TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější

Datum přidání 16.07.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové stíhačky Eurofighter Typhoon. Úpravy výrazně zlepšily manévrovací schopnosti a agilitu letadla.

Foto: Eurofighter Typhoon a aerodynamickými úpravami; větší foto / Airbus Defence and Space

Foto: Eurofighter Typhoon s aerodynamickými úpravami; větší foto / Airbus Defence and Space

 

Do dnešních dní opustilo výrobní linku 427 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon. Letadla slouží v letectvech Velké Británie, Německa, Itálie, Španělska, Rakouska a Saudské Arábie. Poslední „zářez" si Eurofighter Jagdflugzeug, výrobce Eurofighter Typhoon, připsal v Ománu, který si objednal 12 letadel. Pro všech sedm států se počítá s výrobou 571 letadel.

 

První let stíhačky Eurofighter Typhoon se uskutečnil již v roce 1994. Společnost Eurofighter Jagdflugzeug, sdružující Airbus Defence and Space (46 % podíl), BAE Systems (33 %) a Alenia Aermacchi (21 %), proto přistupuje k postupné modernizaci letadla.

 

Například v rámci programu EEM (Eurofighter Enhanced Manoeuvrability) společnost Eurofighter Jagdflugzeug pracuje na vylepšení aerodynamiky. Koordinátorem vývojových prací je Airbus Defence and Space.

 

Nově vyrobené stíhačky Eurofighter Typhoon v rámci programu EEM dostanou nový balíček aerodynamických úprav AMK (Aerodynamic Modification Kit). Jde především o přidání trupových vířičů a rozšíření profilové lišty před náběžnou hranou křídla (slot).

 

Výsledkem aplikace AMK je o 25 % větší vztlak křídla, což vede k lepším manévrovacím schopnostem (rychlost a poloměr otáčení) a lepší stabilitě při nízkých rychlostech – klíčových schopnostech v boji vzduch-vzduch. Stejně tak aerodynamické úpravy umožní lépe využívat Eurofighter Typhoon jako útočné/bombardovací letadlo.

 

Video: Ukázka manévrovacích schopností Eurofighter Typhoon. / YouTube

 

„Tento program (EEM – pozn. redakce) je obrovský úspěch s velmi působivými výsledky – v některých oblastech dokonce lepšími, než jsme očekávali," říká Raffaele Beltrame, testovací pilot programu EEM. „Dosáhli jsme úhlu náběhu o 45 % větší, než u standardních letadel a pohyb okolo osy náklonu je o 100 % vyšší, což vše vede k lepší agilitě letadla."

 

Podle analýzy Justina Broka, vojenského analytika RUSI (Royal United Services Institute), má upravený Eurofighter Typhoon „výjimečnou aerodynamiku", díky které „převyšuje jakoukoliv současnou operačně nasazenou stíhačku s výjimkou F-22." Dodejme, že RUSI je nezávislý think tank, ale analýza byla sponzorována společností Eurofighter Jagdflugzeug.

 

Aerodynamické úpravy jsou jedním z mnoha vylepšení letadel. Eurofighter Typhoon již za nedlouho získá nový radar, schopnost nést nové zbraně a víceúčelový pylon pro podvěšení zbraní.

 

Vylepšení je určeno především pro nově vyrobená letadla. Lepší schopnosti podpoří prodejní šance stíhaček Eurofighter Typhoon například v Malajsii, Kuvajtu, Belgii, Bahrajnu a jinde. Úpravy však lze provést zpětně i na současných letadlech.

 

Eurofighter Typhoon je zdaleka největší zbrojní program v Evropě. Do vývoje, výroby a servisu stíhaček je zapojeno 400 firem a 100 000 pracovníků.

 

Zdroj: Airbus Defence and Space

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
@bug@ Datum: 21.07.2015 Čas: 21:24

Shania: rád bych tě poupravil ve tvrzeních o L-band radaru, kterej může a nemusí fungovat jako IFF na náběžných hranách Su-35, jsou různé techniky a metody, jak s takovou anténou a nižším výkonem fungovat a detekovat stealth letadlo, viz. Radar Handbook, M. Skolnik.

Madrabit:Tématika ECM; EF je na tom s ECM stejně jako ostatní letadla podobných typů > není možnost to dohledat a všeobecně se tyhle schopnosti "úspěšně" tají. Schopnosti budou jako u ostatních soudobých stíhačů, šumové rušení, DRFM a různé kombinace. Účinnost rušení datalinku AMRAAMu závisí na vzdálenosti. Rušit aktivní radar AMRAAMu opět vychází z publikace, co jsem uváděl. Existuje nějaká dálka propálení a o šumovém rušení nebo DRFM se dá taky uvažovat až od nějaké vzdálenosti. Samozřejmě, velkým "?" je zpracování signálu v aktivním radaru rakety.

avatar
Shania Datum: 21.07.2015 Čas: 08:48

madrabbit: Není to simulace BAE ale komerční hra, sám ji vlastním, BAE s nimi uzavřeli kontrakt, což svědčí o kvalitě databaze. Ale 100% realistické to není, ale pořád lepší na srovnání než porovnávat tabulkové výkony strojů.

když si to přečteš tak zjistíš, že dělal desítky různých variací na tento scénář včetně AIM -120 , různých podpůrných systémů na obou stranách ( i s dlouhovlnným pozemním radarem, které F35 zachytí) a výsledek byl vždy stejný.

Situace s PAK FA by byla úplně jiná, hlavně pokud by zůstala v pasivním režimu. každopádně PAK FA není dnes žádná hrozba a jestli se jim podaří dostat do operačního nasazení po celém světě 100 letadel, tak to bude zázrak, to už bude lítat 3000+ F35 a nastupovat další generace.

Ano rakety nejsou stoprocentní, to ani nikdo netvrdí, ale i kdyby jedna F35 musela použít 4 rakety na jeden cíl, je to pořád dobré. nezapomeň ze Su 35 je absolutní špička toho co můžou Rusové nasadit a reálně budou mít také jen pár kůsu a F35 by stála proti starším typům...

Souhlasím že raketová výzbroj je velká slabina 5 generace, ale prostě teď není potřeba mít výkonnější rakety, protože i když opozice může mávat krásnými prototypy, tak jich reálně vyrobí jen pár kusů.

avatar
madrabbit Datum: 20.07.2015 Čas: 21:44

Shania: OK, hezká simulace. Je zajímavé jak BAE zná přesně schopnosti protivníka:-) Nic proti, F-22 a F-35 jsou současný top. Ale nejsou nezranitelné a jejich zbraně také nemusí mít v reálu 100% účinnost. K té simulaci: F-22 a F-35 Meteory v současnosti neumí, takže by stálo za to přehrát si to s AIM-120. BTW v roce 2020 by místo Su-27 šli PAK-FA - zase změna.

avatar
Shania Datum: 20.07.2015 Čas: 09:45

madrabbit: Ano rušičky představují závažnou hrozbu, naposledy to jsou DRNJ, ale je to pořád dokola, na vše se dá vyvinout protiopatření a západní seekery se vylepšují daleko rychleji než protiopatření a poslední verze už má schopnost návěst se na cíl rušení. Dokonce se uvažuje o možnosti použít AIM 120 stejným způsobem jako HARM. Ale i kdyby F-22 nesestřelila jediné letadlo, opozice nemá nejmenší šanci vynutit si WVR pokud F-22 nebude chtít, i pomalejší F-35 se tomu může lehce vyhnout.

Schopnost letadla a pilota k tomu, vyhnout se raketě závisí na včasném zjištění.
Klidně můžeš počítat s tím, že na sestřelení SU-35 budeš potřebovat aspoň 2-4 rakety.

Ale zaručuji ti, jestli ti vybuchne pulka formace a ty nemáš ani tušení kdo a odkud střílí, nebudeš pokračovat dál ve svojí misi a vrátíš se na základnu.

Tady se můžeš podívat, jak může vypadá boj proti stealth z obou stran (za použití velmi primitivní taktiky a malého počtu strojů).

http://aerosociety.com/News/Insight-Blog/3272/Does-the-F35-really-suck-in-air-combat#gallery

avatar
madrabbit Datum: 20.07.2015 Čas: 09:00

Asi bych uporoznil na jednu drobnost, kterou zastánci BVR opomíjení - ECM. Přijde mi, že se usadila představa, že AMRAAM z F-22 vždy zasáhne, proto je stealth "neporazitelný". Stačí "jenom" umět zarušit hlavici rakety či její navádění a máme tu dogfight. Neví někdo, jak je na tom EF právě s ECM? Měl by mít v jednom křídle dvě tažené návnady - zajímala by mne jejich účinnost a schopnost detekce příchozí střely.

avatar
pet.rok Datum: 17.07.2015 Čas: 15:33

Shania: anteny existujucich systemov v pasme L maju 5,5 x 7 m (resp. 5,5x8m). to zas nie tak dramaticky rozdiel.
navyse pripadny system v PAK FA je AESA co moze priniest lepsie parametre (pri naslednej analyze signalu) a urcite rozmerove nedostatky vyrovnat.

avatar
Shania Datum: 17.07.2015 Čas: 14:39

pet.rok: přesně a stejný účel má plnit i L band, ale cokoliv s menší vlnovou dálkou nezachytí VLO letadlo na dostatečnou vzdálenost. Tyhle velké mrchy to dokážou, ale určí ti max přibližný prostor, kde by mohlo něco být.

