TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Etnické čistky v Jižním Súdánu stále pokračují

Datum přidání 30.04.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 18 komentářů    autor autor: Jiří Kalát

Ve dnech 15. a 16. dubna došlo k zabíjení lidí na základě jejich etnické příslušnosti v jednom z největších měst Jižním Súdánu. Podle vyšetřovatelů OSN zmasakrovali rebelové v Bentiu několik stovek lidí.

Muž z Jižního Súdánu

Foto: Muž z Jižního Súdánu; ilustrační foto / Autor: Steve Evans

 

Masová vražda v Mešitě

Informace uvádí, že protivládní jednotky vstoupily do mešity Kali-Ballee v Bentiu 15. dubna. Civilisty etnické skupiny Nuer oddělily od ostatních a odvedly je do bezpečí. Ti, kteří zůstali v mešitě, byli zavražděni.

 

Jednalo se o cizince a příslušníky etnické skupiny Dinka. Podle mluvčího OSN Stephana Dujarrice bylo zabito více než dvě stě civilistů a další čtyři stovky utrpěly zranění.

 

Situace v jižním Súdánu je pro civilisty zoufalá, " dodává Dujarrice. Vraždění však pokračovalo. Několik mužů, žen i dětí z etnické skupiny Nuer bylo zavražděno v nemocnici poté, co se nechtěli připojit k vítání rebelů, kteří obsazovali Bentiu.

Dinkové jsou největší etnickou skupinou v Jižním Súdánu. Obývají oblast Bahr el Ghazal nedaleko Nilu, Jonglei, Kordufanu a horní část kolem Nilu. Řečí Dinků je dinština, ale většina z nich mluví také súdánskou arabštinou. Dinků by mělo být podle údajů z roku 2008 přibližně 4,5 milionu. Jsou to pastevci a zemědělci. Wikipedia

Mise OSN Jižní Súdán, jak píše izraelský list Times of Israel, také obvinila ze šíření nenávisti tamní rádio: Odsoudila (OSN Jižní Súdán – pozn. redakce) zneužití stanice Radio Bentiu FM některými individui k vysílání nenávistných výzev a dokonce podporujících muže z jedné komunity k páchání sexuálního násilí na ženách z komunity druhé.“


Rebelové se však k masakru nehlásí. Mluvčí vzbouřenecké armády brigádní generál Lul Ruai Koang pro BBC obvinění zásadně popírá: „Naše jednotky nejsou zodpovědné za vražední civilistů nikde v Bentiu.“

 

Infografika: Bentiu v Jižním Súdánu. / google.maps.cz


Nuerové vs. Dinkové

Nynější konflikt začal minulý rok v prosinci mezi prezidentem jménem Salva Kiir z etnické skupiny Dinka a bývalým více prezidentem Riekem Machare z etnické skupiny Nuer, nynějším vůdcem rebelů.

 

Několika měsíční násilí si v tomto nejmladším státě světa vyžádalo již tisíce mrtvých, které se hromadí po etnických liniích vůdců obou stran konfliktu. Více než milion lidí již opustilo své domovy ve snaze najít bezpečný úkryt. Ve světle minulých událostí, kdy byli lidé vražděni v mešitě, nemocnici i kostele, těchto míst rychle ubývá.

Nuerové nebo také Naath, jak sami sebe označují, jsou africkým černošským etnikem, které patří do skupiny nilotských kmenů. Niloté je společný název pro černošské kmeny a národnosti žijící ve vnitrozemí východní a severovýchodní Afriky. Naath znamená v překladu lidé. Ve světě Nuery znají spíše pod označením Naath Tento kmen má mnoho společného s kmenem Dinka a to jejich původ a Dinkové také přejímali zvyky od Nuerů. I název Nuerové pochází z jazyka Dinků. Postupně se tyto dvě skupiny osamostatnily. Anujakové, kteří tvoří nejpočetnější skupinu v Gambelle, jsou dalším kmenem, který je velmi podobný Nuerům. Wikipedia

Hlavní vývozní surovinou Jižního Súdánu je ropa, která se exportuje přes jeho severního souseda. Vztahy mezi Súdánem a Jižním Súdánem nejsou zrovna ideální a oba státy podporují rebely působící na území toho druhého. Oficiálně však spolupracují a ropa tak i přes krvavé boje míří do světa.

 

Vývoj konfliktu bedlivě sleduje Čína, která se v Jižním Súdánu pokouší uspokojit část své spotřeby ropy. Čínští obchodníci již vydali na projekty v zemi několik desítek miliard dolarů a nyní se bojí o návratnost svých investic. Pro nejmladší stát na světě je Čína velice důležitým partnerem, jelikož odebírá dvě třetiny jeho celkové produkce ropy.

