TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

EBRC: Nové obrněné vozidlo francouzské armády

Datum přidání 21.10.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 27 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Francouzská armáda v rámci širokého modernizačního projektu Scorpion připravuje vývoj a nákup nových obrněných vozidel. Jedním z vyvíjených strojů je i obrněné průzkumné a bojové vozidlo EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat).

Foto: Program EBRC využije poznatků z prací na technologickém demonstrátoru Nexter XP2. / Nexter

Foto: Program EBRC (a také program VBMR) využije poznatků z prací na technologickém demonstrátoru Nexter XP2. / Nexter

 

Projekt Scorpion

Nejprve malý úvod do struktury francouzské pozemní armády (Armée de Terre). V aktivní službě najdeme 200 hlavních bojových tanků AMX Leclerc a dalších 206 se nalézá ve skladech.

 

Z těžších vozidel najdeme ve francouzské armádě 630 kolových bojových vozidel pěchoty VBCI, 248 obrněných vozidel AMX-10 RC (dělo 105 mm), 110 obrněných vozidel ERC 90 Sagaie (dělo 90 mm) a 3135 víceúčelových vozidel VAB.

 

Projekt Scorpion je ambiciozním modernizačním programem francouzské pozemní armády v hodnotě 10 miliard euro (275 miliard Kč). Pod projekt Scorpion spadá řada modernizačních projektů francouzské armády – od vývoje nové obrněné techniky, až po vývoj nejmodernějších komunikačních a velitelských prostředků.

 

Kromě EBRC, pod program Scorpion spadá vývoj nového víceúčelového obrněného transportéru VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role), projekt francouzského vojáka budoucnosti FELIN, nebo hloubková modernizace tanků AMX Leclerc.

 

Foto: AMX-10 RC / Volné díloFoto: AMX-10 RC / Volné dílo

 

EBRC a VBMR jsou hlavními a nosnými projekty. Obě vozidla využijí kolový podvozek 6×6 s maximálním počtem shodných dílů. Počítá se s nákupem až 250 kusů EBRC a přes 2000 kusů VBMR.

 

EBRC převezme úkoly po vozidle AMX-10 RC (zaveden 1981). V současnosti Francouzi disponují 300 kusy AMX-10RC. EBRC nahradí také ERC 90 Sagaie (zaveden 1975). Ve francouzské armádě najdeme 100 kusů vozidel.

 

Naopak víceúčelový VBMR zastoupí čtyřkolové obrněné transportéry VAB (zaveden 1975). Ve francouzské armádě slouží 3900 vozidel VAB ve 35 verzích.

 

Tento měsíc francouzské ministerstvo obrany se zástupci firem Nexter, Renault Trucks Defense a Thales podepíše dohodu o zahájení vývojových práci na programech EBRC a VBMR. Technicky nejnáročnějším programem je vývoj bojového a průzkumného vozidla EBRC.

 

ERC 90 Sagaie

Foto: ERC 90 Sagaie / Volné dílo

 

Scorpion EBRC

Podle materiálů ministerstva obrany je EBRC „novou koncepci“ a půjde o „moderní a těžce vyzbrojený“ stroj. Hlavní výzbroj vozidla Scorpion EBRC se stane francouzsko-anglický 40mm rychlopalný kanon CTAS (Cased Telescoped Armament System) usazený ve francouzské věži T40. Palebnou sílu 90 a 105mm kanonů nahradí řízené střely, včetně střel působící za hranicí přímé viditelnosti.

 

Vývoj vozidla se opře o poznatky z technologického demonstrátoru Nexter XP2. Stroj dostane mimo jiné hybridní pohon založený na technologii I-SAM (Integrated Starter, Alternator Motor) švédské automobilky Volvo.

 

Mezi hlavním spalovacím motorem a převodkou bude umístěn elektromotor napájen z baterií. Elektromotor pomůže vozidlu s akcelerací nebo při nízkých rychlostech. Kromě lepší mobility a agility se očekává snížení spotřeby paliva o 20 až 30 %. Baterie navíc umožní několikakilometrovou kradmou jízdu nebo mnohahodinový tichý provoz na místě.

 

Video: Animace vozidla EBRC. / YouTube

 

Hmotnost vozidla EBRC je projektována na 20 až 25 tun. Podle zdrojů z francouzského ministerstva obrany na trhu neexistuje tak těžké vyzbrojené vozidlo, této velikostní a hmotností kategorie. Vozidlo půjde snadno přepravit transportním letadlem Airbus A400M Atlas až na vzdálenost větší 4500 km. 

 

Jednotková cena za stroj je požadována v rozmezí 4 až 4,5 milionů euro. První dodávky vozidel se očekávají v roce 2020. Počítá se s nákupem 248 strojů.

 

Rozdílnost koncepce

Na závěr stojí připomenout rozdílnost koncepce britské, německé a francouzské armády. Britové skrze program Scout Vehicle sázejí na pásová vozidla. Také Němci nakoupí 342 moderních pásových vozidel Puma.

 

Naopak Francouzi dávají přednost téměř výhradně kolovým vozidlům. Kromě tanků AMX Leclerc nenajdeme ve francouzské armádě žádné těžké pásové vozidlo.


Zdroj: SAGEM, Defense News, Nexter

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jenda Datum: 23.10.2014 Čas: 22:34

Charlie: A jaké úkoly tento typ minometu nezvládne..._?

http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=5405

avatar
David Datum: 23.10.2014 Čas: 20:43

Jen pro zajímavost - když v Jižní Koreji zkoušeli BMP-3, tak zjistili, že spřažený 30 mm kanon 2 A72 dokáže probít pancíř T-55. U tohoto mnohem modernějšího kanonu předpokládám ještě větší výkon. Podobnou výzbroj budou mít i nová britská průzkumná vozidla, byť ta jsou pásová.
A pak, úkolem tohoto vozidla bude především průzkum, částečně palebná podpora. takže lehčí výzbroj má svůj smysl - stačí to proti BVP atd.

avatar
Charlie Datum: 23.10.2014 Čas: 20:33

Jenda: jenže tady se jedná o stíhač tanků/vozidlo palebné podpory, samohybný minomet plní úplně jiné taktické úkoly.

avatar
Lukas Datum: 23.10.2014 Čas: 19:30

AMOS, T-55, 40mm CTAS?

Mieszacie pojęcia....

AMOS, NEMO, Rak - to moździerze - moga strzelać bezpośrednio - "na wprost" jak czołg. Ale w postoju!
Takie strzelanie "na wprost" oznacza kontakt wzrokowy z celem - czyli naraża wóz na ogień nieprzyjaciela. (skoro ja go widze to on mnie też)

Bardzo drogi wóz dodajmy - bo systemy kierowania ogniem artylerii są droższe niż w czołgu... (dlatego strzelanie na wprost to tylko samoobrona!)

Francuzi wybrali układ 40mm + ppk z prostej przyczyny...
CTAS 40 pozwoli niszczyć lekko opancerzone wozy z 2-3 kilometrów (na pustyni czy sawannie są szanse że będa strzelać na takie dystansie...)
Przy tym są szanse na amunicjie 40mm, która bedzie w stanie niszyczyć stare T-55, czy Typ 59... (generalnie siła ognia przeciwpancernego - porównywalna do 90mm)
Rakiety uzupełnią zdolności - gdy będzie potrzeba zniszczyć lepiej opancerzony pojazd...

Ilość amunicji 40mm CTAS weżmą kilkaset sztuk -
90 mm - kilkanaście...

Ważna jest też masa - wóz ma być lekki ale dobrze opancerzony...
W takim układzie wóz przy 25 tonach dużo będzie lepiej opancerzony niż VBCI.

Generalie ciekawie wyglądałby taki wóz ale uzbrojony w wieże z BMP-3 (czyli 30mm 2A72, 100mm 2A70 i ATGM BASTION / ARKAN...

avatar
KOLT Datum: 23.10.2014 Čas: 19:23

Omlouvám se, nějak jsem se zafixoval na kanónové houfnice (nevím proč), takže mi nedošlo, že myslíte finsko-švédský AMOS. Ten skutečně dává 16 ran v MRSI.

avatar
GAVL Datum: 23.10.2014 Čas: 18:42

Jenda
Osobně bych k tvé sestavě přidal ještě CV90120 pro možnost nepřímé palby pro doplnění AMOSů a přímé palby pro doplnění raket a 40mm.

avatar
KOLT Datum: 23.10.2014 Čas: 18:33

Jenda: Myslíte ATMOS? Ten podle výrobce umí v MRSI jen 4 granáty. Švédský Archer by jich měl zvládnout až 9, což je už docela výkon. O systému, který by jich dal 16, nevím (což ale nic neznamená :-) ). Každopádně ani jeden z těchto systémů není schopen v terénu držet krok s mechanizovanou pěchotou, což je právě účel těch francouzských pikslí.

avatar
Jenda Datum: 23.10.2014 Čas: 11:59

40mm kanon + rakety je dnes daleko efektivnější konfigurace než tankový kanón. Na tanky generace T-55 a OT stačí ta čtyřicítka a proti moderním tankům je raketa jistější. Pokud bych chtěl vozidlo palebné podpory, tak na to namontuju automatický 120nn minomet, např. NEMO a pokud bych chtěl brutální sílu tak AMOS. Oba jsou schopné i přímé střelby a ničivá síla je proti tankovému kanonu někde jinde. (AMOS umí salvu až se 16 současnými dopady granátů a to už je opravdu brutální palebný přepad.)

