Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Eurocopter X3 pokořil rychlostní rekord

Datum přidání 12.06.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 12 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nejrychlejší vrtulník světa nese název Eurocopter X3. Hybridní evropský vrtulník pokořil rychlostní rekord hned dvojnásobně. Rychlost 472 km/h v dopředném letu dosáhl 7. června a o několik dní dříve prolomil dokonce rychlost 487 km/h při klesavém letu.

Eurocopter X3

Foto: Eurocopter X3 u pobřeží jižní Francie / Eurocopter

 

Rekordní let podnikl vrtulník X3 nad jižní Francií ve výšce zhruba 3000 metrů. „Bez nadsázky můžeme říct, že X3 je ve velkých rychlostech ve svém živlu,“ říká spokojeně Hervé Jammayrac, testovací pilot firmy Eurocopter. Stroj tak překonal svůj vlastní rekord z roku 2011, kdy dosáhl rychlost 430 km/h.

 

Vrtulník X3, či spíše stroj s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing), je technologický demonstrátor, jenž má vyzkoušet technologie potřebné pro vysokorychlostní lety vrtulníků. X3 si však zachovává všechny schopnosti a dovednosti vrtulníků.

 

Srdcem stroje je dvojice turbohřídelových motorů Rolls-Royce Turbomeca RTM322 o výkonu 2×1693 kW. Motory pohání pětilistý rotor a dvojici tažných vrtulí umístěných po stranách na krátkých křídlech.

 

Eurocopter X3

Foto: Všimněte si aerodynamicky tvarovaného (pro velké rychlosti) přechodu mezi trupem a rotorem / Eurocopter

 

Technologický demonstrátor X3 je postaven na klasickém vrtulníku Eurocopter Dauphin. Konstruktéři „pouze“ na boky vrtulníku Dauphin umístili krátká křídla a dvojici tažných vrtulí. Vrtule jsou přes transmisi poháněné hlavními motory.

 

Smyslem „parazitních“ vrtulí je poskytnout stroji dodatečný tah pro dopředný let. Svou roli hrají i malá křídla, která při rychlém letu poskytují dodatečný vztlak.

 

Dalším velkým rozdílem je odstranění vyrovnávajícího ocasního rotoru. Vrtulník X3 ocasní rotor nepotřebuje, protože reakční moment hlavního rotoru vyrovnávají boční vrtule. Na místě zadního rotoru najdeme dvojici svislých ocasních křídel.

 

Video: Rekordní let trval 40 minut (ano, v pozadí je L-39 :) ) / YouTube

 

Eurocopter X3 je představitelem nové generace strojů, umožňujících kolmý start a přistání, ale zároveň také velmi vysokou rychlost letu. Není na škodu zmínit, že vrtulník X3 je jedním z možných adeptů na nový vysokorychlostní dopravní stroj kategorie VTOL pro americkou armádu FVL (Future Vertical Lift)/JMR (Joint Multi-Role).

 

"Na základě X3 technologií bude Eurocopter pokračovat v nastavovaní standardů pro vrtulníky budoucnosti – nabídneme zákazníkům novou úroveň výkonu, ve smyslu větší rychlosti, doletu a schopnosti plnit nejnáročnější mise za příznivou cenu,“ uvedl generální ředitel společnosti Eurocopter, Guillaume Faury.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Iceman Datum: 17.06.2013 Čas: 11:52

Ano tomu rozumim, na druhou stranu kdyby k tomu pristupoval kazdy, jako Eurocopter/potazmo EU, kdyby nebylo pionyru, vyvoj by se zastavil nebo pokracoval pouze pomalu. Zadny stroj z nebe "overeney v boji" nespadl, kazda technologie byla nekdy nova. Nerikam ze se maji nakooupit predrazeny neovereny hracky, ale vyvoj by se mel tlacit dopredu, alespon co se prototypu tyce. Kazdemu je blizsi neco jineho, ja to chapu. Jakkoliv mi jejich stroj muze priadat osklivy, Eurocopter proste videl diru na trhu, tak po ni jde,

