Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Elektrická dopravní letadla? Zatím ještě ne

Datum přidání 05.06.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Elektrický pohon se dere do všech dopravních prostředků, od motorek, až po letadla. Lze však již se současnou úrovní technologií postavit velké dopravní elektrické letadlo? Podle firmy Pratt & Whitney nikoliv.

Proudový motor

Foto: Proudový motor Boeing 737; ilustrační foto. / Altair78, Creative Commons Attribution 3.0 Unported.


Pratt & Whitney (P&W) je známý výrobce motorů pro civilní i vojenská letadla. Čtvrtinu velkých dopravních letadel pohání motory této firmy. Motory P&W najdeme také v supermoderních stíhačkách F-22 Raptor a F-35 Lightning II.

 

Žádný klíčový výrobce leteckých motorů si samozřejmě nesmí nechat propást nástup nové technologie. P&W proto společně s odborníky z univerzity MIT (Massachusetts Institute of Technology) zjišťovali, zda je se současnou úrovní techniky možné postavit velké elektrické dopravní letadlo.

 

Výsledek? Studie dokázala, že k postavení podobného stroje jsou nutné tři „technologické zázraky“. Největším problémem je samozřejmě baterie.

 

Čelý článek si můžete přečíst na HYBRID.CZ

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Furghrim Datum: 07.06.2014 Čas: 13:19

koukněte tady: http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear-powered_aircraft

avatar
yndulon Datum: 06.06.2014 Čas: 09:49

davno v TV som pozeral dokument ako americania(?) testovali lietadlo na jadrovy pohon (ak je to vobec pravda) a ak si dobre pamätam tak to aj fungovalo. lenze bolo niekolko problemov a to:

- lietadlo bolo velmi tazke kvoli ochrane posadky pred ziarenim
- taktiez nemohlo pristat na hoci akom letisku kvoli hmotnosti
- a taktiez kvoli bezpecnosti. ak by nahodou lietadlo padlo

avatar
Smirnov Datum: 05.06.2014 Čas: 23:03

Pro mu7705: Tohle se ještě nikdy nikde nezkoušelo. U zmíněné šílenosti mělo teplo z reaktoru přímo pohánět motor. (v podstatě klasický motor, kde místo chemicky generovaného tepla se přivádělo to z reaktoru)

Ono i to přemýšlení o něčem takovém je hodně předčasné.

avatar
mu7705 Datum: 05.06.2014 Čas: 21:42

Myšlenka je to pěkná. Samozřejmě, že už se to řešilo v minulost a to jak Amíci, tak Rusové. Myšlenkou bylo použít atomový reaktor pro výrobu elektrické energie. V obou případech se realizovaly především lety na zjištění chování a bezpečnosti reaktoru na palubě letadla. K rozvoji této technologie nedošlo. Jedním z hlavních taháků byla očekávaná dlouhodobá výdrž ve vzduchu, kdy by letouny mohly být okamžitě k dispozici a nebyly by ohroženy bombardováním letiště.

arr