Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Eurofightery střeží klidné nebe nad Londýnem

Datum přidání 31.07.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Michal Polák

Zatímco v Londýně probíhají Letní olympijské hry, klid na londýnském nebi střeží nadzvukové letouny Eurofighter Typhoon. O nasazení těchto moderních strojů jsme vás sice již informovali, nyní však přinášíme podrobnější informace a zaměříme se také na službu nadzvukových letounů v letectvu Velké Británie.

Eurofigher Typhoon

Foto: Eurofighter Typhoon odpaluje řízenou střelu AIM-132 ASRAAM /  Mashleymorgan, Flickr

 

Eurofighter se představuje

Eurofighter Typhoon je nadzvukový dvoumotorový letoun. Byl vyvinut pro potřeby celé řady letectev západní Evropy – Velké Británie, Německa, Itálie a Španělska. Ve všech těchto zemí přitom slouží zejména k zajištění vzdušného prostoru se schopností vybojování vzdušné nadvlády. Některé standardy letounu však mají zbraňové systémy určené také pro útoky na pozemní cíle.

 

Technicky se jedná o letoun s delta křídlem a „kachními“ plochami. Pohon zajišťuje dvojice dvouproudových motorů Eurojet EJ200 s tahem 60kN, respektive 89 kN s přídavným spalováním. Eurofighter Typhoon se také může pochlubit vlastností super-cruise, což je schopnost dosahovat nadzvukové rychlosti bez použití přídavného spalování. Maximální rychlost s přídavným spalováním přitom činí 2 495 km/h a výškový dostup až 19,8 km.

 

Výzbroj lze podvěsit až na 13 externích závěsů – 5 pod trupem (z toho jeden určený pro přídavnou palivovou nádrž) a 8 pod oběma křídly dohromady. Pod letoun tak není problém zavěsit zároveň přídavné nádrže, výzbroj typu vzduch-vzduch i vzduch-země. Standardně je navíc do letounu zabudován kanón  BK-27 se 150 kusy munice.

 

Služba u Royal Air Force

Královské letectvo RAF má prozatím ve výzbroji 86 letounů typu Eurofighter Typhoon. Ještě na začátku roku měli Angličané objednáno 160 letounů, avšak následkem armádních škrtů má být do výzbroje nakonec pořízeno jen 107 strojů.

 

Vůbec první do služby zařazované letouny byly v roce 2002 verze Typhoon F2. Ty byly nicméně vybaveny výhradně k zajišťování vzdušného prostoru, v čemž nahrazovaly do té doby využívaná stíhací Tornada ADV/F3, které již byly vyřazeny, na rozdíl od útočných variant GR4 a GR4A.

 

Eurofigher TyphoonFoto: Typhoon startuje ze základny RAF Northolt / RAF

 

V současné době má přitom RAF ve výzbroji Typhoony ve variantě FGR4. Některé z nich byly již takto vyrobeny, zatímco zbývající prošly upgradem právě ze standardu F2. Oproti nim nejnovější varianta FGR4 rozšiřuje možnost použití nejen na vzdušný boj, ale také na útoky na pozemní cíle a průzkum. Od roku 2008 tak mohou Britové označovat své Typhoony skutečně za víceúčelové.

 

I přesto úlohu hlavního bojového letounu pro útoky na pozemní cíle, přímou a podporu pozemních vojsk nadále drží osvědčená Panavia Tornada zmíněná výše. I přes škrty v rozpočtu, nástup strojů Eurofighter a omezení počtů letadel, mají Tornáda stále hrát důležitou roli v anglickém letectvu.  

 

Eurofightery nad Londýnem

Typhoony jakožto jediný plnokrevný stíhací letoun pro ochranu vzdušného prostoru chrání také Londýn v době Letních olympijských her. Oproti standardnímu air-policingu však má jejich nasazení zcela rozdílné parametry, jelikož operují přímo z Londýna.

 

Čtveřice letounů totiž byla dislokována dočasně speciálně kvůli zvýšené ochraně vzdušného prostoru do Londýna, konkrétně na základnu RAF Northolt. Odtud operují s minimální reakční dobou na pohotovostní vzlet.

 

RAF NortholtFoto: Letecká základna RAF Northolt. Prozkoumejte základnu na mapách Google (přímý odkaz) / Google Maps

 

Přímo ve vzduchu tak mohou dohlížet a zajišťovat vzdušný prostor, který byl rozdělen do několika zón. Přímo nad Londýnem tak zůstává v podstatě zakázaná zóna (prohibited), kde se mohou pohybovat pouze dopravní letouny mířící po standardních trasách na londýnská letiště. V omezené (restricted) zóně se pak může pohybovat více letounů, nicméně všechny podléhají odhlášení, striktním pravidlům a samozřejmě se nesmí přiblížit více k centru.

 

Samozřejmě potencionálním nebezpečím při hrozbě teroristického útoku nejsou jen velké dopravní letouny ale také ty menší. Jejich „pořízení“ a použití je přitom podstatně snazší a i přesto mohou způsobit nemalé škody na majetku a zejména lidských životech. Doufejme proto, že Typhoony zapotřebí nebudou a jen dohlédnout na klidné nebe nad Londýnem.


Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr