TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Události

Efekt Trump: Polsko nakoupí za miliardy americké systémy Patriot a HIMARS

Datum přidání 07.07.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 46 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Obchod se zbraněmi dělá přátelé - polské ministerstvo obrany na pozadí návštěvy Donalda Trumpa ve Varšavě podepsalo se Spojenými státy dohodu o spolupráci na dvou klíčových zbrojních projektech polské armády. První program Visla řeší nákup prostředků protivzdušné obrany (PVO) středního dosahu, program Homar nákup taktických raket země-země.

Foto: Odpal rakety země-vzduch PAC-3 systému Patriot; větší foto / Raytheon

 

Visla

Dlužno dodat, že polské ministerstvo obrany zatím nepodepsalo závazné smlouvy na dodávky amerických systémů pro oba programy. Nicméně ve středu polský ministr obrany Antoni Macierewicz uvedl, že vývoj a výrobu raketometů Homar zajistí Polská zbrojní skupina (PGZ) ve spolupráci s americkou firmou Lockheed Martin. Homar tak využije komponenty amerického raketometu HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System).

 

O den později polské ministerstvo obrany podepsalo memorandum o spolupráci s americkou Agenturou pro obrannou bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency).


Memorandum řeší dodávky systémů Patriot pro polský program Visla - což je označení pro budovanou polskou národní PVO středního dosahu. Visla mimo jiné zajistí ochranu polského území a vojsk před útoky balistickými raketami.


Memorandum je jakousi cestovní a časovou mapou zavádění Patriotů do polské armády - jedná se však spíše o politický krok, než o nějaký pokrok v samotné smlouvě.


Celý kontrakt je podle memoranda rozdělen do dvou etap a každá etapa bude řešená samostatnou smlouvou. V rámci první etapy do konce roku Varšava podepíše s americkou stranou závaznou smlouvu na dodávkách dvou baterií Patriot, s termínem dodání do konce roku 2022 - původní plány počítaly s dodávkou v letech 2019 až 2020. Operačního nasazení první dvě polské baterie Patriot dosáhnou v roce 2023.


Polsko nakoupí celkově osm baterií Patriot - celkově půjde o 16 střeleckých radarů a 48 mobilních odpalovacích stanovišť. Na celý program Polsko vynaloží 30 miliard zlotých (185 miliard Kč).


Polské ministerstvo obrany pro první dvě baterie Patriot nakoupí také americký Integrovaný velitelský systém protivzdušné obrany IBCS (Integrated Air & Missile Defense Battle Command System) od firmy Northrop Grumman.


IBCS slučuje informace z nejrůznějších radiolokátorů, senzorů, odpalovacích systémů, velitelských stanovišť, atd. a vytváří jediný taktický obraz bojiště. Dramaticky tak zvyšuje situační povědomí pozemních jednotek PVO o situaci ve vzdušném prostoru a také o možnostech působení proti nepřátelským cílům.


Foto: Raketomet HIMARS v akci; větší foto / Lockheed Martin

 

Problém však je, že ani americká armáda zatím nemá IBCS zavedeno ve výzbroji a s operačním nasazením IBCS se počítá až v roce 2022. Přesto Polsko získá stejnou konfiguraci IBCS jako americká armáda a dodávky IBCS do polské armády proběhnou souběžně s dodávkami do americké armády.

 

V rámci druhé fáze (podpis na konci roku 2018), kromě dalších šestí baterií Patriot, Varšava nakoupí další moderní technologie PVO - především nejnovější přehledový/sledovací radiolokátor typu AESA (Active Electronically Scanned Array) s 360°pokrytím pro systémy Patriot. Starší přehledové radiolokátory Patriot skenují prostor pouze v rozsahu 180°. Radiolokátory typu AESA získá šest baterií dodaných po roce 2022.

 

Polsko v druhé fázi požaduje také integraci nových střel SkyCeptor založených na izraelských střelách Stunner. Střely jsou určeny k boji pro balistickým raketám krátkého/středního doletu a střelám s plochou dráhou letu. Přesné parametry střelyStunner jsou tajné, ale objevují se informace o dostupu 50-75 km a doletu 300 km.

 

Avšak právě tyto speciální a nové technologie celou dodávku Patriotů do Polska prodlužují - problém je zejména dořešení přenosu špičkových technologií do Polska. Avšak podle Maceriwicze je získání 360° radiolokátorů a střel SkyCeptor pro Polsko klíčové a bylo to také předmětem jeho osobního rozhovoru s americkým ministrem obrany Jimem Mattisem.

 

Video: IBCS je revoluční velitelský a řídicí (C2) systém pozemní PVO. / YouTube

 

Homar

Podpis spolupráce mezi PGZ a Lockheed Martin je důležitý krok v programu Homar. Nyní se může Varšava obrátit přímo na americké federální orgány s oficiální žádosti o nákup komponentů raketových systémů HIMARS.

 

Polská firma PGZ počítá se stavbou vlastních mobilních raketometů na základě raketometů HIMARS - půjde především o samotné střely a odpalovací kontejnery.  Řízení palby raketometů Homar obstará polský systém "Topaz", který je využíván i v dalších polských dělostřeleckých a minometných systémech.

 

Hlavními prvky TOPAZ jsou komunikační systémy, počítače a příslušný software. Součástí kompletu TOPAZje displej velitele s pohyblivou mapou, kde se zobrazují nejrůznější taktické údaje, pozice vlastních/nepřátelských sil, pozice, velikost a typ cíle, nebezpečné/bezpečné zóny podle typu techniky nepřítele, dostřel podle dostupné munice, atd.

 

Naprosto zásadní bude napojení raketometu Homar do špičkových prvků velení a řízení, bez kterých je nemyslitelné vést v moderní válce efektivní boj proti nepříteli. Homar bude mimo jiné integrován do výše uvedeného systému IBCS - raketomety tak mohou ničit postavení nepřátelských taktických střel země-země, které se “prozradily” odpálením raket proti polským cílům.

 

Foto: Raketomety HIMARS budou v polské armádě umístěny na polských nákladních vozidlech Jelcz 663.32 6×6; větší foto / PGZ

 

Polsko počítá pro raketomet Homar s využitím podvozku polského nákladního automobilu Jelcz 663.32 6×6, na který bude umístěn kontejner HIMARS s šesti šachtami pro rakety GLMRS nebo jednou šachtou pro rakety středního doletu ATACMS.

 

Varšava požaduje maximální transfer technologií, aby polský průmysl dokázal raketomety (to platí i pro systémy Patriot) udržovat nebo modernizovat. Varšava také požaduje, aby se maximum komponentů vyrábělo v Polsku, to platí i o nejnovějších střelách země-země GLMRS s doletem 150 km nebo o budoucích LRPF (Long-Range Precision Fires) s doletem až 500 km.

 

Nákup špičkových zbraňových Patriot a HIMARS má obrovský význam pro Polsko, jak z vojenského, tak z politického hlediska. Nákupem takto výkonných zbraní daná země jasně ukazuje světu svou zahraniční orientaci a vytváří silné a dlouhodobé osobní, průmyslové, ekonomické a politické vazby s obchodním partnerem. Zprostředkovaně tak roste politická moc a mezinárodní postavení dané země. 

 

Polsko má silnou nedůvěru k EU jako k entitě, která dokáže vzdorovat mocenským ambicím Ruska. Varšava se proto silně snaží o trvalou přítomnost amerických vojenských jednotek v Polsku - nákup amerických zbraní je dalším krokem k tomuto konečnému cíli, který má nezpochybnitelně pojistit polskou vojenskou, politickou, společenskou, kulturní a průmyslovou orientaci směrem na Západ, resp. směrem od Ruska.

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Maximus Datum: 12.07.2017 Čas: 14:59

Oprava: Od starých zemí EU neočekávám schopnost vyvolat významnější změny, protože stále jsme vnímáni jako ty "postkomunistické země", které se přece musí ještě tu demokracii a svobodu učit od nich.

avatar
Maximus Datum: 12.07.2017 Čas: 14:57

To Peteres: Rozhodně nemluvím o nějaké separaci, ale schopnosti si zajistit významější sílu vlastních slov v rámci EU a získání síly k tlaku na pořebné reformy EU, která se navydala v posledních letech úplně šťastným směrem. Od starých zemí neočekávám schopnost vyvolat významnější změny, protože stále jsme vnímáni jako ty "postkomunistické země", které se přece musí ještě tu demokracii a svobodu učit od nás. Bohužel stav je takový, že v řadě aspektů života jsme mnohem svobodnější než země chápané jako "Západ".

Pokud reforma nepříjde včas, tak staré členské země EU čekají sestupné tendence v chápání skutečných svobod a demokracie jako takové. Pak ovšem je potřeba zvážit zda je nám milejší dočasné pohodlíčko dané ekonomickým zázemím či zachování našich představ o demokracii, jako vyjádření většinové vůle obyvatel tohoto státu s akcentováním jasných principů svobody jednotlivce. Osobně jsem raději pro druhou volbu.

avatar
PavolR Datum: 12.07.2017 Čas: 14:52

Maximus:
Keby ste vedeli, koľko počúvam Orbána, padli by ste na zadok. :-D On sám o sebe nemal problém prehlásiť, že netreba hľadieť na to, čo hovorí, ale na to čo robí. A v Bruseli hovorí a robí spravidla úplne odlišné veci než doma.

Ale naspäť k V4: práve pre to, že sme v období relatívnej stability, dovoľuje členom V4 vykonávať určité formy spoločnej politiky, ako tie, ktoré ste zmienili a ostatné prehliadať. Lenže akonáhle by sa situácia vyostrila, vyplávali by na povrch rozdiely a to hoci aj vo veľmi nepeknej forme, jednak pre to, že sú jednotliví členovia natoľko rozdielne orientovaní a jednak pre to, že menej liberálne systémy sa držia pri moci držaním obyvateľstva v napätí a vyťahovaním konfrontačných tém.

avatar
Maximus Datum: 12.07.2017 Čas: 14:43

Vázání se na Německo a Rakousko je přesně v duchu "metality vazalství", kdy musí malý český človíček, nejistý svými schopnostmi, neznalý historie a obavou o svoje pohodlíčko hledat někoho velkého a silného, který ho ochrání a postrá se o něho. Že to nikdy nebude zadarmo si už asi moc neuvědomuje.
Neříkám, že nemáme s Německem (EU) spolupracovat ekonomicky, politicky či i vojensky, ale tato závislost nesmí být absolutní a nenahraditelná.

Nikdy nemůžeme mít jistotu, že poměry v Německu či v celé EU se zase radikálně nezmění (na radikální proměnu Německa v 30. letech 20. století stačilo necelé desetiletí) a my uvízneme v pasti dané naší závislostí a neschopností si budovat paralelní vztahy se sousedy, se kterými se můžeme poměřovat a kteří mají na geopolitické šachovnici podobné postavení. Opakujeme stejnou chybu jako První republika, která se fixovala na Francii a Britanii (jako tehdejší evropské politické a vojenské hegemony v Evropě) a následně na SSSR. Naopak byla systematicky podceňována partnerství v rámci menších evropských států a v podstatě nám v době Mnichova zbylo na naší straně pouze Rumunsko a právě SSSR, který to ale dělal ze zcela sobeckých velmocenských ambicí.