avatar
Charlie Datum: 23.10.2014 Čas: 08:14

Já bych chápal, kdyby AMX-10RC chtěli nahradit nějakým jiným kolovým prostředkem se 105mm kanonem, celkem chápu, že podvozky a další konstrukční celky jsou zastaralé, stejně jako může docházet munice (nejsem si jist, jestli tyhle francouzské kanony mohou používat NATO standard). koneckonců pravidelně se objevují projekty lehkých tanků nebo kolových stíhačů s podobnou výzbrojí, 40mm rychlopalku bych ještě chápal u náhrady Sagaie, přeci jen je to primárně průzkumné vozidlo.

Co se týče designu, oni Frantíci si na podobné krabice tak nějak tradičně potrpěli, jediné trochu rozumně balisticky tvarované z jejich produkce bylo Panhard EBR...

avatar
Gorn Datum: 22.10.2014 Čas: 22:07

J.D.: taky si myslím

Deadog: Já bych je taky neodsuzoval, nicméně vyšší ráže mají (pokud se bavíme o HE) obecně větší nálož a více materiálu (budoucích střepin). Pro úkoly palebné/obrněné podpory je 40mm kanón místo 105mm kanónu (byť CTAS) horší volbou, jednoznačně. Například zničení budovy (klasické zděné, hliněné, atd. nikoliv amerických rychlostaveb) ze kterých s oblibou vedou palbu snad všichni protivníci- 105mm má schopnost jediným výstřelem zničit menší objekt, popř. zničit křídlo většího objektu, rychlopalné kanóny mají problémy vážně poškodit zeď na kterou míří salvou. Jde o to že pěchota má tendenci objekt pod palbou opustit a pokud v řádu sekund od prvního výstřelu nedojde k vážnému poškození (ideálně zhroucení) tak se její šance značně zvyšují

Samozdřejmě nejde o to že by EBRC někdo zpackal, vozidlo je prostě navrženo primárně pro jiné úkoly... třeba pro průzkum a ničení jiné obrněné techniky bude jednoznačně lepší, co si budeme povídat kanón AMX-10RC není zrovna nejmodernější a nemožnost použití munice standardu NATO mu taky zrovna nepomáhá

avatar
J.D. Datum: 22.10.2014 Čas: 19:26

nemůžu si ale pomoct, ale ta francouzská "novinka" mi přijde jen jako škatule na kolečkách, výhoda bude max tak v dopravě a logistice, jestli někdo někdy tvrdil že naše Pandury mají zbytečně vysoký profil měl by to porovnat s tímhle, doufám že tenhle demonstrátor zůstane opravdu jen demonstrací

avatar
KOLT Datum: 22.10.2014 Čas: 18:30

ANOVINY: Jenže konec vašeho příspěvku díky absenci interpunkce dovoluje několik navzájem se vylučujících výkladů ;-)

Deadog: Když už jsme u těch čárek, nedá mi to neupozornit, že se píše čárka a za ní mezera, ne naopak :-))

avatar
mattea Datum: 22.10.2014 Čas: 16:00

ANOVINY: Vzhledem k absenci interpunkčních znamének je Váš příspěvek značně nesrozumitelný.

avatar
Deadog Datum: 22.10.2014 Čas: 15:16

Ja bych ty 40mm kanony tak neodsuzoval ,urcite ma daleko vetsi uzitnou hodnotu nez vetsi raze u tanku ,ktere podle me slouzi primarne k nicene jinych tanku.
Jukni sem :
http://www.youtube.com/watch?v=LKdwuOxYRI4

Takze bych nerekl ,krok z5 ,myslim ,ze je to krok k vetsi multifunkcnosti ,coz zas podle me neni spatne.

avatar
David Datum: 22.10.2014 Čas: 15:03

Pro Charlie : AMX-10 RC budou sloužit i nadále, respektive jejich část, poměrně nedávno byly poměrně výrazně modernizovány. ERC-90, to byly svým způsobem náhražka zavedená, když se zjistilo, že AMX-10 jsou drahé.
A k EBRC a jeho výzbroji - onen 40 mm kanon využívá moderní, vysoce průbojnou munici, takže určitou logiku to má. A podle některých zpráv se pro toto vozidlo vyvíjí zcela nový lehký 90 mm kanon, takže zcela bych to neodsuzoval.
A obecně - onu orientaci na téměř výhradně kolovou techniku (podobný přístup má třeba i JAR) považuji za spíše chybnou, podle mne lepší je kombinace pásových BVP a kolových OT/BVP

arr