TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

„Nový“ ruský palubní stíhač MiG-29K

Datum přidání 24.01.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Michal Polák

Ruské námořnictvo iniciovalo vznik palubní verze stíhacího letounu MiG-29 už na konci sedmdesátých let. Nakonec však byl na jeho úkor vybrán konkurenční typ Suchoj Su-33, který je větší a dražší. Nová naděje svitla MiGu na konci devadesátých let, kdy si jej vybralo indické námořnictvo a o něco později přeci jen i ruské námořnictvo – jako náhradu za již zmíněné a dosluhující Suchoje.

Mig-29K

Foto: MiG-29K indického letectva / Wikipedia, autor: Зимин Василий

MIG-29K versus Suchoj-27K stručně

V rámci výběru palubního stíhače v osmdesátých letech vznikly dva prototypy MiGu-29K. K prvnímu zkušebnímu přistání na sovětské letadlové lodi Tbilisi (dnes Admirál Kuzněcov) došlo 23. července 1988. Krátce na to ale započaly zkušební přistání a vzlety z lodě s konkurenčním Suchojem Su-27K/Su-33. Námořnictvo si však mohlo vybrat jen jeden z těchto letounů a rozhodlo se pro těžší Suchoj, podobně jako v té době letectvo.


Přesto měl a má MiG-29K oproti Su-33 hned několik podstatných výhod. V první řadě je menší, což se na letadlové lodi cení a opomenout nelze ani nižší pořizovací cenu (odhadem poloviční). Suchoj ovšem nikdy nepatřil mezi nejlevnější letouny, ale na druhou stranu měl vyšší nosnost i dolet zásluhou větších vnitřních nádrží. Podle některých zdrojů hrál ve prospěch Suchoje také příslib případné rychlejší dodávky objednaných letounů.

Su-33

Foto: Konkurenční typ Su-27K (Su-33) na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov (1996) / Wikipedia, US Navy

Výběr zvláštnosti palubní verze

Palubní MiG-29K vznikal na základě modernizované varianty tohoto typu označované jednoduše písmenkem M (MiG-29M), která začala vznikat sice v polovině osmdesátých let, ale modernizace probíhají prakticky dodnes. Úpravy se dotýkají zejména přizpůsobení pro působení z paluby letadlové lodě. V tomto ohledu se jedná zejména o pevnější podvozek, zachytávací lano a instalaci výkonnější pohonné jednotky.


Změny se dotkly také konstrukce křídel a přidání některých aerodynamických ploch pro usnadnění letu při nízkých rychlostech – zejména při startu a přistání. Ke stejnému účelu je vybaven i konkurenční Suchoj, kterému byla přidána tzv. „kachní křídla“. Opomenout pak u MiGu-29 nelze ani podstatně vylepšenou avioniku letounu, schopnost upgradu pouhou výměnou jednotlivých bloků nebo instalaci modernizovaného radiolokátoru.

 

Foto: MIG-29K v akci / YouTube

 

Z dalších úprav stojí za zmínku zejména zvýšení počtu slotů pod křídly k uchycení externích nádrží a výzbroje z původních celkem 6 (+1 mezi motory) na 8 (+1 mezi motory) oproti původnímu MiGu-29. Při jediném letu tak není problém zavěsit přídavnou palivovou nádrž a po dvojici zbraně proti vzdušným, námořním i pozemním cílům.

Současní uživatelé a širší možnosti použití

V současnou dobu je uživatelem MiGu-29K ruské námořnictvo, které jej provozuje ze své jediné letadlové lodě Admirál Kuzněcov a pochopitelně již zmíněné indické námořnictvo. Zatímco Rusové mají objednávku na celkem 24 letounů, Indie na 45.


MiG-29K je pro ruské námořnictvo celkově velkým posílením. Nejenže nahrazuje zastarávající Suchoje, ale přináší i řadu výhod. Mezi ně patří především podstatně širší možnosti použití zásluhou integrace nových zbraňových systémů – zejména řízených střel proti námořním i pozemním cílům.


Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Barry Tranid Datum: 03.04.2012 Čas: 22:58

Beze sporu velmi výkonný stihač...

arr