Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Pozemní technika

Evropská bojová vozidla pro Austrálii

Datum přidání 31.07.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Australská armáda v rámci programu LAND 400 Phase 2 připravuje nákup dvou stovek obrněných kolových bojových vozidel. Do užšího výběru se dostala dvě evropská vozidla - Boxer od německé firmy Rheinmetall a AMV35 od britské BAE Systems. Obě konstrukce nabízejí instalaci rychlopalných kanónů ráže 35 mm.

Foto: Poslední verze vozidla Boxer CRV s 30mm kanónem. Na přáni zákazníka je možné instalovat 35mm kanón; větší fotoRheinmetall

 

LAND 400 Phase 2

Program LAND 400 Phase 2 je součástí ambiciozního plánu LAND 400, ve kterém australská armáda obmění celou svou flotilu vozidel - od lehkých terénních, přes užitková nákladní až po pásová bojová vozidla pěchoty. Cílem LAND 400 Phase 2 je nahradit 257 kolových vozidel ASLAV (Australian Light Armoured Vehicle) - australskou verzi švýcarského obrněnce Piranha I 8x8.

 

Australská armáda nakoupí 225 nových vozidel, především ve verzi pro ozbrojený průzkum CRV (Combat Reconnaissance Vehicles). Právě vozidla CRV jsou klíčovou součástí každé moderní armády. Vozidla CRV zjišťují pozice protivníka a informace o jeho poloze předávají velitelství nebo dalším jednotkám (dělostřelectvu, letectvu, atd.). Pokud to situace umožňuje, CRV ničí protivníka vlastními zbraňovými systémy.


CRV vyniká především bohatým senzorovým a komunikačním vybavením. V případě potřeby však poslouží i jako bojové vozidlo pěchoty (BVP) - tedy pro dopravu a palebnou podporu pěchoty na bojiště.


Austrálie poptává 129 vozidel ve verzi CRV, 26 velitelských vozidel, 8 vozidel pro letecké a dělostřelecké návodčí, 17 průzkumných, 15 evakuačních, 20 dílenských a 10 odtahových vozidel.


Do užšího výběru se dostal německý kolový transportér Boxer a finský AMV. Obě vozidla dostala přednost před LAV-6 od kanadské divize General Dynamics a Sentinel II (Terrex 3) od singapurské Singapore Technologies a izraelské Elbit Systems.


Francouzský Nexter se ze soutěže stáhl, protože Austrálie požadovala nákup jen zavedených technologií. Francouzi nabízeli vozidlo VBCI s vyvíjenou věží T-40 a 40mm rychlopalným kanónem CTI.


Oba evropští konkurenti - Rheinmetall a BAE Systems - zabodovali také díky širokému zapojení australského průmyslu. Firma BAE Systems již nabídla výrobu transportérů AMV a věží přímo v Austrálii.

 

Video: Favoritem soutěže je špičkové německé bojové vozidlo Boxer CRV. / YouTube


Boxer CRV

Pro verzi CRV Němci nabízejí kolový transportér Boxer vybavený věží Lance s 30mm kanónem Mk-30-2. Kanón dokáže střílet programovatelnou munici (ve vzduchu explodující). V případě přání lze věž osadit kanónem ráže 35 mm a je zde i prostor pro instalaci izraelských protitankových řízených střel (PTŘS) Spike.


Boxer CRV je vybaven nejnovějším systémem velení, řízení, komunikace, průzkumu, sledování a zpravodajství (C4ISR) od firmy Northrop Grumman a systémem SAS (Situational Awareness System) pro maximální situační povědomí. SAS pomocí malých kamer pokrývá okolí vozidla a dokáže automaticky odhalit jakýkoliv pohybující se objekt. SAS spolupracuje i s akustickým detektorem nepřátelských odstřelovačů.


Původní vozidlo Boxer vyniká špičkovou ochranou proti minám Level 4a (10 kg TNT kdekoliv pod podvozkem) podle normy STANAG 4569. Ochrana proti balistickým hrozbám je modulární a je na zákazníkovi, jaký přídavný pancíř (ochrana vs. mobilita) si zvolí. Standardem u vozidel Boxer je ochrana čela proti střelám do ráže 25 mm (Level 5) a boků proti kulometné munici do ráže 14,5 mm (Level 4).


Ochranu proti RPG a PTŘS lze posílit instalací aktivního obraného systému (např. izraelského Trophy).


Boxer CRV uveze trojčlennou posádku a šestičlenný výsadek. Motor o výkonu 536 kW (720 koní) udělí stroji maximální rychlost více než 100 km/h. Dojezd po pevné cestě je 1000 km.

 

Foto: AMV35 s 35mm kanónem Bushmaster III; větší foto / BAE Systems


AMV35

AMV35 kombinuje finské obrněné vozidlo AMV, švédskou věž E35 a americký 35mm kanón Bushmaster III. Věž a kanón jsou převzaty z pásového bojového vozidla CV-9035.

