Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Evropská bojová vozidla pro Austrálii

Datum přidání 31.07.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 13 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Australská armáda v rámci programu LAND 400 Phase 2 připravuje nákup dvou stovek obrněných kolových bojových vozidel. Do užšího výběru se dostala dvě evropská vozidla - Boxer od německé firmy Rheinmetall a AMV35 od britské BAE Systems. Obě konstrukce nabízejí instalaci rychlopalných kanónů ráže 35 mm.

Foto: Poslední verze vozidla Boxer CRV s 30mm kanónem. Na přáni zákazníka je možné instalovat 35mm kanón; větší fotoRheinmetall

 

LAND 400 Phase 2

Program LAND 400 Phase 2 je součástí ambiciozního plánu LAND 400, ve kterém australská armáda obmění celou svou flotilu vozidel - od lehkých terénních, přes užitková nákladní až po pásová bojová vozidla pěchoty. Cílem LAND 400 Phase 2 je nahradit 257 kolových vozidel ASLAV (Australian Light Armoured Vehicle) - australskou verzi švýcarského obrněnce Piranha I 8x8.

 

Australská armáda nakoupí 225 nových vozidel, především ve verzi pro ozbrojený průzkum CRV (Combat Reconnaissance Vehicles). Právě vozidla CRV jsou klíčovou součástí každé moderní armády. Vozidla CRV zjišťují pozice protivníka a informace o jeho poloze předávají velitelství nebo dalším jednotkám (dělostřelectvu, letectvu, atd.). Pokud to situace umožňuje, CRV ničí protivníka vlastními zbraňovými systémy.


CRV vyniká především bohatým senzorovým a komunikačním vybavením. V případě potřeby však poslouží i jako bojové vozidlo pěchoty (BVP) - tedy pro dopravu a palebnou podporu pěchoty na bojiště.


Austrálie poptává 129 vozidel ve verzi CRV, 26 velitelských vozidel, 8 vozidel pro letecké a dělostřelecké návodčí, 17 průzkumných, 15 evakuačních, 20 dílenských a 10 odtahových vozidel.


Do užšího výběru se dostal německý kolový transportér Boxer a finský AMV. Obě vozidla dostala přednost před LAV-6 od kanadské divize General Dynamics a Sentinel II (Terrex 3) od singapurské Singapore Technologies a izraelské Elbit Systems.


Francouzský Nexter se ze soutěže stáhl, protože Austrálie požadovala nákup jen zavedených technologií. Francouzi nabízeli vozidlo VBCI s vyvíjenou věží T-40 a 40mm rychlopalným kanónem CTI.


Oba evropští konkurenti - Rheinmetall a BAE Systems - zabodovali také díky širokému zapojení australského průmyslu. Firma BAE Systems již nabídla výrobu transportérů AMV a věží přímo v Austrálii.

 

Video: Favoritem soutěže je špičkové německé bojové vozidlo Boxer CRV. / YouTube


Boxer CRV

Pro verzi CRV Němci nabízejí kolový transportér Boxer vybavený věží Lance s 30mm kanónem Mk-30-2. Kanón dokáže střílet programovatelnou munici (ve vzduchu explodující). V případě přání lze věž osadit kanónem ráže 35 mm a je zde i prostor pro instalaci izraelských protitankových řízených střel (PTŘS) Spike.


Boxer CRV je vybaven nejnovějším systémem velení, řízení, komunikace, průzkumu, sledování a zpravodajství (C4ISR) od firmy Northrop Grumman a systémem SAS (Situational Awareness System) pro maximální situační povědomí. SAS pomocí malých kamer pokrývá okolí vozidla a dokáže automaticky odhalit jakýkoliv pohybující se objekt. SAS spolupracuje i s akustickým detektorem nepřátelských odstřelovačů.


Původní vozidlo Boxer vyniká špičkovou ochranou proti minám Level 4a (10 kg TNT kdekoliv pod podvozkem) podle normy STANAG 4569. Ochrana proti balistickým hrozbám je modulární a je na zákazníkovi, jaký přídavný pancíř (ochrana vs. mobilita) si zvolí. Standardem u vozidel Boxer je ochrana čela proti střelám do ráže 25 mm (Level 5) a boků proti kulometné munici do ráže 14,5 mm (Level 4).


Ochranu proti RPG a PTŘS lze posílit instalací aktivního obraného systému (např. izraelského Trophy).


Boxer CRV uveze trojčlennou posádku a šestičlenný výsadek. Motor o výkonu 536 kW (720 koní) udělí stroji maximální rychlost více než 100 km/h. Dojezd po pevné cestě je 1000 km.

 

Foto: AMV35 s 35mm kanónem Bushmaster III; větší foto / BAE Systems


AMV35

AMV35 kombinuje finské obrněné vozidlo AMV, švédskou věž E35 a americký 35mm kanón Bushmaster III. Věž a kanón jsou převzaty z pásového bojového vozidla CV-9035.

 

Bushmaster III dosahuje kadence 150 až 200 ran za minutu. Kanón zásobují dva pásy, každý s 35 náboji. Posádka může měnit náboje (nejčastěji průbojné a tříštivo-trhavé) podle typu cíle.

 

AMV35 pohání švédský motor DI 12 Scania o výkonu 360 kW (489 koní). Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd po zpevněné komunikaci 800 km.


