TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

BRUS: Ostrá akce českého dronu v muničním skladu

Datum přidání 30.10.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 1 komentářů    autor autor: Pavel Lang

Až do šestnáctého října letošního roku byl moderní bezpilotní rotorový univerzální systém (BRUS) z produkce Vojenského technického ústavu (VTÚ) výhradně nasazován na společných cvičeních, respektive instruktážně metodických zaměstnáních zaměstnanců VTÚ s Policií České republiky a složkami Integrovaného záchranného systému ČR. Mimořádná událost v muničním skladu Bohuslavice nad Vláří na Zlínsku představuje jejich premiérovou součinnost v takzvaně ostré akci.

bezpilotní rotorový univerzální systém (BRUS)

Foto: Bezpilotní rotorový univerzální systém (BRUS) a řídicí stanice. Větší obrázek. / Pavel Lang

 

„Tady dron, tady pyro," ozývá se ve vysílačce. Rádiové spojení mezi řídícím stanovištěm bezpilotního rotorového univerzálního systému (BRUS) a zásahovou skupinou pyrotechniků Policie České republiky je navázáno. Vzdáleni jsou od sebe zhruba půldruhého kilometru.

 

Obsluha bezpilotního prostředku, kterou tvoří čtyřčlenný tým zaměstnanců úseku speciálních zástaveb a bezpilotních systémů odštěpného závodu VTÚ -Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany - se nachází nad Vrběticemi, což je část obce Vlachovice a policejní pyrotechnici pár stovek metrů od budovy číslo šestnáct v areálu Bohuslavice nad Vláří, kde došlo 16. října v dopoledních hodinách k výbuchu munice.

 

Následky mimořádné události na Zlínsku pomáhají likvidovat také specialisté Vojenského technického ústavu, s. p. „Okamžitě jsme reagovali na výzvu krizového štábu a přesunuli se do inkriminované oblasti k provádění leteckého monitoringu určených lokalit," říká Jiří Kuzdas a upřesňuje, že jsou vybaveni dvěma komplety bezpilotního systému BRUS.

 

Foto: BRUS v letu. Větší obrázek. / Pavel Lang


„V prvním dnu operačního nasazení jsme pořizovali leteckou dokumentaci z epicentra výbuchu. V reálu se jednalo o tři zhruba čtyřicetiminutové lety ve stometrové výšce nad budovou číslo šestnáct. Pořízené záznamy z bezpilotního prostředku jsme bezprostředně předávali řídící složce, která následně rozhodovala o dalších postupech policejních pyrotechniků," upřesňuje ředitel úseku speciálních zástaveb a bezpilotních systémů J. Kuzdas.


Následné dny lze pro specialisty z kbelského VTÚL a PVO popsat jako velice náročné. S létáním začínali kolem deváté hodiny dopolední a končili v sedm večer. V průměru se tak jednalo o deset letů za den. Extrémní byla neděle 19. října, to provedli čtrnáct startů a nad oblastí mimořádné události pořizovali leteckou dokumentaci bezmála sedm letových hodin.


Postupem času se charakter jejich činnosti v areálu Bohuslavice nad Vláří změnil. Prioritou se stala součinnost s pyrotechnickými týmy Policie ČR, které takzvaně jistí shora. Jinými slovy, zevrubně jim monitorují terén, respektive objekt, do kterého mají následně vkročit.

 

Foto: Dron předává obrazové informace do kontrolního vozu. / Pavel Lang

 

Přímým rádiovým spojením je „vedou" po zemi, aby tak v maximální možné míře eliminovali ohrožení zásahové skupiny. „Pro nás to jsou velice cenné informace. Nejdeme do neznáma. Každopádně nám to přidá na jistotě a zvyšuje se efektivita našeho zásahu," říká stroze, ale výstižně jeden z policejních pyrotechniků krátce po příjezdu z akce.


Premiérovou součinnost v takzvaně ostré situaci zhodnotil za Policii České republiky zástupce vedoucího územního odboru Zlín plukovník Tomáš Indra: „Moc by nám pomohlo, kdyby nás po dobu působení policejních zásahových týmů podporovaly bezpilotní prostředky. Pro nasazení při takovéto mimořádné události se jedná o ideální prostředek a jejich činnost je tady neocenitelná. Nemít reálný obrazový záznam z ohrožených míst by výrazně snižovalo bezpečnost, efektivitu a rychlost našich zásahů. Bez BRUSu ani krok."


Původní záměr nasazovat tento moderní bezpilotní systém ve prospěch úkolových uskupení profesionálů Armády České republiky v afghánských misích se záhy rozšířil pro další plnění náročných úkolů v soukromém i státním sektoru. Konkrétně v situacích, kde nelze použít standardní leteckou techniku, nebo je to ekonomicky nevýhodné.

 

 Foto: Detail řidícího pultu. / Pavel Lang

 

Jako příklad lze uvést následující aktivity: dokumentace nehod, požárů a živelných pohrom, inspekce vedení vysokého napětí, plynovodů, teplovodů, kontrola znečištění ovzduší a životního prostředí nebo kontrola úniku tepla z budov.


Pro snadnou přepravu a manipulaci byl systém BRUS navržen jako skládací. Ve složeném stavu jsou jeho rozměry 60 cm x 70 cm x 90 cm a vejde se tedy do kufru běžného osobního automobilu.


Šest rotorů poskytuje bezpilotnímu prostředku velikou stabilitu a dostatek výkonu pro plnění úkolů. Rotory o průměru 70 cm jsou navrženy pro docílení ideálního výkonu a účinnosti, zároveň však dosahují velmi nízké hlučnosti.


Základní parametry bezpilotního rotorového univerzálního systému (BRUS):


 + průměr 120 cm
 + výška 50 cm
 + vrtule 70 cm
 + konstrukce uhlíková
 + maximální tah 180 N
 + příkon motorů 6 x 400 W
 + prázdná hmotnost 4 500 g
 + maximální hmotnost 10 000 g
 + letová výdrž 40 minut

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HELICAM Datum: 10.12.2014 Čas: 14:00

Jojo, Výzkumný ústav se má co ještě učit než vyrobí skutečně český DRON a ne parodii DJI, která padá :-)

arr