TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Robotický bojovník z Estonska

Datum přidání 22.09.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 40 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Estonská firma Milrem na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International  2015) představila unikátní univerzální pozemní bezosádkové vozidlo UGV (Unmanned Ground Vehicle). Robot Milrem UGV se pyšní především pokročilým diesel-elektrickým pohonným systémem.

MILREM UGV

Foto: Milrem UGV; větší fotoSkele+on

 

V Estonsku žije pouze 1,3 milionu obyvatel - lidské zdroje pro potřebu obrany země jsou tak velmi omezené. Není to však problém jen Estonska, ale také dalších dvou zemí Pobaltí - Litvy a Lotyšska.


Všechny tří země čelí protivníkovi, který disponuje nesrovnatelně větší lidskou i technickou základnou. Jednou z možností, jak se vyrovnat s nedostatkem lidských zdrojů, je mnohem větší úroveň automatizace ozbrojených sil.


Milrem UGV je robotická pásová platforma schopná dopravovat nejrůznější užitečné zatížení až do hmotnosti 700 kg. Robot měří na délku 2,5 m, šířku 2 m a výšku 0,6 m. Měrný tlak na půdu je podle úrovně zatížení 0,069 - 0,115 kg / cm2.


Robota lze osadit velkorážovým kulometem, granátometem, proti-tankovými řízenými střelami nebo automatickým minometem. Místo zbraní je na Milrem UGV možné umístit nejrůznější průzkumné senzory, komunikační systémy, ženijní vybavení nebo malé průzkumné drony.


“Většina dosud vyrobených bezosádkových systémů je navržená tak, aby splnila jeden konkrétní úkol, jako jsou například pyrotechnické úkoly. Koncept Milrem UGV je univerzální a bude účinně doplňovat obranné schopnosti až na úrovni praporu,” vysvětluje Kuldar Väärsi, generální ředitel společnosti Milrem. “Bezosádkové pozemní vozidla ukrojí velkou část z modernizace vojenských schopností v příštích pěti až deseti letech.”


Vozidlo Milrem UGV o maximální hmotnosti 1,4 až 1,5 tuny pohání elektrické motory (jeden na každé straně). Energii elektromotorům dodávají moderní ultrakapacitory, které nabíjí dieselový elektrický generátor. Ultrakapacitory s vysokou energetickou hustotou dodává další estonská firma Skeleton Technologies.

 

Video: Milrem UGV. (Takticko-technické údaje uvedené na videu se liší od údajů, uvedených na oficiální stránce Milrem). / YouTube


Maximální rychlost vozidla je 50 km/h. Provozní doba robota s plně nabitými ultrakapacitory a plnou nádrži pro dieselový generátor je 8 hodin. Skvělé operační výdrži pomáhá sofistikovaná řídící jednotka regulující tok elektrické energie mezi dieselovým generátorem, elektromotory a ultrakapacitory.


Ultrakapacitory mají menší energetickou hustotu něž klasické lithium-iontové baterie (mají menší kapacitu na jednotku hmotnosti nebo objemu). Kapacita ultrakapacitorů firmy Skeleton Technologies je 10 Wh/kg, zatímco u nejlepších komerčně dostupných lithium-iontových baterií to je cca 15x více.  


Ultrakapacitory naopak vynikají velkou životností (až 500x větší než baterie) a velkými nabíjecími a vybíjecími proudy - jsou schopny okamžitě dodat velké množství elektrické energie pro elektromotory (například při velkém zrychlení). Ultrakapacitory také spolehlivě pracují až do teploty -65 °C.


V případě přání zákazníka je možné Milrem UGV udělat jako plně elektrický. V takovém případě sice výrazně klesne délka provozu, ale výrazně se zmenší infračervená a zvuková stopa robota. S nízkou infračervenou stopou tak Milrem UGV bude těžce odhalitelný například moderními tanky.


Úroveň autonomie robota bude dána množstvím senzorů a pokročilosti softwarového vybavení. Na přání zákazníka lze robota sestrojit jako plně autonomní (velmi bohatá, energeticky náročná a drahá elektronická výbava), částečně autonomní nebo dálkově ovládaný.


Milrem UGV byl vyvinut ve spolupráci s estonským ministerstvem obrany a estonskou armádou. V současné době je Milrem UGV “pouze” konceptem. Případný operačně nasaditelný produkt je ještě roky vzdálen.