avatar
Ultramarinus Datum: 16.06.2013 Čas: 20:27

Ackoliv me dauphin esteticky nijak neoslovuje, fakt, ze by tento koncept stacilo za hubicku naroubovat na (uz nakoupene) blackhawky za desetkrat nizsi jednotkovou cenu nez by nabidla stavba a nakup "prevratne, modernejsi a hezci" koncepce o ktere jsi mluvil, je pro me prislovecnym jazyckem na vahach, proc bych si vybral radeji tohle. U zbrane nebo zbranoveho kompletu pri udrzeni priblizne stejnych vykonu jako "techno-verze" je vyhodnejsi levny, spolehlivy a odolny koncept, jak by jiste Kalasnikov dosvedcil.

avatar
Coffin Corner Datum: 15.06.2013 Čas: 11:17

Iceman: Jenže právě přístup Eurocopteru k problematice hybridních vrtulníků se mi jeví jako pragmatičtější. Jednak na X3 dokázali, že jejich koncept lze relativně rychle a levně "naroubovat" na jakýkoliv stávající vrtulník, takže by se mohl prosadit i při možných modernizacích starších, klasických strojů, což by celý trh ještě zlevnilo.
Navíc od začátku deklarují, že demonstrátor X3, potažmo program H3 směřuje k hybridu střední kategorie velikosti Super Pumy a také se od začátku primárně zaměřují hlavně na civilní sektor, ve kterém vidí větší uplatnění, což je zase sympatické pro mne ;)

avatar
Iceman Datum: 14.06.2013 Čas: 15:14

Vsak to je v poradku... jen reaguj, o tom je prave diskuse ne? ;)

No to je prave o tech dvou pristupech... sklenice je bude ploprazdna nebo poloplna. Ja se proste jen odmitam rozplyvat nad "rekordy" nejake parodie na moderni stroj.

Jasne ze tehcnologie jsou drahe.... kdybychom se divali jen na cenu tak zustaneme v dobe kamene. Nebo jezdime na drevoplyn, protoze je to levnejsi. Program Apollo se jevil jako ekonomicka silenost... a nakonec se mnohokrat vse vratilo.

Investice do GPS se take mnohokrat vratily. Stejne tak internet. Tady preci nejde o cenu, tady jde o pristup. A to, ze nekdo zarli na technologicky demonstrator X2.. a proto svuj nesrovnatelne zaostalejsi stroj nazve X3 a dela kolem toho humbuk.... to mi prijde jako spatny vtip ala brusel.
Kdyby ho pojmenovali alespon jinak, tak nereknu ani popel. :D

Jasne ze X2 nebude nejlevnejsi, nikdo nerika ze se nakonec tyto stroje nakoupi... plno programu v "americkem stylu" jak rikas je nakonec zrusoeno pro strasne naklady (treba Comanche), souhlasim s tebou. Jde o to, ze vyrobce do toho i pres to riziko jde a posouva hranice dal. A to je mi strasne sympaticke.

A kdyby se treba povedlo nakonec vyvinout z X2 stroj za alespon trochu prijatelne penize.... kompletne to zmeni pravidla hy pro nasazeni vrtulnikovych vojsk. A co pak bude rikat protivnik? "Ale tak aspon jsou ty my stary vrtulniky levnejsi, hec." :D

avatar
RiMr Datum: 13.06.2013 Čas: 15:28

"Svou roli hrají i malá křidélka, která při rychlém letu poskytují dodatečný vztlak."

Tož jsou fakt tak malá, že se musí "zmenšit" dvakrát? Jednou "malá" a podruhé "křidélka".

Nehledě na to, že u létajícího stroje bych byl s použitím výrazu "křidélka" velmi opatrný, používají se totiž v pro zcela odlišnou záležitost :)
Tedy ne jako nosná plocha (křídlo), ale jako řídící plocha (a část křídla) měnící náklon letadla...

Tedy já bych dal "Svou roli hraje i malé křídlo, které při..."