I když L band radary jsou podstatně menší, je pořád velký rozdíl ve velikosti a to co má údajně mít SU v náběhové hraně.

avatar
pet.rok Datum: 17.07.2015 Čas: 14:21

shania:
za prve ucelom tychto radarov nie je presne zameranie ale vcasne varovanie ze sa tam nejaky objekt nachadza a to na velku vzdialenost
za druhe ta velka antena na obrazku je pre VHF pasmo a nie L. Pre L pasmo je vyrazne mensia.

avatar
Shania Datum: 17.07.2015 Čas: 14:09

pet.rok: protože bude mít tragické rozlišení.


podívej se na velikost pozemních radarů:

http://militaryrussia.ru/blog/topic-645.html

antena těchto rozměrů nedokáže dostatečně přesně určit pozici s malým rcs

avatar
pet.rok Datum: 17.07.2015 Čas: 12:59

shania: pointa nie je v tom ze by som obhajoval alebo naopak nesuhlasil s tym ze to sluzi na detekciu stealth ale v tom ze ten clanok (resp. reklama) hovori ze implementovali funkciu IFF pomocou tych kridelnych modulov.
To ze sa nezmienuju o inych funkciach nevypoveda o tom ci existuju (resp. vyvijaju sa) alebo nie.

K L bandu: vzhladom na to ze vlnova dlzka v pasme L je 15-30cm nechapem preco by rozmiestnenie modulov do kridiel nestacilo na to aby celkovy rozmer anteny (mozme uvazovat o nejakych 10-12m) bol dostatocny na prijem a naslednu analyzu odrazeneho signalu.

avatar
Shania Datum: 17.07.2015 Čas: 12:27

pet.rok: ne od začátku tvrzení, že to je L band radar pro lepší detekci stealth a vůbec čehokoliv pěkná hloupost, navíc s tím přišla APA, takže už to samo o sobě mluví za vše.

Dokonce navrhovali, že letadlo bude rotovat kolem svojí osy, aby měli 3D data pro radar.

Prostě L band radar těchto rozměru by nebyl dostatečně výkonný, aby k něčemu byl.
Klidně ty antény mohou mít i jinou funkci, ale rozhodně ne takovou, o kterou ji celou dobu někteří připisují.

avatar
belkin Datum: 17.07.2015 Čas: 12:14

Ono někdy zkonstruovat čidlo, senzor,atd.. je někdy méně náročné než aplikovat data z tohoto systému do přehledného celku kooperující v návaznosti na celý systém, jen navržení takového hloupého GUI není rozhodně jednoduchá záležitost. To je také jeden ze současných problémů vyvíjenech kostrukcí letadel. Jinými slovy, navrhnout přehledový systém tak, aby nezahltil pilota. Otázka ovšem nastává které okamžité informace pilot nezbytně potřebuje?
Kdo rozhodne které informace jsou v daném okamžiku ty nejpodstatnějš?
AI letadla?nebo nějaký statitistický program na základě simulací? V tom není ještě jasno a toto není jen konstrukční otázka.

avatar
pet.rok Datum: 17.07.2015 Čas: 11:49

shania: trochu by som poopravil logiku tvrdenia :).
konecne sa potvrdilo ze IFF je realizovane modulmi v kridlach.
kedze radar na rovnakom principe moze byt vo vseobecnosti multifunkcny, dalsie funkcionality mozu ale nemusia existovat.

avatar
belkin Datum: 17.07.2015 Čas: 11:43

Ony ty mega,ultra super cool smečkový střely zas tak rychle na trhu nebudou.
Pravděpodobně ještě pár let bude vzdušný boj záviset na schopnostech a taktice pilotů a možnostech letadel. Samozřejmě střely se vyvíjejí a zdokonalují, ale stejně tak se zlepšují možnosti letadel a taktiky pilotů.Je zřejmé že vzdušné síly reagují na trendy vzdušného boje a podle svých možností se snaží vytvářet protiopatření.

avatar
RiMr71 Datum: 17.07.2015 Čas: 11:25

...no ale to je taky taková magičeskajaj antistealtnyja systěma - zkrátka neustále posílá do prázdna dotazy "kdo tam?!" a hloupí američané odpoví a z prázdna se vrátí "tady F-35!" - no, a mají ho!! :)

Ale k tématu - osobně jsem velmi zvědavý na výkony a reálnou úspěšnost moderních střel vzduch-vzduch a schopnosti těchto střel dostat i manévrující éro. Obvzláště, pokud by střely "lovily ve smečce".

arr