Zdroj: Skeleton Technologies

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Gloton Datum: 02.10.2015 Čas: 19:48

Trochu větší "robot" z Ruska
http://defence-blog.com/army/russia-reveals-new-unmanned-fighting-vehicle-based-on-upgraded-version-of-bmp-3.html

avatar
jj284b Datum: 25.09.2015 Čas: 06:53

lenze s tym ma problem aj ludska osadka.

avatar
Gloton Datum: 24.09.2015 Čas: 20:15

jj284b: no právě....identifikace cílů.....když třeba takový Abrams má i potenciální nepřítel, který ho sebral regulérní armádě.... A to je ještě jednoduché, hlavní problém je právě v tom "civilním" bojišti, kde na základě správné identifikace cíle/necíle musí správně rozhodovat a spolupracovat celá osádka, včetně řidiče.
Kdepak, bez AI to nepůjde.....protože rozhodnutí typu "vystřelím z kánonu, mašinkvér je na hovno" je prostě trochu málo.

avatar
jj284b Datum: 24.09.2015 Čas: 18:49

GLoton: lenze tcyh veci na to to a to nie je zasa az tak vela, a prakticky vela veci zalezi od identifikacie cielov, co sme zasa pri senzoroch a ich efektivite.. ak sa podari spolahlivo identifikovat ciele, software uz nebude mat problem so zaujatim patricnej taktiky na vyporiadanie sa s cielom. hovori sa tomu behavior inteligence, kedy skratka len naprogramujes chovanie podla zadefinovanych inputov.. skratka ak detekujes tank, tak po nom nebudes strielat z gulometov, ale pouzijes podkalibrovy projektil, kym na nakladne auto bude stacit vypalit kumulativny projektil.. navyse si predstav ze system by dokazal naraz pouzivat vsetky zbrane, takze tank by napr bol schopny utocit na dalsie tanky a zaroven napr kropit z gulometu identifikovanu pechotu (supression fire), a zaroven kontrolovat obranne prostriedky podla potreby... kym ludska osadka ide lahko zahltit ulohami (nabijac nabija, velitel vyhladava ciele, tym padom nepouzivaju sekundarne gulomety), takyto palubny system by dokazal robit na vsetkych pozadovanych cinnostiach naraz...


Shania: co sa tyka chodenia z extremu do extremu, je to preto ze pisem o tanku buducnosti,. redukcia osadky o jedneho clena je dost mozna uz dnes pri modernizaciach dnesnych tankov.. Nijako nevylucujem dvojosadkovu zostavu, no teoreticky s plnou automatizaciou je mozna aj jednoclenna osadka.

avatar
Gloton Datum: 24.09.2015 Čas: 18:17

Beld: inteligence obecně lze vyjádřit jako schopnost řešit neznámé problémy a situace, s kterými se konkrétní jedinec (nebo systém) ještě nesetkal, nebo pro systém AI problém, jehož řešení není předem definováno dle daných vstupních parametrů.
Ta AI musí umět nahradit právě to ANO/NE toho dalšího člověka.
Dokud to nebude řídící systém umět, budou mít systémy v MBT tolik ANO/NE a výběrů možností TO nebo TO nebo TO, že to efektivně jeden člověk nebude moci zvládat, protože na každé ANO/NE potřebuje nějakou dobu ještě zvýšenou o dobu než pochopí, o čem má vlastně rozhodnout a musí vstřebat informace nutné k rozhodnutí.
Toto by ve finále bylo nejspíše i pomalejší, než když to budou současně řešit 3 členové osádky se současnými systémy.

avatar
Beld Datum: 24.09.2015 Čas: 17:20

Ja jen abych uvedl na pravou miru nektere zdejsi teorie . Nedelam uplne v oboru AI , ale ucim na CVUT a mel jsem hodne dlouhych debat s lidmi , co to primo uci a rekl bych ze 90% z nich ma nazor , ze zadna AI srovnatelna s clovekem v tomto stoleti nevznikne ( pokud vubec ) . Hodne lidi nechape co ta umela inteligence vubec znamena , a verte , ze je to naprosto neco jineho , nez si vetsina z vas predstavuje . Behem par let nebude pro program problem uridit auto , letadlo , tank . To nema s inteligenci nic spolecneho , je to proste rozsah promennych . Pokud se bude v tanku nachazet clovek , tak ciste kvuli moznosti zaruseni a otazce Ano\Ne . Ono je to teoreticky mozne uz dnes , ale doba jeste uplne nepokrocila a vyvoj ktery by privedl tuto technologii na pozadovanych 99,9% by stal miliardy dolaru a trval X let .

Jinak na samotne CVUT je treba vyvijen program pro ovladani copter , ktery umi doslova neuveritelne veci . Za poslednich 5 let byl posun v radech stovek procent "moznosti" rocne . Ani radeji mozna nechci vedet , co maji k dispozici vojaci ....

avatar
Shania Datum: 24.09.2015 Čas: 15:21

jj284b: ale jdes z extremu od extremu, chces redukovat 4 cleny posadky na 1, proc by tam nemohli byt aspon 2 nebo 3? Coz je daleko pravděpodobnější konfigurace.

avatar
jj284b Datum: 24.09.2015 Čas: 14:55

jednoclenna hlavne koli vnutornemu chranennemu objemu. Pri 4clennej osadke, ak chces zabezpecit dostatocny priestor pre kazdeho clena aby mohol fungovat efektivne, pozadovany vnutorny objem vynucoval vacsie rozmery a tym padom hmotnost tanku rastla hore.

Ak ale je potreba skonstruovat tank ktory je lepsie prepravitelny na vacsie vzdialenosti, jeho hmotnost musi byt nizsia, bez kompromisov v ochrane stroja. Aktivne systemy vedia zabezpecit ochranu proti urcitym utokom, no stale je treba stroj chranit proti zbraniam ktore sa cez APS nedaju eliminovat, takze urcity stupen pancierovania stroj bude musiet mat tak ako tak, minimalne aby zabezpecil fungovanie vnutornych systemov a nedochadzalo k vyradeniu ofenzivnych schopnosti tanku.

redukcia osadky znamena tiez mensi chraneny objem tazkym pancierom, co znamena nizsiu hmotnost stroja, lepsiu strategicku operabilitu a nasaditelnost (napr ak by bolo potrebne poslat tanky Abrams na Korejsky poloostrov, trvalo by 10-14 dni kym by sa tam dostali, takze jednotky dislokovane v Korei by si skoro 2 tyzdne museli vystacit s technikou ktora je pritomna v oblasti, kym by nedosli posily)

osobne si myslim ze povodne zadanie na FCS nebolo az tak zle, no v tej dobe este neboli prostriedky a technologia na uspesne skonstruovanie podobneho stroja. relativne lahky tank (30-35ton), chraneny vyspelym APS schopnym likvidovat projektily do rychlosti okolo 2000m/s s vysokym reakcnym casom voci opakovanym utokom, zakladny pancier ktory odola automatickym kanonom do raze 76mm (300mm RHAe), vyspela elektronika a prepojenie s ostatnymi prostriedkami, bezosadkova veza, moderne delo s dostatocnym vykonom na boj proti ostatnym tankom, posadka umiestnena vzadu v chranenej kapsuli. k tomu pridat hybridny motor, znizenie/tienenie/chladenie tepelneho vyzarovania a vysledny stroj by v konecnom dosledku prekonaval sucasne tanky velkym rozdielom.

ktohovie s cim pride Izrael pri Merkave Mk5, zatial sa objavili len dohady, no vraj by malo ist o ovela lahsi stroj ako je Mk4. USA planuje vyvijat Abrams minimalne do 2050 s tym, ze popri nom bude pracovat na novej generacii. Rusko uz ma Armatu, Nemci otvorili projekt Leopard 3.. osobne si myslim ze nove verzie uz skratka budu musiet robit nieco s termalnou stopou, kedze kvalitne termalne zobrazovace uz zacinaju byt standardom, takze schopnost tanku zredukovat ich efektivitu bude hrat velku rolu (a teraz nemam na mysli rozne pridavne pasivne maskovacie siete a pod, kedze tie funguju len pri vypnutom motore, a v bojovych podmienkach rychlo stracaju efekticitu). Otazne je ako sa Rusom podarilo uchladit Armatu, kedze spominaju ze je to ich prvy "neviditelny" tank..

