Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za ... Více

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách ... Více

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala ... Více

Experimentální přesun mechanizovaného praporu AČR

Přesun je nedílnou součástí vojenského umění. ... Více

Letecká technika

Evropská stíhačka šesté generace

Datum přidání 09.04.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 54 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. Nová evropská stíhačka šesté generace vstoupí do služby kolem roku 2040.

Foto: Neoficiální „sci-fi vizualizace možné evropské stíhačky šesté generace; ilustrační foto; větší foto / se svolením Rodrigo Avella 

 

Již v červenci minulého roku Francie a Německo projevili zájem o případný společný vývoj evropské stíhačky šesté generace, která nahradí francouzské stíhačky Dassault Rafale a německé Eurofighter Typhoon.

 

Připomeňme, že rovněž v 80. letech existoval společný zámysl Francie, Německa a Británie  vyvinout společný evropský stíhací letoun. Po neshodách nakonec Francie z týmu odešla a soustředila se na vývoj vlastní stíhačky Rafale, Británie a Německo pokračovali ve vývoji Eurofighteru.


V polovině minulého roku francouzský prezident Emmanuel Macrona a kancléřka Angela Merkelová společně uvedli, že do poloviny letošního roku vznikne oficiální plán vývoje nové společné evropské stíhačky. „Dnes je příliš mnoho evropských standardů a kvalifikací a někdy mezi evropskými státy existuje mezinárodní konkurence,“ řekl minulý rok Macron na společné tiskové konferenci s Merkelovou.


Otázkou je, jak se tato spolupráce dotkne francouzsko-britského projektu Future Combat Air System (FCAS), v jehož rámci má vzniknout technologický demonstrátor možného budoucího bezpilotního stealth proudového letadla. Projekt má hodnotu 1,99 miliardy dolarů. FCAS má s největší pravděpodobností (o finálním konceptu ještě nebylo rozhodnuto) vycházet z bezpilotního demonstrátoru BAE Systems Taranis. Podle Florence Parly, francouzské ministryně obrany, mají ale oba projekty (francouzsko-německý a francouzsko-britský) probíhat současně.


Pro evropské země je společný postup při vývoji nového stíhacího letounu nutností. Jediným dostupným (světově konkurenceschopným) bojovým proudovým letounem pro 30. až 50. léta 21. století je americká stíhačka F-35 Lightning II. Pokud nechce Evropa zůstat závislá na Washingtonu, musí jednoduše začít s vývojem stíhacího letounu již nyní.


Navíc žádná evropská země sama o sobě zřejmě již nemá dostatečné technické, lidské a finanční zdroje, aby vyvinula letoun schopny obchodně konkurovat nejmodernějším stíhačkám, především americkým (stealth „pro bohaté“ F-35) a čínským (stealth „pro chudé“ FC-31). Dokonce i Spojené státy vyvinuly F-35 za finančního přispění Velké Británie a dalších zemí. „Tyhle dny jsou u konce. Tečka,“ citovala agentura Reuters nejmenovaného francouzského diplomata, podle kterého žádný evropský národ již sám o sobě nevyvine vlastní stíhací letoun.


Navíc podle agentury Reuters chladný přístup Donalda Trumpa k Evropě, což může být začátkem dlouhodobé změny postoje USA vůči Evropě, dává tomuto projektu určitou „dynamiku“.

 

Video: Evropská letecká síla budoucnosti podle firmy Airbus. / YouTube


Vývoj nového bojového letounu trvá minimálně 20 let a pokud Německo a Francie nechce kolem roku 2040, kdy budou odcházet do důchodu první stíhačky Rafale a Eurofighter, nakupovat letouny v zahraničí, musí začít s vývojem již nyní.


V současné době probíhají mezi Francii a Německem diskuze na politické a průmyslové úrovni, zda se vůbec obě strany dokáží domluvit na společném vývoji. Následně mohou začít práce na počátečním konceptu letounu. K podpisu dohody o společném postupu při „vývoji“ dojde na berlínské letecké výstavě ILA Berlin Air Show 25. dubna. K projektu se následně mohou připojit i další evropské země.