 

OSN má v Jižního Súdánu osm tisíc modrých přileb, které se pokoušejí udržet pořádek a docílit míru mezi oběma znepřátelenými skupinami. To se, i přes podepsané příměří, prozatím nedaří.

 

Zdroj: Times of Israel, BBC, The Guardian, iDNES.cz

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 06.05.2014 Čas: 13:48

To mat.kan - naprostý souhlas. Stačí se podívat, kdo všechno na těch konfliktech v Africe vydělal - ony ty občanské války jsou vlastně skvělý byznys. Firma z daného státu vyveze ropu, diamanty atd - a naopak tam pošle zbraně. A nejde ani tak o státy jako takové, jako spíše o firmy.
Tím ovšem neříkám, že Afričané jsou bez viny

avatar
mat.kan Datum: 05.05.2014 Čas: 16:24

charlie: lenže pravda je taká, že tí negri sa tam už dekády vraždia za nemalého prispenia civilizovaného sveta. ono budovať čokoľvek v krajine kde beži 33 rokov(Angola) občianska vojna štedro dotovaná západom aj východom nie je žiadna sranda. Obdobných príkladov je celá Afrika. Ono dať vniknúť štátu, ktorý je od založenia v štádiu zlyhaného štátu a potom tam financovať hociktoru organizovanejšiu grupu v občianskej vojne a potom frflať na primitvnych, agresívnych negrov je pozoruhodná mentálna gymnastika. Ak by sa vám zachcelo troška striasť názorové klapky na očiach vrelo a pozrieť sa na vec v širšom kontexte odporúčam knihu p. colliera - miliarda najchudobnejších.

avatar
David Datum: 05.05.2014 Čas: 14:06

Tak to by bylo asi na hodně dlouhou diskusi, zda kolonialismus Africe prospěl nebo ne. Myslím, že ty miliony otroků, kteří byli z Afriky vyvezeni, by asi na věc měli jiný názor.
Největší chybou kolonialismu bylo to, že uměle narýsoval hranice států bez ohledu na realitu. Často se tak v jednom státě sešla etnika, která si byla tradičně znepřátelená. Je logické, jak to muselo dopadnout. V důsledku toho jsou také mnohé africké státy nesmyslně velké a tedy obtížně ovladatelné
A jinak - Afrika přeci není heterogenní kontinent. Jsou země, které dnes docela slušně prosperují - např. Etiopie (která se přitom ještě před několika lety utápěla v konfliktu s Eritreou), Uganda atd. A zdaleka ne vždy je ta prosperita založena jen na ropě apod. Je to rozdíl oproti např. Demokratické republice Kongo (ex-Zair), ve kterých jsou problémy už od jejich vzniku a kde je jen malá naděje na skutečné zlepšení situace

avatar
Charlie Datum: 05.05.2014 Čas: 08:36

Já nevím, možná sem cynik, ale tyhlety humanitární katastrofy v Africe mě nechávají uplně chladným. Negři se tam mordovali i bez nás (takoví Zuluové, to byl třebas mírumilovnej národ), mordovat se budou i bez nás, protože africká populace je celkově přemnožená a nemá zdroje, který by jí uživily. Země je neuživí, průmysl, který by jim na potraviny vydělal nemají, nerostné zdroje levně rozprodávají (a navíc je na nich nejmenší přidaná hodnota), takže jediný, co pro ně můžeme udělat, je přestat jim tam posílat zadarmo jídlo (což likviduje ty poslední zbytky zemědělců) a sypat tam víc munice - oni se sami zredukují na udržitelný množství.

Mat.kan - blbá pravda je ta, že přišla silnější civilizace a podrobila si tu slabší, tak to fungovalo vždycky, fungovat to tak bude i nadále, jediná chyba, kterou Evropa udělala, bylo osamostatnění kolonií, jenže po II. válce se řešily naléhavější problémy než dělení kolonií podle kmenovejch příslušností.

avatar
mat.kan Datum: 04.05.2014 Čas: 11:07

Tak tak afričania su lenive agresivne lemri, ktoré si za dnešný stav kontinentu môžu sami. Kolónie boli velky spoločenský krok v pred, biely človek sa tam samozrejme nezištne snažil viesť právo, poriadok a kultúru. Sebeviac sa snažiac integrovať miestnu primitívnu spoločnosť širokým rozvojom školstva, zdravotníctva , jej zapájaním do všetkých úrovní politického a hospodárskeho života tí nahlúpli černoškovia sa vždy len búrili a búriili. Tak biely človek opúštajúc svoju výsostne humanistickú myšlienku rozvoja zaostalého kontinentu narysoval štátne hranice blahoskolnne zohľadnujúc výhody multikultúrnej a multináboženskej spoločnosti a "prirodzené" geofrafické hranice. Následne v priebehu Studenej vojny aby miestni náhodou netrpeli diktátom jednej z veľmocí, tá druhá nehladiac vlastných ekonomických výdajov bez najmenšieho okolkovanie začala podporovať akúkoľvek opozičnú platformu( ludožrúti, detskí vojaci, znásilnovači, obchod s drogami šuvix... mimoriadne nediskriminačný prístup zasluhujúci si obdiv). A až to východ prestal hospodársky stíhať a oslávili sme globálne víťazstvo liberálnej demokracie, tak sme tú podporu černoškom zaše zrušili(ved už neboli v ohrození tých zlých z druhého tábora) a začali počudovane krútiť hlavami ked sa miestne vydržiavané režimy začali prebadať do nových kôl občianskych vojen(ktoré sme donedávna financovali ale to je uz vedlajsie). ale že nás ten humanizmus stále neopúšta tak jednou ruou organizujeme koncerty, zbierky, rozne charity(dotované eu obilie je vrchol humanizmu!) na pomoc tým pomýleným černoškom a druhou so clami, kvótami a dalšími obchodnými obmedzeniami ich chránime od prístupu na náš vysoko kompetetívny trh, kde by ich konkurencia drvivo utlačila.

Je úplne jasné, že tragédia afriky je je len a len jej vnútorný problém a žiaľ napriek všetkým úprímným snahám civilizovaného sveta zlepšiť situáciu je to nemožné.

Amen :)

avatar
Vrata Datum: 03.05.2014 Čas: 20:37

Ezekyl, semtam: komentoval jsem Voodoo a Nemo. Semtam: s tim, co jste napsal souhlasim.

avatar
krystofmraz Datum: 03.05.2014 Čas: 17:41

Upřímně řečeno, kultura mnoha afrických kmenů byla a je natolik agresivní a nelidská, že mi to připadá jen jako "pokračování dobré tradice". To, že jim někdo dodává zbraně mi skutečně nevadí, ani v tom nevidím problém. Když je poptávka bude vždy i nabídka. Nevidím ani důvod někomu pomáhat, jaké si to udělali takové to mají, pomáhejme sami sobě a když to udělá každý, všem se pomoci dostane.

avatar
David Datum: 02.05.2014 Čas: 17:44

Myslím, že tahle situace dobře ukazuje, jak naivní bylo myslet si, že v Súdánu po jeho rozdělení bude klid. I sám Jižní Súdán je až příliš složitá země.
Nedávno se zde psalo o ukrajinské armádě. Tak nejvíc se na vyzbrojování Jižního Súdánu podílela právě Ukrajina, která měla asi největší přebytky postsovětské výzbroje. A hlavně na Ukrajině byl i v devadesátých letech ještě větší chaos než V rusku či Bělorusku. Podle mne také počty udávané wikipedií jsou spíše podceněné. Na dodávkách Jižnímu Súdánu se navíc podílely třetí země- především Etiopie, Keňa. Co se týče Saúdské Arábie, ta vcelku logicky dodávala zbraně hlavně severu.
A obávám se, že pro světovou veřejnost je tento letitý konflikt již zapomenutý, opomíjený dnes kvůli Ukrajině, Sýrii atd. Takže nějaký zásah nepřijde, maximálně od Africké unie.

avatar
Ezekyl Datum: 02.05.2014 Čas: 08:57

fenri : To je pravda. Masakry mačetami jsou v Africe na denním pořádku a jsou velmi brutální.

Ale! : Jednak i přes brutalitu útoků, mačetě se lze ubránit mnohem snadněji než střelné zbrani - i proto často s partou s mačetami chodí i jeden až dva se střelnou zbraní - kterou někde museli získat. A nebo parta s mačetami dorazí na oblíbeném "technical" s osazeným kulometem, aby se náhodou nesetkali s odporem...

A za druhé to je jako kdyby se rozhádaným děckám co se každý den poperou "do krve" dali do rukou granáty, že se stejně budou rvát... Stále je dodávání zbraní či nábojů, know how, podpora stran konfliktu, atd. jen přiléváním do ohně a nic to neřeší.

