Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

ESTOLAS: letadlo, vrtulník nebo vznášedlo?

Datum přidání 17.01.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Evropská unie v rámci programu ESTOLAS vyvíjí hybridní letoun zcela nové koncepce. Cíl projektu je vskutku ambiciózní – zkombinovat nejlepší vlastnosti letadla, vrtulníku, vzducholodi a vznášedla.

ESTOLAS: Evropský hybridní letoun

Foto: ESTOLAS: Evropský hybridní letoun. / ESTOLAS

 

V rámci programu ESTOLAS vzniká evropské hybridní letadlo s velmi krátkým vzletem a přistáním. Letadlo může rovněž přistávat nebo startovat z prakticky libovolné rovné plochy.

 

Projekt vzniká pod vedením Alexandra Gamaleyeva z Technické univerzity v Rize, Lotyšsko a Dimitrise Drikakise z Cranfield University, Velká Británie.

 

Evropská unie chce skrze ESTOLAS vytvořit dopravní letadlo schopné dopravovat zásoby nebo transportovat lidí do míst, se slabou nebo zničenou infrastrukturou.

 

Zářným příkladem možného použití jsou tajfunem poničené částí Filipín, kde se jen s obtížemi daří dopravovat zásoby.

 

Celý článek si můžete přečist na webu HYBRID.CZ

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Charlie Datum: 21.01.2014 Čas: 07:48

Lol. Tak předně - to lítadlo nemá žádnej užitečnej vnitřní prostor, všecko zabírá obří ventilátor. Druhá věc - gumový manžety jou u vznášedel spotřební materiál, opotřebovávají se a musí se měnit, takže udělat jí navíc dutou a naplněnou plynem, kterej nám má dávat dodatečnej vztlak mi taky nepřijde jako úplně správná cesta vývoje. Třetí věc - každej sme viděli skutečnou vzducholoď - Hindenburg potřeboval na vztlak 240 tun cca 200 000 m3 plynu, ta trocha hélia v prstenci to nejspíš moc nevytrhne.

A v poslední řadě - zatím největší éro je sovětská Mrija - 250 tun užitečná nosnost, amíci nově plánují velké vzducholodi s noností řádově stovek tun velikosti někde poblíž toho Hindenburgu, a tady chtějí téhož dosáhnou pomocí extrémně komplikovaného stroječku s koncepcí už dávno prokázajnou jako scestnou (pomocný zvedací agregát je jen mrtvé zatížení, ať si F-35 říká co chce). Ne že by to nedokázali dotáhnout do funkčního prototypu, ale jak to bude drahý na pořízení a provoz?

arr