avatar
Gloton Datum: 24.09.2015 Čas: 14:39

jj284b: když ty pořád vycházíš z předpokladu totální elektronizace bojiště a naprostého přehledu o situaci, kde automat jednoduše odliší "vlastní/cizí" atd. atd.
Ale tak to prostě není. Zvláště dnes, kdy jsou tabky nasazovány v podstatě na "civilním bojišti", kde se pohybuje i mnoho nevojáků atd.
Jednoduchý příklad, který dokáže vyřešit dnes jen člověk. Jede tank třeba v městském bojišti....50m před ním vyskočí spozarohu člověk s "něčím v rukách"......automat vidí člověka, maximálně ještě bez identifikace "vlastní"......a co teď? Nůže to být nějaký vlastní, může to být civil, klidně ženská s děcke, ale taky to může být hadžík s RPG, nebo s minou, nebo s IED......a každá ta situace vyžaduje úplně jiné řešení....a co teď? Co na to tvůj automat?
Prd.....neznámý problém a bude žádat potvrzení rozhodnutí od toho jediného člena osádky, velitele, který ale třeba zrovna má práci s neutralizací či identifikací jiného cíle atd.
Prostě obyčejný automat bez schopnosti řešit neznámý problém je k ničemu.

avatar
Shania Datum: 24.09.2015 Čas: 12:14

jj284b: jistě to co jsi popsal v posledním příspěvku možné bude, ale nějak nevím proč jsi se upnul na myšlenku, že tank bude řídit jednočlenná posádka.

Dle mého názoru i přes plnou automatizaci bude pracovní zátěž dost vysoká i pro trojčlennou posádku.

Takže mi teď prosím napiš, proč si myslíš že bude mít jednočlenná posádka výhodu a jaký důvod by zadavatelé požadavků na takový tank měli, aby se takto omezovali?

avatar
jj284b Datum: 24.09.2015 Čas: 11:14

v tom je prave rozdiel, ja si nemyslim ze by na tie funkcie bolo treba nejaku pokrocilu umelu inteligenciu.. uplne postaci vyspela automatizacia, a posunutie vysledku na rozhodovanie ludskej osadke. Ak ti system sam zabezpeci detekciu, identifikaciu ciela, "real time" automaticky vypocet balistickej ulohy, volbu municie podla detekovaneho ciela a polohy, tak odburas velku cast uloh ktore musel doteraz zabezpecovat clovek. Navyse, v pripade multispektralnych senzorov a vykonnych procesorov dojde k skrateniu casu potrebnemu na vykonanie palebnej ulohy pod hranicu schopnosti cisto ludskej osadky.. predsalen, ludsky organizmus nie je stavany na urcite veci, nase zmysly su obmedzne, kym multispektralne senzory, prepojenie s UAV, ci inymi prostriedkami prieskumu, budu fungovat za kazdeho pocasia, v noci, v hmle no hlavne s minimalnou odozvou...

Takato integracia moze priniest rozhodujucu prevahu nad starsimi typmi techniky spoliehajucej sa cisto na ludsku posadku. Netvrdim ze sa to vsetko objavi okazite a naraz v nejakom supertanku ktory bude zavedeny do 10 rokov... no trend bude smerovat s najvacsou pravdepodobnostou tymto smerom...

Staci sa pozriet na to kolko dnes trva typicka palebna uloha tanku na prave zisteny ciel, od detekcie cez identifikaciu, vyracovanie balistickej ulohy, volbu municie, vypalenie a znicenie... casovo to moze predstavovat kludne 10-15 sekund pri dobre vycvicenej osadke (a teraz nemam na mysli opakovany vystrel na znamy ciel, co sa da zvladnut ovela rychlejsie) az po niekolko desiatok sekund (tak napr automaticky nabijat v tanku T90 potrebuje 6.5sekundy na nabitie municie v nasledujucom racku, alebo cca 15 sekund ak musi nabijac rotovat na najvzdialenejsiu poziciu v karuseli, k tomu si prirataj cas na detekciu, identifikaciu, a vypocet balistickej ulohy...) Pri autonomnom integrovanom systeme sa takyto cas moze vyrazne skratit, co by znamenalo obrovsku prevahu v palebnej sile takehoto tanku...

