TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Eurocopter X4 – vrtulník budoucnosti z Evropy

Datum přidání 29.04.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V předešlém článku jsme upozornili na skutečnost, že i 50 let stará konstrukce vrtulníku může mít před sebou ještě dlouhý život. Neznamená to však, že nikde jinde ve světě na vývoj nových vrtulníků rezignovali. Například v Evropě, firma Eurocopter pracuje na nástupci svého nejúspěšnějšího vrtulníku AS365 Dauphin (Delfín). Stroj je zatím znám pod názvem X4, ale už teď je jasné, že přinese minimálně menší revoluci v zavedeném designu vrtulníků.

Eurocopter X4

Foto: Eurocopter X4 se může pyšnit opravdu moderními tvary / Eurocopter

Od AS365 Dauphin k X4

Pár slov k AS365 Dauphin. „Delfín“ slouží především jako dopravní, pátrací a záchranný vrtulník. Ve své výzbroji ho má bezmála dvacet států světa, samozřejmě včetně „domovské“ Francie kde slouží například jako záchranný/pátrací vrtulník na letadlové lodi Charles De Gaulle.


Existuje také čistě vojenská varianta - AS365 Panther. Palebná podpora, útočné akce, boj s ponorkami a loděmi, záchranné operace a MEDEVAC – do všech těchto činností je AS365 Panther zapojen. Pro zajímavost uveďme, že vojenská varianta se vyrábí a létá také v Číně.

 

Zpět ale k jeho nástupci. Vrtulník X4 vzniká pod vedením francouzsko-německé společnosti Eurocopter. U tak komplikovaného projektu je nutné také zapojit další specialisty – od strojírenské výroby až po elektroniku. Na projektu se proto velkou měrou podílí francouzské firmy Safran (obranný a letecký průmysl), Thales a Sagem (elektronika).

 

AS365 Dauphin

Foto: AS365 Dauphin na letadlové lodi Charles De Gaulle /Wikpedia, Autor: Guillaume Rueda

 

Eurocopter X4 se bude se svou hmotností 5 tun řadit do kategorie středních vrtulníků. Přesněji se tam zařadí v roce 2017, kdy má být doručen prvním zákazníkům – za předpokladu, že vývoj proběhne bez problémů.

Pilotní kokpit budoucnosti

Původní Dauphin je určen především pro záchranné, pátrací a námořní operace. U jeho nástupce se proto počítá s bohatě proskleným kokpitem, odkud budou mít piloti perfektní rozhled, a to nejen dopředu, ale především pod sebe.

 

Elektroniku a design kokpitu dostala na starost francouzská společnost Sagem. Celému pilotnímu prostoru má dominovat obří HUD (průhledový) displej na čelním skle a kompaktní LCD zobrazovací modul uprostřed tunelu mezi oběma piloty.

 

 

Eurocopter X4Foto: Pilotní kabině bude dominovat obří čelní sklo s integrovaným HUD displejem / Sagem

 

Sagaem také dodá systém řízení letu „po drátech“, tedy fly-by-wire (FBW). Ač je FBW používán na letadlech již celá desetiletí, u vrtulníku je přece jen celá věc komplikovanější, a to především u malých strojů. Avšak díky pokrokům v elektronice a zvýšení výpočetního výkonu za současného poklesu elektrické náročnosti, můžeme o digitálním řízení uvažovat i pro menší vrtulníky.

 

V posledních dnech také internetem proběhla zpráva o zapojení dalšího partnera do projektu. Stala se jim kanadská pobočka firmy Pratt & Whitney  (P&WC), která dodá srdce vrtulníku, přesněji řečeno motor PW2010.

 

PW2010 se samozřejmě řadí a bude řadit ke světové špičce mezi motory. Jeho kompaktní a lehká architektura poskytuje nejlepší poměr výkonu ke své váze.  Vše bude jistit nejmodernější řídící elektronika, dávající pilotu dokonalou a přesnou kontrolu nad ovládáním chodu motoru.

 

Eurocopter X4 vypadá opravdu pokročile. Člověk při pohledu na futuristickou kabinu X4 si klade otázku, kde vývoj skončí nebo jak bude pokračovat. Možná dalším krokem bude čistě elektrický vrtulník létající pouze na baterie, využívající k přenosu energie supravodivé materiály. To už je však jiná pohádka, o které si povíme někdy příště.

Zdroj: DefenceTalk, AINonline

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr