Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Evropská stíhačka šesté generace

Datum přidání 09.04.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 58 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. Nová evropská stíhačka šesté generace vstoupí do služby kolem roku 2040.

Foto: Neoficiální „sci-fi vizualizace možné evropské stíhačky šesté generace; ilustrační foto; větší foto / se svolením Rodrigo Avella 

 

Již v červenci minulého roku Francie a Německo projevili zájem o případný společný vývoj evropské stíhačky šesté generace, která nahradí francouzské stíhačky Dassault Rafale a německé Eurofighter Typhoon.

 

Připomeňme, že rovněž v 80. letech existoval společný zámysl Francie, Německa a Británie  vyvinout společný evropský stíhací letoun. Po neshodách nakonec Francie z týmu odešla a soustředila se na vývoj vlastní stíhačky Rafale, Británie a Německo pokračovali ve vývoji Eurofighteru.


V polovině minulého roku francouzský prezident Emmanuel Macrona a kancléřka Angela Merkelová společně uvedli, že do poloviny letošního roku vznikne oficiální plán vývoje nové společné evropské stíhačky. „Dnes je příliš mnoho evropských standardů a kvalifikací a někdy mezi evropskými státy existuje mezinárodní konkurence,“ řekl minulý rok Macron na společné tiskové konferenci s Merkelovou.


Otázkou je, jak se tato spolupráce dotkne francouzsko-britského projektu Future Combat Air System (FCAS), v jehož rámci má vzniknout technologický demonstrátor možného budoucího bezpilotního stealth proudového letadla. Projekt má hodnotu 1,99 miliardy dolarů. FCAS má s největší pravděpodobností (o finálním konceptu ještě nebylo rozhodnuto) vycházet z bezpilotního demonstrátoru BAE Systems Taranis. Podle Florence Parly, francouzské ministryně obrany, mají ale oba projekty (francouzsko-německý a francouzsko-britský) probíhat současně.


Pro evropské země je společný postup při vývoji nového stíhacího letounu nutností. Jediným dostupným (světově konkurenceschopným) bojovým proudovým letounem pro 30. až 50. léta 21. století je americká stíhačka F-35 Lightning II. Pokud nechce Evropa zůstat závislá na Washingtonu, musí jednoduše začít s vývojem stíhacího letounu již nyní.


Navíc žádná evropská země sama o sobě zřejmě již nemá dostatečné technické, lidské a finanční zdroje, aby vyvinula letoun schopny obchodně konkurovat nejmodernějším stíhačkám, především americkým (stealth „pro bohaté“ F-35) a čínským (stealth „pro chudé“ FC-31). Dokonce i Spojené státy vyvinuly F-35 za finančního přispění Velké Británie a dalších zemí. „Tyhle dny jsou u konce. Tečka,“ citovala agentura Reuters nejmenovaného francouzského diplomata, podle kterého žádný evropský národ již sám o sobě nevyvine vlastní stíhací letoun.


Navíc podle agentury Reuters chladný přístup Donalda Trumpa k Evropě, což může být začátkem dlouhodobé změny postoje USA vůči Evropě, dává tomuto projektu určitou „dynamiku“.

 

Video: Evropská letecká síla budoucnosti podle firmy Airbus. / YouTube


Vývoj nového bojového letounu trvá minimálně 20 let a pokud Německo a Francie nechce kolem roku 2040, kdy budou odcházet do důchodu první stíhačky Rafale a Eurofighter, nakupovat letouny v zahraničí, musí začít s vývojem již nyní.


V současné době probíhají mezi Francii a Německem diskuze na politické a průmyslové úrovni, zda se vůbec obě strany dokáží domluvit na společném vývoji. Následně mohou začít práce na počátečním konceptu letounu. K podpisu dohody o společném postupu při „vývoji“ dojde na berlínské letecké výstavě ILA Berlin Air Show 25. dubna. K projektu se následně mohou připojit i další evropské země.