Podle zatím platných plánů první nová vozidla CRV dorazí do australské armády po roce 2020. Ve stejné době končí životnost vozidel ASLAV. Počátečních operačních schopností první jednotky s CRV dosáhnou v roce 2022 nebo 2023, plných operačních schopností v roce 2024. 

 

Zdroj: Defense Update

 

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 02.08.2016 Čas: 12:34

Docela by mě zajimala reálný poměr ceny Boxeru a Pumy, oproti stejně vybavené konkurenci, zda je německá technika opravdu tak dražší. Přeci jen je Ajax (kusově) ještě dražší než Puma, ale taky se do koncové ceny počítá všechno možné. U Pumy víme jen kolik za ni zaplatili Němci, ale za kolik ji nabízejí na trhu, nevíme (v koncové ceně může být i servis, zázemí atd.). Přeci jen se může stát, že AMV vyjde australany dost podobně jako Boxer.

avatar
Strategist Datum: 02.08.2016 Čas: 11:49

Jde vidět, že němci jsou stále co se týče pozemní armády a strijů v evropě naprostá špička, jejich Boxer a Puma jsou překrásná a výborná vozidla, bohužel trochu drahá

avatar
jj284b Datum: 02.08.2016 Čas: 07:27

vcera tiez predstavil svoj kolesovy transporter Izrael...

http://www.defensenews.com/story/defense/land/2016/08/01/israel-unveils-wheeled-actively-protected-armored-carrier/87907090/

avatar
Zdenoušek Datum: 02.08.2016 Čas: 06:30

Máte někdo zkušenost s programováním programovatelné munice? Na obrázcích to vypadá strašně jednoduše, je to tak jednoduché i v reálu? To se tam ťukne jen vzdálenost a tam to exploduje a jinak to funguje jako běžný granát? Nějaké přebíjení v boji na běžnou munici je asi nesmysl.

avatar
semtam Datum: 01.08.2016 Čas: 17:51

Laci

Chtějí zavedenou technologii, AMV XP je poměrně odlišný od klasického AMV. A proto to není zavedená technologie. AMV XP je papírově a pravděpodobně i technicky lepší než klasické AMV. Jenže není nikde vyzkoušeno v klasické provozu a tudíž se nejedná o zavedenou technologii. Austrálie tímto požadavkem sleduje pravděpodobně to, že se nechce stát jakýmsi pokusným králíkem. Byť za cenu nákupu o něco málo starší technologie.

avatar
Laci Datum: 01.08.2016 Čas: 16:42

semtam: Vylepšená klasická konstrukce bojově osvědčeného typu je nová technologie? Odmítnutí CT-40, jakožto nezavedené nové "revoluční" technologie chápu, ale AMV a AMV XP???

avatar
Pepa Datum: 01.08.2016 Čas: 15:24

HonzaH:

Pro programovatelnou munici by se musel kanon dovybavit zařízením pro programování munice...jen otázka peněz.

Co se týče zvýšení ochrany na Level 4 dle STANAG, tak bych očekával, že půjde o toto:

http://www.vvubrno.cz/smi/oddeleni-specialni-materialy/pancire/

avatar
semtam Datum: 01.08.2016 Čas: 14:26

Laci

Asi proto, že Austrálie žádala jen zavedené technologie. Viz. Nexter v článku.

avatar
Laci Datum: 01.08.2016 Čas: 13:54

Mohla bejt v článku zmíněna cena a náklady u obou bojových vozidel. Řekl bych, že GTK Boxer má převahu nad AMV35, hlavně pak v odolnosti. Divím se, že místo klasického AMV nenabídli nové AMV XP.

avatar
Rase Datum: 01.08.2016 Čas: 13:48

HonzaH:
programovatelnou munici myslím zvládají, jen nevím, jestli ji i používají. Přídavné pancéřování se vyvíjelo, v jaké fázi je projekt netuším, ale asi už taky existuje. Aktivní Ochrana (oficiální název) už existuje a teď se pracuje tak na třetí vývojové variantě. Kvůli ceně zařízení, ale s jeho zavedením nepočítám. Možná tak u pár vozidel co pojede na mise. Aktivní ochrana je velice drahá (i Izraelci s tím mají problém, a to si ji pochvalují) pro nás momentálně zbytečná. Know-how se ale hodí mít.
ps. ta věž Lance je opravdu velice koukatelná

avatar
HonzaH Datum: 01.08.2016 Čas: 12:49

Když už je tu článek o kolových transportérech,nevíte někdo,jak to vypadá s českými Pandury? Plánuje se nějaká modernizace nebo vylepšení? Vyvíjelo se nějaké přídavné pancéřování,bude zavedeno? A co systém aktivní ochrany? Plánuje se třeba programovatelná munice?

avatar
Jakub2 Datum: 01.08.2016 Čas: 10:56

Boxer bude výrazně dražší než AMV (málo vyrobených kusů + vysoké vývojové náklady = vysoká jednotková cena).

Sázím svoje drobné na AMV.

avatar
Rase Datum: 01.08.2016 Čas: 10:32

Jenom dodám, že Němci nemusí Boxera osazovat izraelským Trophy, ale mají vlastní systém aktivní ochrany (tak jako my máme vlastní konstrukci).

arr