 2022 nebo 2023.

 

O účast v programu projevují zájem čtyři zájemci. Northrop Grumman nabízí letadla vycházející z X-47B, Lockheed Martin letadla Sea Ghost odvozená od dronu RQ-180 Sentinel, Boeing Phantom Ray odvozený od X-45C a General Atomics námořní a proudovou verzi MQ-9 Reaper označovanou jako Avanger.

Zdroj: USNI, Defense-Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 22.04.2015 Čas: 23:39

Deortc: Dokud bude bojovat za něj, bude to ještě ta lepší varianta...Až půjde po něm, nastane průšvih.

avatar
Jorlas Datum: 22.04.2015 Čas: 13:00

Deortc - až nám jednoho krásného dne řekne terminátor "Hasta la vista, baby" :-)
Je to budoucnost, kterou budou humanisti blokovat a armády tajně vyvíjet.

avatar
Deortc Datum: 21.04.2015 Čas: 21:26

Trochu mě to připomíná Cylon raidera z Battestar Galactica. :p
Myslím, že tohle je jednoznačně budoucnost vojenského letectví - autonomní drony, které dostanou zadaný úkol a samy operativně na základě aktuální situace budou měnit taktiku boje tak aby úkol co nejefektivněji splnily. Stroj vydrží mnohem větší přetížení než člověk, odpadá podpora života a prostor pro pilota a příp. další členy posádky, atd....
Jak vzdálená je tohle budoucnost, to samozřejmě netuším.
Pak už to bude chtít "jen" plně automatizované výrobny a opravny a člověk v podstatě jen bude koukat jak technika za něj bojuje. :p

avatar
Todomatch Datum: 21.04.2015 Čas: 13:43

Paráda! George Lucas takový mašiny pracně animuje pro Star Wars a ono to bude za chvilku standardní vybavení amerického námořnictva. Vážně skvost.

avatar
Shania Datum: 21.04.2015 Čas: 09:34

Tady jste myslím o způsob nasazení.

USN chce průzkumný dron s vysokou vydrží, který nemusí tankovat.
A senát chce utočný dron, který bude mít puncovnici a spoustu dalších systémů navíc, takže tím dolet a vydrž značně klesne a tím pádem nebude vhodný na to co che USN.

817 milionu je pro RD poměrně malá částka.

avatar
Charlie Datum: 21.04.2015 Čas: 08:10

Tohle je opravdu zajímavej program, až si jeden říká, jestli se u NAVY nezbláznili.

Oni vyvinou letadlo, do programu nalijou skoro miliardu, a pak dva vyrobený kusy šupnou do skladu - a začnou vyvíjet znova. A věřte tomu, že vývoj operačně nasaditelnýho stroje levnější nebude.

Navíc chápete tu logiku - NAVY nechce sofistikované drony se schopností tankování za letu, ale přesně to v tomhle programu vyvinuli - sofistikovanej dron se schopností tankování za letu. WTF?!?

Netvrdím že X-47 je to nejlepší co může námořnictvo dostat, ačkoliv určité předpoklady má (malé rozměry se složenými křídly, kompaktnost (hlavně proti MQ-9), ale proč tedy vyvíjeli takovýhle, pro ně nevhodný, demonstrátor?

arr