 

Bushmaster III dosahuje kadence 150 až 200 ran za minutu. Kanón zásobují dva pásy, každý s 35 náboji. Posádka může měnit náboje (nejčastěji průbojné a tříštivo-trhavé) podle typu cíle.

 

AMV35 pohání švédský motor DI 12 Scania o výkonu 360 kW (489 koní). Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd po zpevněné komunikaci 800 km.


Podle zatím platných plánů první nová vozidla CRV dorazí do australské armády po roce 2020. Ve stejné době končí životnost vozidel ASLAV. Počátečních operačních schopností první jednotky s CRV dosáhnou v roce 2022 nebo 2023, plných operačních schopností v roce 2024. 

 

Zdroj: Defense Update

 

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 15.06.2017 Čas: 22:39

Věže Samson II mají možnost použití programovatelné munice (na přání zákazníka), nicméně jedná se o první typ, tedy programování před výstřelem (nevím, jestli před nabitím nebo v nábojové komoře, to už si nepamatuji). Tento systém je levnější, nicméně pochopitelně o něco méně přesný, protože programuje střelu na základě "tabulkových" údajů, které se mohou od skutečných lišit v závislosti na opotřebení hlavně, jejím zahřátí atd.
Pokud bychom tedy upgradovali Pandury (což je ovšem v nejbližší době nepravděpodobné, jak píše MALI), pravděpodobně by se jednalo o tento typ programování.

avatar
MALI Datum: 15.06.2017 Čas: 22:34

To tomas.kotnour
případná úprava původních Samson-1 na Pandurech pro střelbu (přesněji pro časování) munice typu AB je technicky možná, ale není to levná záležitost a musel by ji dělat výrobce věže (Rafael), ten by toho byl schopen (za peníze cokoli, otázka je jen za kolik). Pokud vím, tak na něco takového u nás peníze v plánu vůbec nejsou.

avatar
tomas.kotnour Datum: 15.06.2017 Čas: 21:58

Já bych si dovolil trochu změnit strukturu Vašeho příspěvku, takto vyznívá, že AB munice musí být programována pouze při průletu cívkou na konci.

Existují dva přístupy k programování munice, před nabitím náboje/střely do hlavně, nebo při průletu ústím hlavně. Pro programování při nabíjení, je nutné mít nabíjecí mechanismus s touto schopností, pro řešení s programováním při průletu je nutné mít ústí hlavně připravené pro montáž této cívky, od které vede drát, pokud to zjednoduším, do SRP. Toto řešení je patrné právě na věži LANCE.

A pak existují různé typy munice, jak jste je popsal.

V případě modernizace vozidel Pandur, když ponecháme stranou možnost úpravy podávacího ústrojí, jak to nabízí firma Orbital ATK, tak přece úsťová brzda je demontovatelná a nechala by se nahradit novou, zakončenou cívkou. Pak je tu samozřejmě ještě otázka úpravy SŘP.

Řešení úpravy podávacího ústrojí https://www.orbitalatk.com/defense-systems/small-caliber-systems/30-20mmx173mm/docs/30-20x173_Fact_Sheet.pdf

avatar
MALI Datum: 15.06.2017 Čas: 20:20

To Zdenoušek:
programovatelné munice je několik typů s různými způsoby programování, níž jsou uvedeny nejčastější z nich:
1. časovaná munice - využívá nejjednodušší způsob, kdy je střela vybavena programovatelným (časovaným) zapalovačem, který se programuje před nabitím náboje/střely do hlavně;

2. 3P munice - zapalovač střely je programován rovněž před nabitím do hlavně, může být zvolen jeden ze tří režimů : iniciace přímým zásahem (v některých systémech je možno volit zpoždění výbuchu), přibližovací zapalovač, časování výbuchu bez nárazu střely na cíl;

3. AB (Air Burst, nebo také Ahead) munice, kdy je zapalovač střely programován indukčně až při průletu střely ústím hlavně (když předchozí cívky změří její skutečnou rychlost) - to je technologicky nejnáročnější způsob, vyvinula jej švýcarská firma Oerlikon-Contraves (nyní součást Rheinmetall Defence), jako systém Ahead. Takto programovatelný zapalovač lze namontovat buď na klasickou HEI střelu, nebo na kontejnerovou střelu obsahující wolframové válečky, která se rozprskne několik metrů před cílem a cíl tak zasáhne kužel těchto válečků, které cíl ničí/poškozují svou kinetickou energií. Střely AB byly původně vyvinuty proti měkkým vzdušným cílům (raketám vzduch-země, případně proti UAV), časem se zjistilo, že jsou účinné i proti pěchotě (BVP tak může efektivně ničit pěchotu až na 3 km) a na krátkou vzdálenost (cca do 1 km) zase proti tankům (pouze při vynucené sebeobraně), kdy tento tank sice nezničí, ale "oslepí" jej díky poškození a zneprůhlednění jeho optických přístrojů.
Možnost střelby AB municí mají zbraňové systémy fy. Rheinmetall (věže LANCE vozidel Boxer, Puma, Lynx), dále je vyvinut i kit pro montáž na modernizovaný kanón Bushmaster Mk44. Tento kanón však Pandury AČR ještě nemají - mají základní Mk44, takže ty možnost střelby AB municí nemají.

Přebíjení lze vzhledem k tomu, že kanóny mají dual feed, řešit tak, že se do jednoho zásobníku nabije běžná munice (např HEI), do druhého pak AB munice (ale na úkor jiného typu munice, např, APFSDS). Výhodu zde mají systémy s bezpásovým podáváním munice kdy lze v k tomu zkonstruovaném podavači kombinovat více typů munice (například francouzská věž Toutatis se 40 mm CTA kanónem, nebo i starší 40L70 kanón Bofors).

avatar
Rase Datum: 02.08.2016 Čas: 12:34

Docela by mě zajimala reálný poměr ceny Boxeru a Pumy, oproti stejně vybavené konkurenci, zda je německá technika opravdu tak dražší. Přeci jen je Ajax (kusově) ještě dražší než Puma, ale taky se do koncové ceny počítá všechno možné. U Pumy víme jen kolik za ni zaplatili Němci, ale za kolik ji nabízejí na trhu, nevíme (v koncové ceně může být i servis, zázemí atd.). Přeci jen se může stát, že AMV vyjde australany dost podobně jako Boxer.

avatar
Strategist Datum: 02.08.2016 Čas: 11:49

Jde vidět, že němci jsou stále co se týče pozemní armády a strijů v evropě naprostá špička, jejich Boxer a Puma jsou překrásná a výborná vozidla, bohužel trochu drahá

avatar
jj284b Datum: 02.08.2016 Čas: 07:27

vcera tiez predstavil svoj kolesovy transporter Izrael...

http://www.defensenews.com/story/defense/land/2016/08/01/israel-unveils-wheeled-actively-protected-armored-carrier/87907090/

avatar
Zdenoušek Datum: 02.08.2016 Čas: 06:30

Máte někdo zkušenost s programováním programovatelné munice? Na obrázcích to vypadá strašně jednoduše, je to tak jednoduché i v reálu? To se tam ťukne jen vzdálenost a tam to exploduje a jinak to funguje jako běžný granát? Nějaké přebíjení v boji na běžnou munici je asi nesmysl.

avatar
semtam Datum: 01.08.2016 Čas: 17:51

Laci

Chtějí zavedenou technologii, AMV XP je poměrně odlišný od klasického AMV. A proto to není zavedená technologie. AMV XP je papírově a pravděpodobně i technicky lepší než klasické AMV. Jenže není nikde vyzkoušeno v klasické provozu a tudíž se nejedná o zavedenou technologii. Austrálie tímto požadavkem sleduje pravděpodobně to, že se nechce stát jakýmsi pokusným králíkem. Byť za cenu nákupu o něco málo starší technologie.

avatar
Laci Datum: 01.08.2016 Čas: 16:42

semtam: Vylepšená klasická konstrukce bojově osvědčeného typu je nová technologie? Odmítnutí CT-40, jakožto nezavedené nové "revoluční" technologie chápu, ale AMV a AMV XP???

avatar
semtam Datum: 01.08.2016 Čas: 14:26

Laci

Asi proto, že Austrálie žádala jen zavedené technologie. Viz. Nexter v článku.

avatar
Laci Datum: 01.08.2016 Čas: 13:54

Mohla bejt v článku zmíněna cena a náklady u obou bojových vozidel. Řekl bych, že GTK Boxer má převahu nad AMV35, hlavně pak v odolnosti. Divím se, že místo klasického AMV nenabídli nové AMV XP.

avatar
Rase Datum: 01.08.2016 Čas: 13:48

HonzaH:
programovatelnou munici myslím zvládají, jen nevím, jestli ji i používají. Přídavné pancéřování se vyvíjelo, v jaké fázi je projekt netuším, ale asi už taky existuje. Aktivní Ochrana (oficiální název) už existuje a teď se pracuje tak na třetí vývojové variantě. Kvůli ceně zařízení, ale s jeho zavedením nepočítám. Možná tak u pár vozidel co pojede na mise. Aktivní ochrana je velice drahá (i Izraelci s tím mají problém, a to si ji pochvalují) pro nás momentálně zbytečná. Know-how se ale hodí mít.
ps. ta věž Lance je opravdu velice koukatelná

avatar
HonzaH Datum: 01.08.2016 Čas: 12:49

Když už je tu článek o kolových transportérech,nevíte někdo,jak to vypadá s českými Pandury? Plánuje se nějaká modernizace nebo vylepšení? Vyvíjelo se nějaké přídavné pancéřování,bude zavedeno? A co systém aktivní ochrany? Plánuje se třeba programovatelná munice?

avatar
Jakub2 Datum: 01.08.2016 Čas: 10:56

Boxer bude výrazně dražší než AMV (málo vyrobených kusů + vysoké vývojové náklady = vysoká jednotková cena).

Sázím svoje drobné na AMV.

arr