TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Eurofighter vs. Su-30MKI: letecké cvičení Indradhanush

Datum přidání 29.07.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 93 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V těchto dnech probíhá na území Velké Británie již čtvrté indicko-britské letecké cvičení Indradhanush. Během cvičení se na obloze potkávají letadla „z obou stran barikád“ - Eurofighter Typhoon a Su-30MKI.

Foto: Eurofighter Typhoon a Su-30MKI; větší foto / YouTube

Foto: Eurofighter Typhoon a Su-30MKI; větší foto / YouTube

 

Před dvěma týdny přicestoval do Velké Británie 190 členný kontingent indického vojenského letectva IAF (Indian Air Force). Indové se spolu s Královském letectvem účastní leteckého cvičení Indradhanush.


Cvičení začalo 21. července a skončí poslední červencový den. Cílem cvičení je především otestovat schopnost Indie „mezikontinentální projekce leteckých sil." Ze své základny ve východoindickém městě Kaliakunda indická letadla do Británie urazila více než 8000 km.


Z indické strany se cvičení účastní čtyři víceúčelové stíhačky Su-30MKI, tankovací letadlo Il-78, strategické dopravní letadlo C-17 Globemaster III a taktické dopravní letadlo C-130J Hercules.


Letadlo C-130J patří speciálním silám „Garud" indického letectva. Hlavním úkolem výsadkářů speciálních jednotek Garud je ochrana leteckých základen a zařízení indických leteckých sil.


„Cílem společného cvičení je učit se od sebe navzájem a posílit vzájemné operativní porozumění. S každým cvičením IAF získává cenné zkušenosti a získává respekt jako vysoce profesionální a motivované síly," citovaly jednoho z důstojníků IAF noviny The Times of India během cvičení Indradhanush v roce 2010.

 

Video: Cvičení Indradhanush 2015. / YouTube


Cvičení probíhá na třech britských základnách – Su-30MKI operují ze základny RAF Coningsby, C-17 a Il-78 ze základny RAF Brize Norton. Letadlo speciálních sil C-130J pak ze základny RAF Honington.


Hlavní náplní cvičení jsou společné cvičné lety indických stíhaček Su-30MKI z letky No. 2 Sqn (Winged Arrows) a britských Eurofighter Tyhpoon z 3(F) Squadron. Oba typy letadel létají ve společných formacích a plní „různorodé velmi realistické cvičné scénáře." Během cvičení letadla Eurofighter a Su-30MKI působí také proti sobě.

 

Výsledek cvičení, tedy především populární porovnání obou letadel, ještě není k dispozici. Můžeme se však vrátit do prvního cvičení v roce 2007, po kterém řadu lidi zajímalo, jak si Eurofigter Typhoon a Su-30MKI vedly proti sobě.


„Problém je, když porovnávate techniku a lidi. Takže technologie vám může dát velkou výhodu, velký náskok. Ale ve skutečnosti jsou to vždy lidé ve strojích, kteří vytvářejí rozdíly," řekl tehdy Stephan Dalton, bývalý velitel štábu letectva Velké Británie.


„Není to jen o tom, co letadla dělají ve vzduchu. Je to také o tom, jek jednotlivci myslí, jak fungují, jak jsou ochotni se rozvíjet a experimentovat," dodal Dalton.


Nicméně Dalton dodal, že Su-30MKI se nemůže stíhače Eurofighter Typhoon rovnat. Jak ale poznamenává Dalton, není to bráno jako kritika. Eurofighter Typhoon je oproti stíhačkam Su-30MKI jednoduše „produktem technologie další generace"


Kromě letadel se cvičení účastní i indické speciální jednotky Gurad. Během cvičení Indradhanush výsadkáři z obou zemí provedou několik společných výsadků z transportních letadel.

 

Zdroj: Indian Express

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 12.08.2015 Čas: 19:49

Shania: Jen drobné popíchnutí ;-) Ono to není ani tak o tom, jestli letadlo doletí s ustřeleným křídlem, jako spíš o tom, jestli křídlo ustřelí dva 23mm granáty nebo jestli do něj musíte naprat půl zásobníku, aby to křídlo začlo aspoň vibrovat :-))) A v tom má Kňour prostě navrch nad jakoukoliv stíhačkou. Čímž ovšem nezpochybňuju závěry ohledně CAS, které tu presentujete.

avatar
Shania Datum: 12.08.2015 Čas: 17:36

Vyjádření Indické vlády k těm článkům:

http://pib.nic.in/newsite/erelease.aspx?relid=124737

avatar
flanker.jirka Datum: 10.08.2015 Čas: 16:29

to belkin: zdroj wiki??? mrkněte semhle https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-30MKI
podívejte se dole do Armament, píšou tam něco o 8 tunách ;-) to je krapánek jiná hodnota než 15 tun. Pokud se podívate na ostatní verze vycházející z původního SU 27, všude najdete hodnotu okolo 8 tun.

avatar
Shania Datum: 10.08.2015 Čas: 11:59

A-10 se používají proti ISIS v Iraku, plní asi 10% úderů. Do Sýrie je myslím nepouští.

V Iráku se už po nich ale střílelo

http://theaviationist.com/2015/01/19/a-10-strela-iraq/

A-10 nasazené v Evropě se vrátili domů

http://www.janes.com/article/53387/usaf-concludes-a-10-tsp-to-europe


A aby jste si nemysleli, že ostatní letadla jsou z papíru a nic nevydrží:

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=18802&t=1

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=18804&t=1

F15 bez celého křídla.

http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=211862&stc=1&d=1359511498

i s videem https://www.youtube.com/watch?v=6iFrw_7dsLk

Bonus kritické selhání motoru u F14 (piloti přežili)
https://www.youtube.com/watch?v=kAjoSWraCyc

avatar
pajo Datum: 10.08.2015 Čas: 10:11

Pravdepodobne si vacsina diskutujich vsimla, ale diskusia o EF vs. Su je aj pod clankom o F35 http://www.armadninoviny.cz/f-35b-pripravena-na-valku.html#diskuze

avatar
belkin Datum: 10.08.2015 Čas: 09:59

flanker.jirka : tady s Vámi nelze polemizovat, toto jsou už geopolitické a strategické úvahy a to je nekoneč diskuzi. Převážně, až na nepostatné detaily.
(Rafale: nosnost cca 10 tun, SU30MKI: nosnost cca 15 tun). zdroj: wiki

avatar
pajo Datum: 10.08.2015 Čas: 09:59

flanker.jirka: Proti ISIS pouzivaju A-10, vid napr. http://www.defensenews.com/story/defense/2015/01/19/a10-strikes-isis-11-percent/21875911/ alebo http://www.military.com/daily-news/2015/04/09/a10-pilot-talks-about-war-on-isis-forces.html
P.S. stacilo dat do googlu dve slova: A10 isis

avatar
flanker.jirka Datum: 10.08.2015 Čas: 09:22

to belkin: minimálně v 90% je letadlou pouze nosič materiálu, pak už jde jen o to co si vybrat, jak z vojenského, politického tak ekonomického hlediska, když vám někdo nabídne i licenční výrobu letadel, tak máte svou vlastní logistiku a přístup ke všemu co potřebujete. Pokud máte přístup k ropě, tak vás nebude omezovat vyšší spotřeba paliva, pokud ne, budete na to brát ohled. Na druhou stranu třeba rozdíl v cenách letadel je taky zajímavý, Gripen NG se má prodávát někde od 110 mil. usd, SU 30 nebo Mig 35 stojí okolo 55 mil usd, možná by bylo zajímavé spočítat rozdíl ve spotřebě paliva na letové hodiny pro 20 let provozu. :-D
Velké letadlo, jako SU 30, unese dostatek paliva, aniž by se tím omezil počet ofenzivních podvěsů pod letadlem, pro stejný dolet menší letadlo musí nést přídavné nádrže. Mít věci z USA taky není žádná výhra, i ty nejspolehlivější spojenci jsou vždy až za zakázkami pro USAF a US NAVY, tak se běžně stává, že evropští uživatelé F 16 čas od času čekají na dodávky dílů nebo plnění části kontraktů, protože výrobci makají pro domácí. V tomhle směru je super mít Gripeny ze Švédska.
SU 30 (8 tun) má téměř shodnou nosnost jako Rafale uvádí se 9 nebo 9,5 tuny. Větší rozdíl je v cenách těchto letounů, orientační info se najdou snad i na wikipedii. Zdrojů na netu je dost.