Vrata : Nevím, jestli to mělo být ironií (USA a T-72 a dále) nebo šlo o omyl, ale tak nebo onak, já jsem schválně ve svém prvním příspěvku vypsal "západ" i "východ" bez rozdílu. Nikdo o "ošklivých imperialistech" nepsal... O vývozech zbraní z SSSR i z následnických států nikdo nepochybuje, Čina také nikdy nezůstávala pozadu... Ale stejně tak mnoho členů NATO, USA nevyjímaje. Že zrovna v Súdánu převládá výzbroj východní provenience naprosto neznamená, že by tomu v Sýrii, Lybii a dalších muselo být také tak. Projděte si fotky "rebelů" "vzbouřenců", "teroristů" a jejich výzbroj je jednoduše z celého světa, nikoho nevyjímaje...

Nejznáměnjší neoficiální podporovatel destabilizačních sil je Saúdská Arábie, která dodává vedle sebe zbraně z USA a zbraně z Ruska (respektive zbytky zásob od SSSR). A nikomu to oficiálně nevadí.

Ono to zásobování není ani vinou státních režimů, jako spíš soukromých subjektů výrobců, dnes často nadnárodních. Ono i takové udělení licence do Súdánu je velmi spornou záležitostí...

Vždyť kolikrát jsou zadržené lodě plné zbraní a nábojů jak z "východu" tak ze "západu". (vždy zadržené spojencem druhého táboru) Senzace do novin, krátké popření zemí původu a je ticho. A jednak nikdo neřeší co se s dodávkou stalo a za druhé je jasné, že se dozajista nejedná o ojedinělý případ...

Ale jak jsem psal, to se týká "výhodu", "západu", "jihu", "severu" i "prostředku"...

avatar
fenri Datum: 02.05.2014 Čas: 08:06

Pánové nezdá se Vám, že řešíte úplné marginality? Kdo je vyzbrojuje...
Myslíte si, že se zabíjejí proto, že dostali pušky? Když nebudou mít pušky, budou se zabíjet mačetami (Rwanda, Sierra Leone), když nebudou mít mačety, budou se zabíjet kameny. Zbraně s tím nesouvisejí. přijde mi to jak v nějakém levičáckém antigun plátku.
To, že se zabíjejí je dáno kombinací (de)mentality a a autoregulačních mechanismů přemnožené stresované populace. Oni holt ti lidé jsou tam poněkud šu*avější, že by v práci byli jako Němci to taky zrovna ne, tak se to řeší takto.

avatar
semtam Datum: 01.05.2014 Čas: 21:34

Tak ona ta těžká výzbroj pochází spíš z let minulých. Kdy na africkém kontinentě probíhal mocenský boj západ-východ. Který ani na jedné straně nepodněcoval etnické čistky. V současné době oněch 110 T-72 pochází z Ukrajiny. Není se čemu divit, že státy jako Bělorusko a Ukrajina s přebytkem vojenské techniky a mizernou ekonomikou zbraně prodá kam se dá. Cena také dělá v těhle končinách svoje.Co se týče letectva tak SU-24 pochází z Běloruska. Nedávno dodané. O SU-30 sice píše Wiki, ale jak je mi známo, tak probíhají teprve jednání o prodeji. Vietnam tyto použité stroje po Indii odmítl.

Tyto moderní letouny (o SU-24 by se dalo polemizovat, ale bojovou roli má určitě významnou) mají sloužit spíš pro případný odraz egyptské armády. Súdan má zájem vybudovat na Nilu hráz a tím by mohl Egypt vydírat o vodu. Na etnické čistky se moc nehodí. Tam postačí zbraně typu AK, G-3, PKM, RPG apod. Tyto jednoduché zbraně se dají vyrobit a se vyrábějí (bezlicenčně) po celém světě.

Říkat, kdo je ten zlý podle x desítek let starých zbraní je krátkozraké. S puncem novosti jsou vidět zbraně spíš Čínské. Ano i tato země má v Africe nemalé zájmy. Ovšem nikomu to asi nevadí co se tam děje a hlavně nejspíš ani se neví jak se to má řešit. Dávat embarga je zbytečné, těch pár samopalů se vždycky někde sežene.