Podle agentury Reuters je však třeba si uvědomit, že pouze vývoj evropské stíhačky šesté generace bude stát rozhodně více než 10 miliard euro, které byly vloženy do vývoje Eurofighter Typhoon. Další desítky miliard euro spolyká nákup samotných letounů a vybudování provozního zázemí.


V každém případě evropský letoun šesté generace bude mít pozici v Evropě proti F-35 velmi těžkou. Vždyť F-35 si pořizuje Velká Británie, Itálie, Nizozemsko, Dánsko, Norsko a Turecko. O F-35 projevují dále zájem Belgie, Finsko a Španělsko.

 

Navíc ve 20. letech dolétají v Evropě víceúčelové stíhačky F/A-18 (Španělsko, Finsko, Švýcarsko) a úderné Panavia Tornado (Británie, Německo, Itálie) a dané země si budou chtít pořídit nejmodernější dostupný letoun na trhu – v té době to bude americká F-35. Letouny F-35 přitom mají létat minimálně do roku 2070. I když z politického hlediska pravděpodobně Německo nakoupí další Eurofightery

 

Video: Letecký boj budoucnosti podle amerického letectva. / YouTube

 

O koncepci evropského letounu šesté generace toho není moc známo. Hlavní otázkou je, zda má být nová evropská stíhačka multifunkční „všeuměl“ jako F-35, nebo raději více specializovaný letoun, který se bude vyrábět ve více verzích (verze pro vedení boje vzduch-vzduch, vzduch-země, radioelektronický boj, průzkum, jaderné údery, atd.).

 

Další možností je vytvořit jednoduší pilotovaný letoun (rychlejší vývoj), který bude především mentorovat doprovodné bojové drony. Tomu nahrává skutečnost, že v budoucnu část úkolů víceúčelových stíhacích letadel převezme nová generace bezpilotních letounů.


To si také myslí Richard Aboulafia z think-tanku Teal Group, podle kterého budoucí letouny nebudou o samotné platformě, ale o doprovodných bezpilotních letounech, tzv. „loyal wingmanech“. Drony mohou velmi dobře zastat úkoly blízké letecké podpory, leteckého potlačování, bombardovací mise, ale i zajistit průzkum, zaměření cíle a následné vyhodnocení úspěšnosti leteckého úderu. „Bude to méně o letecké platformě a více o doprovodných systémech, jako jsou zbraně, přátelské drony nebo externí senzory“ řekl Aboulafia magazínu Business Insider.


Samotný letoun šesté generace tak nemusí mít nutně velkou nosnost a rozměry (což se pozitivně odrazí na stealth), protože do boje nikdy nebude létat bez ozbrojených loyal-wingmanů.  


Zdroj: Reuters, Business InsiderDefense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jara Datum: 19.07.2018 Čas: 15:52

Postup Francie je pragmatický spojence co jenom natahují ruce nikdo nepotřebuje ....

avatar
Rase Datum: 19.07.2018 Čas: 15:23

jde o hodně peněz a Francouzi jsou očividně naštvaní, že belgičané vyškrtli Rafale z tendru. Francouzi jsou dost patrioti a takovou facku nepřejdou jen tak. Navíc když teď vedou celý projekt nové stíhačky, tak mají i mocné páky a budou dost tlačit proti F-35, jakožto přímé konkurenci.

avatar
PavolR Datum: 19.07.2018 Čas: 14:51

Že by nový front obchodnej vojny? :-)
https://svet.sme.sk/c/20874090/francuzsko-varuje-belgicanov-ohladom-nakupu-f-35.html

avatar
Tonotime Datum: 14.05.2018 Čas: 11:04

Chápem, že je problematické pre naše štáty SR a ČR zapojiť sa do takých miliárdových projektov vývoja lietadiel 6 generácie. Možno ale je v silách našich štátov spojiť sa na vývoji drónov pre tieto stíhačky. Napríklad v rámci SR-ČR, alebo V4, možno aj Švajčiari a podobne by sa pridali.
Bezpilotné dróny aj tak budú čoraz viac v blízkej budúcnosti dominovať.
Nemali by sme zmeškať ich vývoj. Ekonomiky SR a ČR už šlapu na vyšší level a je to už v možnostiach našich štátov.
Naše armádne elity chcú iba nakupovať drahé zbrane možno aj s rôznymi backdormi?
A nepodieľať sa na vývoji nových zbrani?
Umožňuje legislatíva v naších štátov podieľať sa naším vojakom nejako zásadnejšie na vývojí zbraní nových generácii?
Treba si uvedomiť, že ani susední Poliaci s veľkými proamerickými a protiruskými postojmi a propagandou nepochodili v USA s nákupom drónov nových generácii. Ale rakety Tomahawky a podobne im predajú.
Vývoj bezpilotných drónov by zabezpečil naším štátom aj technologie na vývoj rôznych robotických zbraní, ktorých význam bude v blízkej dobe hrať tiež čoraz viac dôležitu zložku vyspelejších armád a protiteroristických jednotiek.

K Stealth vlastnostiam stíhačiek 6 generácii. Stealth vlastnosti asi v blízkej budúcnosti nebudú hrať až tak dôležitú úlohu. Nastupujú rôzne kvantové radary a pred nimi budú tie stealth vlastnosti praktickí zbytočne. Nebudú ich mať samozrejme zaostalejšie, alebo chudobnejšie štáty. Čína tiež značne zvýšila úsilie v identifikácie cez kvantové javy. Na Západe a v USA dosť ticho, asi kvôli utajeniu. Nepochybujem ale, že kvantové radary a podobne tiež vyvíjajú. Objavili sa už články, že Briti by už mali mať zavedenú na svojich jadrových ponorkách kvantovú navigáciu. Nezávislu na GPS.
V blízkej budúcnosti nebudú asi hrať až tak veľkú úlohu miliárdové stealth superstíhačky, ale skôr schopnosť nasadiť veľké množstvo lacných drónov a elektornický boj.
Rôzne dróny s časti nahradia ľudských vojakov, ťažké nemotorné miliárdové tanky, hliadkovanie a podobne. Viem si prestaviť dróny, čo by naším štátom hliadkovali hranice. Viem si prestaviť dróny s pohyblivými delostreleckými jednotkami. V mestských bojov asi tiež bude mať oveľa väčšie šance pechota s drónmi ako pechota s ťažkými tankami, ako leopard. Veď v takom mestskom boji musí pechota viac chrániť tank, ako tank pomáha pechote. O ochranu drónov by sa až tak nemuseli starať.

avatar
Rase Datum: 11.04.2018 Čas: 10:51

Proxy:
Už jsem to psal, ale zdá se že japonské ministerstvo obrany již zamítlo možnost zcela samostatného / vlastního vývoje víceúčelového bojového letounu, který by navazoval na demostrátor ATD-X. Náklady na samostatný vývoj by dle propočtů patrně překročily únosné meze, byť by zajistily další rozvoj japonských národních leteckých technologií. Dále jsou tedy možné dva kroky, prvním je nákup většího množství F-35A, ale pravděpodobnější je využití získaných zkušeností s ATD-X a vývoj nového letounu společně s další zemí.

https://www.militarybox.cz/news/ciste-japonsky-bojovy-letoun-pate-generace-asi-nevznikne/

pokud jde o nEUROn, tak zkušenosti získané z jeho vývoje bude nejspíš možné zužitkovat i u vývoje bezpilotní verze nové stíhačky. Přeci jen u 6. generace se počítá s tím, že bude jak řiditelná, tak i bezosádková verze. Jinak osobně vidím optimisticky i budoucnost strojů jako je samotný nEUROn - akorát už by ho to chtělo zavést .))

avatar
logik Datum: 10.04.2018 Čas: 23:07

Proxy: Vzhledem k tomu, že F35 je nástupce F16, Gripen E se také zvětšil a cenou bude zdárně "konkurovat" F35, tak je nepravděpodobné, že by někdo stavěl menší stroj. Čím dál víc dělá z ceny stroje software a senzory, velikost draku bude vlastně jedno. Navíc, pro stealth je třeba vnitřní pumovnice, kterou nejde u "ministroje" rozumně udělat.

Takže bych nečekal vývoj čehokoli menšího a už vůbec ne levnějšího, než je Gripen E/F35.

avatar
D.i.p Datum: 10.04.2018 Čas: 22:56

Ono je nejdřív potřeba mít nějakou definici, co že to letadlo má umět. Říct si, "postavíme letadlo 6. generace", je docela úsměvné.

avatar
Proxy Datum: 10.04.2018 Čas: 20:54

Ohledně Japonska bude asi směrodatné, jak nakonec dopadne X-2. V Evropě je těžké se bavit o 6. generaci, když 5. si státy nakupují z USA.

Z pohledu zapojení menších států by mě zajímalo, jestli bezpilotní stroj jako Dassault nEUROn k něčemu dalšímu povede – jestli se někomu bude chtít do řízeného stroje 5./6. generace pro menší státy, nebo jestli je F-35 přibližně nejmenší stroj, kde má cenu těchto schopností využívat (stealth, nejnovější senzory a komunikace). Taková pohádka pro mě je, že z toho vyleze platforma se společnými prvky pro bezpilotní i řízený stroj ve váhové kategorii pro malé státy. :)

avatar
Rase Datum: 10.04.2018 Čas: 16:04

německé motory, převodovky a kanóny se taky vozí do Koreie, Japonska a podobně. Turci spolupracují na výrobě lehkého tanku s Indonésií - navrhli jim ho, ale dost se toho bude vozit od Turků. Takhle se dá pokračovat.
Ze spolupráce mezi Mitsubishi a BAE můžou vzniknout dva lehce odlišné stroje, kdy si obě strany mohou vyrábět stroje u sebe - řekněme že Britové prodají japoncům licenci na motory a další věci, něco nejspíš i opačným směrem, aby v budoucnu si oba státy vyráběly většinu komponent samy. tady jde hlavně o to, společně zaplatit vývoj a dotáhnout projekt do fáze prototypu. Já to vidím reálně.
Alternativně je klidně i možné, že se obě firmy nějak zapojí to evropského vývoje a vznikne tak stíhačka v režiji DE+FR+GB a japonsko. Proč ne

avatar
Jirosi Datum: 10.04.2018 Čas: 15:53

Clanek: Tak existuje jediná cesta a to je platit. Takže buď si dál budeme kupovat levné "gripeny,F16" nebo si řekneme chceme někam Evropu posunout koupíme EF, případně nástupce.

Rase: A teď po pravdě, ty věříš logistickému peklu v podobě společné produkce Jap a UK? Kde by byli výrobní a kde montážní závody? Už jen převážení dílů po EU, je celkem zajímavý oříšek.

avatar
Rase Datum: 10.04.2018 Čas: 15:36

Jirosi:
proč by měli zůstat sami. Aktuálně se zdá, že spíš Britové ukuchtí nový stroj ve spolupráci s Japonci. Přeci jen ti již rezignovali na zcela samostatný vývoj a tak požádají o pomoc nějakého velkého partnera. Vzhledem k tomu, že teď mají s brity pár společných projektů (letecké rakety) tak je možné je spolupráci zkusí i u nové stíhačky. Spolupráce mezi Mitsubishi a britskou částí BAE by byla velice zajímavá. Třeba by to popohnalo i kontinentální vývoj. Pokud japonci nezískají nový stroj takto, budou odkázáni jen na F-35, což myslím nechtějí a rezignací na vlastní vývoj (částečný) by byl i trapas

avatar
Clanek Datum: 10.04.2018 Čas: 15:14

Jirosi: Ale přesně na tomhle principu funguje nadávání na EU, když se o něco snaží.

Vsak ja taky s tim nadavanim na EU a davanim teto "pekelne instituci" za vinu snad i to, ze mi na jare omrzla jablon, nesouhlasim. Ono se jen rado ukazuje ven nez na sebe.

Ja to naznaceni chapu, jen tomu oponuju v duchu: nas vyvoj bezi, ale vzdy to dotahneme "jen do 80%, jen do supliku" a dokud nedojde k aplikaci, provozu a idealne i bojovemu nasazeni, nemuzeme s cistym svedomim o sobe tvrdit ze nezaostavame.
Stale vidim rozdil mezi vektorovanim tahu, vystavenym nekde v centrale RR na jednom prototypu EJ200, a vektorovanim tahu 13 let v provozu na kazdem jednem F-22 a na kazdem jednem z 500+ vyrobenych F119.

Dal asi nema smysl se v tom vrtat.

avatar
Jirosi Datum: 10.04.2018 Čas: 14:46

Rase: Tak pro Uk, to bude rozhodnutí. Který budoucí stíhač si pořídí jako náhradu EF. Tedy pokud ji USA přizve ke svému projektu. Protože pokud ne, tak opět bude muset jít do Evropského chtě nechtě. Nebo zůstane stát mimo.

avatar
Rase Datum: 10.04.2018 Čas: 14:42

Eurojety jsou sice cool, ale osobně to vidím spíš na "nový" vývoj u francouzské Safran Aircraft Engines (dříve Snecma). Záleží to ale na tom, zda se do projektu připojí i británie, jelikož Rolls-Royce je jejich podnik. Spíš to tedy vidím tak, že FR+DE budou snažit co nejvíc klíčových dílů dělat sami. Pokud budou chtít, aby byl ten nové letoun konkurenceschopný v letech 2040-50, tak by měli použít motor s takzvaným proměnným cyklem. Jelikož takový není, tak radši ať jej vyvinou Francouzi.

Schválně se koukněme do USA, pohon jejich letounů 6.generace zajistí motory s proměnným cyklem, který vzniká v rámci vývoje a výroby adaptabilní všestranné motorové technologie ADVENT (Adaptive Versatile Engine Technology). Pod tímto názvem se skrývá nová vývojová linie proudových motorů s takzvaným proměnným cyklem, které mají mít díky jednoduchému systému klapek na jednotlivých stupních kompresoru možnost regulovat obtokový poměr (bypass-ratio). Díky čemuž by měl být mnohem efektivnější, zvláště při nižších rychlostech. Současné motory stíhacích letounů jsou totiž uzpůsobené pro vysoké – nadzvukové rychlosti, oproti tomu velké dvouproudé motory s vysokým obtokovým poměrem dopravních letadel jsou efektivnější spíše při podzvukových rychlostech. ADVENT by měl být schopen čerpat z předností obou typů motorů a být schopen si upravovat obtokový poměr co nejvýhodněji pro danou rychlost. Kromě nového systému adaptivního obtokového poměru by si měl motor zachovat i schopnost supersonického letu bez nutnosti použit přídavné spalování (supercruise).

První takové motory již v minulých letech stačili otestovat přední američtí výrobci Pratt and Withney a General Electric, přičemž jednotky vykazovaly přibližně o 25 % menší spotřebu paliva než konvenční proudové motory. Při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti. Zda na něčem podobném pracují v Evropě je otázka- možná ano. všechno to je o penězích

avatar
Jirosi Datum: 10.04.2018 Čas: 14:41

Clanek: "Dokud ale budem uvazovat stylem "co si z toho urvem My Cesi / My Nemci / My Briti..." misto "co z toho budeme mit My Evropani" tak se podobne projekty zvladat nebudou. Proto me tyhle "kluby premiantu" a ruznych dvou/trojclenych spojenectvi uprimne stvou, je to principielne spatne. "

Ale přesně na tomhle principu funguje nadávání na EU, když se o něco snaží.

Jen, sem chtěl naznačit, že vývoj běží. Ale zadarmo ani kuře nehrabe. Takže doku nepřijde zákazník co něco požaduje(zaplatí). Tak se tím co firma má v "šuplíku" chlubit nebude.

arr