TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Evropský bojový bezpilotní letoun nEUROn poprvé ve vzduchu

Datum přidání 27.12.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 5 komentářů    autor autor: Michal Polák

1. prosince poprvé vzlétl evropský bezpilotní experimentální letoun, známý jako nEUROn. Ten patří do kategorie bezpilotních bojových letounů UCAV a do budoucna se má stát základním bojovým bezpilotním typem v řadě evropských letectev, která se prozatím zaměřovala výhradně na pilotované bojové letouny.

nEUROnFoto: nEUROn startuje ze základny v Istres / Dassault Aviation


nEUROn – evropský projekt bojového bezpilotního letadla

Vývoj evropského bezpilotního bojového letounu započal v roce 2003 pod hlavičkou tří významných společností - EADS France, Dassault Aviation a Thales. Později se k projektu přidaly také švédský Saab, řecký EAB, italská Alenia, švýcarský RUAG Aerospace a španělská EADS CASA.

 

Bezpilotní prostředky na evropském nebi, podobně jak ve většině zbytku světa, zastávají hlavně roli průzkumných vzdušných prostředků. Jejich rozšíření v Evropě však v poslední době nebylo tak velké jako například ve Spojených státech amerických nebo Izraeli, kde význam bezpilotních prostředků neustále roste. Za posledních deset let se dokonce začaly používat k vedení útoků na pozemní cíle.

 

Evropa však rozhodně nechce zůstat pozadu, a proto postupně a po stále větších prototypech začala vyvíjet vlastní bezpilotní bojový letoun UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle), jehož jméno nEUROn je slovní hříčkou slov „neuron“ a „euro“.

 

nEUROnFoto: Model 1:1 bojového bezpilotního letounu nEUROn / Wikipedia

Evropský nEUROn vs. americký X-47B

Srovnání snese evropský nEUROn na první pohled spíše s americkým X-47B než s klasickými bezpilotními bojovými stroji jako je MQ-9 Reaper. Oproti X-47B sice má nEUROn jen jednu pohonnou jednotku a není schopen operovat z palub letadlových lodí, ale jsou mu vlastní prvky stealth, což se promítá na zdánlivé podobnosti.

 

Dassault Aviation, jakožto hlavní koordinátor vývojových prací, se svými partnery ještě donedávna zvažoval vývoj výkonnějšího dvoumotorového dálkového nadzvukového bombardéru s možností nesení jaderných střel – z toho nakonec sešlo.

 

Na neúspěchu takové koncepce se musely jistě podepsat neúměrně vysoké vývojové náklady na vývoj, výrobu i provoz. Nehledě na případné zhoršení ekonomiky provozu „jaderného“ nEUROnu při standardních průzkumných a útočných misí s konvenční přesně mířenou municí.

 

Svou roli mohly hrát také politické, morální a etické důvody, byť jaderné balistické rakety a jaderné střely odpalované z bombardérů v sobě také nemají lidskou posádku. Jednoduše řečeno, autonomní bezpilotní stroj vyzbrojený jadernými zbraněmi mohl vyvolat mezi zastánci teorie „vzpoury strojů“ vlnu odporu.

 

Video:První let evropského bojového bezpilotního letounu nEUROn / Youtube

 

Na délku měří nEUROn 9,5 m a rozpětí činí 12,5 m. Prázdná hmotnost letounu se pohybuje kolem 4 900 kg. O pohon se stará jeden proudový motor Rolls-Royce/Turboméca Adour/Snecma M88  tahu 40 kN, který se mimo jiné používá v nadzvukových víceúčelových stíhacích letounech Dassault Rafale.

 

Oproti americkému X-47B by měl být nEUROn podstatně rychlejší. Maximální rychlost se udává na 980 km/h a dokáže vystoupat do výšky 14 km, čímž dokonce předčí podzvukové bitevní letouny. Primární výzbrojí má být dvojice laserem naváděných pum.


První let nEUROnu úspěšný

Vůbec první let se uskutečnil z dráhy francouzského letiště v Istres. Během zhruba 25 minut dlouhého letu byla samozřejmě krom startu a přistání vyzkoušena základní ovladatelnost letounu.

 

Další lety pro ověřování letových vlastností, jednotlivých součástí a instalovaného softwaru budou následovat v dalším období. Kolem roku 2014 se pak nEUROn přesune do Švédska, kde podstoupí testy operační způsobilosti a následně do Itálie k ověření charakteristiky stealth a cvičným ostrým střelbám.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Martin Datum: 19.01.2013 Čas: 15:39

Mame Krasna Letadla Stíhačky Jeto Parada Moc Pěkne

avatar
Ultramarinus Datum: 29.12.2012 Čas: 22:52

Jaká je vlastně šance, že by UCAV "nahradil" pilotované letouny (například při policajtování vzdušného prostoru, což je podle mého hlavní úkol gripenů nad územím ČR)? Nemyslím si, že by bylo rozumné se pilotovaných strojů zcela zříci, ale myslím, že by kombinace hrstky gripenů a trochu větší hrstky nEUROnů mohla dosáhnout víc, než jenom sólo gripeny zdálky podporované L159tkami.

avatar
Michal Polák Datum: 27.12.2012 Čas: 14:08

Dobrý den,

nEUROn je skutečně technologický demonstrátor. Nicméně podstoupí všechny testy, zkušební lety a dokonce i ostré střelby. Z tohoto hlediska se bude jednat prakticky o dále použitelný letoun a že sériový typ by se neměl lišit protože by pak veškeré snažení bylo zbytečné a zcestné. Takže jeho cílem je v podstatě vyvinout něco na základě čeho se může "dovyvinout" sériově vyráběný letoun. Nabízí se porovnání Lockheed Martin X-35 (technologický experimentální letoun) a Lockheed Martin F-35 Lightning II (sériový letoun).

Takže pokud by zmíněné země v budoucnu zařazovaly do výzboje UCAV, tak by s největší pravděpodobností vycházel právě z tohoto experimentálního technologického demostrátoru.

avatar
Jan Grohmann Datum: 27.12.2012 Čas: 14:03

Pro Mareš. Ano, nEUROn je domonstrátor, ale na jeho základě vzninkne finální bezpilotní bojový letoun. Ten se však bude lišit především zcela jinou elektronickou výzbroji. Hlavní charakteristiky stroje, jako je konstrukčí uspořádání a jednomotorová koncpce nebo tvar letounu budou vycházet z nEUROnu.
Mohli jsem si tak dovolit tvrdit, že takhle bude vypadat budoucí bojový bezpilotní evropský stroj.

avatar
Jakub Mareš Datum: 27.12.2012 Čas: 13:15

Já sem tedy četl, myslím že v časopisu ATM, že letoun nemá být běžně vyráběn a zaváděn do armád, jak píše vy, ale má to být spíše technologický demonstrátor před začátkem nového vývoje letounu, který má být už masivně vyráběn.

arr