Podle agentury Reuters je však třeba si uvědomit, že pouze vývoj evropské stíhačky šesté generace bude stát rozhodně více než 10 miliard euro, které byly vloženy do vývoje Eurofighter Typhoon. Další desítky miliard euro spolyká nákup samotných letounů a vybudování provozního zázemí.


V každém případě evropský letoun šesté generace bude mít pozici v Evropě proti F-35 velmi těžkou. Vždyť F-35 si pořizuje Velká Británie, Itálie, Nizozemsko, Dánsko, Norsko a Turecko. O F-35 projevují dále zájem Belgie, Finsko a Španělsko.

 

Navíc ve 20. letech dolétají v Evropě víceúčelové stíhačky F/A-18 (Španělsko, Finsko, Švýcarsko) a úderné Panavia Tornado (Británie, Německo, Itálie) a dané země si budou chtít pořídit nejmodernější dostupný letoun na trhu – v té době to bude americká F-35. Letouny F-35 přitom mají létat minimálně do roku 2070. I když z politického hlediska pravděpodobně Německo nakoupí další Eurofightery

 

Video: Letecký boj budoucnosti podle amerického letectva. / YouTube

 

O koncepci evropského letounu šesté generace toho není moc známo. Hlavní otázkou je, zda má být nová evropská stíhačka multifunkční „všeuměl“ jako F-35, nebo raději více specializovaný letoun, který se bude vyrábět ve více verzích (verze pro vedení boje vzduch-vzduch, vzduch-země, radioelektronický boj, průzkum, jaderné údery, atd.).

 

Další možností je vytvořit jednoduší pilotovaný letoun (rychlejší vývoj), který bude především mentorovat doprovodné bojové drony. Tomu nahrává skutečnost, že v budoucnu část úkolů víceúčelových stíhacích letadel převezme nová generace bezpilotních letounů.


To si také myslí Richard Aboulafia z think-tanku Teal Group, podle kterého budoucí letouny nebudou o samotné platformě, ale o doprovodných bezpilotních letounech, tzv. „loyal wingmanech“. Drony mohou velmi dobře zastat úkoly blízké letecké podpory, leteckého potlačování, bombardovací mise, ale i zajistit průzkum, zaměření cíle a následné vyhodnocení úspěšnosti leteckého úderu. „Bude to méně o letecké platformě a více o doprovodných systémech, jako jsou zbraně, přátelské drony nebo externí senzory“ řekl Aboulafia magazínu Business Insider.


Samotný letoun šesté generace tak nemusí mít nutně velkou nosnost a rozměry (což se pozitivně odrazí na stealth), protože do boje nikdy nebude létat bez ozbrojených loyal-wingmanů.  


Zdroj: Reuters, Business InsiderDefense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 11.04.2018 Čas: 10:51

Proxy:
Už jsem to psal, ale zdá se že japonské ministerstvo obrany již zamítlo možnost zcela samostatného / vlastního vývoje víceúčelového bojového letounu, který by navazoval na demostrátor ATD-X. Náklady na samostatný vývoj by dle propočtů patrně překročily únosné meze, byť by zajistily další rozvoj japonských národních leteckých technologií. Dále jsou tedy možné dva kroky, prvním je nákup většího množství F-35A, ale pravděpodobnější je využití získaných zkušeností s ATD-X a vývoj nového letounu společně s další zemí.

https://www.militarybox.cz/news/ciste-japonsky-bojovy-letoun-pate-generace-asi-nevznikne/

pokud jde o nEUROn, tak zkušenosti získané z jeho vývoje bude nejspíš možné zužitkovat i u vývoje bezpilotní verze nové stíhačky. Přeci jen u 6. generace se počítá s tím, že bude jak řiditelná, tak i bezosádková verze. Jinak osobně vidím optimisticky i budoucnost strojů jako je samotný nEUROn - akorát už by ho to chtělo zavést .))

avatar
logik Datum: 10.04.2018 Čas: 23:07

Proxy: Vzhledem k tomu, že F35 je nástupce F16, Gripen E se také zvětšil a cenou bude zdárně "konkurovat" F35, tak je nepravděpodobné, že by někdo stavěl menší stroj. Čím dál víc dělá z ceny stroje software a senzory, velikost draku bude vlastně jedno. Navíc, pro stealth je třeba vnitřní pumovnice, kterou nejde u "ministroje" rozumně udělat.