Nechápu to neustálé vytrhování Bavorska - Bavorsko bude vždycky součást Německa a ne nějakým bližším partnerem ČR na významnější politické úrovni.

avatar
petres Datum: 12.07.2017 Čas: 14:26

Já tuto debatu vnímám jako nekonfliktní, nikomu nehodlám vnucovat svůj názor za každou cenu. Je to jenom diskuze o tom tápání a rád vyslechnu argumenty jiných, kteří si nepletou pojmy s dojmy.
Maximus
V plno věcech (skoro bych řekl v naprosté většině) s vámi souhlasím, co se týká hodnocení současného vedení EU, také mi ti levičáci silně vadí.
Rozdíl mezi námi je v tom, jak bychom to řešili. Vy se mi zdá, by jste se co nejvíce separoval (což může mít za důsledek to, že za čas budeme stát scela mimo Evropu, někde směrem na východ), já si myslím, že bychom se do dění v Evropě měli zapojovat aktivněji (což může být paradoxně ta konfliktnější cesta). Samozřejmě sami nic nezmůžeme, i pro tuto cestu je nutné hledat spojence se stejnými zájmy (máme je skutečně definované, nebo vždy vykřikneme pouze co nechceme?).
Fakt je ten, že Evropa ani Čechy již nebudou, co bývaly, podmínky se změnily.
Jde ale o to vhodně zareagovat a své zájmy prosazovat společně v EU, ne společně někde za východní periferií EU a o tom nejsem v dlouhodobé perspektivě o polské cestě přesvědčen.

avatar
Maximus Datum: 12.07.2017 Čas: 14:07

To Peteres: Je otázkou, jestli západ je stále tím západem, jak jsme ho chápali v době pádu železné opony, tedy jestli ty hodnoty, které považujeme obecně za ty hodné následování jsou stále v tom ideálním stavu reprezentovány Bruselem či Berlínem.

Významná část politické reprezentace EU i jednotlivých původních členů EU je vychována v neomarxistických ideálech Frankfurtské školy a osobní svoboda a demokracie, jak ji třeba chápal T.G.M, již není v souladu s jejich představami o směřování evropských národů a jejich vnímání těchto univerzálních hodnot.

Osobně se domnívám, že s postupnými ztrátami osobních svobod spojených s bojem proti terorismu a vzrůstající politické nestabilitě bude docházet stále ke zhoršování stavu ve starých členských zemíc EU. Naopak očekávám, že centrum "evropských hodnot" (v definici, jak byly obecně vnímány na západě v druhé polovině 20. století) se přesune o kousek na "východ od Berlína", protože přece jen zkušenost s totalitou a řízením z Moskvy vyvolá averzi ke směřování tímto směrem.

Zde mohou sehrát bývalé postkomunistické země, které si prošli obdobím totality, svoji historickou roli a stát se spolu se Švýcarskem poslední baštou "západních hodnot" v Evropě.

Samozřejmě stejně jako G. Friedman nemám věšteckou křišťálovou kouli, abych si mohl být jist svými úvahami o možném vývoji evropské společnosti, ale je potřeba se dívat na vývoj nikoliv z hlediska krátkých etap vývoje postihnutelného aktuálními vzpomínkami jednotlivce, ale uvažovat minimálně v řádu dekád a komplexně, kdy změny budou daleko patrnější.

Vnímání vývoje jen v krátkých časových úsecích dost omezuje "efekt vařené žáby" a západní společnost si už dlouho uvykala, že demokracie a svoboda je něco automatického a není potřeba se snažit ji neustále hlídat a opečovávat.

avatar
JiriR Datum: 12.07.2017 Čas: 13:56

Pánové dovolím si pár nekonfliktních postřehů:
Geograficky po rozpadu Česko už není Československo, dále odsunem sudetských Němců a likvidací velké části Židů, už není možné srovnávat se s předválečným Česko/Slovenskem- ten národ už je jiný… (možná proto to poválečné tápání?.. ) Každopádně zapomenout na nějaké „Velkopolské“ uskupení- už jen ten název je velice odporný. Naše současné místo je ve spolku- Rakousko, Bavorsko, Česko- tam přirozeně patříme a zmínění sousedé to vědí ..nesnažme se je klamat a politikou překreslovat mapu!