Navíc, v zemích třetího světa je po dlouhá desetiletí rozšířeny zbraně typu Ak a další výrobky východního bloku a k tomu příslušná munice. Kdyby chtěl nějaký stát podpořit nějakou bojůvku. tak objednávat nové typy zbraní je zbytečné a nepraktické.

avatar
Vrata Datum: 01.05.2014 Čas: 20:47

K diskusi o tom, kdo vyzbrojuje (kteri zli kapitaliste a imperialiste vyzbrojuji) Jizni Sudan a Sudan (zdroj - Wiki.en):

Jizni Sudan: 110x T72, 12x 2S1 Gvozdika, 12x 2S3 Akatsia, 15x BM21 Grad, jine tezke zbrane zrejme nejsou. Utocne pusky jsou zrejme HK G3 (viz kupodivu i ilustracni obrazek) - vyrabeji se v Sudanu.

Sudan:
hlavni utocna puska - HK G3, vyroba v Sudanu.
tanky - 270x T54/55, 60x Type 59, 20x M60
OT - cca 218 ks - napr. 60x BRDM 2, 80x Ferret, 30x Alvis Saladin, 42 M113, ... 20 OT62,....
delostrelectvo: cca 780ks, ruzny puvod.
bojova letadla - cca 130ks: 24x MiG29, 10x Chengdu F7 (stihac), 10x MiG17, 12x Su24, 15x Su25, 20xSu30, 12x MiG23BN, 12x K8 (China - trainer/light attac), 11x A5 (China, attac).

Je proste videt, ze z vyzbrojovani obou Sudanu dnes profituji hlavne imperialiste z USA a jejich prisluhovaci. Podobna situace je ve vetsine Africkych zemi (s vyjimkou Egypta - delal jsem si pred par mesici kratkou resersi) - vetsinou jde o vyzbroj puvodem od nenasytneho vojensko-prumysloveho komplexu z USA (T72, T54/55, ruzne typy MiG, Su, Mil, tusim i Ak 47, RPG7 ...)

avatar
Voodoo Datum: 01.05.2014 Čas: 13:40

Intervence ani nic řešit nemá, a že západní státy vyzbrojují obě strany konflliktu? Takhle se prostě dnes dělá mezinárodní politika a bussines.

Nelíbí se Vám to, nesouhlasíte? Přestaňte nakupovat v supermarketech, tankovat u čerpacích stanic, atd. Protože jinak tohle jednání podporujete, i když s ním vnitřně třeba nesouhlasíte.

avatar
pepe420 Datum: 01.05.2014 Čas: 13:21

Ezekyl: souhlas, intervence nic nevyřeší, většina konfliktů v Africe je dlouhodobých a když se to snaží někdo urovnat řešením "shora", tak to pak dopadá, jako ve Rwandě, kdy tamějším lidem byl mír málem vnucen, ale konflikt se nevyřešil, napětí ve společnosti je stále cítit a každým dnem to může začít celé znova, podobně bych viděl i Súdán, mezinárodní společenství by mělo reagovat spíše sankcemi, přímou či nepřímou podporou umírněných frakcí a podporou nějakých stabilizujících elementů.

avatar
Ezekyl Datum: 01.05.2014 Čas: 09:33

Já nejsem pro žádnou intervenci, ta stejně nedokáže nic vyřešit. Je to jejich místní geopolitický a náboženský problém. Intervence může teoreticky konflikt akorát pozastavit a jakmile vojáci odejdou, rozhoří se nanovo.

Ale určitě se tam střílí zbraněmi z Ruska (SSSR), USA, Francie, Číny, České republiky (Československa), JAR, Německa a mnoha mnoha dalších. Jenže když někdo vytáhne fotografie zbraní a nábojů a ukáže prstem, tak následuje uražený komentář, že se jedná o pašované zbraně, nebo dodávky zbraní přes jiné státy.

Ale sakra jedná se o zbraně. Jak se dostali zbraně k pašerákům? Kdo jim je dal? A pokud nějaký stát tvoří prostředníka využívajícího konfliktu ke zbavení se vojenských uloženek, tak sakra přestanu tento stát zásobovat a uvalím na něj sankce.

Zajímavé je, že například na takovou Saúdskou Arábii, která bývá v těchto zásobováních namočená až příliš často (náboženství) nejsou uvaleny žádné sankce ani od jednoho z velkých hráčů (USA, RF, ČLR)...

Holt ropa a peníze nesmrdí...

Ale na zvracení mi pak je, když se tito lidé s klidem přehlížející vyzbrojování obou stran konfliktu (zájem na udržení Súdánu ve stavu v jakém je?) sejdou na svých summitech a jednáních a skoro se slzami v očích debatují o tom jak by jen rádi pomohli...

Jednou rukou se dělá ty ty ty a druhou se podávají zbraně a náboje.

arr