Takže bych nečekal vývoj čehokoli menšího a už vůbec ne levnějšího, než je Gripen E/F35.

avatar
D.i.p Datum: 10.04.2018 Čas: 22:56

Ono je nejdřív potřeba mít nějakou definici, co že to letadlo má umět. Říct si, "postavíme letadlo 6. generace", je docela úsměvné.

avatar
Proxy Datum: 10.04.2018 Čas: 20:54

Ohledně Japonska bude asi směrodatné, jak nakonec dopadne X-2. V Evropě je těžké se bavit o 6. generaci, když 5. si státy nakupují z USA.

Z pohledu zapojení menších států by mě zajímalo, jestli bezpilotní stroj jako Dassault nEUROn k něčemu dalšímu povede – jestli se někomu bude chtít do řízeného stroje 5./6. generace pro menší státy, nebo jestli je F-35 přibližně nejmenší stroj, kde má cenu těchto schopností využívat (stealth, nejnovější senzory a komunikace). Taková pohádka pro mě je, že z toho vyleze platforma se společnými prvky pro bezpilotní i řízený stroj ve váhové kategorii pro malé státy. :)

avatar
Rase Datum: 10.04.2018 Čas: 16:04

německé motory, převodovky a kanóny se taky vozí do Koreie, Japonska a podobně. Turci spolupracují na výrobě lehkého tanku s Indonésií - navrhli jim ho, ale dost se toho bude vozit od Turků. Takhle se dá pokračovat.
Ze spolupráce mezi Mitsubishi a BAE můžou vzniknout dva lehce odlišné stroje, kdy si obě strany mohou vyrábět stroje u sebe - řekněme že Britové prodají japoncům licenci na motory a další věci, něco nejspíš i opačným směrem, aby v budoucnu si oba státy vyráběly většinu komponent samy. tady jde hlavně o to, společně zaplatit vývoj a dotáhnout projekt do fáze prototypu. Já to vidím reálně.
Alternativně je klidně i možné, že se obě firmy nějak zapojí to evropského vývoje a vznikne tak stíhačka v režiji DE+FR+GB a japonsko. Proč ne

avatar
Jirosi Datum: 10.04.2018 Čas: 15:53

Clanek: Tak existuje jediná cesta a to je platit. Takže buď si dál budeme kupovat levné "gripeny,F16" nebo si řekneme chceme někam Evropu posunout koupíme EF, případně nástupce.

Rase: A teď po pravdě, ty věříš logistickému peklu v podobě společné produkce Jap a UK? Kde by byli výrobní a kde montážní závody? Už jen převážení dílů po EU, je celkem zajímavý oříšek.

avatar
Rase Datum: 10.04.2018 Čas: 15:36

Jirosi:
proč by měli zůstat sami. Aktuálně se zdá, že spíš Britové ukuchtí nový stroj ve spolupráci s Japonci. Přeci jen ti již rezignovali na zcela samostatný vývoj a tak požádají o pomoc nějakého velkého partnera. Vzhledem k tomu, že teď mají s brity pár společných projektů (letecké rakety) tak je možné je spolupráci zkusí i u nové stíhačky. Spolupráce mezi Mitsubishi a britskou částí BAE by byla velice zajímavá. Třeba by to popohnalo i kontinentální vývoj. Pokud japonci nezískají nový stroj takto, budou odkázáni jen na F-35, což myslím nechtějí a rezignací na vlastní vývoj (částečný) by byl i trapas

avatar
Clanek Datum: 10.04.2018 Čas: 15:14

Jirosi: Ale přesně na tomhle principu funguje nadávání na EU, když se o něco snaží.

Vsak ja taky s tim nadavanim na EU a davanim teto "pekelne instituci" za vinu snad i to, ze mi na jare omrzla jablon, nesouhlasim. Ono se jen rado ukazuje ven nez na sebe.