avatar
Maximus Datum: 12.07.2017 Čas: 13:38

To PavolR: Zatím žijeme ještě v době relativního klidu, pohody a stabilty. Tento stav se ale může postupně zhoršovat a začnou se hledat cesty a alternativy jak z toho ven.
Jde o to hledat v rámci V4 a případně dalších států se společnými státy hledat spojenectví v základních otázkách, které máme společné. Migrační kvóty, "sjednocování" azylové politiky, neokoloniální praktiky, sjednocení kvality výrobků (oby ČR a SR a "východ" obecně nebyly popelnicí Evropy) - viz poslední analýzy potravin a drogerie ze zemí EU uveřejněné v ČR včera, ... .
Toto jsou společné zájmy a je hloupé, pokud nedokáží politici využít společných zájmů svých zemí k jejich faktickému prosazení v rámci EU či alespoň se domluvit na společném postupu. Tento problém je pouze v neschopnosti politických reprezentací se domluvit a nikoliv v "malosti" států jako takových.
Doporučuji ti si poslechnout si projevy Orbána a třeba Junckera, Schultze či paní Mogerini, jakožto současných či minulých reprezentantů EU. K hodnotám dekomkracie a svobod mají rozhodně blíže projevy toho prvního pána.

avatar
petres Datum: 12.07.2017 Čas: 13:24

Maximus
souhlasím s hodnocením více než čtyřiceti lety totality. Ale naše historie je delší než oněch 40 let. A to jsme byli staletí součásti Západu. To, že jsme ta totalitní léta prožili, jsme si velkou měrou zavinili sami snahou po válce stavět "mosty mezi východem a západem". Nebudu originální, ale po mostech se šlape. Nechápu snahu se ze Západu pod různými záminkami vydělit a mít historii spojenou zejména se zeměmi na východě (tím nemyslím Polsko) jenom proto, že jsme byli několik desetiletí společnými vazaly východního impéria.
Pravda je, že v Polsku panuje podstatně jasnější představa, kam má Polsko směřovat (je to i jednoduší díky velikosti Polska), to nám zásadním způsoben chybí (nejde jenom o politiky. myslím tím i řadové občany).
My nevíme, co se sebou máme počít a naše dějiny pokračují po sestupné trajektorii již od roku 1938.

avatar
PavolR Datum: 12.07.2017 Čas: 13:15

Maximus:
... jasné, jasné a predtým nám všetkým vládli Habsburgovci a ešte predtým ...
Kľúčové záujmy a orientácie sú v rámci V4 s natoľko rozdielne, že sa ani netreba namáhať s nejakým "divide et impera", stačí sedieť a chrúmať popcorn.
Maďarsko prehlbuje svoju závislosť na Rusku, Putin im tam každoročne chodí na vizitu a snažia sa o podobné kroky smerom k Číne alebo Turecku. Poľsko naopak práve proti Rusku zbrojí a Rusko je tam vykresľované ako národný nepriateľ č. 1 a vsádza na vzťahy s USA. Slovensko je súčasťou eurozóny a snaží sa v rámci dvojrýchlostnej EU dostať do jadra nech to stojí, čo to stojí (s 2/3 podporou obyvateľstva je to výhodná politická agenda). A to ešte nehovorím o prehlbujúcich sa rozdieloch v politických systémoch jednotlivých krajín, ktoré boli v čase vzniku V4 jednotné.
Kto má stavať na dávnych spoločných skúsenostiach, keď sa sebe navzájom vzďaľujeme práve teraz?

avatar
Maximus Datum: 12.07.2017 Čas: 12:35

To Nesher: Ještě bych rád oponoval o těch státech "na východ od Berlína", které nemají až tak mnoho společného. Rozhodně zde vidím společnou zkušenost s více než 50 lety levicové totality a snahy se jí politicky nebo i se zbraní v ruce postavit, politickými procesy, řízením ekonomicky i politicky z jednoho mocenského centra (Moskvy), RVHP, Varšavskou smlouvou, invazí do Československa (mimo Rumunů), etc. Tedy nejsou to dozajista moc pozitivní zkušenosti, ale aspoň všichni víme co nechceme, kam nemáme směřovat a jaké chyby neopakovat.

avatar
Maximus Datum: 12.07.2017 Čas: 12:08

Samozřejmě že ani spolupráce v rámci V4 není ideální, protože politická reprezentace nemá vůli a vize, které by umožnily pevnější spolupráci. Toto jsou projekty, které vyžadují velkou politickou investici a hmatatelné výsledky by byly až za mnoho let. To dnes není v kurzu - politici i jejich voliči chtějí všechno hned a pokud možno bez námahy a zodpovědnosti kohokoliv za cokoliv.

