Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

EMALS: Elektromagnetický katapult pro letadlové lodě

Datum přidání 15.05.2014    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké námořnictvo US Navy připravuje první test elektromagnetického katapultu EMALS (ElectroMagnetic Aircraft Launch System) na palubě nové letadlové lodě USS Gerald R. Ford (CVN 78). US Navy zavede letadlovou loď s unikátním katapultem do výzbroje v roce 2016.

Foto: elektromagnetický katapultt EMALS. / General Atomics

Foto: Představa startu F-35C Lightning II pomocí elektromagnetického katapultu EMALS. / General Atomics

 

US Navy na svých letadlových lodích třídy Nimitz využívá ke startu katapulty poháněné párou. Parní katapulty však mají podstatný problém. Nelze regulovat plynule jejich výkon. V současné době je tak například start lehčích bezpilotních letadel z paluby letadlových lodí vyloučen.

 

Parní katapulty trápí také velká hmotnost, velké nároky na energii (pro jeden start je nutno vyrobit až 600 kg páry), nebo potřeba čisté vody. Rovněž rychlost pracovního taktu (připravenost k dalšímu startu) není ideální.

 

Americké námořnictvo proto pro novou generaci letadlových lodí připravuje elektromagnetické katapulty EMALS. Vývoj nových katapultů zajišťuje firma General Atomics. Mimochodem jde o stejnou firmu, která pro americké námořnictvo vyvíjí elektromagnetické zbraně.

 

Na konceptu elektromagnetického katapultu pracuje General Atomics již od roku 1999. US Navy na vývoj operačně použitelného elektromagnetického katapultu v roce 2009 vyčlenila 573 milionů dolarů (11,1 miliardy Kč).

 

Foto: elektromagnetický katapultt EMALS. / General AtomicsFoto: Detail elektromagnetického katapultu. / General Atomics

 

První testy proběhly v roce 2010. Během následujících čtyř let katapult EMALS úspěšně vyslal do vzduchu 452 letadel. Katapultoval letadla jako F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Glower, C-2 Greyhound, E-2D Advanced Hawkeyes a dokonce i námořní verzi F-35C Lightning II.

 

Dalším krokem se stanou testy přímo na palubě letadlové lodi USS Gerald R. Ford. První zkoušky s „mrtvou váhou“ proběhnou již toto léto. Poté se přistoupí k ostrým testům s letadly.

 

"Jak se věci začnou dávat dohromady, zvýší se počet testů. První start letadla proběhne, až se loď dostane na moře,“ říká kapitán Jim Donnelly, programový manažer zařízení pro start a přistávání letadel v americkém námořnictvu.

 

Jak EMALS funguje? Základem jsou lineární indukční motory generující magnetické pole. Motor tvoří řada pevných hlinkových desek tvořící "valivé" magnetické pole. Mezi deskami běhá hlinkový plát s upevněnou startovací kotvou. Jde vlastně o stejný princip, jaký využívají vlaky Maglev pohybující se na magnetickém polštáři.

 

Video: Pozemní test. Start námořního F-35C Lightning II pomocí katapultu EMALS. / YouTube

 

Maximální startovací energie EMALS je 122 MJ a konečná rychlost se pohybuje od 28 do 103 m/s. Katapult dokáže 45 tun těžký předmět na 91 metrů dlouhé dráze urychlit až na rychlost 240 km/h. K opětovnému vypuštění letadla je systém připraven již za 45 sekund.

 

Oproti parním katapultům dokáže EMALS plynule měnit svůj výkon. Lze tak posílat do vzduchu lehčí bezpilotní letadla (jako např. MQ-9 Reaper). Letoun zrychluje na několika metrech postupně a teprve poté nabírá maximální rychlost. Tak lze bez obav vypouštět letadla různých hmotnostích kategorií.

 

Výkon se však nepřízpůsobuje jen hmotnosti letounu. Svou roli hraje tvar letounu, rychlost větru na palubě i rychlost lodě ve vodě. Na všechny tyto veličiny dokáže EMALS precizně reagovat.

Elektromagnetické katapulty na amerických letadlových lodí dokáží posílat letadla do vzuduchu mnohem rychleji, spolehlivěji a bezpečněji. Navíc lze katapultovat okamžitě po sobě jak malý bezpilotní stroj, tak stíhačku s plnou výzbroji.

Zdroj: General Atomics, Defense Tech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Adanedhel Datum: 17.05.2014 Čas: 20:28

Tak pokud by hlavně někdo použil jadernou zbraň, můžeme si tu už kopat hroby do zásoby.

avatar
Jan Grohmann Datum: 17.05.2014 Čas: 15:52

Nějaká EM zbraň by však vyřadila i klasické parní katapulty (resp. řídící elektronické obvody), ale i samotná letadla. Takže v tomhle to je opravdu jedno.

avatar
Bodie Datum: 17.05.2014 Čas: 15:42

To Beld:
Elektroniku by samozřejmě jaderný výbuch dočasně vyřadil a plavidlo by bylo poškozené, ale myslím si, že by ji to rozhodně nepotopilo. Co dokáže malá jaderná nálož, to se dá (přibližně) vyzkoušet na http://nuclearsecrecy.com/nukemap/

avatar
mattea Datum: 17.05.2014 Čas: 00:12

Beld: co by se asi tak stalo, kdyby vybuchla menší jaderná střela (2-5kt) ve vzdálenosti řekněme kolem 1km od letadlové lodě? Skutečně by jí to ani nepoškodilo popř. nevyřadilo žádné systémy? Jak jsou na tom vlastně letadla - s těmi by to také nehnulo, kdyby byli dejme tomu na palubě a se zapnutou elektronikou?
Nechci rýpat, skutečně se v tom nevyznám. Případnými odkazy k nastudování nepohrdnu.

avatar
Beld Datum: 16.05.2014 Čas: 17:27

No ja slysel , ze velka cast americke flotily byla zhledana odolna("") proti EMP z jaderneho vybuchu v blizkem okoli jiz v roce 2010 . Vcetne vsech letadlovych lodi( nasazenych v te dobe ) . Obecne neni obrana proti EMP u vypnutych systemu v dnesni dobe zadny problem , u zapnutych je to o stineni . EMP realne funguje jen ve filmech , pro jeho efektivni vyuziti fyzika nema moc pochopeni .

avatar
shal Datum: 16.05.2014 Čas: 16:46

papaHoth: Jak by sis představoval ten obří emp útok, který by dokázal vyřadit flotilu? Žádná taková zbraň neexistuje.

avatar
papaHoth Datum: 15.05.2014 Čas: 18:30

století páry je pryč :-) Ale vážně, výhody jsou jednoznačný, ono se dost ušetří na váze a místa ve vnitřních prostorech, protože parní katapult se svými válci je celkem obří instalace, tak jak jsem měl možnost vidět na Intrepid v NY.
Na druhou stranu zranitelnost celé lodi respektive systému vůči EMP je celkem hrozivá. Být číňanama vyprdnu se na to pokoušet se trefit svaz letadlových lodí přímím
zásahem ale stačí je vyřadit silným EMP. Lodě a letadla to vyřadí a lidi zůstanou naživu, takže se dá ještě jednat a nemusí být hned 3 světová.

avatar
RiMr71 Datum: 15.05.2014 Čas: 16:48

...někdo prostě inovuje, hledá cesty jak výsledky výzkunu dostat do praxe, vráží do toho prachy a výsledky jsou k vidění jeden za druhým
jiný o tom aspoň mele hubou... a až přijde čas tak to zkopne...

arr