Ja to naznaceni chapu, jen tomu oponuju v duchu: nas vyvoj bezi, ale vzdy to dotahneme "jen do 80%, jen do supliku" a dokud nedojde k aplikaci, provozu a idealne i bojovemu nasazeni, nemuzeme s cistym svedomim o sobe tvrdit ze nezaostavame.
Stale vidim rozdil mezi vektorovanim tahu, vystavenym nekde v centrale RR na jednom prototypu EJ200, a vektorovanim tahu 13 let v provozu na kazdem jednem F-22 a na kazdem jednem z 500+ vyrobenych F119.

Dal asi nema smysl se v tom vrtat.

avatar
Jirosi Datum: 10.04.2018 Čas: 14:46

Rase: Tak pro Uk, to bude rozhodnutí. Který budoucí stíhač si pořídí jako náhradu EF. Tedy pokud ji USA přizve ke svému projektu. Protože pokud ne, tak opět bude muset jít do Evropského chtě nechtě. Nebo zůstane stát mimo.

avatar
Rase Datum: 10.04.2018 Čas: 14:42

Eurojety jsou sice cool, ale osobně to vidím spíš na "nový" vývoj u francouzské Safran Aircraft Engines (dříve Snecma). Záleží to ale na tom, zda se do projektu připojí i británie, jelikož Rolls-Royce je jejich podnik. Spíš to tedy vidím tak, že FR+DE budou snažit co nejvíc klíčových dílů dělat sami. Pokud budou chtít, aby byl ten nové letoun konkurenceschopný v letech 2040-50, tak by měli použít motor s takzvaným proměnným cyklem. Jelikož takový není, tak radši ať jej vyvinou Francouzi.

Schválně se koukněme do USA, pohon jejich letounů 6.generace zajistí motory s proměnným cyklem, který vzniká v rámci vývoje a výroby adaptabilní všestranné motorové technologie ADVENT (Adaptive Versatile Engine Technology). Pod tímto názvem se skrývá nová vývojová linie proudových motorů s takzvaným proměnným cyklem, které mají mít díky jednoduchému systému klapek na jednotlivých stupních kompresoru možnost regulovat obtokový poměr (bypass-ratio). Díky čemuž by měl být mnohem efektivnější, zvláště při nižších rychlostech. Současné motory stíhacích letounů jsou totiž uzpůsobené pro vysoké – nadzvukové rychlosti, oproti tomu velké dvouproudé motory s vysokým obtokovým poměrem dopravních letadel jsou efektivnější spíše při podzvukových rychlostech. ADVENT by měl být schopen čerpat z předností obou typů motorů a být schopen si upravovat obtokový poměr co nejvýhodněji pro danou rychlost. Kromě nového systému adaptivního obtokového poměru by si měl motor zachovat i schopnost supersonického letu bez nutnosti použit přídavné spalování (supercruise).

První takové motory již v minulých letech stačili otestovat přední američtí výrobci Pratt and Withney a General Electric, přičemž jednotky vykazovaly přibližně o 25 % menší spotřebu paliva než konvenční proudové motory. Při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti. Zda na něčem podobném pracují v Evropě je otázka- možná ano. všechno to je o penězích

avatar
Jirosi Datum: 10.04.2018 Čas: 14:41

Clanek: "Dokud ale budem uvazovat stylem "co si z toho urvem My Cesi / My Nemci / My Briti..." misto "co z toho budeme mit My Evropani" tak se podobne projekty zvladat nebudou. Proto me tyhle "kluby premiantu" a ruznych dvou/trojclenych spojenectvi uprimne stvou, je to principielne spatne. "

Ale přesně na tomhle principu funguje nadávání na EU, když se o něco snaží.