To Nesher: Domnívám se, že demokracie je o volbách a nikoliv o názorech kamarádů. Rovněž mám kamarády a kolegy v Polsku a rozhodně bych se nepřiklonil k vašim jednoznačným názorům.

Přesně struktura vývozu ČR do zahraničí ukazuje, jak jsme se stali neokolonií. Uvedu dva případy dvou větších firem, do jejichž interních záležitostí jsem měl možnost nahlédnout - jedna nejmenovaná firma z Hodonína dodává součástky do Německa - jejich ziskovost má obvykle koeficient 1,1, tj. za 1000 investovaných korun vyděljí 100. Německá firma, která tyto součástky od několika dalších českých subdodavatelů pouze smontuje v Německu dohromady, opatří jej krabičkou s logem Made in Germany a prodá s koeficientem zisku 6. Další firma od Kroměříže, která je dceřinou firmou německé firmy, kompletně vyprojektuje, vyrobí a instaluje výrobní linku má 10 - 30% podíl na zisku ze zakázky (musíte ještě zpočítat náklady na veškerou práci, stroje a materiál). Švýcarská firma, která je také dcerou německé firmy, zajišťuje software a servis této linky má obvykle 30 % a čistý zisk mateřské německé firmy je vždy nejméně 40 %. Máte pocit, že tímto způsobem lze západ ekonomicky dohonit? Osobně si myslím, že ani omylem.

Pamatuji dobu krátce před vstupem a i po vstupu po EU, kdy se neustále opakovalo, že hlavním zájmem českých výrobců by měla být snaha se dostat na trhy v EU a opustit "neperspektivní" trhy v Rusku, Indii a ve všech těch "rozvojových" zemích. Firmy v ČR to udělaly a opuštěné trhy obsadili v řadě případů firmy ze strých členských států EU a české firmy se přirozeně dostali často jen do pozice subdodavatelů pro západní firmy se ziskovostí, jak jsem uvedl výše.

Podobně dopadneme s ložiskem lithia na Cínovci. Ložisko, které má obsahovat 10% celkových světových zásob tohoto strategického prvku, nebude vytěženo státní firmou či alespoň firmou s výrazným státním podílem (není na tom nic "socialistického", toto je běžná praxe i mnoha zápdních zemích). Takže zisk ve výši přesahující jeden bilion korun pouze bude pouze běžně zdaněn a zahraniční investor si opět může blahopřát, že u nás funguje hospodaření s nerostným bohatstvím státu stejně jako v Ghaně či Zimbabwe.

Proč by hlasy občanů chudších zemí EU měly mít menší váhu než hlasy těch bohatších. Buď jsme si rovni nebo nejsme. Takže pokud spolupracuje Francie s Německem a prosazují své politické a ekonomické zájmy je to v pořádku a když mají spolupracovat nejen ekonomicky a politicky země střední a východní Evropy je to špatně, protože nemáme tak vysoké HDP? Rád bych upozornil, že stále se bavíme o fungování v rámci EU a nikoliv o nějakých exitech. CZexit, pokud by měl být osamoceným gestem ČR tak by skončil naším exemplárním potrestáním a určitou formou izolace. Obětovat jeden z malých států si EU může snad ještě dovolit, ale V4 doplněná o další státy by měla daleko silnější vyjednávací pozici a třeba by to pomohlo EU přijmout nějaké smysluplné reformy, které by překazily úvahy G. Friedmana :-).

Co se týká "neperspektivnosti" samotného Polska, tak historicky neztratili Poláci potřebyný "drive", který každý stát či národ historicky vždy využil k tomu, aby se politicky, kulturně i ekonomicky povznesl. My jsme díky rokům 1938 i 1968 o tento "dar" již z velké části přišli (stále doufám že dočasně) a chybí nám i opravdoví státníci, kteří by dokázali s Poláky, Slováky, Maďary, Slovinci, Rumuny a dalšími zeměmi stojícími mezi geopolitickými zájmy západu i východu se postavit na vlastní nohy a zajistit si vlastní suverenitu spočívájící například nejen v zachování rozhodování, kdo na naše území může či nemůže vstoupit, ale také aby neokoloniální ekonomické praktiky byly nahrazeny rovnějšími vztahy mezi jednotlivými zeměmi a i v rámci hospodářských společenství.

Nyní spíš z řady Čechů doslova čpí malost a neschopnost se hrdě podívat do budoucnosti a často ani do minulosti - lidé se většinou neradi stydí či ukazují vlastní neznalost či neschopnost.

Poláci se snaží v rámci nejen svých zbrojních programů získat ze zahraničí moderní know-how a technologie, které samozřejmě nepřinesou hned viditelné výsledky, ale v průběhu několika dekád se výsledky určitě dostaví a mnoho skeptiků bude překvapeno, kde Polsko bude za 20 - 30 let. Tedy pokud někdo do toho úmyslně "nehodí vidle".

avatar
Nesher Datum: 12.07.2017 Čas: 10:51

Lukas
Já nečerpám z médií, ostatně to bych toho moc nevěděl. Pro česká media je Polsko v podstatě nezajímavé a průměrný Čech zná z Polska tržnice u hranic s levným nábytkem a ti starší z nás ještě Lolka a Bolka a Čtyři z tanku a pes. V podstatě má většina Čechů v hlavě když se řekne Polsko známý termín ze starých římských map "Hic sunt leones". Což je mimochodem celkem ostuda.
Já Polsko znám, půl roku jsem žil ve Varšavě a jezdím tam každé dva týdny. Takže moje informace pocházejí i z polského tisku a televize, z rozhovorů s polskými kamarády a kolegy a samozřejmě i z osobní zkušenosti. To, že cílem PiS ja nastolit neliberální režim (inspirovaný mimo jiné i předválečnou polskou diktaturou) je prostě fakt.Jestli se jim to povede je na vás. Spousta mých polských známých je z toho nešťastná a dost je děsí ta vlna nacionalismu, které propadají hlavně mladší lidé. Znova opakuji, v mých názorech není nic protipolského, jen se snažím používat rozum a vidět realitu. Takže stejně jako si nemyslím, že PiS představuje pro Polsko něco dobrého, tak mám stejný strach z volby mých krajanů.

avatar
Luky Datum: 12.07.2017 Čas: 10:36

Lukas
jo, tuhle ostrakizaci od ne-mocných známe velmi dobře a taky to tu máme...víš ono dnes už nestačí být jen proamerický - musíš být pro "liberálně demokratický globalizační neokon" aby tě měla média ráda.

avatar
Lukas Datum: 12.07.2017 Čas: 10:30

PRO Nesher - ja bym uważał z takimi opiniami.
Są one oparte o tendencyjne informacje mediów.
Czy słyszałeś o tym że w ostatnich miesiącach tylko zatrzymano kilku (powtarzam kilku) sędziów na drobnych kradzieżach w sklepach?

Wyobrażasz sobie - dobrze zarabiający sędzia - człowiek który powinien być bardzo etyczny idzie do sklepu i kradnie np. pendrive'y?
Albo po alkoholu jedzie samochodem i zabija ludzi?
Co mu można zrobić? Nic - bo ma immunitet sędziowski
Ukarać może tylko sędziowska korporacja - czyli koledzy (którzy bronią kolegów)

A gdy rzad chce zmienić tą patologiczną sytuacje to oskarżany jest o odbieranie autonomii sędziów...


To wszystko to czarny PR - słaba opozycja nie ma pomysłu jak odzyskać wiarygodność. Stad brudne chwyty - i oskarżenia o "totalitarny" charakter władzy

arr