OK, je to blbost, ale je to tady takový jakože odborný magazín, tak kurňa... :)

avatar
ppte Datum: 12.06.2013 Čas: 19:00

Iceman: Nemůžu nereagovat, Sikorsky X2 je jistě pekný stroj, ale je to opět v "americkém stylu", tzn. nacpané technologiemi a tomu bude odpovídat i cena,sice bude určitě levnější než V-22,ale nesmíme zapomínat,že mnoho americké vojenských programů se prodlužuje a hlavně prodražuje (viz F-35, který měl být levný a kolik je cena teď?150 miliónů dolarů?). Cena oproti stroji Eurocopter bude určitě několikanásobně vyšší a nevím nevím, jestli si může americká armáda dovolit takto nákladný stroj...

avatar
Iceman Datum: 12.06.2013 Čas: 15:59

Samozrejme to co jsem napsal je pouze nazor me malickosti.... nic vic nic min. :) Nechci nikoho popouzet nebo tak. :)

avatar
Iceman Datum: 12.06.2013 Čas: 15:55

Prave z hlediska estetickeho se mi z tohoto stroje s prominutim zveda kufr. :D Jeden slavny rusky kontrukter kdysi prohlasil, ze pokud letadlo dobre vypada tak i dobre leta a ja tento nazor sdilim. :)

Jinak cely program X3 je hybrid v bruselskem stylu. Je to reakce na Sikorsky X2, coz je nadherny a prulomovy stroj. Ten bude mit v USA velkou sanci, ne tato zpatlanina. Prijde mi to, jako kdyby se v eurocopteru citili zahanbeni vykony X2 a reagovali tak, ze na dauphina rychle nalepi kridla, trochu poladi ocas, hlavne at to lita rychle a splni se petiletka. Proste EU kockopes :D

X2 je opravdu nekde jinde.... dva protibezne rotory + tlacna vrtule... cela rada novych, spickovych technologii kterymi tu nechci nudit. Nevyhody u V-22 je prochodna faze mezi letovymi rezimy.... Tu stroje odvozene od X2 mit nebudou... cely stroj to zlevni a zjednodusi.

Opravdu se tesim na nove stroje odvozene od X2.... srdicko plesa :) At uz to bude S-97 raider

http://raider.sikorsky.com/ui/images/raider-overview_03.png

a nebo stroj v programu JMR-FVL. Tam bude zajimave slodvat soutez s V-280 Valor od Bellu. :)

Jinak letova dynamika X2 (ale i jineho stroje v podobne kofiguraci) je naprosto uchvacujici... jako by to ani nebyl vrtulnik... dporucuju sheldnout par videi na yourtube. ;)

avatar
David Khol Datum: 12.06.2013 Čas: 14:10

Už jen z hlediska estetického se mi tenhle stroj líbí...řekl bych, že skvělý stroj pro AČR

avatar
ppte Datum: 12.06.2013 Čas: 13:14

Pro Adam: hlavní výhodou může být cena, V-22 je sice rychlejší a pojme více lidí, ale cena je 69,3 miliónů dolarů, což je opravdu hodně. Eurocopter AS365 Dauphin (ze kterého vznikl tento demonstrátor) stojí méně než 10 miliónů dolarů, tento prototyp unese sice méně vojáků a je o trochu pomalejší než Osprey, ale rozdíl v ceně bude minimálně čtyřnásobný a americká armáda musí v příštích letech ušetřit stovky miliard dolarů. Takže podle mě tento demonstrátor má velkou šanci v USA, V-22 je dobrý, ale předražený ,otázkou jsou jeho provozní náklady (které budou určitě větší než u modifikovaného Dauphinu), když vezmu v potaz složitost konstrukce V-22 atd.

avatar
Jarda P. Datum: 12.06.2013 Čas: 12:59

Adam:
Pokud jsem četl správně, tak se jedná o technologický demonstrátor.

avatar
Adam Datum: 12.06.2013 Čas: 12:06

Akorát moc nerozumím, proč by o to měly mít státy zájem. Nemá náhodou osprey větší nákladní kapacitu a i vyšší rychlost? A nenakupujou jich stále dost? Jakou má tohle před v22 výhody?

arr