avatar
Gloton Datum: 24.09.2015 Čas: 10:53

jj284b: píšeš "veci ktore povazujes na nemozne sa tu kludne coskoro mozu objavit" a to přesně vystihuje tvé postoje v této a další diskuzi........klidně se to může brzy objevit....
Já předpokládal, že se tu bavíme o vývoji a zavádění nové techniky v horizontu třeba 10-15 let.
Vývoj technologií v oblasti řídících systémů je samozřejmě poměrně rychlý, ale na poli systémů s "umělou inteligencí" to tak horké není. Vývoj probíhá a nic opravdu reálného k použití zatím není.
Systém s umělou inteligencí je v MBT potřeba proto, že když má nahradit osádku, musí umět řešit neznámé problémy a tato schopnost je právě ona umělá inteligence.
A nejsou to problémy ledajaké, ale je to třeba otázka zabít/nezabít.
Nelze očekávat, že k zavedení robotizovaných, či jen částečně robotizovaných tanků s takovou schopností dojde v dohledné době (10-15 let).
Podívej se třeba jen na aplikaci softwaru do letadel F-22, F-35......jen integrace další výzbroje trvá roky.
A navíc......až budou takovéto řídící systémy s umělou inteligencí dostupné, vyvstanou další etické a praktické otázky a problémy.....abychom jednou nezjistili, že "Skynet přebral kontrolu" :))

avatar
jj284b Datum: 23.09.2015 Čas: 21:55

Gloton: tankovej technike sa venujem uz dlho, nikdy som sice nesluzil ako tankista, no teoretickych vedomosti o tankovej technike, sposobe pouzitia mam celkom dost. je to jedna z mojich oblasti zaujmu, takze aktivne hladam nove informacie vsade kde sa da. napr na fore tank-net.org som clenom od marca 2001, pricom ide o jedno z mala serioznych stranok kde kvalita diskusie nie je ubijana propagandou jednej ci druhej strany, a kde uzivatelia prispievaju informaciami nehladiac odkial pochadzaju (dlhodobymi clenmi fora su napr Vasilii Fofanov, autor stranok http://fofanov.armor.kiev.ua/ , Paul Lakowski, ktoreho rozbory pancierovania tankov vyuzivaju aj profesionalne tankove simulatory ako napr Steel Beasts Pro, Fprado s jeho strankami o modernych a WW2 tankoch: http://www.fprado.com/armorsite/main.html)

Na fore sa napr da najst velmi slusne zdokumentovany priebeh krizy na Ukrajine (http://www.tank-net.com/forums/index.php?showtopic=38893) ci z ostatnych horucich oblasti. uzivatelia sem tam prispeju snimkami ktore je problem najst hocikde inde, fotky z cviceni NATO v 80tych rokoch, ci osobne fotky uzivatelov ktori sluzili v armade.. kazdemu kto sa o tankovu techniku trocha zaujima, toto forum mozem doporucit ako zdroj kvalitnych informacii..

O realite nasadenia mam takisto celkom dobru predstavu, hlavne po precitani niekolko knih popisujucich realne nasadenie tankov v boji, rozbor misii pocas prvej vojny v zalive, ci studie o nasadeni tankov na Ukrajine a pod..

Neznamena to samozrejme ze si myslim ze viem vsetko, no rozhodne mam sirsie vedomosti o tejto problematike ako by sa ti mohlo zdat.. k diskusii o tanku buducnosti som pristupoval s vedomim limitov, to si mozes byt isty.. no zaroven viem ze technologicky vyvoj napreduje neskutocnym tempom a veci ktore povazujes na nemozne sa tu kludne coskoro mozu objavit..

avatar
KOLT Datum: 23.09.2015 Čas: 21:23

Problém je, že vůbec nevíme, jestli toto vozítko je v tuto chvíli schopné něčeho takového jako je jízda v terénu. Ani jak k tomu má případně daleko. Ani zda je krom jízdy schopen řešit taktické situace ve vztahu k té jízdě.

avatar
Gloton Datum: 23.09.2015 Čas: 20:15

jj284b: já přece nikde netvrdil, že to nepůjde, jen že to nepůjde s "obyčejnými automaty", dostupnými dnes a v blízké budoucnosti, ale že k tomu, aby řídící systém nahradil členy osádky, bude to muset být řídící systém s umělou inteligencí, schopný řešit i pro něj neznámé problémy.
Dle tvých vyjádření, jsem si téměř jistý, že víš možná teoreticky něco o různých počítačových systémech a softwaru, ale nemáš ani ponětí o "realitě", co se týká MBT ani jiné obdobné techniky a jejich ovládání, pohybu v terénu atd. atd.

arr