Jen, sem chtěl naznačit, že vývoj běží. Ale zadarmo ani kuře nehrabe. Takže doku nepřijde zákazník co něco požaduje(zaplatí). Tak se tím co firma má v "šuplíku" chlubit nebude.

avatar
Clanek Datum: 10.04.2018 Čas: 14:11

@Jara
Ano, CR by si zaslouzila vic nez jednu letku (ta je vhodnym poctem pro staty jako Slovensko), ale i tech 12 kusu by bylo z pohledu evropske casti NATO o 12 vic, nez kolik CR objednala do ted. Zase to nemusi byt o tom si hned zkraje ukousnout prilis velke sousto. A taky nesouhlasim s tim, ze by CR automaticky musela odebrat XY kusu aby se projektu vubec mohla zucastnit. Smyslem toho projektu by mel byt maximalni vyvoj v EU, pokud mozno vse. A to delat pro dva soubezne vyvijene letouny, pri nejlepsi vuli, na to kapacity jen DE+FR mit nebude (resp. by je muselo zbytecne napinat) a to ani neresim z pohledu penez jako spis z pohledu komplexnosti vyvoje. Zapojeni sikovnych lidi z CR a dalsich statu ma byt brano jako logicky tah 1) snizujici naklady a 2) davajici k dispozici vetsi vedeckou zakladnu. Bude to tezsi na koordinaci, ale pokud ta se zvladne tak to bude k prospechu vsech.
Dokud ale budem uvazovat stylem "co si z toho urvem My Cesi / My Nemci / My Briti..." misto "co z toho budeme mit My Evropani" tak se podobne projekty zvladat nebudou. Proto me tyhle "kluby premiantu" a ruznych dvou/trojclenych spojenectvi uprimne stvou, je to principielne spatne.

@Rase
Samozrejme to bylo mysleno, ze Aero dostane neco co zvladne, "drobnosti" chcete-li. Ale drobnosti delaj celek, i tem se musi nekdo venovat a nevidim duvod aby to muselo byt vsechno z DE/FR.

@Jirosi a ostatni.
Schvalne nekolikrat jsem psal o "papirovem vyvoji" o "technologiich na papire", to je ten nas evropsky vyvoj co delame do supliku. Ne, to ze EJ220 MUZE MOZNA NEKDY mit parametry prekonavajici parametry motoru z USA poustim jednim uchem dovnitr a druhym ven. Dokud se ten motor nedostane do produkce (a my nezjistime kolik nas ta sranda bude stat), kdyz se nedostane do nasazeni (a my nezjistime co se na nem bude sr.t a znovu co nas to bude stat) je to jen spousta teorie o tom jak umime, ale zadny dukaz toho, ze skutecne umime. Proto je pro me vrcholem skutecne ukonceneho (tedy vcetne nasazeni a overeni v praxi) evropskeho vyvoje jen EJ200, ktery uz lita.

avatar
Jara Datum: 10.04.2018 Čas: 13:34

Mě osobně by se zapojeni Aera (ČR ) také libilo, jde ale o to že by jsme se museli zavázat objednat smysluplný počet stroju ne 12! A jsme zase u toho budem budovat letectvo které je schopné bránit naší zem?

avatar
logik Datum: 10.04.2018 Čas: 12:42

Rase:
ale to je samozřejmý, že Aero atd by měli být opouze dodavatelé subkomponent. Model by podle mne měl fungovat tak, že by se ČR zavázalo koupit dražší stíhačky, než které by si chtělo samo koupit - a jako revanš by dostalo zakázky, které by jinak nemělo šanci dostat.
Samozřejmě máš pravdu v tom, že aby takový projekt dopadl, chtělo by to množství dobré vůle v EU nevídané....

avatar
Jirosi Datum: 10.04.2018 Čas: 12:37

Clanek: "protoze narozdil od evropanu nespi a na svych, i starych konstrukcich neustale pracuji a zavadeji(!). "

Jestli si myslíš, že v Evropě se nepracuje na nových technologiích kontinuálně a čeká se až se někdo rozhodne a nasype tam balík státních peněz, tak si naivní. Vývoj takových věcí běží kontinuálně. Tedy nedělá se nový motor, ale dílčí vylepšení se testují na tom starém. A dokud někdo nenalije peníze do produkce, vývoje celého nového motoru, tak o tom jen nevíš.

arr