to logik: dle mého názoru, F 16 působící proti Syrii z Turecka dostali přednost před F 15 Strike Eagle, hlavně z logistického důvodu, protože Turecko F 16 používá i vyrábí, tak nemusí nikdo pro 6 letadel stěhovat celou logistiku. Přitom F 15 SE má výhodu v použití douvčlenné posádky, kde se jeden soustředí na vyhledávání a zaměřování munice. Škoda že tam nepošlou i A 10.

avatar
KOLT Datum: 10.08.2015 Čas: 08:19

Co jsem tak koukal na fotky, vacely se éra většinou s nějakou zbylou municí. Čili zrovna v případě kampaně proti IS je vhodnější F-16, protože její nosnost stačí a létá levněji :-)

avatar
belkin Datum: 10.08.2015 Čas: 00:57

logik: myslel jsem efektivitu, tj nosnost a dolet.
Co je levnější, 2F 15 nebo 3F16? 5 SU30 nebo 9 gripenů?

Nejde o kombinované mise ale zachycení protivníka při překvapivém úderu.
Proto to taky cvičí. Vámi popisovaný kompletní letecký úder je přece něco jiného.( Zapojení leteckých útočných sil proti obranným kombinovaným pozemně vzdušným, případně námořním silám, je mimo rámec diskuze)
Tady se porovnávají technické možnosti a výkony letadel a ne pilotů.
TTD vycházejí podle doložených zdrojů lepší u EF.
Myslíte že podle TTD dat se nedají letadla porovnat?

Možná SU odvede větší kus práce než Rafale proto, protože uveze víc bomb?
Co myslíte?
Je to logické nebo ne?

avatar
logik Datum: 10.08.2015 Čas: 00:20

PS: Pro mise nad Sýrií je imho nejlepším letadlem F16 nebo Gripen - prostě cokoli co unese nějakou tu pumu a létá to co nejlevněji. Také je USA používá:

http://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/377230-americane-poslali-stihacky-f-16-na-jih-turecka.html

avatar
logik Datum: 10.08.2015 Čas: 00:18

Hmmm - na letecké kampaně proti "lowendovému protivníkovi" bych řekl že je vcelku jedno, co tam tu bombu zanese, ne? Jen to nesmí být sestřelitelné manpadem a mít dobrý AG zbraňový systém. Proč by tu mělo SU odvést výrazně vyšší práci než např. Rafale?

Tyto výkonná F/A letadla se podle mě nejlépe ukáží své přednosti u kombinovaných misích, kde je nutno počítat i s leteckými protivníky. V takovém prostředí bude SU velmi dobré letadlo, ale zas takový Typhoon bude těžit z menšího RCS - neřekl bych, že je snadné určit jednoznačného vítěze.

IMHO v reálných misích by ze zmiňovaných letadel dopadlo to s nejlepším pilotem a celkovou sehraností celého letectva (včetně Awacsů, Growlerů a podobných vopičáren).

avatar
belkin Datum: 09.08.2015 Čas: 23:57

Shania: OK beru zpět, to je pravda, na toto letadlo jsem zapoměl.
Ono je vlastně ekvivalentem suchoje. Takže západ (tedy USA) má na toto letadlo.

avatar
Shania Datum: 09.08.2015 Čas: 23:51

belkin: vzhledem k tomu že západní ekvivalent k SU-30 Je F15E, tak určitě podstatně lepší není.

avatar
belkin Datum: 09.08.2015 Čas: 23:44

PS: osobně se domnívám, že na letecké kampaně ( Lybie, IS, afghánistán atd..)
by SU30 byl podstatně lepším letadlem, než co může nasadit západ.

arr